"אנחנו עובדים בטירוף, מסביב לשעון, שלוש משמרות, שישה ימים בשבוע, ומנסים להדביק את הביקוש" - כך תיאר אתמול המנכ"ל והבעלים של חברת "רב סל", אבירם פרוסט, את שגרת יומם החדשה של חמישים העובדים. המפעל הצנוע, שנמצא באזור התעשייה אלון תבור ליד עפולה, מייצר את השקיות הרב־פעמיות, עשויות פולימר מיוחד, לרשתות השיווק. לפי החוק החדש, שנכנס לתוקפו ב־1 בינואר, שקיות ניילון יעלו מעתה 10 אגורות, והצרכנים כבר עברו ברובם לשקיות רב־פעמיות – בחינם או בתשלום בהתאם להסדרים עם הרשתות השונות.
למרות הביקושים חסרי התקדים יש לבעלים פרוסט, בן 41, ממושב בלפוריה שבעמק יזרעאל, קווים אדומים. "אני מאמין שלכל העובדים שלנו יש זכות ליום מנוחה בשבוע, להיות עם המשפחות, ולכן אנו עובדים רק שישה ימים", מצהיר פרוסט.
הכל התחיל בראשית 2014, כאשר פרוסט החל "להשתעשע" עם הרעיון של ייצור תיקים רב־פעמיים. הוא למד את התחום ובסוף אותה שנה הקים את החברה. כבר אז הוא זיהה את הטרנד הירוק ואת הבעיה האקולוגית שיוצרות מיליארדי שקיות הגופייה מניילון.
בתחילת 2015 עמד כושר הייצור של המפעל הצעיר על 70 אלף שקיות רב־פעמיות בחודש, עם מספר עובדים קטן מאוד וקו ייצור בסיסי. רק לאחרונה השלים פרוסט את פיתוחו של קו ייצור חדש בהשקעה של מיליוני שקלים, המייצר כ־2 מיליון תיקים בחודש. 90% מיועדים לשוק המקומי ורק 10% ליצוא.
ברב סל מקבלים את חומר הגלם לתיקים מחברת "על בד", שמייצרת חומר גלם לטיטולים. "אנחנו מקבלים גלילים לבנים ומבצעים את ההדפסה במפעל שלנו בהתאם ללוגו של רשת השיווק ולבקשת הצרכן", אומר פרוסט. מכונה מתוחכמת, שחותכת ומלחימה את התיקים, גם מייצרת את ידיות הנשיאה מהפחת של המכונה.
מדוע אתם מלחימים את התיק ולא תופרים?
פרוסט: "שיטת ההלחמה עושה שימוש בחומר אחד בלבד, בפולימר שמשמש לייצור פקקי קוקה־קולה. כך התיק עשוי חומר אחד שמתמחזר. בתפירה היה צריך להשתמש בשני סוגי חומרים ולהפריד ביניהם בשלב המיחזור, וככה פשוט משליכים את התיק למיחזורית". בחברה קיימת עמדה לבקרת איכות, ומכל משלוח נבדק תיק עם משא של 12 ק"ג ו־20 ק"ג. התיק עולה ויורד, במהירות משתנה, 2,400 פעמים כדי לוודא שהוא לא נקרע.
רב סל מוכרת את השקיות הרב־פעמיות לרשתות שופרסל, אושר עד, קשת טעמים, סאלח דבאח ולעוד רשתות קטנות. מדובר במפעל היחיד בארץ לייצור שקיות כאלה, והרשתות האחרות מייבאות אותן. החברה מוכרת כל תיק לרשתות ב־1.5 עד 2 שקלים. במקביל פיתחה החברה שקית גופייה רב־פעמית, שנמכרת לרשתות ב־60 אגורות.
"השימוש בשקיות הגופייה ירד בעשרות אחוזים. הרשתות לא העריכו את כמות הביקושים מצד הצרכנים לשקיות הרב־פעמיות. לפיכך, היכולת לעמוד בביקוש לתיקים קטנה", הוסיף פרוסט.
ומה הלאה? בחברה מתכננים הוספה של קווי ייצור חדשים ולהגיע ל־12־10 מיליון תיקים חדשים בחודש. בחברה גם לא יסתפקו בייצור לרשתות המקומיות וממתינים לרשת הסופרים הגדולה בעולם, וולמארט. "אם נזכה בחוזה עם וולמארט, אז מדובר ב־20 מיליון תיקים בחודש, עסקה שתקפיץ אותנו לפסגה העולמית", סיכם פרוסט.