ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    ׳™׳“׳™׳¢׳•׳× ׳™׳¨׳•׳©׳œ׳™׳
    ממון • 30.01.2017
    תוכנית הענק לפיתוח התחבורה בשטחים
    הממשלה תשקיע 5 מיליארד שקל בתשתיות תחבורה מעבר לקו הירוק: התוכנית תכלול מנהרות, מחלפים, כבישי גישה חדשים, רכבות קלות ונת"צים • המטרות: הקלה בפקקים, שיפור בבטיחות וחיבור ישיר של ירושלים עם היישובים מסביבה • כל הפרטים
    מאת עופר פטרסבורג

    לאחר חילופי הנשיאים בארה"ב: ממשלת ישראל, בהובלת שר התחבורה ישראל כץ, מוציאה לדרך תוכנית חומש שמסדירה לראשונה את כל תשתיות התחבורה מעבר לקו הירוק. היקף התוכנית: למעלה מ־5 מיליארד שקל. זאת לאחר שבימים האחרונים אושרו לבנייה 2,500 דירות בגושי ההתיישבות.

     

    פרויקט הענק כולל כריית מנהרות, סלילת מחלפים, כבישי גישה חדשים, כבישים עוקפים, הרחבת כבישים ראשיים, ריבוד מחדש של כבישים וחיבור מהיר של מועצות וערים למטרופולין גוש דן וירושלים, באמצעות רכבות קלות ונתיבי תחבורה ציבורית מיוחדים (נת"צים). סלילת הנת"צים אמורה לסייע בצמצום העומסים הקיימים בכניסות למטרופולינים.

     

    כבישי יהודה ושומרון מאופיינים בתנועה ערה של כלי רכב ישראלים ופלסטינים לאורך כל שעות היממה. במקומות רבים ביו"ש רמת התשתיות אינה מספקת, דבר שמסכן חיי אדם וגורם לעומסי תנועה רבים. המעברים לירושלים וגוש דן פקוקים, ומערכת הכבישים בשטח צרה ומסוכנת. תוכנית החומש אמורה לתת מענה בטיחותי בדרכים ולהקל על הפקקים באזורים עמוסים במיוחד.

     

    במטרופולין ירושלים יושם דגש על צמצום העומסים בכניסות לירושלים ממזרח, מדרום ומצפון, כך שירושלים־רבתי תהפוך להיות למטרופולין אחד עם חיבור ישיר ומהיר למעלה אדומים, גבעת זאב, גוש עציון־בנימין וביתר־עילית.

     

    הדמיה של כביש המנהרות (ציר 60) החדש שיחבר את ירושלים וגוש עציון
    הדמיה של כביש המנהרות (ציר 60) החדש שיחבר את ירושלים וגוש עציון

    במסגרת זאת מקדם המשרד לביצוע את פרויקט הרחבת כביש המנהרות בעלות של כ־850 מיליון שקל, מכביש בגין ועד אלעזר (כביש 60). מדובר בתוספת נתיב נסיעה לכל כיוון, ובנוסף נתיב תחבורה ציבורית (נת"צ). מטרת הפרויקט: לאפשר תוספת יחידות דיור בבית־שמש, ביתר־עילית, צור הדסה והסביבה, תוך מתן עדיפות לתחבורה הציבורית וכניסה מהירה לירושלים. הפרויקט יאפשר נסיעה ישירה מגוש עציון לתל־אביב דרך ירושלים ללא אף רמזור. משרד התחבורה תיקצב 30 מיליון שקל לתכנון הפרויקט. העבודות צפויות להתחיל בסוף השנה הבאה.

     

    מכיוון מעלה אדומים מתוכננת הקמת הפרדה מפלסית בצומת הגבעה הצרפתית בהשקעה של כמיליארד שקל. מדובר על הקמת צמד מנהרות דו־מסלוליות בעלות שני נתיבים (ממזרח למערב) באורך כולל של כ־1.5 ק"מ, ובנוסף צמד מנהרות חד־מסלוליות (מצפון למערב) באורך כולל של כ־650 מטר. משרד התחבורה כבר הקצה 80 מיליון שקל לתכנון התוכנית, שביצועה יחל לקראת סוף השנה הבאה. עם השלמת הפרויקט תתאפשר נסיעה ישירה ממעלה אדומים לירושלים ולתל־אביב ללא אף רמזור. כמו כן, נבחנות חלופות תחבורתיות של הסעת המונים ממעלה אדומים לירושלים, באמצעות רכבת קלה או רכבת.

     

    בנוסף מקודמים פתרונות לגודש התנועה באזור קלנדיה שישפיעו על כל הכניסות לירושלים מצפון. בשלב ראשון מדובר על סלילת נתיב תחבורה ציבורית מקלנדיה לירושלים (תוקצבו 30 מיליון שקל). בשלב השני: יצירת הפרדה מפלסית והקמת מעבר חדש מבנימין לכביש 443 דרך עטרות. עלות הפרויקט מסתכמת ב־80 מיליון שקל. 5 מיליון שקל כבר הוקצו לתכנון הפרויקט. כן צפויים להיפתח לתנועה כביש הטבעת המזרחי שיאפשר חיבור מצפון העיר לכיוון מנהרת נעמי שמר וגבעת התחמושת, בה הושקעו כ־50 מיליון שקל, וכן מתוכננת הרחבת כביש 437 ממחלפון אדם (המבוצע בימים אלה) ועד לרכבת הקלה בפסגת זאב, כנתיב תחבורה ציבורית.

     

    התוכנית נותנת מענה גם לחיבור אריאל והשומרון למטרופולין תל־אביב וגוש דן באמצעות רכבת קלה מאריאל לכיוון ראש־העין ופתח־תקווה, וכן השלמת התכנון להכפלת כביש 55 מקרני שומרון ועד לחיבור עם כביש 444.

     

    כן צפויים להיסלל כבישים עוקפים, אשר ייתנו מענה לבעיה הבטיחותית והביטחונית בכבישים מהירים העוברים כיום דרך כפרים. בימים אלו מבוצע כביש עוקף "נבי אליאס" במסגרת כביש 55 בעלות של כ־54 מיליון שקל, וכן מתוכנן כביש "לב יהודה" העוקף את אל ערוב ומאפשר חיבור מהיר מאזור יהודה, קריית ארבע־חברון לירושלים, וכן כביש עוקף חווארה שיאפשר חיבור טוב יותר מצפון השומרון לאריאל ולמרכז.

     

    עוד תבוצע הכפלה של הכביש הקיים ממודיעין־עילית ועד צומת לפיד, ובטווח הארוך מתוכנן מחלף שילת, וכן כביש ישיר נוסף ממודיעין־עילית ועד צומת מכבים על כביש 443. בתוכנית גובשו גם פרויקטים בהליכים ראשוניים שיבוצעו בתוכנית החומש הבאה, הכוללת בין היתר את השלמת תכנון כביש 60 מצומת תפוח ועד מיתר לכביש דו־מסלולי בעל שני נתיבי נסיעה לכל כיוון, וכן הרחבת והשלמת כבישי רוחב נוספים (465, 446, ועוד).

     

    כן יתבצע טיפול מקיף במוקדי סיכון בהם אירעו בעבר תאונות דרכים קטלניות. בשלב ראשון יטופלו צמתים לאורך כביש 60, וביניהם צומת גבעת אסף, צומת כוכב יעקב וצומת המשטרה הבריטית. בכל אחד מהצמתים יתבצע לפי הצורך רימזור, הוספת כיכרות וכו'. כן יתוכנן שיפור בטיחותי משמעותי בכביש ענתות־מעלה־אדומים (כביש המחצבות). בהמשך יהיה תכנון וביצוע תאורה בצמתים ברחבי יהודה ושומרון.

     

    כן הוחלט על חיבור רכבת של גבעת זאב ובנימין (משער בנימין) לרשת הרכבות המוקמת בימים אלה בירושלים, ובימים אלה נבחנות מספר חלופות לתוואי אפשרי.

     

    לדברי שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ, "מטרת התוכנית לשפר את הנגישות והבטיחות עבור האוכלוסייה הישראלית וגם הפלסטינית".

     

    כץ הוסיף כי המיזם ייתן תנופה גדולה לפיתוח ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון ובירושלים, בדומה לפיתוח התשתיות שמתבצע כיום בגליל ובנגב. לדבריו, עם השלמת התוכנית תשתיות הכבישים ביהודה ושומרון ישודרגו באופן משמעותי וייתנו מענה לתחזיות הגידול של האוכלוסייה היהודית והעלייה ברמת החיים ובמספר כלי הרכב באוכלוסייה הפלסטינית.

     

    ofer-pt@yediot.co.il

     

     


    פרסום ראשון: 30.01.17 , 20:48