שעתיים מתל־אביב לירושלים
הציפייה שהפקקים שנוצרו מיד לאחר פתיחת מנהרת הקסטל יתפוגגו מהר התבדתה: בינתיים ההבטחה ל־35 דקות נסיעה מתל־אביב לירושלים נראית כחלום רחוק • משרד התחבורה: במאי ייפתח נתיב שלישי ואז העומס יפחת
"היום, עם חנוכת מנהרות הראל, אנו חשים את משק כנפי ההיסטוריה", התפייט שר התחבורה, ישראל כץ, לפני חודש, כשחנך עם ראש הממשלה את מנהרות הקסטל. 35 דקות מתל־אביב לירושלים הייתה ההבטחה הגדולה. למרות הציפייה שהפקקים שנוצרו בימים הראשונים אחרי פתיחת המנהרות יפחתו, כרגע זה לא נראה באופק. עובדים בירושלים שמתגוררים במרכז מדברים על זמן נסיעה שהתארך ב־30־20 דקות ואף יותר. גם נהגי חברות התחבורה הציבורית לא מרגישים שיפור בזמני הנסיעה. אחת הסיבות היא שעד מאי המנהרות פועלות רק עם שני נתיבים לכל כיוון, במקום שלושה. לעומס תורמים גם העיקול החד והמסוכן על הגשר החדש בכביש מוצא, שמחייב האטה בנסיעה, וכן נקודת המפגש בין כביש 1 לבין הכביש המגיע מכיוון מעלה אדומים ורמות, דרך המנהרה.
פקיד בכיר במשרד ממשלתי סיפר לנו אתמול כי ב־9 בבוקר ארכה הנסיעה שלו מתל־אביב לירושלים שעה ו־50 דקות. דוברת אחד ממשרדי הממשלה, שאיחרה גם היא בשעה לישיבה, אמרה: "זה הפך בלתי אפשרי לנסוע בכביש 1. התחלתי לנסוע בכביש 443 ומה התוצאה – עמדתי שם בפקק כמעט שעתיים". סגן ראש אגף במשרד ממשלתי סיפר: "בשבוע שעבר יצאתי ב־7:00 מתל־אביב. נקבעה לי פגישה חשובה בירושלים ב־9:30 – ואיחרתי. מה היה רע בעלייה בשלושה מסלולים לכל כיוון בקסטל? למה בנו מנהרה צרה וצפופה, שגם עם שלושה מסלולים יצטרכו לנסוע בה לכל היותר 70 קמ"ש?"
עובד באוצר אמר: "אני לא מבין מה עשו פה. הכביש, בקרבת ירושלים, פחות טוב עכשיו מאשר לפני העבודות. יש לי חשש כבד שבוזבזו פה מאות מיליוני שקלים בצורה מאוד לא חכמה". גם תוכנת ווייז כבר ממליצה פעמים רבות להשתמש בכביש צר ומפותל ביער ירושלים, דרך בית זית ומוצא, כדי להימנע מהפקקים.
בחברת נתיבי ישראל אומרים כי ברגע שייפתח הנתיב השלישי יורגש שיפור משמעותי ביציאה מירושלים. עם זאת, על העומס לכיוון ירושלים זה ישפיע פחות, בגלל הפקק הארוך שמשתרך בכל בוקר בכניסה לעיר. כאן השיפור עוד ייקח זמן, עם תוכנית להוספת נתיב תחבורה ציבורית מסחרוב עד הכניסה לעיר, ועם פתיחת כביש 16, שיאפשר כניסה נוספת לבירה מכביש 1, דרך דרום העיר.
בנתיבי ישראל עושים כרגע מאמצים להקדים את פתיחת הנתיב השלישי בקסטל, ואומרים כי קטע הכביש החדש תוגבר בניידות שירות ומשטרה כדי להקל על העומס. כן פועלים לזרז את סלילת הכניסה הנוספת למבשרת מכיוון ירושלים, מגשר מוצא, ולהשלימה עד מאי.
במשרד התחבורה הסבירו אתמול שההבטחה לשיפור זמני הנסיעה הייתה ממועד פתיחת הנתיב השלישי, ולא מפתיחת המנהרות. עוד מזכירים כי במארס 2018 אמור להתחיל לפעול קו הרכבת המהירה לירושלים, שיפחית את לחצי התנועה.

