ענקית מגרמניה לדיוטי־פרי
ג'יימס ריצ'רדסון תשתף פעולה עם חברת היינמן, והשתיים יפעילו יחד את החנויות בנתב"ג • המשמעות: הצרכנים עשויים לקבל מגוון רחב יותר של מוצרים
שיתוף פעולה חדש נחתם בין ג'יימס ריצ'רדסון ובין ענקית הדיוטי־פרי הגרמנית היינמן (Heinemann), שמבקשות להפעיל יחד את חנויות הקוסמטיקה, הבישום, האלכוהול והטבק בנתב"ג.
ג'יימס ריצ'רדסון
הבעלים: משפחת דנוס היהודית־אוסטרלית
המנכ"ל: אוולין דנוס
המחזור: 750 מיליון דולר, מתוכם 450 מיליון דולר בישראל
חנויות: 25 , מתוכן 17 בישראל
איפה פועלת: בארבע מדינות
מספר עובדים: 2,500 , מתוכם 1,300 בישראל
ל"ממון" נודע שהחברות הגישו בקשה משותפת לרשות ההגבלים העסקיים לשתף פעולה במיזם להפעלת החנויות בטרמינל 3. המדובר בחמש חנויות: הגדולה והמפורסמת במתחם הדיוטי־פרי, שלוש חנויות ב"שרוולים" וחנות אחת במתחם הכניסה מחוץ לדיוטי־פרי. החנויות ימשיכו לפעול תחת השם הנוכחי ובניהול אנשי ג'יימס ריצ'רדסון.
היינמן
הבעלים: משפחת היינמן הגרמניתהמנכ"ל: בני הדודים קלאוס וגונאר היינמן, דור רביעי למייסד החברה
המחזור: 3.83 מיליארד יורו נכון ל־ 2015
חנויות: למעלה מ־ 300
איפה פועלת: מעל מאה מדינות
מספר עובדים: 6,000בקיץ 2017 ייפתח מתחם חנויות הדיוטי־פרי החדש בטרמינל 1, שאליו מנוקזות טיסות הלואו־קוסט, והחברות יתמודדו גם שם.
במכרז האחרון של רשות שדות התעופה לחנויות הדיוטי־פרי בנתב"ג ב־2013 היו ג'יימס ריצ'רדסון והיינמן החברות היחידות במרוץ הסופי. 13 חברות ישראליות וזרות אמנם לקחו טפסים להתמודדות על המכרז, אבל בפועל רק השתיים הגישו אותם.
שיתוף הפעולה מעיד על כך שבניגוד לידיעות שהתפרסמו, אין בכוונת ג'יימס ריצ'רדסון לצאת מישראל לפני תום המכרז ב־2020, והסיבה ברורה: החברה אמנם פעילה בארבע מדינות, אבל חלק הארי של עסקיה הוא בישראל.
באשר להיינמן, מדובר בחברה משפחתית שנוסדה ב־1879 בהמבורג על ידי האחים קרל והיינריך היינמן. החברה מנוהלת היום במשותף על ידי שני ניניהם, בני הדודים קלאוס וגונאר היינמן. היא מפעילה למעלה מ־300 חנויות דיוטי־פרי, בהן חנויות ב־78 שדות תעופה ב־28 מדינות. בנוסף, היא מפיצה מוצרים ליותר מ־1,000 סיטונאים ב־108 מדינות, מפעילה את מכירות הדיוטי־פרי ב־50 חברות תעופה וב־26 חברות שיט בעולם. כמו כן, היא מחזיקה ב־50 חנויות במעברי גבול באירופה ומפעילה חנויות באיזורי סחר חופשי.
בג'יימס ריצ'רדסון אישרו שהוגשה הבקשה ובירכו על השותפות החדשה. עם זאת ציינו כי "אין בכוונת הצדדים לתת הצהרות ביחס למיזם המשותף עד שרשות ההגבלים העסקיים תסיים את בדיקותיה". בשלב מוקדם זה קשה לדעת מה יהיה, אך סביר להניח שההיצע לצרכן יתרחב.
נראה שזו מגמה שמאפיינת את עולם הדיוטי־פרי בשנים האחרונות. בשדה התעופה של לוס־אנג'לס, למשל, נחתם עוד ב־2012 שיתוף פעולה בין חברות הדיוטי־פרי הגדולות Shilla ו־Ari, ובשדה התעופה בוגוטה שבקולומביה נחתם ב־2016 שיתוף פעולה בין Dufry ו־Dfass. גם לחברת היינמן יש שותפויות דומות במדינות אחרות בהן היא פעילה.
שיתופי הפעולה הללו נולדו על רקע השינוי בעולם הנוסעים. יש גידול בחלקן של חברות הלואו־קוסט בתנועת העוברים בשדות התעופה, וזה משפיע על המכירות ומחייב את החברות למצוא דרכים חדשות כדי לשמור על רווחיהן. גם בישראל נרשם ב־2016 גידול של 11% בתנועת היוצאים לחו"ל, מה שהקפיץ את העמלות שמשלמת ג'יימס ריצ'רדסון לרשות שדות התעופה מעבר לסכום שעליו התבסס המכרז האחרון.
לדברי גארי סטוק, יו"ר ג'יימס ריצ'רדסון, "היינמן היא השותף האידיאלי איתה נוכל להמשיך ולפתח את עסקי הדיוטי־פרי בישראל", ונראה שראול ספנגר, מנהל בהיינמן, מסכים עימו: "ג'יימס ריצ'רדסון היא באופן בולט החברה הידועה והמוערכת ביותר בדיוטי־פרי בישראל".

