ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    איתי סיקולסקי
    ממון • 15.02.2017
    הנבחרת הישראלית של גוגל
    במשך שנה מפעילה גוגל בחשאי את תוכנית הסטארט־אפים שבה משתתפות 15 חברות ישראליות מבטיחות במיוחד • מיהן החברות שזוכות לקבל סיוע, ייעוץ וגישה יוצאת דופן למשאבים של גוגל? חשיפה ראשונה
    שגיא כהן

    חשיפה ראשונה: במשך שנה מפעילה גוגל בחשאי בישראל את תוכנית הסטארט־אפים המיוחדת שלה "סאנד־היל" (גבעת חול). 15 חברות סטארט־אפ צעירות ומבטיחות במיוחד, שנבחרו בקפידה על ידי גוגל, מקבלות סיוע, ייעוץ וגישה יוצאים דופן לכלים, טכנולוגיות ומשאבים של ענקית האינטרנט.

     

     

    התוכנית הושקה לראשונה ב־2012 בארה"ב, וישראל היא המדינה השנייה שהצטרפה. בגוגל הסכימו לחשוף רק 11 מתוך 15 החברות המשתתפות בתוכנית.

     

    גוגל הקפידה לבחור לתוכנית חברות שפיתחו מוצר שפונה לקהל רחב וצרכני, כמו אפליקציות. הבחירה נעשתה בין השאר על ידי התייעצות עם קרנות הון סיכון. נבחרו חברות צעירות וקטנות יחסית, אך כאלה שיש להן מוצר וגייסו כספי משקיעים. מדובר בחברות עם קצב גידול וצמיחה גבוה מבחינת כמות המשתמשים וההכנסות, אבל יכולות עדיין להיעזר בסיוע של גוגל כדי להאיץ את הצמיחה שלהן עוד יותר.

     

     

    אורית שילה
    אורית שילה

     

    "בגדול, אנחנו פה כדי לעזור לחברות ישראליות להצליח", אמרה ל"ממון" אורית שילה, שעומדת בראש תוכנית "סאנד־היל" בישראל. "נכון שהן יכולות להסתדר לבד, אבל התוכנית הזו יכולה לקצר את הזמנים להצלחה. החברות מקבלות גישה לדברים שלא היו מקבלים כחברה קטנה והזדמנות להתחבר ישירות לאנשים הכי רלווונטיים בתוך גוגל".

     

     

    איך גוגל מסייעת להן?

     

    ראשית מדובר בייעוץ, ליווי וחניכה בכל הקשור לפיתוח טכנולוגי. לדוגמה, סטארט־אפ שרוצה לפתח אפליקציה לאנדרואיד (מערכת ההפעלה לסמארטפונים מבית גוגל), או שרוצה לפתח מוצר שיעבוד עם "גוגל אסיסטנט" (העוזרת הקולית של גוגל), יכול להיפגש עם צוותים בתוך גוגל שאחראים על התחומים הללו ולקבל ייעוץ וסיוע ישיר, למשל בכל הקשור לעיצוב נכון של ממשק המשתמש.

     

    שנית, החברות מקבלות גישה מוקדמת, נדירה וראשונית למוצרים הכי חדשים של גוגל, עוד לפני שהושקו והוצגו לציבור הרחב. לדברי שילה, "זו הזדמנות ללמוד מה קורה בגוגל מאחורי הקלעים".

     

    שלישית, גוגל מעניקה לחברות שירותי פיתוח עסקי מותאמים אישית, או שיתופי פעולה שיכולים לקדם מוצרים ושירותים שפיתחו. למשל, בגוגל עובדים על פיילוט עם חברת מג'יסטו, שפיתחה שירות ליצירת סרטוני וידיאו בפשטות, ומשתתפת בתוכנית. במסגרת זו נבחנת דרך לחבר בין הטכנולוגיה של מג'יסטו לבין יוצרי תוכן ומפרסמים ביוטיוב.

     

    "בגוגל טובים מאוד בקיצור תהליכים ומאפשרים לנו לשוחח עם האנשים הרלוונטיים", אמר ערן שיר, מייסד־שותף ומנכ"ל Nexar המשתתפת בתוכנית, ופיתחה אפליקציית מצלמת רכב חכמה ושיתוף מידע על סכנות בכביש. "בפיתוח האפליקציה שלנו לאנדרואיד, הם העניקו תמיכה ברמה גבוהה ועמוקה, כי הדרישות שלנו היו ייחודיות. בנוסף, אנו מבצעים מחקר עם אנשי גוגל סביב פרויקט טנגו כדי לבדוק איך לרתום אותו לצרכים שלנו". פרויקט טנגו כולל אבזור סמארטפונים בחיישני עומק ותלת־ממד. שיר הדגיש כי אף שהעזרה מגוגל תורמת, שיתוף הפעולה איתה לא יקבע את גורלה של החברה: "מעטות החברות שקמו ונפלו על שיתוף פעולה עם חברה גדולה. אני לא רוצה שעתידי יהיה תלוי בהחלטה של מנהל בחברה אחרת".

     

    יובל קמינקא, מייסד שותף ומנכ"ל חברת Joytunes, שפיתחה אפליקציות למידה עצמית של נגינה על פסנתר, הוסיף: "בימים אלה אנו משיקים אפליקציית אנדרואיד חדשה, ועבדתי מול אנשים במטה הראשי במאונטיין ויו כדי לקדם את האפליקציה בחנות גוגל פליי ולהגביר את הסיכויים שהיא תזכה להורדות רבות. זה מאוד כיף שלמרות שאנחנו עדיין קטנים, גוגל הצליחה לראות ולהבין את הפוטנציאל שלנו".

     

    התועלת מגיעה גם בצורות לא צפויות: קמינקא מספר שאחרי שהשיקו את גרסת האנדרואיד המוקדמת של האפליקציה, נחת לפתע בחברה משלוח עוגות קטנות עם לוגו של אנדרואיד — באדיבות גוגל.

     

    מה יוצא לגוגל מכל זה?

     

    האינטרס הוא כפול. קודם כל, גוגל שומרת על קשר עם סצנת הסטראט־אפים המקומית, ונמצאת עם יד על הדופק של התעשייה. "גוגל עושה הרבה פרויקטים כדי להישאר מחוברת לתעשייה הזו, וסאנד־היל היא ערוץ נוסף לצורך כך", הסבירה שילה.

     

    ויש גם אינטרס עסקי: גוגל רוצה להיות "שותפה להצלחה", ולעודד חברות להשתמש במוצרים ובפלטפורמות שלה כשהן עוד קטנות. וכפי שהגדירה זאת שילה: "כשהם יהפכו לענקים, יהיה להם קשר איתנו והם ימשיכו להשתמש במוצרים שלנו".

     

    Sagi-c@yediot.co.il

     

     


    פרסום ראשון: 15.02.17 , 21:06