ראשון 16 בדצמבר 2018
בפייסבוקבטוויטרבאינסטגרם
נגישות
ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    משפחת כרמל מכרמל יבולים. תירס חדש, מתוק במיוחד
    ממון • 16.02.2017
    יהיה 10
    תחרות עסקים קטנים, בשיתוף ynet ובנק הפועלים, מגיעה לשנתה העשירית • לקראת ההשקה חזרנו לזוכי התחרות הקודמת כדי לבדוק מה עשתה להם השנה החולפת: מי התרחב, מי פרץ לחו"ל, ומי "קפצה מדרגה"
    איריס ליפשיץ קליגר

    עט יותר משנה עברה מסיום תחרות עסקים קטנים התשיעית, והגענו ליום הולדת עגול — עשר. לקראת פתיחת התחרות העשירית, הנערכת בשיתוף ynet ובנק הפועלים, חזרנו לארבעת העסקים שזכו בתחרות הקודמת ובדקנו מה קרה להם מאז. מה עשתה להם החשיפה, אם הצליחו ליישם כלים ועצות שקיבלו, אם התייעלו, הגדילו הכנסות או התרחבו.

     

    "הוספנו עוד 20 עובדים"

     

    "התחרות נתנה לנו רוח גבית טובה מאוד בשנה האחרונה", מספרת חגית פוקס, סמנכ"ל חברת כרמל יבולים ממושב היוגב, האחראית על כספים, שיווק ומשאבי אנוש בחברה. "זה קרה כבר במהלך התחרות עצמה, והפרסום שנלווה לה — בעיקר כתבת האמצע ב'ממון' בסוף שבוע, זה דבר שרק יכולנו לחלום עליו. קיבלנו תגובות מאוד טובות, והתקציב ב־ynet עזר לנו מאוד לספר את הסיפור שלנו כעסק קטן ולהיחשף לקהל חדש".

     

    כרמל יבולים היא עסק משפחתי שמגדל תוצרת חקלאית ומשווק אותה לרשתות השיווק ולחנויות פרטיות. בעליו ומנהליו הם כרמי (68) וענת (64) כרמל, וילדיהם: יובל (41), המשמש כמנכ"ל, אמיר (39), אחראי פיתוח, דן (33), אחראי ייצור, ועירית (23), אחראית על חנות המפעל.

     

    מיכאל וייס וראובן ומור פילו מיאללה באסטה. לשנות את הדרך שבה אנשים מטיילים
    מיכאל וייס וראובן ומור פילו מיאללה באסטה. לשנות את הדרך שבה אנשים מטיילים

     

     

    ההורים הם ממייסדי המושב. תחילה עסקו בגידול ורדים, ובהמשך עברו לגידולים מיוחדים כמו אספרגוס, אפונת שלג, תבלינים ועוד. בשלב מסוים הצטרף אליהם יובל, ואז עברו לגידולי עלים — תרד, קייל, נבטים — בשיטה הידרופונית שמבטיחה ירק "נקי" יותר מחומרי הדברה ומזיקים. במקביל הצטרפו שאר הילדים.

     

    ב־2011 הם קיבלו הצעה מחברת זרעים הולנדית לנסות לאזרח בארץ זן של חסה בשם "סלנובה‭,"‬ והצליחו. מאז הם מגדלים אותה. "עם השנים הגידולים נעשים בשיטות המאפשרות הימנעות משימוש בחומרי הדברה", סיפרו לנו כרמי וענת. "לצד חממות גידול הידרופוניות ושטחי גידול פתוחים, יש לנו גם לול לביצי מאכל, שאותן אנחנו מוכרים ישירות לצרכן, וחנות למכירת תוצרת המשק ומעדנים נוספים ממשקי עמק יזרעאל". לדבריהם, בהתחלה חששו מכך שהילדים ייכנסו לעסק בגלל הסיכון והמשברים שמהם סובל ענף החקלאות, אבל היום הם מלאים בחדוות יצירה ורואים ברכה במעשיהם.

     

    פוקס מספרת שבעקבות הזכייה בתחרות עסקים קטנים הגיעו אליהם לא מעט פניות של לקוחות חדשים, במקביל לריבוי כניסות לאתר האינטרנט ולעמוד הפייסבוק. "זכינו גם לפניות לכל מיני שיתופי פעולה, כמו פנייה ממוזיאון המדע בירושלים לשיתוף פעולה שיווקי לקראת השקת תערוכת 'חקלאות המחר'. היום אנחנו חזקים בדעתנו שהשוק צמא למוצרים שלנו, והביקושים בהתאם. מחזור המכירות שלנו גדל. לפני שנה עבדו בכרמל יבולים 50 אנשים. כיום יש 70. ובקיץ האחרון הכנסנו גידול חדש — תירס מזן סופר סוויט, מתוק במיוחד, שנפוץ בארה"ב ותפס מצוין גם בארץ".

     

    לדבריה, נוצר קשר טוב עם סניף בנק הפועלים בעפולה שליווה אותם. "זנגריה קאסם, מנהל הסניף, אימץ אותנו, והעברנו חלק גדול מהפעילות העסקית שלנו לסניף.

     

    בני משפחת רובר מרובר זה עורגינל. תנ"ך לכל קציני צה"ל
    בני משפחת רובר מרובר זה עורגינל. תנ"ך לכל קציני צה"ל

     

     

    ומה באופק?

     

    "להמשיך לגדול, אם כי בינתיים רק במסגרת השוק המקומי ולא מעבר לים". ‬

     

    "הגדלנו הכנסות ורווחים"

     

    במפעל רובר זה עורגינל, החולש על 400 מ"ר במתחם בית הספר למלאכה בכפר חב"ד, ממשיכים בני משפחת רובר — דניאל (62) ובניו בנצי (36) ונפתלי (34) — לכרוך במו ידיהם ובמו ידי עובדיהם ספרי קודש בכריכות עור בסגנון עתיק קלאסי.

     

    חוי ארנפלד מהאקדמיה לנשים חרדיות, זוכת המסלול החברתי. יש כבר 2,000 סטודנטים
    חוי ארנפלד מהאקדמיה לנשים חרדיות, זוכת המסלול החברתי. יש כבר 2,000 סטודנטים

     

     

    העסק הקטן שלהם התחיל ב־1987 בחדרון צר בירושלים, שבו למד דניאל, שעלה מארה"ב לאחר שהתגייר, כריכה ושיקום של ספרים. בנצי ונפתלי למדו את המלאכה מאביהם מגיל אפס. "בחופשים היינו באים למפעל, וגם אחרי הלימודים",‬ סיפר בנצי. "כשהשתחררנו מהצבא היה ברור שניקח את העסק ונרים אותו למעלה‭."‬

     

    במהלך השנים הגדילה המשפחה, כולם חסידי חב"ד, את המפעל וביססה אותו. בנוסף הוקמו שלוש חנויות — בירושלים, בני־ברק וכפר חב"ד, וחנות אינטרנטית. "הרעיון היה לקחת את כל הנושא של יודאיקה וספרים לרמה אחרת לגמרי",‬ סיפר בנצי לפני שנה. היום הוא גאה לומר שיש להם כבר את מגוון הדגמים והצבעים הכי גדול בענף, עם אלפי סוגי מוצרים. באתר ובחנויות שלהם אפשר להזמין ספרים עם הקדשה אישית, לבקש לכרוך בהידור ספרים ישנים מהבית, וגם להזמין מוצרי יודאיקה אחרים מעור, כמו קופסה לאתרוג, מחזורים ועוד. "כל הקצינים בצה"ל מחזיקים ספר תנ"ך שלנו", אומר בנצי. ‬

     

    לדבריו, בשנה האחרונה העסק התפתח והתייעל: "ההצטרפות לתחרות עסקים קטנים ציידה אותנו בכלים של הסתכלות אחרת, שמתאימה יותר לעסק כזה. הטמענו את כל הטיפים וייעלנו את הניהול. חסכנו בהוצאות והגדלנו הכנסות ורווחים. התחרות נתנה לנו חשיפה יפה מאוד, והיום אנחנו הרבה יותר מוכרים בענף, ומאושרים בחלקנו".

     

    מצבת העובדים לא גדלה (15 אנשים), כשבראש הפירמידה מנהלים את העסק בני המשפחה בלי להעניק לעצמם תארים מפוצצים כמו מנכ"ל או סמנכ"ל. "אבא שלי הוא המייסד והאחראי, אבל הוא לא קורא לעצמו מנכ"ל‭,"‬ מסביר בנצי. "הוא היה ונשאר איש עבודה. בא כל יום למפעל, מדביק דבק וכורך ספרים. ההגדרות פחות חשובות, כולם עושים הכל. אחי עוסק יותר בניירת, הנהלת חשבונות, בנקים, משכורות. אני עוסק בעיקר בשימור לקוחות, פיתוח מוצרים‭."‬

     

    והאתגר?

     

    "להתפרש לעוד יעדים וארגונים גדולים, ולפתוח רשת חנויות ייחודית למתנות ומוצרי עור מיודאיקה".

     

    "יש פוטנציאל בינלאומי"

     

    מיכאל וייס וראובן פילו, בעלי יאללה באסטה, נמצאים בימים אלו בטירוף של עבודה סביב השעון. בקיץ הם השיקו בברלין מוצר חדש — BITE MOJO, "האפליקציה הראשונה בעולם שמאפשרת לצאת לסיור עצמאי בעיר, כולל טעימות, ללא מדריך" — וכעת הם עומדים להשיק אותו בלונדון, רומא, ברצלונה ותל־אביב, מהלך מורכב שאמור להסתיים עד אפריל.

     

    יאללה באסטה הוא מיזם תיירות חדשני שמציע להכיר את נפלאות השווקים בארץ ובעולם באמצעות סיורים מודרכים או באמצעות כרטיסי טעימות. וייס ‭,(42)‬ נשוי ואב לארבעה, הוא יזם אינטרנט בתחום התיירות והבעלים של אתרי תיירות גדולים ובהם גו ג'רוזלם. אליו חברו כשותפים ראובן (43)‬ ואשתו מור (35), הורים לארבע, שהם גם הבעלים של חברת "מור תיירות‭."‬ בעסק ארבעה עובדים קבועים, שכוללים את מנהלת החברה, מנהלת אופרציה, מנהלת חשבונות, ואשתו של מיכאל, שהצטרפה לעסק והיא מנהלת את המיזם החדש. בנוסף הם מעסיקים יותר מ־60‬ מדריכים פרילנסרים.

     

    שנה לאחר הזכייה בתחרות עסקים קטנים הם שמחים לבשר לנו שיאללה באסטה הכפילה את מחזור המכירות שלה. "לא תיארנו לעצמנו שהחשיפה והזכייה יכולים להשפיע על עסק קטן בצורה כל כך יעילה", הם אומרים. "זה עדיין עסק קטן של שתי משפחות, אבל עם חזון ענק. והשנה אנחנו מקווים שיתאפשר לנו לגייס סכום כסף משמעותי. המוצר החדש שלנו בהחלט מהפכני. הוא לוקח את הקונספט של כרטיסי הטעימות ומחבר אותו עם טכנולוגיה. באפליקציה התאפשר לנו להוסיף תוכן עשיר ולהביא בפעם הראשונה את הסיפורים האנושיים והעסקיים של בעלי המקומות שמספקים את הטעימות, וגם לוקיישנים של מקומות אוכל שרק מקומיים מכירים. בברלין למשל האפליקציה כוללת שישה מסלולים שונים, אחד מהם הוא סיור אופניים אורבני עם טעימות. התחלנו בשיתופי פעולה עם חברות אוטובוסים מקומיות, שעושות סיורים בברלין. במקביל השקנו את האפליקציה בירושלים ובקרוב גם בתל־אביב".

     

    לדבריהם, "הסיור לא מתרכז רק בשווקים שבכל עיר, אלא גם מעבר לזה. את הסיור באפליקציה כבר אפשר לרכוש בשלוש שפות — עברית, אנגלית וגרמנית, ועד אפריל גם באיטלקית ובספרדית. הוא עולה 28 דולר לאדם וכולל 6 מנות טעימה (שמחליפות ארוחה מלאה) בסיור של כשלוש שעות. זאת בהשוואה ל־70־80 דולר לאדם לסיורים מתחרים עם מדריך ואוכל. והסיור שלנו כולל בכוונה תחילה בתי אוכל מקומיים קטנים מתוך אסטרטגיה שיווקית".

     

    לטובת המוצר החדש מעבר לים, הם גייסו מעל חצי מיליון דולר ממשקיעי הון סיכון בישראל, והם מרוצים: "הזכייה בתחרות עסקים קטנים חידדה לנו את הערך המוסף של המוצר שלנו, והובילה אותנו לתובנה הכי חשובה, שיש לנו פוטנציאל גם מחוץ לישראל. שיש לנו פוטנציאל להיות חברה בינלאומית ולהציע מוצר חדש בשוק התיירות הבינלאומי. החזון שלנו הוא לשנות מהיסוד את הדרך שאנשים מטיילים בעולם", הם אומרים.

     

    "חלומות נועדו להתגשם"

     

    בטקס חלוקת הפרסים לזוכים בתחרות עסקים קטנים הקודמת אמרה חוי ארנפלד, שהקימה את האקדמיה לנשים חרדיות: "אני שמחה על הזכות ליצור גשר בין החברה הישראלית למגזר החרדי". היא ציינה אז שיש כבר 1,400 נשים חרדיות שסיימו תואר ראשון במסלולי הלימוד שפתחה, חלקן בדרכן לסיים תואר שני, ובהן אפילו אם ל־18 ילדים.

     

    השבוע, כשחזרנו לשוחח איתה שנה לאחר שהעסק שלה זכה בתחרות בקטגוריית "העסק החברתי", היא סיפרה בשמחה שהשנה האחרונה הייתה אבן דרך משמעותית בדרכה העסקית: "החשיפה במסגרת התחרות גרמה ליצירת שיתופי פעולה עסקיים רבים ומגוונים. מספר הסטודנטיות והסטודנטים החרדים שהושמו על ידי בתוכניות אקדמיות גדל מאוד. פתחנו גם מסלולים לגברים, ועד כה לקחו חלק בתוכניות הייחודיות שיזמתי קרוב ל־2,000 סטודנטים מהמגזר החרדי, מתוכם 1,700 נשים ויותר מ־200 גברים. העסק צומח, בעזרת השם, ואני מקווה להמשיך כך. הליווי העסקי המשמעותי שקיבלתי בעקבות התחרות תרם מאוד לצמיחה העסקית והאישית שלי. הליווי והפלטפורמה הפרסומית מאפשרים לי להמשיך ולגדול. אני כל הזמן בלמידה מתמדת, והתחרות עודדה בי את הרצון להמשיך וללמוד, להמשיך ולצמוח".

     

    ארנפלד ‭(38)‬, אם לשלושה, דתית־לאומית, גרה בבית־שמש. היא גדלה במשפחה חרדית בת 12 ילדים, והיא עצמה מסיימת בימים אלה תואר שני בייעוץ ופיתוח ארגוני במסלול האקדמי של המכללה למינהל ("אני בשלב הסטאז', מתמחה בקואצ'ינג בייעוץ ופיתוח ארגוני"). מאז 2010 היא יוזמת מסלולי לימוד ייחודיים לנשים, והשנה כאמור גם לגברים, מהמגזר הדתי־חרדי במכללות האקדמיות הנחשבות, בעיקר בתחום החינוך, אך לא רק. הלימודים מתקיימים בתוך הקמפוסים של המכללות, עם סגל המרצים שלהן, אך בכיתה נפרדת.‬ הדגש הוא על מסלול מקוצר של יום לימודים אחד בשבוע, המאפשר שילוב אופטימלי של חיי משפחה, עבודה ולימודים. תוכנית הלימודים מותאמת למגזר תוך ליווי אישי צמוד בתקופת הלימודים. ארנפלד מעסיקה עשר עובדות, "כולן חרדיות כחלק מהאג'נדה שלי‭,"‬ ומנהלת את העסק, שהתחיל מהבית, אבל בשנתיים האחרונות הוא מנוהל ממשרד מסודר עם מנהל פיתוח, סמנכ"ל כספים, מנהלת מוקד ורכזת סטודנטיות ("בוגרת המסלול שלי"). הרכזת מלווה בשטח את הסטודנטיות החרדיות, שמתמודדות עם לא מעט קשיים מהסביבה, לעיתים עד כדי התנגדויות של הרבנים ללימודיהן.

     

    העסק, אומרת ארנפלד, מתפרסם בעיקר מפה לאוזן, שכן המגזר החרדי אינו חשוף כל כך לפרסום בתקשורת, אבל ההשתתפות בתחרות עסקים קטנים חשפה אותה להרבה גורמים שמולם היא מנסה לקדם שיתופי פעולה.

     

    "אני רואה שליחות רבה בדרכי המקצועית", היא אומרת. "ואני גם מאמינה שהשינויים החברתיים שאני יוצרת באמצעות העסק יוצרים אדוות של שינויים ברמה הציבורית, התרבותית, הפוליטית והכלכלית. השנה האחרונה לימדה אותי, שאם שואפים גבוה מגיעים הרבה מעבר לדמיון. החשיפה הקפיצה את העסק שלי מדרגה, ולמדתי שחלומות נועדו כדי להגשים אותם".

     

     

    על התחרות

     

    בעלי עסקים שירצו להשתתף בתחרות יוכלו להירשם עד 10.3.2017 דרך אתר האינטרנט של התחרות. מתוכם ייבחרו עשרה עסקים קטנים ובינוניים מובילים (עם מחזור של עד 30 מיליון שקל), שיזכו לליווי צמוד ולהדרכה מנבחרת המנטורים של הפרויקט. מתוכם יזכו שלושה עסקים בפרס, הכולל מענק יזמות כספי בסך 20 אלף שקל מתנת בנק הפועלים, חבילת פרסום ב־ynet וב"ידיעות אחרונות" (וסיקור ב"ממון" במהלך התחרות). בנוסף, במסגרת מסלול "העסק החברתי" (ראו מסגרת), ייבחר עסק אחד הפועל לקידום מטרות חברתיות בישראל, שיזכה גם כן בחבילת הפרס. את התחרות מלווה החברה לליווי כלכלי לעסקים סטרשנוב קלדרון.

     

    מי יכול להשתתף? כל עסק ישראלי שהוקם כחוק ומגלגל מחזור של עד 30 מיליון שקל בשנה.

     

    להשתתפות הכנסו לטופס ההרשמה:  http://z.ynet.co.il/short/commerce/2017/poalimsmallbusiness/

     

    יש לכם שאלות? כתבו לנו במייל: ‭asakim-k@yedioth.co.il

     

    ניתן לשלוח אלינו כל חומר, כמו עלון פרסומי או חומרים נוספים שמפרטים את פעילות החברה, וכן לצרף לטופס קישורים לאתר האינטרנט, לעמוד הפייסבוק, לחשבון האינסטגרם ולכל אמצעי ניו־מדיה אחר שיסייע לנו ללמוד יותר על העסק שלכם. שלחו ל: ידיעות אחרונות‭,‬ מערכת "ממון‭,"‬ נח מוזס 1, ראשון־לציון, מיקוד: 7510302. רשמו על המעטפה: עבור תחרות עסקים קטנים. בשלב הראשון מתבקשים המועמדים רק למלא את השאלון ולשלוח חומרים פרסומיים. מועמדים שיעברו את השלב הראשון יתבקשו למלא שאלון נוסף, שבו יתבקשו להציג כמה נתונים מדוחות כספיים שאושרו על ידי רואה חשבון.

     

    ניתן להגיש מועמדות עד 10.13.17.

     

    העסקים הזוכים יקבלו סיקור מערכתי נרחב במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות" וב־‭.ynet‬ בנוסף, הם ייהנו מחבילת פרסום ב"ידיעות אחרונות‭,"‬ חבילת פרסום ב־‭,ynet‬ ו"מענק יזמות" בשווי 20 אלף שקל.

     

    ההשתתפות בתחרות אסורה על עובדי "ידיעות אחרונות‭,"‬ עובדי סטרשנוב־קלדרון בע"מ, עובדי בנק הפועלים, ובני משפחותיהם. *בכפוף לתקנון הנמצא במשרדי "ידיעות אחרונות"

     

     


    פרסום ראשון: 16.02.17 , 17:17