וושינגטון על הכוונת
'לה לה לנד' עלול לאבד את הפסלון בגלל טראמפ. הסרט האיראני עשוי לקבל אותו בזכות טראמפ. ואמה סטון דווקא לא אמורה להיות מושפעת מהרוח האנטי־נשיאותית שנושבת פתאום בהוליווד. שלושה ימים לפני: הנה ההימורים שלנו לאוסקר
הסרט הטוב ביותר
אחרי שגילח את כל הכיבודים האפשריים וקבע גם שיא מועמדויות (לצד 'טיטניק', ו'הכל אודות חוה'), אפשר לקבוע בבירור: הוליווד מאוהבת ב'לה לה לנד'. שונאי המיוזיקל יכולים לעקם את האף עד מחר, אבל נראה שבסרט השלישי שלו בסך הכל דמיאן שאזל הצליח למצוא את התמהיל המדויק שקולע בול לטעם של 6,600 חברי האקדמיה: הוא מבדר וקליל, אלגנטי ומלא קלאסה, אבל לא נפוח או אמנותי מדי. הוא מלא אהבה לסרטים של פעם, אבל מצליח להתחבר לקהל צעיר. יש בו מחווה לתרבות שחורה אך הוא לבן בכל רמ"ח אבריו.
ובעיקר הוא עוסק בנושא שהוליווד הכי אוהבת ואובססיבית לגביו: הוליווד, הוליווד והוליווד, וכמה קשה ומבאס להיות שחקן שמתזז את עצמו מאודישן לאודישן כדי להגשים את החלום שלו. חלק גדול ממצביעי האקדמיה מכירים את זה מגוף ראשון וחושבים שזה הסיפור החשוב בעולם.
רק שמשום מה בשבועות האחרונים נראה שכולם לפתע נזכרים שיש להם בעיה כלשהי עם הסרט. הוא "לבן" מדי, בטח לסרט שעוסק באהבה לג'אז, ועדיף לו גיבורו היה שחור. אין בו גם ייצוג להומואים, החובבים הכי גדולים של הז'אנר, נשמעת טענה אחרת. העיסוק בג'אז קצת שטחי, מזכירים אחרים, וארבעה שירים בווריאציות שונות זה קצת נמוך למיוזיקל, לא? ואם כבר מדברים, אמה סטון וריאן גוסלינג אולי חמודים, אבל לרקוד כמו פרד אסטר או ג'ין קלי הם לא יודעים, שלא לדבר על לשיר. והטענה הכי חזקה: בשנה כל כך טעונה, פוליטית, עצובה - בחירה במופע ריקוד ושיר כמו 'לה לה לנד' היא מסר של ניתוק מאמריקה, שממילא הפנתה עורף להוליווד בבחירות. אז האם כל זה הוא חלק מגל אנטי טבעי שיש נגד כל מועמד מוביל שנמאס בשלב מסוים, קמפיין ממולח של המתחרים, או איום ממשי על המלך? מחרתיים נדע.
מי יזכה: 'לה לה לנד'. אנחנו פחדנים מכדי להמר אחרת.
עשויים להפתיע: בניגוד למה שנטען, דווקא האיום המרכזי הוא לא מ'מנצ'סטר ליד הים' או 'אור ירח' הנפלאים אך האמנותיים מדי, אלא מהסרט הזניח אך על־נושא־חשוב, 'מאחורי המספרים'. גם שובר קופות, גם חינוכי, וגם מהלל שחורים בעידן טראמפ. העיקר הרלוונטיות, לא?
למי מגיע: 'לה לה לנד'. עזבו את כל רעשי הרקע מסביב, זה עדיין הסרט הטוב בחבורה.
הבמאי
גם אם ראשו של 'לה לה לנד' ייערף איכשהו בפרס האחרון, קשה לראות את האקדמיה מוותרת על ההזדמנות לפרגן לדמיאן שאזל - רק בן 32 וכבר חתום על שני סרטים שהאוסקרים השתגעו עליהם (הקודם היה 'וויפלאש' הנהדר).
מי יזכה: שאזל.
עשוי להפתיע: הבמאי הצעיר בארי ג'נקינס שהתגלה ב'אור ירח' הנהדר.
למי מגיע: שאזל.
השחקן הטוב ביותר
עוד מרוץ שעשוי להתהפך ברגע האחרון. מבחינת משחק נטו, יש מעט מאוד ויכוחים שהתצוגה המרשימה של השנה שייכת לקייסי אפלק כאיוב מודרני ב'מנצ'סטר ליד הים'. כמעט כל הפרסים המקדימים בכיס שלו, התואר "אח־של" לא מזיק, ובכלל התחושה שמגיעה לו הכרה אחרי שנים של תפקידים מעולים הפכו את זה לאחד ההימורים הבטוחים. אלא שאפלק ג'וניור הוא עוד דוגמה לאחלה שחקן שהוא כנראה חרא בן אדם. סיפורים על שורה של הטרדות מיניות שהושתקו והתנהגות די בהמית על סט של סרט שביים לפני כמה שנים הורידו דרמטית את המניות שלו. מי עלה במקומו? דנזל וושינגטון, עבור הדרמה התיאטרלית שלא ממש הותירה חותם: 'גדרות'. דנזל גם ביים את הסרט שקיבל לכל היותר ביקורות בינוניות.
מי יזכה: המומנטום אצל דנזל, אבל בפער קטן. קרב צמוד.
עלול להפתיע: אפלק כמובן.
למי מגיע: אפלק. נפריד בין האדם והאמן וכו'.
השחקנית הטובה ביותר
סיפור שכרגע נראה די גמור. בתחילה הקטגוריה הצפופה הזו נחשבה לקרב תלת־ראשי בין אמה סטון ב'לה לה לנד', לאוסקר שני עבור נטלי פורטמן על תפקידה ב'ג'קי', סרט שלא ממש תפס באמריקה, לבין המועמדת המפתיעה והמבוגרת איזבל הופר ב'היא', שגנבה ברגע האחרון את גלובוס הזהב ובאופן כללי מקבלת הכרה מאוחרת על קריירה אדירה בקולנוע הצרפתי. אבל עם כל הכבוד לפרנקופיליה, אוסקר השחקנית לרוב ניתן לכוכבות צעירות שהאוסקר אוהב לגלות - כלומר סטון, שהיא נערת השעה בהוליווד.
מי תזכה: סטון החמודה, צפו ליותר דמעות מבשיר השיא שלה ב'לה לה לנד'.
עשויה להפתיע: הופר.
למי מגיע: הופר, היא חתיכת שדה ב'היא'. חבל שלא ראיתם את הסרט.
שחקן המשנה
אתרי ההימורים שמים את הכסף על מהרשלה עלי, הוא רמי דנטון מ'בית הקלפים', על תפקיד קטן ויפה ב'אור ירח'. מצד שני, זה גם יכול להפוך ל"אוסקר כבוד" עבור שחקן מבוגר ומוערך, כלומר ג'ף ברידג'ס בתפקידו האדיר במערבון המצוין 'באש ובמים'. והמתמודד השלישי שצובר תאוצה הוא נער החידות ממומבאי, דב פאטל, ב'סארו - הדרך הביתה'.
מי יזכה: אנחנו ממש לא סגורים על זה, אבל המטוטלת נעה לכיוון פאטל.
עשויים להפתיע: עלי וברידג'ס עדיין חזק בתמונה.
למי מגיע: ברידג'ס. לכו לראות את 'באש ובמים' ותבינו.
שחקנית המשנה
לא פחות משלוש מועמדות שחורות, שיא של כל הזמנים, ומכולן האהובה והמוערכת ביותר היא ויולה דיוויס ('המדריך לרוצח') שכבר דפקה בעבר נאומים נוקבים באמי ובגלובוס ונראה שעוד מעט יהיה לה אוסקר.
מי תזכה: דיוויס על 'גדרות'.
עלולה להפתיע: אולי אוקטביה ספנסר על 'מאחורי המספרים', אם יהיה סחף מפתיע לכיוונו.
למי מגיע: נעמי האריס על 'אור ירח'.
הסרט הזר
והנה פרס אחד שטראמפ אירגן לגמרי בעצמו. במשך חודשים המועמד המוביל והוודאי היה הקומדיה הגרמנית המוזרה והנפלאה 'טוני ארדמן', והנה איסור כניסת המוסלמים גבה קורבן אחד ממש לא צפוי: הבמאי האיראני אסגר פרהאדי - שכבר זכה בעבר על 'פרידה' ומועמד כאן שוב על 'הסוכן'. הסרט לא היה ממש על הרדאר, עד האיסור שהקפיץ את כל הוליווד. אז צפו לכך שהשם "פרהאדי" יישמע הרבה בערב, ולפתע כולם ייזכרו כמה הם אוהבים קולנוע איראני.

