מדדנו כבר בבית
שופינג מקוון לא חדש לנו, אבל איך מזמינים תחתונים או חזיות בלי למדוד כשלרוב אסור להחזיר אם לא מתאים? • אתר אינפימה מציע "מדידה" וירטואלית לפי מידות גוף והדמיה תלת־ממדית
הישראלים חובבי קניות מקוונות, זה כבר לא חדש. בניגוד לג'ינסים, מעילים ופריטי לבוש אחרים, כשזה מגיע להלבשה תחתונה אין אפשרות להחזיר את המוצרים אם המידה לא מתאימה, מה שמקשה על הזמנה מהרשת. סטארט־אפ האופנה החדש אינפימה (Infimé) מנסה להפיג את החששות ומאפשר "למדוד" וירטואלית חזיות, בגדי ים או תחתונים. "בשוק קיימים מיזמים ואתרים שונים המציעים מדידה וירטואלית לפני רכישת בגדים, אבל אין תוכנית ייעודית למדידת הלבשה תחתונה ובגדי ים, הנחשבים לפריטים הבעייתיים ביותר למכירה און־ליין, הן בגלל הקושי להתאים מידות ולהתרשם והן בגלל המידות המשתנות מיצרן ליצרן", מסבירה יזמת הפרויקט ומנכ"לית החברה ענבר כרמל (33), שעד 2014 בכלל עבדה כעורכת דין במחלקה המשפטית של עיריית ירושלים, אז פרשה לצורך הקמת האתר. "המטרה שלנו היא להיות PayPal של עולם ההלבשה התחתונה ולהימצא בכל אתר מכירות באינטרנט, ואפילו בחנויות ממשיות", אומר איתן פולק, שותף ומשקיע באינפימה, ובנוסף בעלים ומנכ"ל משותף ברשת חנויות האופנה "ונדום".
במהלך הפעלת האתר גילתה כרמל שהמדידה, או יותר נכון החוסר שבה, היא גורם ההרתעה העיקרי לרכישת הלבשה תחתונה באינטרנט, ובעיקר מכיוון שחלק גדול מהאתרים מסרב לניסיונות החזרת מוצרים שאינם מתאימים. המדידה באתר אינפימה מתאפשרת באופן וירטואלי באמצעות מודל תלת־ממדי שמשתנה בהתאם למידות הגוף שמוזנות לתוכו על ידי המשתמשת. התוכנה מאפשרת להתרשם באמצעות ההדמיה איך ייראה דגם מסוים על מבנה הגוף, ואף מנפיקה הצעות נוספות למוצרים שמתאימים למבנה גופה.
"לרוב, תוכניות להלבשה וירטואלית בעולם האופנה מבקשות מהלקוחות לצלם את עצמן, אבל במקרה של הלבשה תחתונה זו דרישה בלתי אפשרית. מדובר באזורי גוף אינטימיים ובמקביל קיים חשש של לקוחות מאי־שליטה על צילומיהן שיעלו לרשת". מסבירה כרמל. "אנחנו לא מבקשים מהלקוחה לצלם את עצמה אלא לספק לאתר מספר נתוני מידות כמו גובה, היקף אגן, מבנה גוף, מבנה חזה ומידת חזייה".
התוכנה החדשה מורצת כפיילוט באתר מזה כחודש, לאחר שפותחה יחד עם שותפיה של כרמל - ניר נצר, מנהל הפיתוח, ומיכאל ליטוין, שמתמחה בתחום הגרפיקה הממוחשבת ותלת־ממד. היזמים טוענים שמאז שהתחיל הפיילוט, הוכפלו סלי הקנייה וכ־40% מבין כ־20,000 הנכנסות לאתר מדי חודש כבר משתמשות בטכנולוגיה החדשה.
"הנתונים מוזנים פעם אחת, ויתאימו לכל חברה שתרכוש את הזכות להשתמש במיזם. הלקוחה לא צריכה להזין נתונים יותר מפעם אחת", אומר פולק, שהגיע למיזם באמצעות חברים ומשוכנע בפוטנציאל הטמון בו. "שוק ההלבשה התחתונה בעולם מגלגל כ־270 מיליארדי דולרים. לצד חברות בארה"ב ובאנגליה המגלות עניין במיזם, ישנן מדינות כמו הודו שבגלל הרגלי הצניעות הנהוגים בהן עצם מדידת הלבשה תחתונה היא בעייתית, וזה מסביר את העניין בנו".
התוכנה פועלת גם מהטלפון הנייד, ושאיפת היזמים היא להשיק אותה גם בחנויות פיזיות באמצעות סריקת קוד QR לטלפון או לטאבלט, כך שלקוחות יוכלו להסתובב בחנות בקניון ולבחור הלבשה תחתונה מבלי למדוד אותה. לטענת פולק, לאתר יש סיכוי טוב להיטמע בעולם מכירות האופנה באינטרנט ואף להקדים את המיזמים המקבילים בתחום הביגוד בגלל יכולתו להיות מדויק יותר.
עד היום השקיעו פולק והמדען הראשי כ־360 אלף דולר ב־infimeunderwear.com, ובמהלך 2017 הוא יושק באירופה ובארצות־הברית. במקביל, המפתחים מקיימים מגעים גם עם רשתות הלבשה תחתונה בהודו.