גבוה יותר, חזק יותר

מירוץ כוחות הסוס מגיע אל שוק הג'יפונים הזולים. אחרי שה־2008 זכה לעדכוני עיצוב ולמנוע מודרני, עובר סוזוקי קרוסאובר השבחה דומה. מי עדיף?

רק בישראל: הרכב הנמכר ביותר ב־2016 היה קיה ספורטאז', ג'יפון שבגרסת ה־1,600 סמ"ק הפופולרית שלו יקר בכ־10,000 שקל מטויוטה קורולה. בחודשיים הראשונים של 2017 הוא נעקף בידי יונדאי טוסון התאום, שנמכר בעיקר בגרסת 2,000 סמ"ק יקרה מאותה קורולה ב־23 אלף שקל. העם החליט ג'יפוני עלית, יעלה כמה שיעלה.

רק שבדרך מדלגים רוב רוכשי הכלים האופנתיים על הג'יפונים הקטנים. אלה שעולים בגרסאותיהם האוטומטיות סביב 115־125 אלף שקל. שניים מהכלים הבולטים בקבוצה הזו עברו בשנה האחרונה מתיחות פנים משמעותיות, שכללו עדכוני מנוע ותיבות הילוכים. פיג'ו 2008 המחודש כבר גבר מעל דפים אלה על סוזוקי ויטארה, יונדאי i20 קרוס וסאנגיונג טיבולי. סוזוקי קרוסאובר גבר בגרסתו המקורית על פיג'ו 2008 שלפני מתיחת הפנים, וגם על שברולט טראקס וניסאן ג'וק. בחודש שעבר נחת בארץ הדגם המחודש שלו.

היום אנחנו מפגישים את שניהם לקרב המכריע על הובלת הקבוצה, לפחות עד שינחת בארץ הדגם האוטומטי והמסקרן של סיטרואן קקטוס.

 

 

באולם התצוגה

הקרוסאובר המחדש נראה יותר ג'יפוני, עם חזית חדשה ואגרסיבית, והוא אפילו גבוה יותר, עם תוספת של שני סנטימטרים למרווח הגחון, שהעמידה אותו על 18 ס"מ, לעומת 16 ס"מ בפיג'ו.

תא הנוסעים לעומת זאת כמעט שלא השתנה. הוא בנוי היטב, אך פשוט וקודר. הנדסת האנוש טובה, כולל שפע של תאי אחסון ופתחי מזגן מרכזיים גבוהים יותר מאשר בפיג'ו, שם הם נמוכים מדי. שטחי חלונות גדולים מגבירים את תחושת המרווח, ולא מטעים. עם בסיס גלגלים של 2.60 מטר, 6 ס"מ יותר מאשר ב־2008, המרווח טוב מלפנים, ועוד יותר, מאחור. חבל שבשתיהן אין יציאת מזגן מוגבהת מאחור, כפי שכבר אפשר למצוא כיום ביותר וביותר דגמים, ודי חיונית בקיץ ישראלי.

 

פיג'ו 2008
פיג'ו 2008

 

גם תא המטען גדול יחסית, בנפח של 430־440 ליטר, תלוי בזווית שבה תמקמו את משענת המושב האחורי המתכווננת. התא מחולק לשניים, כך שכאשר לא נזקקים למלוא הנפח אפשר להשתמש רק בחלקו, וליהנות ממשטח הטענה מוגבר וללא סף כניסה.

יש רק רמת אבזור אחת, ב־125 אלף שקל, כולל בקרת אקלים מפוצלת, בקרת שיוט, מנופים להעברת הילוכים מאחורי ההגה וחישוקי סגסוגת 17 אינץ' קלים. יש גם מסך מגע בגודל 8 אינץ' בהתקנה מקומית עם מצלמת נסיעה לאחור, דיבורית בלוטות' ו־ווייז. הגרפיקה טובה והוא קל לשימוש, אך בימי המבחן נזקקה מערכת הניווט לדקות ארוכות כדי למצוא את הלוויינים ותחנות נמחקו לפתע מזיכרון הרדיו. רשמית מוענת המערכת ללא תשלום רק בתקופת ההשקה, אך סביר שגם בהמשך, יהיה מדובר באביזר המוענק בעת המיקוח באולם התצוגה, ללא תשלום נוסף.

האבזור הביטחותי כולל אמנם 7 כריות אוויר, אך נעדר בינתיים מערכות בטיחות מתקדמות, כמו בלימה אוטונומית ובקרת שיוט אדפטיבית. יש רק מערכת מובילאיי בהתקנה מקומית, עם זיהוי התקרבות מסוכנת מלפנים, סטייה מנתיב, הולכי רגל ורוכבי אופניים.

ה־2008 עבר מתיחת פנים דומה בעקרונותיה, אך מוצלחת יותר. מי שהיה גם קודם רכב נאה, זכה לחרטום מעודכן, לתוספת ניקלים ונראה טוב ו"קשוח" יותר מהסוזוקי.

תא הנוסעים לעומת זאת מרווח פחות, תוצאה של בסיס הגלגלים הקצר יותר ופחות 4 ס"מ ברוחב, שמורגשים בעיקר במושב האחורי. אבל הוא נראה טוב ומודרני יותר מזה של הסוזוקי, נהנה מהבחירות המקוריות של פיג'ו כיום, עם הגה קטן יחסית, ובלם יד המעוצב כמו מצערת של מטוס. כאן מסך המולטימדיה הוא מקורי, עם כי מעט קטן יותר. יש אפשרות להשתמש בווייז.

גם בתא המטען מורגש חסרון בסנטימטרים. הנפח עומד על 350 ליטר בלבד. בניגוד לסוזוקי שמצוייד בגלגל רזרבי מוקטן, בפיג'ו יש אחד בגודל מלא. .

עוד בניגוד לסוזוקי, שמגיע רק ברמת אבזור אחת, לפיג'ו יש שלוש. האקטיב גו הבסיסית (115 אלף שקל) כוללת מסך מגע מקורי בגודל 7 אינץ', בקרת שיוט, בלוטות'. רמת אקטיב ברכב המבחן (120 אלף שקל) מוסיפה חישוקים קלים 16 אינץ', חלונות אחוריים כהים ומערכת בקרת אחיזה המיועדת לשמש כתחליף דל עלויות להנעה כפולה (Grip Control), שלא ממש עושה את העבודה. ואילו רמת פרימיום (125 אלף שקל) מוסיפה גג זכוכית פנורמי עם וילון חשמלי, חיישני גשם ואורות, חישוקי 17 אינץ' קלים ועוד שדרוגים קוסמטיים.

גם כאן, האבזור הבטיחותי קצת מאכזב. יש 6 כריות אוויר ומובילאיי בהתקנה מקומית, אך אין מערכות מודרניות כבלימה אוטונומית, שלא לדבר על תיקון סטיית הגה ובקרת שיוט אדפטיבית, בזמן ששתי האחרונות כן מוצעות כסטנדרט בקיה נירו וספורטאז', במחיר של 137־140 אלף שקל.

לשניהם, שווה להזכיר, גרסאות ידניות מוזלות. בסוזוקי היא מגיעה עם מנוע זהה ואותה רמת אבזור, ועולה 110 אלף שקל, 15 אלף שקל פחות מהאוטומטית. בפיג'ו הפער גדול יותר, משום שהגרסה הידנית מגיעה רק ברמת האבזור הבסיסית גו אקטיב ועם מנוע חלש יותר, 1,200 סמ"ק ללא טורבו, 82 כ"ס, אך במחיר מפתה של 90 אלף שקל.

 

על הכביש

גם עם מנוע ה־1,600 סמ"ק (120 כ"ס) והגיר הרציף שהיו לו במקור, סיפק הקרוסאובר ביצועים נאים. לסוזוקי זה לא הספיק וכעת הוא אחד החזקים בקבוצה, עם מנוע טורבו, 1,400 סמ"ק, 140 כ"ס. הגיר הידני תחת מאמץ פינה את מקומו לתיבה אוטומטית קלאסית, עם 6 הילוכים.

התוצאה היא שיפור מוחשי בביצועים, בכל תאוצה. הקרוסאובר עוקף בזריזות, וכמעט תמיד יהיה ראשון ברמזור אם תלחצו על הגז. ולא שהפיג'ו הוא רכב איטי, אבל הסוזוקי היה מהיר יותר בכל תאוצה, עד כדי אפילו "לוחמת הגה" בהאצה חזקה. הוא גם היה שקט ומבודד יותר רעשים מבחוץ. לשניהם תיבות אוטומטיות מוצלחות.

שניהם מספקים התנהגות כביש של מכונית פרטית, כלומר טובה מאוד במושגי ג'יפונים, עם יתרון לפיג'ו. לשניהם אין כמעט זווית גלגול, אך הפיג'ו משנה כיוון בזריזות רבה יותר, ההגה שלו מהיר יותר ומספק יותר מידע לנהג, וקל ונעים לנהוג בו מהר. עם זאת, מנוע 3 הצילינדרים בפיג'ו (1,200 סמ"ק טורבו, 110 כ"ס שהחליף מנוע 1,600 סמ"ק 120 כ"ס), רועד מעט יותר מהרגיל בסל"ד נמוך. לפחות יש לו צליל נעים.

נוחות הנסיעה טובה בשניהם, עם יתרון קל לקרוסאובר, שפעילות המתלים שלו גם שקטה יותר. לפיג'ו יש בגרסה הזו צמיגי כביש־שטח, שפוגעים מעט באחיזה ובנוחות הנסיעה, מוסיפים רעשי דרך, ומגבירים מעט את צריכת הדלק, כל זאת עבור מערכת הגריפ קונטרול.

צריכת דלק? יתרון לסוזוקי, עם 16.9 מול 15.6 קמ"ל בשיוט בין עירוני רגוע, ו־13 מול 12.3 קמ"ל בסיום יום המבחן.

 

השורה התחתונה

הקרוסאובר וה־2008 מציעים תמורה טובה לכסף, תוך פשרה באבזור הבטיחותי. הפיג'ו זול יותר, עם מחיר בסיס של 115 אלף שקל, אך בניגוד לסוזוקי, אפשר למצוא אותו בהנחה של כ־13 אלף שקל במכירות רכבי האפס ק"מ בחברות הליסינג.

הפיג'ו ללא ספק מודרני ומהנה יותר לנהיגה, אבל מפסיד לסוזוקי בתחומים החשובים יותר ברכב שנועד לשימוש משפחתי, כמו מרווח פנים וצריכת דלק. יתרון הביצועים הוא רק בונוס. מתיחת הפנים לא הצליחה לגמרי להוסיף לו את הכריזמה החסרה, אבל כג'יפון משפחתי הוא עדיף.

 

תעודת זהות: סוזוקי קרוסאובר

מנוע: 1,373 סמ"ק, טורבו בנזין. הספק 140 כ"ס ב-5,500 סל"ד, מומנט 22.4 קג"מ ב-1,500סל"ד

תיבת הילוכים: אוט', 6 הילוכים, טיפטרוניק. הנעה קדמית.

ביצועים (נתוני יצרן): 9.5 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש, 200 קמ"ש מהירות מרבית, 18.5 ק"מ לליטר במשולב.

זיהום אוויר: 125 גרם CO2, קבוצה 5 מ-15

בטיחות פאסיבית: 5 מ-5 כוכבים במבחן הריסוק האירופי, 7 כריות אוויר

דירוג בטיחות: 6 

אחריות: 3 שנים או 100 אלף ק"מ

מחיר: 125 אלף שקל

+ מרווח, מאובזר, זריז וחסכוני

- חסר מערכות בטיחות מתקדמות

ציון: ****

 

 
צילום : ידיעות אחרונות
צילום : ידיעות אחרונות

 

תעודת זהות: פיג'ו 2008

מנוע: 1,199 סמ"ק, טורבו בנזין. הספק 110 כ"ס ב־5,500 סל"ד, מומנט 21 קג"מ ב־1,500 סל"ד

תיבת הילוכים: אוט', טיפטרוניק, 6 הילוכים. הנעה קדמית

ביצועים (נתוני יצרן): 10.3 שניות מ־0 ל־100 קמ"ש, 188 קמ"ש מהירות מרבית, 20.8 ק"מ לליטר במשולב.

זיהום אוויר: 110 גרם CO2, קבוצה 4 מ-15

בטיחות פאסיבית: 5 מ־5 כוכבים במבחן הריסוק האירופי, 6 כריות אוויר

דירוג בטיחות: 6

אחריות: 3 שנים או 100 אלף ק"מ

מחיר: 115 אלף שקל (רכב המבחן: 125 אלף ש')

+ נאה מבחוץ ומבפנים, זריז ומהנה לנהיגה

- צפוף יותר, וחסר מערכות בטיחות מתקדמות

ציון: ***

 

צילום : ידיעות אחרונות
צילום : ידיעות אחרונות

 

השתתף במבחן: אייל כרמי

 http://www.carsforum.co.il 

 

עוד מתחרים בולטים:

אופל מוקה X

דגם תאום לשברולט טראקס. נאה, איכותי ומאובזר ברוב הדגמים. אבל הדגם הבסיסי דל, המרווח מצומצם, מערכת ההנעה בגרסת ה־140 כ"ס ותיקה והדגמים המאובזרים יקרים מדי

מנוע וגיר: 1,400 סמ"ק, טורבו־בנזין, 140 כ"ס בהנעה קדמית , 153 כ"ס בהנעה כפולה. גיר אוטומטי, 6 הילוכים.

מחיר: מ־123 אלף שקל ל־2x4 בסיסי ועד 146 אלף ש' ל־4x4

 

 

אופל מוקה X
אופל מוקה X

 

דאצ'יה דאסטר

גדול יחסית למחיר, חסכוני ובעל יכולת שטח אמיתית בדגמי ה־4x4. אבל ידני בלבד, ומפגר אחרי המתחרים באיכות ובבטיחות. בקרוב גרסה אוטומטית, בהנעה קדמית בלבד

מנוע וגיר: 1,200 סמ"ק טורבו־בנזין (125 כ"ס) או 1,500 סמ"ק (109 כ"ס). גיר ידני (6 הילוכים), הנעה קדמית או כפולה

מחיר: מ־95 אלף שקל לבנזין בסיסית 2x4 ועד 130 אלף ש' לדיזל 4x4 מאובזר

 

 

דאצ'יה דאסטר
דאצ'יה דאסטר

 

רנו קפצ'ור

מהנאים בקבוצה, מאובזר ובעל גרסת דיזל אוטומטית חסכונית. נוחות הנסיעה, טובה פחות. דגם מעודכן הוצג בחודש בתערוכה ז'נבה.

מנוע וגיר: 1,200 סמ"ק טורבו־בנזין (120 כ"ס), 1,500 סמ"ק טורבו־דיזל (90 כ"ס), תיבה רובוטית כפולת מצמדים.

מחיר: מ־128 אלף שקל לבנזין, מ־130 אלף שקל לדיזל

 

 

רנו קפצ'ור
רנו קפצ'ור

 

ניסאן ג'וק

ממייסדי הז'אנר. עדיין בעל עיצוב ייחודי, אבל כיום נותר מאחור במרווח, בשימושיות, בביצועים ובצריכת הדלק..

מנוע וגיר: 1,600 סמ"ק בנזין (117 כ"ס). תיבה אוטומטית רציפה.

מחיר: מ־127 אלף שקל

 

 

ניסאן ג'וק
ניסאן ג'וק

 

 

שברולט טראקס

דגם תאום לאופל מוקה X. נאה ואיכותי מבעבר. הדגם הבסיסי דל, המרווח מצומצם, מערכת הנעה ותיקה, והדגם המאובזר יקר מדי

מנוע וגיר: 1,400 סמ"ק, טורבו בנזין (140 כ"ס). גיר אוטומטי, 6 הילוכים. הנעה קדמית

מחיר: מ־123 אלף שקל ל־2x4 בסיסי ועד 133 אלף ש' למאובזר

 

 

שברולט טראקס
שברולט טראקס

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים