איפה לקנות?

בבדיקת סלי החג המסורתית כללנו הפעם בדיקה חדשה: עד כמה מזגזגים המחירים מסניף לסניף בתוך אותה הרשת? גילינו פערי מחירים של עד 18% בממוצע • באילו רשתות המחירים הכי אחידים, ואיפה הכי זול לקנות ־ בדיקת "ממון" בשיתוף חברת פרייסז בניהול בועז יהב והמועצה הישראלית לצרכנות

היכונו לשיא חדש בבלבול שתחוו בחג הזה כשתלכו לעשות קניות. התחרות המתעצמת בין הרשתות, הגידול בשטחי המסחר והגידול במגוון האריזות והמארזים יקשו עליכם עוד יותר להשוות מחירים. אחד מגורמי הבלבול הקשים הוא פערים במחירי מוצרים בין סניפים של אותה רשת עצמה. פערים אלה מגיעים עד 18% בממוצע, לפי בדיקת מחירים שערכה המועצה הישראלית לצרכנות על פני חצי השנה האחרונה.

 

לבדיקת סל החג המסורתית של "ממון", שנערכה בשיתוף חברת "פרייסז" בהנהלת בועז יהב, הוספנו השנה בדיקה ראשונה מסוגה, שיזמנו באמצעות המועצה הישראלית לצרכנות — בדיקת פערי המחירים בין סניפים בתוך הרשתות. המועצה בדקה מחירים של סלי מוצרים זהים בסניפים שונים בתוך 12 רשתות שונות, ב־15 תאריכים שונים במחצית השנה האחרונה. בשש מתוך 12 הרשתות היא מצאה פערים ממוצעים של 10% עד 18% במחיר הסל בין הסניף היקר ביותר לסניף הזול ביותר ברשת, באותה נקודת זמן (ראו טבלה). גם בדיקת סל הפסח שלנו הצביעה על פערים בין סניפים שונים של אותה רשת.

 

במועצה הישראלית לצרכנות מתכוונים להמשיך במעקב אחר פערי המחירים בתוך הרשתות. "אנחנו מתכוונים לפרסם מדי שבוע מהו הסניף הזול ביותר ומהו הסניף היקר ביותר בכל רשת, ואת הפערים ביניהם, בערים שונות ברחבי המדינה", מבטיח ג'וש גולדשמיד, המנכ"ל החדש של המועצה.

 

איך בדקנו את סל הפסח: חילקנו את הארץ לארבעה אזורים — צפון, דרום, מרכז וירושלים. בכל אזור נבחרו 10־12 סניפים של רשתות שהקפידו להעביר השבוע דיווחים מסודרים לאתר המחירים של משרד הכלכלה (רשת מחסני השוק הוצאה מההשוואה הסופית בגלל דיווחים לקויים על מבצעים).

 

באמצעות "פרייסז" בהנהלת בועז יהב, ובסיוע אסף חי, מומחה החברה, אספנו סל של 187 מוצרים זהים שנמכרים בכל הרשתות, ובדקנו את מחיריהם ביום ראשון השבוע, על פי דיווחי הרשתות כפי שעובדו באתר "פרייסז". לא כללנו מחירי הנחה לחברי מועדון ולבעלי כרטיס אשראי של הרשתות, מחירי מבצע המתנים קנייה של 3 יחידות ויותר, או מחירי מבצעי 2+1, מוצר שני ב־50% או 25%, או מבצעים המתנים קנייה ביותר מ־100 שקל. כן כללנו מבצעי הוזלה רגילים, כולל 2 יחידות במחיר מוזל, או מבצעים המותנים ברכישה של עד 100 שקל. נתוני הבדיקה העניקו לנו תובנות מעניינות:

 

אילו רשתות הן המזגזגות ביותר במחירים בין הסניפים?

 

יינות ביתן, מחסני השוק, ויקטורי, יוחננוף ושוק העיר מתאפיינות בקפיצות ובמשחקי מחירים, כך אומרים במועצה לצרכנות. לדוגמה, ביינות ביתן הפערים בין הסניפים נעו במהלך חצי השנה שנבדקה בין 3% ל־21%. לפעמים הזגזוג עשוי להיות מוסבר בתקלות בדיווחי הרשת, אך האחריות לדיווחים היא של הרשתות.

 

האם אפשר תמיד לסמוך על דיווחי הרשתות לאתר משרד הכלכלה?

 

לא. יש רשתות שעדיין לא משדרות דיווחים מלאים בכל נקודת זמן, כמו מחסני להב. גם מגה סובלת מתקלות. לעומת זאת, חצי חינם ביצעה לאחרונה שיפור משמעותי. עם כניסת שר הכלכלה החדש והממונה על הגנת הצרכן החדש, הגיע הזמן לעשות סדר.

 

איזו רשת שומרת על אחידות מחירים גבוהה בין הסניפים?

 

כשאתם נכנסים לסניף של חצי חינם, אומנם המחירים לא נמוכים, אבל יש סבירות גבוהה מאוד שתשלמו מחיר זהה או קרוב מאוד למחיר בסניפים האחרים של הרשת. פערי המחירים בין הסניפים ברשת בחצי השנה האחרונה נעו בין 1% ל־4% בלבד. גם הרשתות יש בשכונה ושוק העיר שומרות על מחירים אחידים יחסית בין הסניפים.

 

למה בעצם מפריע לנו שהמחירים משתנים בין סניפים באותה רשת?

 

כי זה מקשה על ההחלטה איפה לקנות. במועצה לצרכנות אומרים שהציבור מחפש מבצעים ונוהר אחריהם מחוסר ברירה, אך היה מעדיף מחירים קבועים וברורים. צרכנים מתלוננים שהרשתות מאלצות אותם "לעבוד" בחיפוש אחר מבצעים משתלמים, וזה מכעיס אותם.

 

רמי לוי יוצא כמעט תמיד במקומות הראשונים של סקרי המחירים. האם כל הסניפים שלו זולים באותה המידה?

 

לא. אמנם 17 סניפים של רמי לוי נמצאים ב־20 המקומות הראשונים של הסניפים הזולים ביותר בממוצע חצי השנה האחרונה, אבל מחיר הסל הממוצע של הסניף שלו בקסטינה, למשל, הוא 708 שקל — בדיוק כמו מחיר הסל בסניף ראשון־לציון של רשת חצי חינם, שנחשבת יקרה יחסית.

 

באילו מוצרים נמצאים פערי המחירים הגדולים ביותר?

 

 

כמו תמיד, בירקות ובפירות. אם אתם קונים סלים גדולים של ירקות ופירות לקראת פסח, כדאי שתיכנסו לאחת האפליקציות כדי להשוות את המחירים באזור שלכם, ואפילו תפצלו קניות בין סניפים. בקלמנטינות ובתפוזים בגוש דן, לדוגמה, נמצא פער מחירים של 263% (בין 1.90 שקל ל־6.90 שקל לק"ג). מלפפונים ועגבניות נעו בין 1.90 ל־5.90 שקל לק"ג. אבל גם נוזל ניקוי אסטוניש נמכר בפער מחירים של 169% (5.90־15.90 שקל).

 

איזה מוצר הפתיע?

 

מוצרי החלב, קטגוריה שלא כיכבה בעבר במלחמות המחירים, והיום כן. את הגבינה הבולגרית פיראוס (5%) 250 גרם מצאנו באזור ירושלים בפערי מחירים שבין 9.90 שקל (ביינות ביתן בית־שמש) ל־22.90 שקל (בשוק העיר בקניון רמות). גבינת סקי של שטראוס (5%) 250 גרם מצאנו במחירים שבין 3.95 שקל ל־4.60 שקל. ריקוטה של גד (בסגנון איטלקי, 5%, 250 גרם) — במחירים שבין 9.90 שקל ל־13.90 שקל. אז אל תזלזלו בהשוואות מחירים במקררי החלב.

 

באילו מוצרים הכי קל להשוות מחירים ובאילו הכי קשה?

 

 

הכי קל במוצרים שיש להם אריזות קבועות, ללא שרינקים וטריקים. דוגמאות מובילות: קורנפלקס אלופים 750 מ"ל, מרק עוף או בטעם עוף קנור 400 מ"ל, שישיית קוקה קולה 1.5 ליטר, אקונומיקה סנו ז'אוול 4 ליטר.

 

הכי קשה להשוות חיתולים (בגלל ריבוי האריזות), מוצרי בשר ועופות טריים וירקות ארוזים (בגלל המשקלים המשתנים של האריזות מספק לספק. אריזות תותים או פטריות, למשל, באות במשקלים שונים ברשתות שונות, ולא תמיד רשום המחיר ל־100 גרם או לק"ג). מאבק הענקים של אושר עד באסם נסטלה, והחרמת מוצרים שלה, מקשה על השוואת מחירים גם במוצרים כמו קטשופ אסם וקפה טייסטרז צ'ויס.

 

האם כדאי לנצל את מבצעי החגים לקנות הרבה ולאגור?

 

אין סיבה. על פי הנתונים שבידינו, החודשים נובמבר, דצמבר וינואר טובים יותר לקניות אגירה מחודשי החגים. במועצה הישראלית לצרכנות מציינים עם זאת, שכדי להגיע למסקנות נחרצות יש לבדוק ביישומי השוואות המחירים סל של "מוצרי אגירה" — חומרי ניקיון, חומרים לא מתכלים, שימורים וכו' — לאורך השנתיים־שלוש האחרונות. כך אפשר לבדוק אם מחיר המבצע קרוב לרף התחתון או לרף העליון של המחירים, ולהחליט אם כדאי לרכוש או להמתין מעט.

 

אזור הצפון

מקום ראשון: רמי לוי, כרמיאל (היוצרים 7): 1,317 ש'

מקום שני: רמי לוי, נשר תל חנן (דרך בר יהודה): 1,325.80 ש'

מקום שלישי: יינות ביתן, קרית אתא (ההסתדרות 247): 1,380.30 ש'

מקום רביעי: אושר עד, קרית ביאליק (הנס מולר 6): 1,390.80 ש'

מקום חמישי: יינות ביתן, כרמיאל (היוצרים 15): 1,402 ש'

מקום שישי: שופרסל דיל, קרית אתא (דרך חיפה 52): 1,404.95 ש'

מקום שביעי: שופרסל דיל, כרמיאל (קניון חוצות): 1,412.25 ש'

מקום שמיני: יוחננוף, חיפה (חוצות המפרץ, החרושת 10): 1,425 ש'

מקום תשיעי: שופרסל דיל EXTRA, נשר תל חנן (בר יהודה 147): 1,432 ש'

מקום עשירי: ויקטורי, חיפה (מרכז ביג, צ'ק פוסט): 1,474.50 ש'

מספר המוצרים שנבדקו: 117

הפער בין היקר והזול: 12%

 

אזור ירושלים

מקום ראשון: רמי לוי, גבעת שאול (בית הדפוס 13, ירושלים): 1,522.80 ש'

מקום שני: רמי לוי, תלפיות (האומן 15, ירושלים): 1,533.90 ש'

מקום שלישי: רמי לוי, מבשרת ציון: 1,540.30 ש'

מקום רביעי: שופרסל דיל, גבעת שאול (כנפי נשרים 24): 1,631.30 ש'

מקום חמישי: אושר עד, בית שמש (הגליל 6): 1,633.80 ש'

מקום שישי: שופרסל דיל, קניון תלפיות (האומן 17): 1,638.90 ש'

מקום שביעי: שופרסל דיל, בית שמש (העליה 1): 1,644.60 ש'

מקום שמיני:

• יינות ביתן, בית שמש (שד' יגאל אלון 1, מרכז ביג): 1,685.45 ש'

• אושר עד, תלפיות (פייר קניג 26, קניון בית הדר, ירושלים): 1,686.40 ש'

מקום תשיעי: ויקטורי, בית שמש (הרצל 7): 1,724.60 ש'

מקום עשירי: שוק העיר, קניון רמות (שד' גולדה מאיר 225, ירושלים): 1,827.90 ש'

מספר המוצרים שנבדקו: 113

הפער בין היקר והזול: 20%

 

אזור המרכז

מקום ראשון: רמי לוי, רמת גן (מבצע קדש 66, מול קניון איילון): 1,050.80 ש'

מקום שני: רמי לוי, בת ים (העמל 20): 1,053.50 ש'

מקום שלישי: רמי לוי, רמת החייל, תל־אביב (דבורה הנביאה): 1,060.80 ש'

מקום רביעי: יינות ביתן, חולון (המרכבה 73): 1,119.35 ש'

מקום חמישי: אושר עד, בני ברק (הקישון 11, מול קניון איילון): 1,144 ש'

מקום שישי: שופרסל דיל איילון (הלחי 28, בני ברק): 1,161.20 ש'

מקום שביעי: שופרסל דיל EXTRA, חולון (המרכבה 9): 1,174.80 ש'

מקום שמיני: שוק העיר, חולון (המנור 2): 1,192.70 ש'

מקום תשיעי: שופרסל דיל, בת ים (בלפור 25): 1,200.30 ש'

מקום עשירי: סופר דוש, בת ים (קניון בת־ים, יוספטל 92): 1,205 ש'

מקום 11: ויקטורי, ראשון לציון מזרח (צבי פרנק 39): 1,210.20 ש'

מקום 12: חצי חינם, ראשון לציון (רחוב הלח"י): 1,214 ש'

מספר המוצרים שנבדקו: 100

הפער בין היקר והזול: 16%

 

אזור הדרום

מקום ראשון: רמי לוי, באר־שבע (ביג, דרך חברון): 1,389.40 ש'

מקום שני: רמי לוי, אשדוד (היהלומים 7): 1,480.30 ש'

מקום שלישי: יוחננוף, אשדוד (מתחם סטאר סנטר): 1,532.70 ש'

מקום רביעי: יינות ביתן, אשדוד (א.ת. צפוני, האורגים 13): 1,548.6 ש'

מקום חמישי: אושר עד, באר־שבע (הקוצר 15 א.ת. עמק שרה): 1,551.80 ש'

מקום שישי: שופרסל דיל EXTRA, באר־שבע (וולפסון 13): 1,554 ש'

מקום שביעי: שופרסל דיל EXTRA, אשדוד (הבושם 7): 1,581 ש'

מקום שמיני: אושר עד, אשדוד (בעלי המלאכה 4): 1,596.30 ש'

מקום תשיעי: שופרסל דיל, טשדוד (הרצל 1): 1,626.60 ש'

מקום 10: שופרסל דיל, באר־שבע (קניון שאול המלך): 1,631.60 ש'

מקום 11: ויקטורי, באר־שבע (שד' דוד בן גוריון 15): 1,638.80 ש'

מספר המוצרים שנבדקו: 113

הפער בין היקר והזול: 19%

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים