הנתיב המהיר לטסט

ניפחתם את חשבון הבנק של המורה לנהיגה, שיננתם את כל התמרורים, וסוף־סוף הגיע היום המיוחל של הטסט? מתברר שצריך גם לדעת איפה לגור • מנתוני משרד הרישוי לשנת 2016 עולה שבמרכז הארץ 53 אחוז מהנבחנים עברו בטסט הראשון — בעוד שבצפון נרשמו 38 אחוזי הצלחה בלבד • משרד התחבורה: "הפערים בין המחוזות השונים ממחישים את הצורך ברפורמה במבחני הנהיגה"

יבנה היא העיר שבה הכי קל לעבור היום טסט: 68% מהנבחנים בה בשנת 2016 עברו כבר בטסט הראשון שלהם. אילת נמצאת במקום השני, עם 64%. מהעבר השני נמצאת נצרת־עילית, עם 32% הצלחה בטסט הראשון, לעומת 34% בכרמיאל. שיעור ההצלחה הארצי הממוצע היה 45%.

 

כך עולה מנתוני משרד הרישוי שהגיעו לידי "ידיעות אחרונות" באמצעות התנועה לחופש המידע. הפערים הגדולים בשיעורי ההצלחה במבחן הרישוי מעלים חשש לחוסר שוויון בין הנבחנים ולהתנהלות שונה מאזור לאזור בין הבוחנים, שמשפיעים גם על רמת הנהגים שמצטרפים בכל שנה לכבישי ישראל. באורח מסורתי שיעורי הכישלון במחוז הצפון, הגדול מבין מחוזות משרד הרישוי, גבוהים יותר מאשר בשאר הארץ. בשנה החולפת היו 154 אלף איש שעברו ברחבי הארץ בטסט הראשון, מתוך 342 אלף נבחנים.

 

מבין הערים הגדולות, שיעור ההצלחה בתל־אביב עמד על 50%, לעומת 49% בבאר־שבע, 43% בירושלים ו־41% בחיפה.

 

עו"ד נירית בלייר, מנכ"לית התנועה לחופש המידע: "כל מי שעבר אי פעם מבחן נהיגה זוכר את המעמד. גם מי שלא הצליח לעבור אותו בפעם הראשונה, השנייה או בכלל. משרד התחבורה ענה לבקשת חופש המידע של התנועה לחופש המידע במהירות וביעילות והעביר את המידע שנאסף על ידיו באשר למבחני הנהיגה המעשיים בישראל. עם זאת, בבקשת חופש המידע נתבקשו נתונים נוספים, אשר ככל הנראה אינם נאספים על ידי משרד התחבורה, כגון פילוח מגדרי ומעקב אחרי תוצאות המבחנים לפי בוחנים. מידע כזה, לו היה נאסף על ידי המשרד, יכול היה לאפשר בקרה טובה יותר על הבוחנים, ואם לא חשבו על זה עד עתה, אולי עכשיו ירימו את הכפפה. כפי שזה נראה הם בהחלט מסוגלים לזה".

 

ממשרד התחבורה נמסר אמש כי "הפערים בשיעורי ההצלחה בין המחוזות השונים רק ממחישים את הצורך ברפורמה במערך מבחני הנהיגה המעשיים שמקדם השר ישראל כץ. במסגרת הרפורמה נדרשים הזוכים במכרז להפעלת מערך מבחני הנהיגה לספק לתלמידים רמת שירות גבוהה ולהקצות לתלמידים מבחן מעשי ראשון בתוך 3 ימים ומבחן חוזר בתוך 14 ימים לכל היותר".

 

עוד נמסר ממשרד התחבורה כי "תהליך הבחינה המעשית ישודרג ויתבסס על קריטריונים ברורים, מדידים ומחייבים בכל המחוזות בארץ, תוך צמצום שיקול הדעת של הבוחן בקביעת תוצאות הבחינה. כמו כן ייעשה שימוש באמצעים טכנולוגיים, הכוללים בין השאר שימוש במצלמות ומערכת ניווט שיסייעו בהגברת הפיקוח והאכיפה וכן בהבטחת אחידות והוגנות במבחנים בין כל התלמידים בארץ".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
כל התגובות לכתבה "הנתיב המהיר לטסט"
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים