{ }
שבת 07 בדצמבר 2019
בפייסבוקבטוויטרבאינסטגרם
נגישות
ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    צילום : ידיעות אחרונות
    ממון • 19.04.2017
    קניתם הוברבורד לילד? אסור לו לרכוב!
    האבסורד שמסכן את הילדים: בעוד תקנות התעבורה מתירות את הרכיבה על הלהיט החדש לגיל 16 ומעלה בלבד, הוראות סותרות של אגף הרכב במשרד התחבורה מאפשרות למכור אותו לכל דורש • התוצאה: בחנויות הצעצועים הוא נמכר גם לבני 8 • בכיר במשרד: "זו טעות, נתקן את נוהל היבוא"
    מאת אודי עציון ואיריס ליפשיץ־קליגר

    הוא הפך לאחד מלהיטי פסח, וכבר אפשר לראות אותו יותר ויותר ברחובות, כשילדים ובני נוער נוסעים עליו ממקום למקום: ההוברבורד, הכלי החשמלי העתידני ששואב את ההשראה מהסקייטבורד המעופף מ"בחזרה לעתיד".

     

    הכלים מוצגים בחנויות צעצועים ואופניים בידי המוכרנים כמיועדים לשימוש כבר מגיל 12 ולעיתים אף מגיל 8, וכך קובעות גם המדבקות על הכלים ועל האריזות שלהם. אלא שהחוק מתיר את השימוש בהם רק מגיל 16. תקנות התעבורה קובעות כי "לא ינהג אדם ברכינוע" – כך מכונים הוברבורדים וסגוויים בעברית – אלא לאחר שמלאו לו 16 שנה, או שהוא נכה", כך לפי תיקון שהוכנס בהן ב־2006, כאשר המחוקק נדרש לראשונה לעסוק בנושא עם הגעת הסגוויי לישראל.

     

    הוראות הנוהל ליבואנים שלא מגבילות את גיל הרוכבים, ותקנת התעבורה שאוסרת על נהיגה ברכינוע מתחת לגיל 16
    הוראות הנוהל ליבואנים שלא מגבילות את גיל הרוכבים, ותקנת התעבורה שאוסרת על נהיגה ברכינוע מתחת לגיל 16

     

    בכך מגביל המחוקק את השימוש בשני הכלים בדיוק כפי שהוא מגביל אותו כיום באופניים חשמליים ובקורקינטים חשמליים, שהוגבלו גם הם בשנה שעברה לרכיבה מגיל 16 בלבד. ההקלה היחידה שקיבלו ההוברבורדים והסגוויי היא אישור נסיעה על מדרכה, במקביל להגבלת מהירות הנסיעה שלהם ל־13 קמ"ש, כמו ריצה מהירה. שני הכלים החשמליים האחרים מוגבלים לנסיעה בשבילי אופניים או בכביש, רק במקומות שבהם הם מופרדים מהולכי רגל.

     

    הוברבורד, שמחירו נע בין 1,000 ל־1,500 שקל, חוקי למכירה ולשימוש בארץ כיום, אך לא למי שגילו נמוך מ־16. כך גם הסגוויי ותואמיו, שמחירם מתחיל לרוב בכ־4,000 שקל. 

    משווקי ויבואני הרכינועים מציגים את הוראת הנוהל ליבוא הכלים, שפירסם אגף הרכב במשרד התחבורה באוקטובר שעבר, שקבעה כי גיל המשתמש בהם יהיה לפי הוראות היצרן. לטענתם, רבים מהכלים מותאמים לרוכב השוקל 20 ק"ג ומעלה, משקל המינימום הדרוש לפעילות תקינה של הג'יירוסקופים המתוחכמים השומרים על יציבות הכלי, ולכן חלקם מתאימים אף לרכיבה מגיל 8. אולם תקנות התעבורה, המאושרות בידי ועדת הכלכלה ומקבלות מעמד של חקיקת משנה, הן הבכירות יותר מבחינה משפטית והן הקובעות, למרות הסתירה.

     

     

    בעיה אחרת היא הפיקוח על המכירה. כל אחד מהכלים החשמליים שנמכר בישראל חייב לקבל את אישור מכון התקנים. בתגובה לפניית "ידיעות אחרונות" נמסר מהמכון כי הבדיקה שהוא עורך מתמקדת במפרט הטכני של הכלים, ובבדיקה שהוא אכן תואם למפרט החוקי. זאת למרות שמדבקה עם סימון גיל השימוש המינימלי היא חלק מדרישות החוק.

     

    גם כאשר מגיעים הכלים למכירה בחנויות הצעצועים והאופניים, אין פיקוח מהמדינה על המכירה. במשרד הכלכלה, שמפקח גם על פעילות המסחר בארץ, טענו כי הנושא אינו בסמכותם.

     

    משרד התחבורה ביצע בעבר ביחד עם המשטרה ומכון התקנים פשיטות מעטות על חנויות שמכרו קורקינטים לא חוקיים. "אנחנו מגדירים את ההוברבורד כמיני־רכינוע, ולכן החלנו עליו אותן המגבלות", אומר אבנר פלור, סמנכ"ל בכיר במשרד התחבורה. "המהירות שלו אינה גבוהה ולכן התרנו לו לנוע על מדרכה, אבל עדיין מדובר בכלי שיכול להוות סיכון למשתמש ולעוברי האורח שמסביבו. לכן אנחנו רוצים שהרוכבים יהיו בוגרים יותר, ובעלי יכולת גבוהה יותר לשלוט בכלי ולהפגין שיקול דעת ואחריות. גם על אופנועים וקטנועים בנפח 125 סמ"ק אנחנו מאשרים לרכוב מהגיל הזה. מגיל 16 כולם מחויבים לשאת תעודת זהות, ולכן גם האכיפה פשוטה יותר".

     

     
    "לגיל 8 שנים ומעלה". אתר טויס־אר־אס
    "לגיל 8 שנים ומעלה". אתר טויס־אר־אס

     

     

    לגבי הפער בין נוהל היבוא לתקנות התעבורה אומר פלור: "מדובר בטעות, נתקן בהקדם את נוהל היבוא".

     

    לגבי המכירה כיום בניגוד למגבלות החוק, טוענים במשרד התחבורה כי ביכולתם לאכוף את החוק רק על חנויות שיש להן אישור למכירת חלקי חילוף בתחום הרכב, וכי חנויות צעצועים למשל נמצאות באחריות משרד הכלכלה. בחודשים הקרובים אמורים הפקחים העירוניים להתחיל באכיפת החוק נגד הכלים החשמליים הקטנים.

     

    החוק בישראל מתירני מבחינת ההוברבורד והסגוויי לעומת מדינות אחרות. בניו־יורק, למשל, נאסר כליל השימוש בהוברבורד, ומדינות רבות בארה"ב אסרו על הכנסתו לבתי ספר מחשש לפגיעה בתלמידים הולכי רגל ועקב מקרי התלקחות רבים של הכלי. גם בריטניה אסרה את השימוש בו. אפילו ברצלונה המתוירת אסרה את הנסיעה בסגוויי באזור החוף עמוס המבקרים.

     

    כל הרשתות שעימן שוחחנו טוענות כי להוברבורד יש את כל האישורים הנדרשים למכירה מגיל 8, תלוי בדגם ובאישורים של מכון התקנים ומשרד התחבורה. ברשת טויס־אר־אס נמכר ההוברבורד במחיר הנע בין 1,069 שקל (לגיל 8 ומעלה) ל־1,499 שקל לדגם שמתאים לגיל 16 ומעלה. גם ברשתות נוספות כמו אמיגו מוכרים את ההוברבורד מגיל 8 ומעלה תמורת 1,349 שקל, ובסניפי רשת דינמיקה סלולר ב־1,499 שקל (מגיל 14 ומעלה, עד 160 ק"ג).

     

     

    מרשת טויס־אר־אס נמסר בתגובה: "קיבלנו את כל האישורים הנדרשים מהיבואן, חברת 'רוזן ומינץ'. אנחנו פועלים לפי החוק ומשווקים אך ורק מוצרים שעברו את כל הבדיקות הקפדניות וקיבלו את האישורים המתאימים".

    גדי מינץ, מבעלי "רוזן ומינץ": "לנו, כיבואנים, יש את כל האישורים המתבקשים בחוק, כולל ממשרד התחבורה שמתייחס לאישור יבוא חלפים לרכינוע, כשאין שום התייחסות לעניין הגיל. בנוסף, אנו נדרשים בכל מוצר שאנחנו מייבאים לקבל את אישורו של מכון התקנים בהתאם להצהרות המדבקה של היצרן. ואכן קיבלנו את האישורים של המכון לגבי יבוא אב־טיפוס של הרכינוע, ובהתאם למשקל המשתמש והנחיות היצרן אנו משווקים דגמים שונים של רכינוע לגילים השונים. לפי הוראות היצרן הוא מותר לשימוש עד משקל של 20 ק"ג (לגיל 8 ומעלה). אם משרד התחבורה, ובעיקר מכון התקנים, ינחה אותנו אחרת - נפעל בהתאם. עד כה מכרנו אלפי יחידות כאלה, והכל באישור החוק".

     

    אלי אדדי, מנכ"ל רשת דינמיקה סלולר: "המוצר נמכר באישור מכון התקנים ומשרד התחבורה".

    אתר אמיגו: "האתר פועל לפי החוק והאישורים שסיפק היבואן. אם משרד התחבורה יחליט להגביל את גיל המשתמשים, נפעל לפי החלטה זו".

     

    בגלל ההוברבורד: אושפזו עם שברים ונותחו

    אלון שריג בבית החולים
    אלון שריג בבית החולים
     

     

    ההוברבורד המגניב טומן בחובו גם סכנות: בחול המועד פסח טופלו בחדר המיון בבית החולים קפלן ברחובות שישה אנשים שנפגעו מההוברבורד. לדברי האורתופד ד"ר שי מנדלר, שניתח את אלון שריג (9) שנפל מהוברבורד וסבל משבר בשורש כף היד, "זה כלי חשמלי מהיר ומאוד מסוכן ומהשיחות שלי עם הילדים שנפגעו עולה כי קשה לשלוט בו".

    הוא ציין כי שלושה מהנפגעים סבלו משברים בגפיים ונזקקו לניתוח והשלושה הנוספים סבלו מחבלות קשות. ד"ר מנדלר הוסיף כי מאז "עלה" לארץ הכלי החשמלי, לפני כמה חודשים, הגיעו לבית החולים כבר 12 נפגעים. הגיל הצעיר ביותר של נפגע היה שש, והשאר היו בני 12־17 וכמה בוגרים.

    ד"ר מנדלר מזהיר כי יש להתיר את השימוש בהוברבורד מגיל 12 לפחות. לדבריו, "בגיל צעיר יותר הילדים פחות שולטים בכלי שהוא חשמלי ומהיר. בגיל 12 ומעלה הילדים כבר יותר מיומנים ובעלי יכולת שליטה על הכלי".

    הוא ממליץ לרוכבי ההוברבורד לחבוש קסדה ומגינים למרפק ולברכיים, ובהתחלה, כשהם עדיין לא שולטים בכלי, לנסוע בליווי הורה.

    בחזרה לעתיד המדרכות הבטוחות

    ההוברבורד מבלבל בשנים האחרונות רשויות ברחבי העולם, לא פחות מאשר מרטי מק'פליי בילבל את ביף טאנן כבר לפני כמעט 30 שנה. אז ההוברבורד בגרסת 2017 אמנם לא מרחף באוויר, אבל גם ככה זה עוד מקרה של טכנולוגיה שמקדימה את הרשויות ואת התשתיות, אך לא את המשתמשים.

    לא ברור איך הצליחו במשרד התחבורה לנפק נוהל יבוא לכלי החשמלי הזה, שעומד בניגוד לתקנת תעבורה שאושרה עשור שלם לפני כן. אז אמנם לתקנות התעבורה יש עדיפות משפטית, אבל למה צריך היה ליצור את הפרצה ואת הבלבול הזה? עכשיו חייב המשרד לתקן במהירות את נהליו שלו ולהבהיר לכל העוסקים בדבר שהחגיגה נגמרה, ובעיקר להורים ולילדיהם. אין שום סיבה שכלים כאלה לא ייאסרו לתנועה בבתי הספר ובחצרותיהם כבר מחר בבוקר.

    מדינת ישראל עוד מפגינה פתיחות גבוהה יותר לכלים החדשים מרשויות רבות בעולם. היהודים רחמנים כשמדובר במתנות לילדים, ואולי בהפעלת לחצים של גורמים עסקיים שונים. אבל המדרכות הצפופות במרכזי הערים, ובעיות האכיפה הכרוניות אצלנו, אם בחנויות ואם ברחובות, מעלות את השאלה האם לא היה עדיף מראש לאסור את הכלי באיסור גורף.

    צריך לקוות שפקחי הרשויות המקומיות אכן יתחילו, כפי שמתוכנן כרגע, באכיפת החוק לגבי השימוש בכלים החשמליים באוגוסט הקרוב כדי לעשות את הסדר המתבקש, להוריד מהמדרכה כלים מהירים ומסוכנים מדי, ולהוריד מהכלים האלה רוכבים צעירים מדי.

    ובעיקר חשוב לזכור: הורים לא חייבים להיות נהגים. היכן שהתשתית מאפשרת להם לרכוב על הוברבורד, ילדים יכולים להגיע לבית הספר גם על אופניים עם פדלים, לדווש ולעשות קצת כושר. רכיבה על אופניים תורמת לעצמאות, מחזקת את האחריות ואת הכישורים הטכניים. האוטו של אבא ואימא הוא לא התחליף היחיד לרכיבה אסורה ומסוכנת בכלים החשמליים.

     

    udi-et@yediot.co.il

     

    ידיעות אחרונות