{ }
שבת 07 בדצמבר 2019
בפייסבוקבטוויטרבאינסטגרם
נגישות
ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    ממון שישי
    ממון • 04.05.2017
    כל מלכודות הסוכר
    רציתם להפחית בסוכר אז הפסקתם עם הממתקים? לא מספיק: הוא מגיע דרך הדלת האחורית ומתחבא במוצרים מפתיעים, כמו חלב סויה או שניצל תירס. גייסנו את הדיאטנית מריאנה אורבך ובדקנו את המוצרים שמפילים אותנו כי הם גדושים גם בסוכר וגם במכבסות מילים
    שושנה חן
    מה עושה סוכר במלח? מחקר שנערך בארה"ב מצא שיש סוכר ביותר משלושת רבעי מהפריטים הנמכרים בסופמרקטים. התעשייה נמצאת בהליך מבורך של הפחתת סוכר, אך עוד יש מלכודות, ובשפע.

    השבוע התבשרנו שהנוער הישראלי הוא אלוף העולם בצריכת סוכר, ולפי סקר של משרד הבריאות כמעט כל התלמידים בישראל צורכים ממתקים ומשקאות ממותקים. כמבוגרים זכינו כבר לפני שלוש שנים בתואר המפוקפק עם 160 גרם סוכר ליום לאדם.

    זה לא נגמר בממתקים, שם אנחנו באמת מצפים לסוכר. שלפנו מהמדפים בסופר מוצרים שמייצגים בנאמנות את הדרכים שבהן דוחפים לנו סוכר מבלי שנרגיש. את הרכבי המוצרים וההבטחות הגשנו למריאנה אורבך, דיאטנית בכירה ב"שירותי בריאות כללית", ויחד הרכבנו את רשימת המלכודות המתוקות של המזון המתועש שגורמות לנו להגביר את צריכת הסוכר. יודגש כי מריאנה לא ידעה את שמות המוצרים והיצרנים, אך יוּדעה לאיזו קטגוריה משתייך כל מוצר.

     

     

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

    עריכה: עמית שכטר

     

    1. מים? שקוף שלא

    משקה קל לכל דבר, אבל שקוף. מים עם סוכר, תמציות מאכל ומכבסות מילים.

    בדקנו את "water", משקה בטעם פירות יער על בסיס מים מזוקקים של שוופס, שם הסוכר במקום השני ומופיע בתור פרוקטוז. 3.8 גרם ב־100 מ"ל הם כמעט כפית סוכר, מה שאומר שבכוס מים סטנדרטית יש כשתי כפיות. גם במים בטעם ענבים של נביעות מצאנו 3.75 גרם פרוקטוז נוזלי ל־100 מ"ל.

    דבר הדיאטנית: "הקטגוריה מטעה. הוסיפו למים סוכר וטעמים? אז זה משקה ממותק. יש התבצרות מאחורי ערכים תזונתיים לפי כוס של 200 מ"ל, אך בקיץ כוס יכולה להגיע גם לחצי ליטר".

     

     

    2. זה רק נראה בריא

    יש מוצרים שמשדרים בריאות בגלל ההרכב, האסוציאציות הבריאותיות שמביא שמם, ולעתים אפילו בעיצוב האריזות, לרוב ירוקה או עם מראה "טבעי".

    בדקנו חלב סויה וניל של אלפרו, שם הסוכר במקום השני אחרי המים, אפילו לפני פולי הסויה. מצאנו 6.4 גרם סוכר ל־100 מ"ל, מה שאומר שבכוס יש קצת יותר משלוש כפיות. בדקנו גם נשנושי אדממה בנגיעות צ'ילי של "קולומבוס מוצרים מעולם אחר". גם כאן הסוכר במקום השני. בחבילה של 100 גרם יש 9.3 גרם סוכר, כשתי כפיות. מה שמעצבן זו האריזה הירוקה המשלה והבטחות הבריאות על המוצר, כמו 30 גרם חלבון.

    דבר הדיאטנית: "הסוכר מוסף כדי לטשטש את טעם הסויה, ואין מה להשוות לסוכר החלב (לקטוז) שיש בחלב פרה. חפשו תחליף נטול סוכר. בקשר לאדממה, הצלחת להפתיע אותי כי זה נתפס כמשהו בריא גם בעיני דיאטנים. כשהפך לנשנוש עם סוכר, נגמרה קריירת הבריאות".

     

     

    3. הסוכר שבא בהפתעה

    יש מוצרים שבהם לא מצפים לראות סוכר. הוא שם כי הוא חומר גלם זול, כי הוא ממכר ויגרום לך לאכול עוד, כי הוא משמש כ"דבק" להדבקת רכיבים ואפילו כחומר משמר.

    בשניצל תירס של "שופרסל" (בייצור "תפוגן"). הסוכר נמצא במקום טוב באמצע, אבל היצרן שמר בסוד את הכמות והסתפק בתכולת הפחמימות (28.2 גרם ל־100 גרם). בטבעול, לעומת זאת, אין תוספת סוכר. בפחית גרעיני תירס מתוק של "שופרסל" יש 7.5 גרם ב־100 גרם, אבל אפילו לא טרחו לציין אותו ברשימת הרכיבים. עוד מוצר שנוכחות הסוכר בו מפתיעה, הוא מקרוני עם גבינה של "Doodles" עם 9 גרם סוכר ב־100 גרם, שמופיע כמוצקי סירופ תירס ודקסטרוז.

    דבר הדיאטנית: "אני לא מופתעת משימוש בסוכר במרקים או רטבים. שפים עושים זאת להעצמת הטעם. אבל להוסיף סוכר לשימורי תירס? לאטריות? למה?".

     

    4. לא משחק ילדים

    במוצרים לילדים יש סוכר כדי לפתות אותם, אבל מפוזרות הבטחות בריאות כדי להרגיע את האמהות.

    במעדן גבינה־יוגורט בננה "יופלה שטוזים" של תנובה, הסוכר הוא הרכיב השלישי אחרי חלב ובננה מבושלת, ויש ברכיבים גם רכז מיץ לימון שמכיל סוכר. בגביע קטן של 100 גרם יש 11.7 גרם סוכרים, כשלוש כפיות. מכעיס שמובלט בגדול שהמוצר מופחת סוכר, אך בקטן מצוין שזה בהשוואה לשטוזים בננה שיוצר עד פברואר 2014. מי בכלל זוכר כמה סוכר היה במוצר בעבר?

    בדקנו גם את חטיפי "סלים דליס קידס" עם אקסטרה שוקולד, שם הסוכר נמצא במקום הראשון. 41 גרם סוכר ב־100 גרם. בחטיף פצפון (20 גרם) יש כשתי כפיות סוכר, 8.2 גרם. אבל, יש על האריזה הבטחה ל־11 ויטמינים - אז אולי זה יטשטש את הסוכר.

    דבר הדיאטנית: "הפחתה בסוכר לא מספיקה, אין סיבה להרגיל ילד לגבינה עם סוכר. באשר לחטיף, החברה מתהדרת ב־99 קלוריות לחטיף, אבל הסוכר מהווה שליש מהן וזה הרבה, לא רק לילדים".

     

     

    5. במתיקות מעודנת?

    מכבסת מילים מעצבנת שיוצרת אשליה, נפוצה בעיקר במוצרי חלב. לרוב היצרנים יש יוגורטים במתיקות מעודנת שמכילים בין 3.5 (דנונה שטראוס) דרך 4 (מולר טרה) ועד כ־5 (יופלה תנובה) כפיות סוכר לגביע. במוצר כמו יוגורט, הסוכר מיותר לחלוטין.

    בדקנו גם את המהדורה החדשה של "פיוז טי" ומצאנו סוכר ופרוקטוז (5.8 גרם ל־100 גרם).

    דבר הדיאטנית: "הגיע הזמן לשים סוף לשימוש במונח זה. אין יום בלי מטופל אחד לפחות שמתגאה איך הוא עושה טוב לבריאותו באכילת מוצרים 'מעודנים'. בעניין התה, קל מאוד לחסל בקבוק של חצי ליטר, ואם מתרגמים את כמות הסוכר לבקבוק כולו, מקבלים 7.5 כפיות - המון".

     

    6. כמה סוכר? כמה שיש

    החוק מאפשר ליצרנים לא לציין את כמות הסוכר. זה מעצבן, ורבים נופלים בפח. במשקה תה אפרסק של "נסטי" למשל, הסוכר הוא הרכיב השני אחרי המים, אך לא מגלים כמה. מצוין על הבקבוק שיש 8.4 גרם פחמימות ל־100 מ"ל, והדיאטנית העריכה שבכוס יש כ־4 כפיות סוכר. גם בחטיפי גרנולה עם פירות, שקדים ובוטנים של nature valley הסוכר מתחבא היטב, ובחמישה שמות שונים: סירופ תירס (הרכיב השני), חמוציות ממותקות בסוכר, צימוקים, פרוקטוז וסוכר כרכיב עצמאי. נציין שבארה"ב, באנגליה ובאתר החברה מצוינת תכולת הסוכרים על גבי האריזות, אך בתרגום לעברית זה הושמט.

    דבר הדיאטנית: "הצלחתי לזהות את הסוכר בתה כי לא ייתכן שיהיו במוצר כזה פחמימות אחרות פרט לסוכר".

     

     

    7. סוכר לכל המשפחה

    כשאין זמן ורוצים ארוחה מהירה מזינה, לפעמים הולכים על משקה חלב אישי, אבל הסוכר יכול להספיק לכולם.

    בדקנו את GO של תנובה ואת "ארוחה קטנה בבקבוק" של יטבתה, ורק בסיוע הדיאטנית הצלחנו להבין את ההבדל התהומי ביניהם בנושא הסוכר. במשקה של תנובה יש כ־7.7 גרם ל־100 מ"ל, הרוב סוכר חלב (לקטוז) שאינו בעייתי. יש גם 2.95 גרם סוכר מוסף ל־100 מ"ל, כך שבבקבוק יש כשתי כפיות. לא נורא. במשקה של יטבתה יש גם 7.7 גרם סוכר ל־100 מ"ל, אבל חצי אחוז לקטוז בלבד, כך שרוב הסוכר מוסף.

    דבר הדיאטנית: "במוצר מופחת הלקטוז, הפחתת הלקטוז מקפיצה את הסוכר. בבקבוק יש כמעט 5 כפיות סוכר".

     

    8. פחות סוכר ביחס ל...

    הבטחה אופנתית של יצרנים שהפחיתו את כמות הסוכר, אבל נשארנו עם הרבה.

    בדקנו שייק תמר־בננה של פריניב עם הבטחה ל־40% פרי ול־40% פחות סוכר מוסף. לא נכתב במפורש כמה סוכר יש, אך לדעת הדיאטנית כל 10 הפחמימות שב־100 מ"ל הן סוכר, 5 כפיות לכוס.

    דבר הדיאטנית: "אני לא רואה כמות גדולה של פרי במוצר, ש־22% ממנו הוא מיץ תפוח עץ עשוי מרכז. יש הרבה סוכר במיץ התפוח ובמחיות התמרים והבננות".

     

     

    9. בלי סוכר לבן. אז מה?

    סוכר פירות ברכז ובסירופ הוא סוכר. בדקנו חמוציות ללא סוכר לבן של שקדיה. ברכיבים יש רכז מיץ אננס וסירופ אננס - סוכר מוצנע. אי אפשר לדעת כמה סוכר יש במוצר, אך כנראה שהרבה.

    דבר הדיאטנית: "החמוציות הן מוצר עתיר סוכר, ובמקור טעמן מריר. בין רכיבי המוצר לדוגמה רכז מיץ אננס או סירופ אננס, מה זה אם לא סוכר?".

     

    10. "ללא תוספת סוכר"

    כותרת מרגיעה שאהובה על יצרני ריבות ומוצרים מבוססי סוכר פירות.

    למשל מעדן פטל של סן דלפור שעל אריזתו מודגש "ללא תוספת סוכר". במוצר יש 56 גרם סוכרים ל־100 גרם, 14 כפיות. גם במעדן תות של שקדיה יש ב־100 גרם כ־10 כפיות סוכר, 40 גרם.

    באותה קטגוריה אפשר למנות גם מיצים טבעיים שמבוססים על האשליה של צרכנים רבים שסוכר הפירות שונה מסוכר רגיל. במיץ התפוזים הסחוט "מיץ בטבע שלנו" של פריגת הסוכר לא מופיע ברשימת הרכיבים ואין אפשרות לתרגם את הכמות לכפיות, אך דיאטנים מתייחסים למוצר כעמוס בסוכר.

    דבר הדיאטנית: "סוכר פירות במיץ או ריבות הוא סוכר לכל דבר, בניגוד לסוכר שבפרי הטבעי, בגלל מהירות ואינטנסיביות הספיגה שלו במעיים. עדיף פרי".

    היצרנים לא עוברים על החוק ואין מניעה לשווק מוצרים ממותקים, אך היינו שמחים ליותר שקיפות ולפחות תחבולות.

    מתנובה נמסר: "בתנובה לא עובדים על הילדים או על אמהותיהם. הערכים מצוינים בצורה ברורה על גבי המוצרים, ותנובה מציגה את סך הסוכרים למרות שאינה מחויבת לפי התקן. תנובה פועלת להפחתת סוכר במוצריה וביצעה זאת בהדרגתיות כדי להרגיל את החך לפחות סוכר. בחודשים הקרובים נבצע הפחתת סוכר נוספת בשטוזים, שכמות הסוכר המצוינת בו כוללת את סוכר החלב המצוי בחלב באופן טבעי".

    פרופסור אייל שמעוני, סמנכ"ל טכנולוגיה שטראוס מסר בתגובה: "התרבות הישראלית אוהבת מתוק. הפחתת הסוכר חייבת להיעשות בהדרגתיות כדי לא לפגוע בטעם. אנחנו מסמנים סוכרים בשקיפות ברמה גבוהה, והיוגורטים במתיקות מעודנת פונים לאוהבי סוכר".

    בג'נרל מילס ישראל יבואנית "Nature Valley" וביפאורה יצרנית "שוופס" בחרו שלא להגיב.

     

    אין סוכר ברכיבים? חפשו את 60 השמות האחרים שלו

    לא תמיד קל לבדוק במוצרים איפה מתחבא הסוכר. SugarScience, קבוצת חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה, חקרה, מצאה וספרה לא פחות מ־61 שמות לסוכר.

    "התעשייה הישראלית לא משתמשת במגוון גדול כל כך של סוכרים", טוען פרופסור אייל שמעוני, סמנכ"ל הטכנולוגיה של שטראוס, אך גם בארץ קל מאוד לצרוך סוכר גם מבלי שיהיה כתוב כ"סוכר". אחת הדוגמאות הבולטות היא "סירופ תירס", שהוא בעצם סוכר, ונפוץ מאוד בשימוש במוצרי מזון מיובאים מארה"ב.

    זה לא נגמר בסירופ התירס. מלבד סוכר לבן או סוכר חום, שהם ממש הברורים מאליו ברשימת הרכיבים, מומלץ לשים לב גם לדקסטרוז, מיץ פירות מרוכז, מולסה, מלטוז, מלטודקסטרין, סוכרוז (שנקרא לפעמים גם HFCS), דבש, פרוקטוז, גלוקוז, סירופ אורז חום, מיץ קנים אורגני, מאלט שעורה, דמררה, קרמל, סוכר ברבדוס וסירופ תירס מוצק.

     

    כך תפחיתו את הסוכר בזמן הקניות

    דבר הדיאטנית מריאנה אורבך

    כשמדובר בסוכר, פחות זה יותר. לפחות בריא יותר. הצריכה היומית המירבית שמומלצת למבוגר על ידי ארגון הבריאות העולמי (WHO) עומדת על 50 גרם, 10% מצריכת הקלוריות היומית. בארגון ממליצים בחום להוסיף ולחתוך את המנה לשניים, ולא לצרוך יותר מ־25 גרם סוכר ביום. ארגון הלב האמריקאי (ה־AHA) אף מחמיר ומפרט יותר. 38 גרם סוכר ביום לגבר, 25 גרם לאישה, ואילו לילדים 25־12 גרם — 6־3 כפיות ביום לפי גילם ומשקל גופם.

    אגב, על פי המלצת ה־WHO, סוכר כולל סוכר מוסף לשמותיו (ראו מסגרת), אבל גם סוכרים טבעיים שנמצאים בדבש, מיצים, רכזי מיצים וסירופים טבעיים כמו תירס או אגבה.

    כדאי להימנע לחלוטין ממוצרים שאינם צריכים לכלול סוכר בהגדרתם ומכילים אותו בכל אופן, כמו יוגורטים, מים או גבינות. קחו את האלטרנטיבה נטולת הסוכר. אם תרצו לקנות מוצר שמכיל סוכר בכל זאת, בחנו על המדף את כל האלטרנטיבות, קנו את זו שמכילה פחות סוכר והיצמדו אליה. עוד נמליץ להשתמש ברכיבים שמעצימים את תחושת המתיקות. תמצית וניל, תוספת צבע טבעי כמו סלק, קינמון איפה שאפשר.

    חשוב שתזכרו שמוצרים משתנים, אז בחנו את בחירותיכם מחדש אחת לכמה חודשים. לכו תדעו, אולי המתחרים הפחיתו סוכר.

    לפי המלצות ועדת האסדרה של משרד הבריאות המתייחסות לסוכר, בשלב ראשון יסומן באדום מוצר שמכיל 22.5 גרם סוכר ל־100 גרם, ובמוצר נוזלי — 6 גרם ל־100 מ"ל. בשלב השני יסומן מוצר שמכיל 15 גרם סוכר ל־100 גרם או 5 גרם ב־100 מ"ל. בשלב השלישי יסומנו מוצרים שמכילים יותר מ־10 גרם סוכר ל־100 גרם, או 5 גרם ב־100 מ"ל. ההמלצות נקבעו כדי שהתעשייה תוכל להיערך לשינוי. כשהדברים מגיעים לבריאות שלנו, למה לא לקפוץ ישר לשלב השלישי?

     

     


    פרסום ראשון: 04.05.17 , 16:59
    ידיעות אחרונות