סוזוקי אלטו (2015–2009)
קבוצה: מכוניות מיני.
דגמים: 5 דלתות, 4 מקומות ישיבה.
טווח מחירים: מ־20 אלף שקל לידנית מ־2009, ועד 45 אלף שקל לאוטומטית מ־2015, לפי מחירון לוי יצחק.
תעודת זהות: המכונית שהחלה את מהפכת מכוניות המיני הזולות בארץ. יוצרה בהודו כמכונית בסיסית למעצמה הצומחת, עם מנוע בנזין בעל 3 צילינדרים במקום ה־4 הנפוצים.
פרטיים טכניים: מנוע בנזין, 1,000 סמ"ק, 68 כ"ס. גיר ידני 5 הילוכים, או אוטומטי 4 הילוכים. הנעה קדמית.
זיהום אוויר: 122-103 גרם CO2 לק"מ, קבוצת זיהום 4-3 מ־15. ריקשה במומבאי מזהמת יותר.
בטיחות: 3 מ־5 כוכבים במבחן הריסוק האירופי, כאשר נבחנה עם 4 כריות אוויר - התצורה שבה יובאה בשנים הראשונות. במהלך 2011 קיבלה 6 כריות אוויר, מפרט שהעניק לה 4 מ־5 כוכבים במבחן הריסוק האוסטרלי הזהה. ABS ובקרת יציבות כסטנדרט. התרעות סטייה מנתיב והתנגשות מלפנים באחריות הנוסעים, בהנחה שהצעקות שלהם יגברו על רעש המנוע.
שמירת ערך: ירידה של כ־10% לשנה. יש ביקוש, אבל ההיצע, בעיקר ב־2011-2010, נרחב מאוד, ומשפיע על המחירים. אפשר להוריד 20%-10% מהמחירון.
מה לבדוק לפני שקונים: למרות הפשטות והמוצא, שומרת על אמינות גבוהה כמצופה מסוזוקי, עם יתרון על פני מיני רובוטיות מבחינת אמינות הגיר האוטומטי. עלויות תפעול וביטוח נמוכות.
למי היא מתאימה: לכל מי שמאס בתחבורה הציבורית, לא רוצה או לא יכול לעבור לקטנוע, ומחפש מכונית זולה לרכישה ולאחזקה.
למה כן: זולה ואמינה, כבר אמרנו? עיצוב חמוד, מזגן חזק, הידנית זריזה ונעזרת במנוע שעולה במהירות בסל"ד, גיר אוטומטי אמיתי. חסכונית - בידנית תשיגו 20 ק"מ לליטר בנסיעות בין־עירוניות וכ־16 קמ"ל בממוצע משולב עיר, האוטומטית תשיג כ־15 קמ"ל בין־עירוני וכ־13-12 קמ"ל בממוצע.
למה לא: תביאו פוף, זה ייקח קצת זמן. תא נוסעים מאובזר כמו חדר בגסטהאוס, אפילו המראות ידניות והחלונות מאחור נפתחים רק קצת והצידה, לא עולים ויורדים. הפלסטיקים זולים, המושבים לא נוחים בנסיעות ארוכות, ויש רק 4 מקומות. נפח תא המטען זעיר, 129 ליטר בלבד. המנוע רועש, האוטומטית איטית.
למחפשי אלטרנטיבות: קיה פיקנטו, יונדאי i10 ואפילו שברולט ספארק הן הרבה יותר אוטו, ומגיעות עם 5 מקומות ישיבה, אך יקרות יותר. לפיג'ו 107, סיטרואן C1 וטויוטה אייגו הזהות יש ממדים דומים אך יותר אופי, איכות ייצור גבוהה יותר, אך הגרסאות הרובוטיות שלהן פחות נעימות ופחות אמינות. פיאט פנדה מציעה 5 מקומות בחלק מהגרסאות, אך ללא אופציה אוטומטית.
השורה התחתונה: לא נכחיש שמדובר קצת בקטנוע 4 מקומות עם גג, אבל האלטו עושה מה שצריך ובעלויות מצחיקות, שהופכות אותה ליצרנית חופש תנועה לתפרנים. קלאסית לסטודנטים בעלי חשיבה כלכלית, שמבינים שאת כל עסקאות המימון המפתות על מכוניות מיני חדשות צריך גם לשלם בסוף.
ציון: 4