yed300250
הכי מטוקבקות
    מימין: דן ליבשוץ, עידו פרנקל וערן רוזן | צילום: יריב כץ
    ממון • 11.05.2017
    לעשות ולספר לחבר'ה
    טרמפ לילי היה ההשראה של ערן רוזן להקמת העסק החברתי "ביקיינד", שמטרתו לעודד אנשים לעשות מעשים טובים • "הטכנולוגיה שלנו מאפשרת את זה לכל אחד" • אמיר שוורץ
    אמיר שוורץ

    כמעט לכל אחד יצא לעצור פעם בצד הדרך ולאסוף למכוניתו טרמפיסט. מעטים הצליחו להפוך את האירוע השגרתי הזה לחברה מצליחה. לערן רוזן, אחד המייסדים והשותפים בחברת ביקנייד, זה קרה.

     

    לפני יותר משנה הוא נסע עם אשתו מאוחר בלילה כשלפתע הבחינו בטרמפיסטית שעמדה במקום לא כל כך סימפטי. "היא הייתה צריכה להגיע למקום שנמצא כחצי שעה מחוץ לדרך שלנו", נזכר ערן, "אבל החלטנו להקפיץ אותה עד לבית. הייתה אווירה טובה לאורך הנסיעה, וכשהגענו היא שאלה אותנו בהתלהבות, 'איך אני יכולה להודות לכם?' השבנו לה בטבעיות — 'תעשי מעשה טוב למישהו אחר', כמו בסרט 'תעביר את זה הלאה'".

     

    ערן ואשתו המשיכו בנסיעה ובמהלכה הוא לא הפסיק לחשוב מה הסיכוי שהיא באמת תעשה מעשה שכזה. "הדבר השני שעניין אותי", הוא מספר, "היה לגלות אם ניתן ליצור שרשרת של מעשים טובים. התחלתי לחשוב על כלי שיוכל להפוך מעשה טוב אחד לשרשרת".

     

    הנסיעה המשיכה. וגם המחשבות. "עלה לי רעיון לבנות כרטיס ייחודי שבכל פעם שמישהו יעשה מעשה טוב, הוא יעביר אותו הלאה, דבר שיגדיל את הסיכוי שמעשה בודד יהפוך לשרשרת", משחזר ערן. "עם הרעיון הזה חזרתי הביתה ובהמשך פגשתי כמה חברים שאחד מהם הוא דן ליבשוץ, שהכרתי בטיול בדרום־אמריקה. החלטנו ללכת על זה". בהמשך הצטרף עידו פרנקל, לאחר שצפה בכתבה עליהם בערוץ 10. הוא הציע לתת להם קוד שפיתח. במקום לקחת את הקוד, הם העדיפו פשוט לצרף אותו לשורותיהם.

     

    עברי ורבין, מנכ"ל קבוצת גוד ויז'ן מקבוצת "פאהן קנה"
    עברי ורבין, מנכ"ל קבוצת גוד ויז'ן מקבוצת "פאהן קנה"

     

     

    להתפתחות המואצת של המיזם תרם הרקע של השלושה: עידו הוא מפתח משחקי מובייל ומתכנת בכיר. דן סיים שירות בחיל האוויר שבמהלכו פיתח יוזמות חברתיות מקומיות בדרום ("פסטיבל בשקל", "שירה על הבר"). ערן הקים, עוד במהלך לימודיו, עמותה שגייסה כספים למלחמה בסרטן בהיקף של שני מיליון שקלים.

     

    הרעיון: מי שרוצה להפיץ את המוטיבציה לעשיית מעשים טובים, קונה כרטיס ב־12 שקל, עושה מעשה טוב ונותן את הכרטיס לאדם שעבורו עשה את המעשה, וזה בתורו עושה מעשה טוב ומעביר את הכרטיס, וכך הלאה. כל מי שרוכש כרטיס נכנס לרשת חברתית, שבה הוא יכול לדווח, אם הוא רוצה, על המעשה הטוב שעשה. לכל כרטיס יש קוד ייחודי. כך הדברים עוברים שיתוף ואפשר לעקוב אחר השרשרת.

     

    הכנסות העסק מגיעות משלושה מקורות: רכישות הכרטיסים (שמגיעים עם שליח הביתה), הדרכות והרצאות. "בנינו מערכי הדרכה לקבוצות מגיל עשר ועד לחברות מסחריות ועיריות, ואנחנו מעבירים להם תכנים שעוזרים להם ליצור עשייה חיובית", מספר רוזן.

     

    במהלך הדרך גילו השלושה שיש עוד קבוצה שחשבה על רעיון דומה של כרטיס שמעבירים מאחד לשני, רק בלי ההיבט הטכנולוגי (קבוצת "עכשיו תורך" של יוגב קניג, אסף בר־יוסף, דניאל הרלב ומור רפאלי), והם חברו אליהם. באוגוסט האחרון החלה החברה לפעול במהירות ובכמה ערוצים. "הפעלנו פיילוטים של חינוך והדרכה בבתי ספר ובחברות פרטיות", מספר רוזן, "וראינו שאנשים מתחברים לזה. התחלנו לקבל עשרות הזמנות בחודש. אנשים נחשפו לרעיון של הכרטיס דרך האתר ונתנו אותו במתנה לאחרים. אנשים התחילו להזמין את זה לבר מצווה שלהם, כפרויקט לילדים בחופשה, למסיבות שחרור, מורה קנתה לתלמידים שלה, וחברות רכשו אותו כמתנות לעובדים".

     

    אורית ברוורמן, מנהלת האחריות התאגידית בבנק הפועלים
    אורית ברוורמן, מנהלת האחריות התאגידית בבנק הפועלים

     

     

    תשעה חודשים אחרי, הם עדיין בשלבי פיתוח הכרטיס וההרצאות, אבל החברה צוברת תאוצה. "העברנו יותר מ־200 הרצאות שבהן השתתפו יותר מ־12 אלף איש, והוזמנו גם לארה"ב ולקנדה. הכל מפה לאוזן. יש לנו היום רשת חברתית בגירסת בטא שבה ניתן לשתף את המעשים הטובים שכל אחד עושה, ועד היום חולקו יותר מ־14 אלף כרטיסים. הרוב בישראל, אבל יש הזמנות גם מגרמניה ומקנדה".

     

    ביקיינד ממשיכה לצמוח, וכעת היא מפתחת משחק וירטואלי למוסדות חינוך, חברות ושכונות, במטרה להגביר עשייה חיובית בין אנשים. רוזן: "אנחנו רוצים שזה יהיה כמו 'רחוב סומסום'. שאנשים יגדלו על זה. המטרה היא להשתמש בטכנולוגיה כדי לעודד התנהגויות חיובית".

     

    כרגע המיקוד שלהם הוא בארץ, אבל המבט מופנה גם החוצה. "התכנים שלנו אוניברסליים ויכולים להגיע למוסדות חינוך ולחברות בכל העולם", הוא אומר. "אנחנו יוצאים כרגע לסבב של גיוס כספים — דרך קרנות ואנשים פרטיים — בשביל המשחק החדש, והתגובות חיוביות. אבל השאיפה היא לשמור על הבסיס בישראל. זו חברה שיש לכולם אינטרס להשתמש בה כדי ליצור חברה טובה יותר".

     

    ת.ז | ביקיינד

    בעלים: ערן רוזן, דן ליבשוץ ועידו פרנקל

    שנת הקמה: 2016

    תחום פעילות: חברה טכנולוגית חברתית־חינוכית

    מיקום: תל־אביב

    מספר עובדים: 8

     

    נימוקי השופטים: כולם לועגים לדור ה־ Y שעסוק בעצמו? הצחקתם את החבר'ה של ביקיינד, שחושבים איך לעשות טוב לאחרים. השילוב של הפלטפורמה הטכנולוגית והכרטיסים עשו לנו את זה.

     


    פרסום ראשון: 11.05.17 , 16:53
    yed660100