הטרנד החם בישראל

יש בארץ 3,000 מוצרים ידידותיים לטבעונים, לעומת 1,000 לפני שנתיים, ו–500 מסעדות שמגישות מנות טבעוניות, לעומת 200. הנוער והצעירים מובילים את המגמה

אם לא הבחנתם בקצב הגידול הדוהר של טרנד הטבעונות בארץ, הנה כמה מספרים: על המדף בחנויות הטבע ובמרכולים יש היום 3,000 מוצרים של 215 חברות, המסומנים כ"Vegan Friendly" ("ידידותי לטבעונים") — סמלה של עמותת ויגן פרנדלי למען עתיד טבעוני. זאת לעומת 1,000 מוצרים לפני שנתיים. 500 מסעדות, בתי קפה וסניפים של רשתות מציעים מנות צמחוניות/ טבעוניות, לעומת 200 לפני שנתיים. את הנתונים מוסר לנו עמרי פז, מייסד העמותה.

 

גם סיור בין המדפים מצביע על המגמה. חברת מיינסטרים כמו אסם הוציאה את חלבון הביצה מחלק ממוצריה. הלמנ'ס, מלכת המיונז האמריקאית, השיקה מיונז ללא רכיבי ביצים ועם שומן צמחי.

 

האם הגידול הוא אכן כל כך גבוה או שמדובר בעיקר בבאז? בישראל אין גוף שיכול לספק נתונים בדוקים לגבי היקף הצריכה של פלח האוכלוסייה הטבעוני/צמחוני במוצרי צריכה בכלל ובמוצרי מזון בפרט. שיעור הצמחונים והטבעונים עדיין לא מהווה חלק גדול ומשמעותי באוכלוסייה. על פי נתוני ויגן פרנדלי — שמעוניינים באופן טבעי לקדם את הנושא — שיעור הטבעונים עומד על 3%־5% בלבד, ושיעור הצמחונים על 5%־6%. יחד הם מגרדים בקושי עשירית מהאוכלוסייה.

 

עם זאת, בקרב בני הנוער השיעורים דרמטיים הרבה יותר, והם צרכני העתיד. סקר שערכנו ב"ממון" לפני קצת יותר משנה הצביע על כ־18% בני נוער בגילאי 14־18 שהגדירו עצמם צמחונים/טבעונים. מצד שני, צריך לזכור שבני נוער הם מעריצי טרנדים גדולים, וחלק מהטרנדים חולפים אצלם עם הזמן. עד כמה בני נוער שהחליטו להיות טבעונים יצליחו להתמיד? לא ברור.

 

כתוצאה מהשוק הקטן, צרכני המוצרים הצמחוניים/ טבעוניים בארץ עומדים בפני שתי בעיות: מגוון מוצרים מוגבל והמחירים גבוהים יחסית (אם כי הצמחונים והטבעונים יאמרו לכם שהמשקל הגבוה של ירקות ופירות וקטניות בסל הצריכה שלהם, והיעדרות הבשר ממנו, מקזזות חלקית את המחירים הגבוהים שהם משלמים תמורת המוצרים המתועשים והצריכה המוגברת של אגוזים ושקדים).

 

"במגוון המוצרים על המדף, השוק הטבעוני/צמחוני נמצא בפיגור אחרי העולם. אנחנו נמצאים 30 שנה אחורנית", טוען עדי כהן, מנכ"ל קבוצת טיב טעם, בעלת עדן טבע מרקט. "קיימות קטגוריות שאתה רואה בכל סופר באירופה ולא קיימות בכלל בארץ, או שהמגוון בהן דל — נקניקיות, גלידות, גבינות, מסטיקים". עמרי פז אומר שחסר לו מגוון רחב יותר בכל מה שקשור לתחליפי בשר — שניצלים, חזה עוף, תחליפי חמאה.

 

כהן טוען שגם המחירים בישראל כפולים יחסית למוצרים מקבילים בעולם. פז מסכים, אבל אומר שיש ירידת מחירים בשנים האחרונות: "גבינה צהובה לטבעונים שנמכרה לפני ארבע שנים ב־26־27 שקל ל־200 גרם, נמכרת היום ב־19 שקל. גבינות טבעוניות שנמכרו ב־30 שקל ומעלה ל־200 גרם ניתן היום למצוא, מקשיו ומשקדים, ב־20 שקל. גם טווח המחירים בכל מוצר התרחב. וככל שיהיה יותר ביקוש, המחירים יירדו". כהן מסכים ומסכם: "הביקוש הוא מילת המפתח, כי השוק הישראלי קטן יחסית, דורש כשרות, המוצרים מורכבים יותר לייצור, והיצרנים מעדיפים להתמקד בקווי ייצור שאינם מצריכים דרישות מיוחדות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
כל התגובות לכתבה "הטרנד החם בישראל"
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים