חשש מבלגן בנתב"ג: כל מונית תוכל לאסוף נוסעים

לאחר שמוניות הדר פרשו מהמכרז בנתב"ג, רשות שדות התעופה תאפשר לכל מונית להסיע נוסעים על פי תעריף משרד התחבורה • ומה עם ההנחה שהבטיחו? תשכחו מזה בינתיים

חשש משיבושים בפעילות שירותי המוניות בנתב"ג החל מהלילה, לאחר שחברת מוניות "הדר" החליטה לפרוש סופית מהמכרז להפעלתן בנתב"ג, שבו זכתה ביחד עם Gett.

רשות שדות התעופה תפעיל תוכנית חירום שעליה הודיעה בשבוע שעבר, ותאפשר לכל נהג מונית להסיע נוסעים מהשדה, לאחר רישום. המשמעות: תתבטל ההנחה המובטחת בסך 31% מתעריפי משרד התחבורה לנסיעות מהשדה.

 

בענף המוניות חוששים מבלגן בנתב"ג החל מהלילה, מול מערך פיקוח פחות מיומן ועם נהגים שלא עבדו עד היום בשדה. הנוסעים הנוחתים בנתב"ג צפויים גם לעמוד בפני מתקפה של נהגים לא מורשים, שינסו לגבות מהם תעריפים גבוהים מאלה שקבע משרד התחבורה. מנגד, ספק אם הנוסעים יוכלו לממש את הצעות הגורמים הרשמיים להתמקח עם נהגי המוניות על תעריפי הנסיעה, מה שיוביל לוויכוחים בין נהגים לנוסעים ובין נהגים לחבריהם.

 

 

"התמחור של גט לא ריאלי. לא נסכים לעבוד במחירי הפסד שיובילו את הנהגים לחרפת רעב", אמר מנכ"ל מוניות "הדר" מנחם בר חיים, לאחר שבדיון לילי מיוחד הכריעו בעלי המניות של התחנה נגד ההשתתפות במכרז החדש של רשות שדות התעופה. זאת לאור חזרתה של חברת גט מההסכמות המוקדמות בין הצדדים ולנוכח ההפחתה הדרמטית מתעריף הנסיעה שנקבע על ידי משרד התחבורה, הורדה שעליה התחייבה גט בפני רש"ת ללא התייעצות עימה.

"אין שום סיבה שדווקא בנתב"ג יהיו את תעריפי הנסיעה הנמוכים במדינה, על חשבון הפרנסה של הנהגים בשדה. יש מקום לבחון הורדה מידתית של תעריפי הנסיעה מנתב"ג, אך לא נאפשר עבודה במחירי הפסד שתוביל את הנהגים לחרפת רעב. צריך למצוא את נקודת האיזון בין הרצון והצורך הציבורי בהורדת יוקר המחייה לבין שמירה על תנאי שכר מינימליים לנהגי המוניות בישראל", אמר בר חיים. לתחנת "הדר" הייתה בלעדיות בהסעת נוסעים מהשדה מאז 1949.

 

הדר תמשיך לפעול עד הלילה בחצות, ואז ייפתח השדה לכל נהג מונית. במקביל תעמיד רשות שדות התעופה אוטובוסים לרשות הנוחתים במקרה של עומסים, שיסיעו אותם ללא תשלום למרכז תל־אביב, לירושלים ואולי ליעדים נוספים. הרשות מקימה כעת בהליך מזורז מערך סדרנים ופקחים שיחליפו את אלה של הדר, ואף הציעה עבודה לחלק מאנשי התחנה שעסקו בכך עד היום. עם זאת, בשל מגבלות מנהלתיות וביטחוניות, היא תתקשה לקלוט אותם לעבודה באופן מיידי. כך או כך, מדובר בעלויות לא צפויות עבור הרשות בסך מיליוני שקלים בשנה.

 

מנכ"ל רשות שדות התעופה יעקב גנות אמר כי על מנת למזער את הפגיעה בציבור הנוסעים המשתמשים במוניות תוכל כל מונית להגיע לנמל התעופה בן־גוריון, להירשם בעמדת פיקוח ולאחר מכן לאסוף נוסעים על פי התעריפון הרשמי של משרד התחבורה. על מחיר התעריפון תהיה תוספת של חמישה שקלים – דמי אישור יציאה חד־פעמיים מנמל התעופה.

 

כאמור, עד לבחירת חברת מוניות חדשה תעמיד הרשות צוות של משגרים, משלחי מוניות ומפקחים שתפקידם יהיה למנוע מנהגים לא מורשים (חאפרים) ומוניות לא מפוקחות לאסוף נוסעים בנמל התעופה. נהגים שעומדים בתנאי הפיקוח יוכלו להגיע לנתב"ג ולהירשם ולאחר מכן יישלחו לתור לאיסוף הנוסעים.

נהגי המוניות יהיו חייבים ליידע את הנוסעים לגבי מחירי המחירון המאושרים ובנסיעות שאליהן אין מחירי מחירון, הנסיעה תהיה בהפעלת מונה.

 

ברשות מעריכים כי לא ייווצר מחסור במוניות בשדה, משום שעד היום נאלצו 40% מנהגי המוניות המסיעים נוסעים לשדה לעזוב אותו ריקים, וכעת יוכלו כולם לאסוף נוסעים. גם גט, ושתי האפליקציות הקטנות משמעותית במספר נהגיהן, אובר וריידר, עשויות לעודד נהגים להגיע לשדה, ולהציע הנחות לנוסעים. מנגד, מוניות הדר התחייבה להעמיד כל הזמן מוניות לשירות הנוסעים, גם בתקופות שיא כמו הקיץ, שבו מעדיפים נהגים לשרת תיירים בתל־אביב, וגם בשעות פחות רווחיות כמו שעות הפקקים. בתקופה הקרובה לא יעמוד לרשות השדה הגיבוי הזה.

שר התחבורה, ישראל כץ, שוחח אתמול עם מנכ"ל רשות שדות התעופה, יעקב גנות, ודרש ממנו לזרז את מתן ההנחה המובטחת לנוסעים. אולם ברשות יחליטו רק לאחר כמה ימי הפעלה במתכונת החדשה מתי יתפרסם מכרז המוניות החדש, מה שיכול להתרחש בעוד חודש, בעוד מספר חודשים, או שיתברר שלחששות לא היה כיסוי וכי ניתן להפעיל שירותי הסעות גם ללא תחנת מוניות בלעדית.

 

udi-et@yediot.co.il

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים