ראשון 18 בנובמבר 2018
בפייסבוקבטוויטרבאינסטגרם
נגישות
ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    גיל נחושתן
    ממון • 31.05.2017
    הגשר הישראלי
    מי הכי ארוך בארץ, מי הכי גבוה ומי אינו מיועד למעבר בני אדם?
    עופר פטרסבורג

     איגוד המהנדסים לבנייה ולתשתיות ערך בשבוע שעבר כנס שכולו הוקדש למבנים וגשרים — אז ביקשנו מהם לבחור עבורנו את הגשרים הכי מסקרנים ומיוחדים בישראל • המהנדס ברק רוקח: "שכונות חדשות והרחבת מערכות כבישים ומסילות מביאים לפתחנו אתגרי תכנון חדשים. בזכות זה, יש כיום בארץ כמה גשרים שלא היו מביישים אף בירה אירופית"

     

    1. הכי מקבילים: גשר עכו

    • למי מיועד: כלי רכב, הולכי רגל, רוכבי אופניים

    • מיקום: הכניסה הדרומית לעכו • מתי נבנה: 2015 • אורך: 760 מטר כל אחד • גובה: 12 מטר • עלות: 100 מיליון שקל • ממה עשוי: בטון • שיטת ביצוע: גשרי מקטעים טרומיים, בשיטת הזיזים החופשיים (בונים את קורת הגשר מהעמוד המרכזי לשני הצדדים במקביל, מקטע אחרי מקטע) • ייעוד: הגשר, שנבנה במסגרת הפרויקט הארצי של הפרדות מפלסיות של הרכבת והכבישים, פתר מפגש של רכבת וכביש שזוויתו חדה מאוד, נמצא מעל מסילות ברזל ושמורת טבע • תכנון: משרד שמיר פוזנר בראון • ביצוע: שיכון בינוי סולל בונה תשתיות בע"מ.

     

    2. הכי גבוה: גשר 10

    • מיקום: עמק הארזים, ליד כביש 1 ומבשרת־ציון • למי מיועד: רכבת • מתי נבנה: 2017־2016 (טרם הסתיים) • אורך: 975 מטר • גובה: 86.5 מטר • עלות: כ־138 מיליון שקל • ממה עשוי: בטון דרוך (סוג של בטון מזוין המתקבל משילוב רשתות או מוטות של פלדה או חומר אלסטי אחר) • שיטת ביצוע: שילוב של שיטות, כמו יציקה באתר ודחיקה • ייעוד: עבור קו הרכבת המהיר ת"א־ירושלים • תכנון: בני מיירנץ מהנדסים יועצים בשיתוף

    משרד pointing מסלובניה • ביצוע: טר ארמה  

     

    .

    הכי גבוה | גשר 10, צילום: שחר פרץ
    הכי גבוה | גשר 10, צילום: שחר פרץ

     

    3. הכי אוטומטי: גשר שער הירדן

    • מיקום: גבול ישראל־ירדן, ליד טירת צבי • למי מיועד: כלי רכב • מתי נבנה: בשלבי בנייה, עד 2018 • אורך: 350 מטר • גובה: כ־10 מטרים • עלות: כ־50 מיליון שקל • ממה עשוי: פלדה • שיטת ביצוע: הגשר מבוצע בשיטת דחיקה מפלדה: הגשר כולו מיוצר בצד של ישראל ונדחק לעבר הגדה הירדנית של נהר הירדן, ללא מגע יד אדם לאורך הדרך. הדחיקה נעשית על ידי ג'קים הידראוליים ללא כל צורך במערכת תמיכה מתחת לגשר • ייעוד: הגשר יחבר את ישראל וירדן באזור תעשייה משותף

    ראשון מסוגו בין שתי המדינות • תכנון: קדמור מהנדסים • יביצוע: מנרב הנדסה עבור המועצה האזורית עמק המעיינות.

     

     

     

    הכי אוטומטי | גשר שער הירדן (בהקמה), צילום: יוני שפיר
    הכי אוטומטי | גשר שער הירדן (בהקמה), צילום: יוני שפיר

     

    4. הכי חייתי: גשר מעבר אקולוגי

    • מיקום: כביש 85, ליד צומת עמיעד • למי מיועד: בעלי חיים • מתי נבנה: 2016 • אורך: 50 מטר • גובה: 6.60 מטרים • עלות: 13 מיליון שקל • ממה עשוי: בטון • שיטת ביצוע: הגשר כולל 3 נציבים ו־20 קורות גשר, כאשר כל קורה שוקלת כ־25 טון • ייעוד: מעבר בטוח של בעלי חיים – בהם חזירים, צבאים, שועלים ותנים, בגשר שרוחבו 41 מטר,

    מבלי להסתכן בחציית הכביש המהיר • תכנון: סולל בונה וחברת ינון עבור נתיבי ישראל, בשיתוף

    רשות הטבע והגנים • ביצוע: נתיבי ישראל.

     

     

    הכי חייתי | גשר מעבר אקולוגי, צילום: אלברטוס
    הכי חייתי | גשר מעבר אקולוגי, צילום: אלברטוס

     

    5. הכי מעוקל: גשר חנה וסע שפירים

    • מיקום: חניון חנה וסע, ליד מחלף שפירים, כביש מספר 1 • למי מיועד: כלי רכב • מתי נבנה: 2014 • אורך: 50 מטר • גובה: 10 מטר • עלות: כ־30 מיליון שקל (כולל 2 גשרים נוספים במקום) • ממה עשוי: בטון ופלדה • שיטת ביצוע: יציקה באתר הבנייה, בקטעים • ייעוד: קישור נתיבי כביש 1 למגרשי החניה של חנה וסע – חניון שהוא חלק מפתרון התנועה של מטרופולין ת"א. לגשר יש רדיוס העקמומיות הפנימי הכי גבוה בישראל: 23 מטר

    • תכנון: שמיר פוזנר בראון מהנדסים • ביצוע:

    שפיר הנדסה

     

     

    הכי מעוקך | גשר חנה וסע שפירים
    הכי מעוקך | גשר חנה וסע שפירים

     

    6. הכי ארוך: גשר א'1

    • מיקום: סמוך לנשר • למי מיועד: רכבת • מתי נבנה: 2012 עד 2014 • אורך: 2,100 מטר • גובה: 12 מטר • עלות: 110 מיליון שקל • ממה עשוי: בטון דרוך • שיטת ביצוע: קורות טרומיות מבטון דרוך, כשהחלק מעל שדרות ההסתדרות בוצע בשיטת Spliced Girders (חיבור מספר קורות יחד ודריכתן) • ייעוד: חלק ממסילת העמק בין חיפה לבית־שאן, חיבור עם מסילת החוף במערב. מאפשר לרכבת לחלוף מעל האזור הצפוף של נשר ולב המפרץ • תכנון: י. שטרן וי־ד־ע מהנדסים • ביצוע: שפיר הנדסה

     

     

    הכי ארוך | גשר א'1, צילום: רודי אלמוג
    הכי ארוך | גשר א'1, צילום: רודי אלמוג

     

    7. המִפְתָח הכי גדול / גשר המיתרים

    • מיקום: הכניסה לירושלים • למי מיועד: רכבת קלה, הולכי רגל, אופניים • מתי נבנה: 2006 עד 2008 • אורך: 380 מטר • גובה: 150 מטר • עלות: 245 מיליון שקל • ממה עשוי: פלדת אל־חלד, זכוכית, בטון, אבן ירושלמית • שיטת ביצוע: הנפת מקטעים ודריכת כבלים (כבלי פלדה שמעוגנים בתוך קורות הבטון) • ייעוד: מעבר רכבת קלה בין רחוב יפו לשדרות הרצל, ומעבר הולכי רגל. מִפתח העמודים (המרחק בין שני עמודים) הוא הגדול בארץ: 140 מטר • תכנון: סנטיאגו קלטרווה • ביצוע: כור מתכת (קונסטרוקציות הפלדה)

     

     

    המפתח הכי גדול | גשר המיתרים, צילום: קובי קואנקס
    המפתח הכי גדול | גשר המיתרים, צילום: קובי קואנקס

     

    8. הכי מעוצב: גשר הסליל הכפול

    • מיקום: תחנת הרכבת באר־שבע צפון (האוניברסיטה) • למי מיועד: הולכי רגל, רוכבי אופניים • מתי נבנה: 2016 • אורך: 220 מטר • גובה: 10 מטרים • עלות: 25 מיליון שקל • ממה עשוי: פלדה, בטון, עץ • שיטת ביצוע: הקונסטרוקציה, באורך 100 מטר ובמשקל 400 טון, נבנתה במלואה על הקרקע, הובלה על ידי עגלות והונפה על ידי מנוף כדי להניחה במקומה. חתכי קורות פלדה שונים מרכיבים את הגיאומטריה הייחודית של הגשר: 4 קשתות מתעקלות שיוצרות ביניהן שתי עדשות – "עיניים" מרחביות. הגשר מקורה, הדפנות פתוחות • ייעוד: מקשר בין פארק ההייטק גב־ים לתחנת הרכבת באר־שבע צפון • תכנון: בר אוריין אדריכלים ורוקח אשכנזי מהנדסים • ביצוע: קבוצת אורון ומפעל המתכת עדי

     

    הכי מעוצב | גשר הסליל הכפול, צילום: עמית גירון
    הכי מעוצב | גשר הסליל הכפול, צילום: עמית גירון

     

    9. הכי חדשני: גשר יהודית

    • מיקום: מעל נתיבי איילון, תל־אביב • למי מיועד: הולכי רגל, אופניים • מתי ייבנה: 2019־2017 (הערכה) • אורך: 105 מטר • גובה: 18.5 מטר • עלות: 30 מיליון שקל • ממה עשוי: פלדה + דק עץ • שיטת ביצוע: הנפות הקונסטרוקציה הראשית, שתונח על מגדלים זמניים בנחל איילון •

    ייעוד: הגשר, שיעבור מעל כל נתיבי איילון, הרכבת ונחל איילון, יחבר בין שדרות יהודית בשכונת מונטיפיורי לבין רחוב יגאל אלון ומתחם העסקים שנבנה בשכונת ביצרון • תכנון: חן אדריכלים,

    רוחק־אשכנזי מהנדסים • ביצוע: קבוצת אורון

    ביחד עם מפעל המתכת עדי 2000

     

     

    הכי חדשני | גשר יהודית (גשר עתידי, הדמיה)
    הכי חדשני | גשר יהודית (גשר עתידי, הדמיה)

     

    10. הכי נמוך בעולם: גשר נחל זוהר

    • מיקום: כביש 90 ליד ים המלח • למי מיועד:

    כלי רכב • מתי נבנה: 1997־1995 • אורך: 120 מטר • גובה: 40 מטר • עלות: 12 מיליון שקל • ממה עשוי: קורות טרומיות (קורות אותם יוצקים במפעל בתבניות מבטון דרוך) • שיטת ביצוע: גשר קורות בשיטת Spliced Girders (שיטה ייחודית לבניית גשרי קורות עם מִפתחים גדולים) • ייעוד: מאפשר את המשך כביש 90 מעל נחל זוהר • תכנון: י. שטרן וי־ד־ע מהנדסים • ביצוע: נתיבי ישראל

     

     

    הכי נמוך בעולם | גשר נחל זוהר, צילום: יצחק שטרן
    הכי נמוך בעולם | גשר נחל זוהר, צילום: יצחק שטרן

     


    פרסום ראשון: 31.05.17 , 20:46