ראשון 16 ביוני 2019
בפייסבוקבטוויטרבאינסטגרם
נגישות
ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    ג'נרל מוטורס ישראל
    ממון • 31.05.2017
    נהג (ממוחשב) נולד
    אז המכונית האוטונומית בדרך, אבל איך מלמדים אותה לנהוג? • כ–80 מהנדסים בילו יממה ארוכה במרכז הפיתוח של ג'נרל מוטורס בהרצליה, בניסיון לפצח את הקוד שיביא אותנו לשם, בהאקתון הרכב האוטונומי הראשון בישראל
    אודי עציון

    ליל חמישי שעבר, במרכז הפיתוח של ג'נרל מוטורס בהרצליה. בלובי הבניין מפוזרים פופים ומזרונים, וגם בין המשרדים שבקומה השביעית. קבוצות קטנות של אנשים עייפים עם ניצוץ בעיניים נעות בין המחשבים שבמשרדים, לפופים שלמטה ולמטבחון העמוס. שעות נוספות? רוב האנשים האלה בכלל לא עובדים כאן.

     

    "זה אתגר מספיק מסקרן להקדיש לו את הלילה הזה", מספר שמוליק ויליגר (33) מגבעת־שמואל, מהנדס באחת מחברות ההיי־טק הגדולות בארץ. "יש כאן בעיה שגם אם לא כולנו ניתקל בה בעבודה שלנו, היא תשפיע על החיים של כולנו. כתבנו כבר כמה מאות שורות קוד, ובטח מחקנו לא פחות. כל פעם בודקים מה לא עובד ומנסים כיוון אחר".

     

    ברוכים הבאים להאקתון הרכב האוטונומי הראשון. ג'נרל מוטורס הינה יצרנית הרכב הראשונה שהקימה בישראל מרכז העוסק בפיתוח טכנולוגיות לרכב העתידי - רכב מקושר, רכב אוטונומי, חוויות משתמש, הגנת סייבר על רכב, מודלים עסקיים של שיתוף נסיעה, ועוד. מרכז הפיתוח הולך ומתגבש כאחד ממרכזי הפיתוח המובילים בעולם בתחומים אלה, בטח ביצרנית הרכב השלישית בגודלה בעולם, חברת האם של שברולט, קאדילק וביואיק. המרכז הוקם ב־2007 ועשור לאחר מכן הוא מעסיק כ־300 עובדים וממשיך לגדול.

     

    האקתון הוא תחרות שאורכת יממה או מספר יממות, ומוקדשת לפיתוח קודים או אפליקציות. ההרשמה למפגש המקדים לאירוע באפריל הפתיעה את אנשי המרכז, ובתוך ימים ספורים כבר נסגרה לאחר שנרשמו 500 איש. מתוכם נבחרו כ־80 איש להשתתף בהאקתון עצמו, שבו התחרו 21 קבוצות על מציאת פתרון לאחד מהאתגרים האלגוריתמיים המרכזיים בדרך לנהיגה אוטונומית: קבלת החלטות תחת שלל אילוצים בעולם האמיתי. תוך פרק זמן קצר נדרשו המתחרים לתכנת נהג בסימולטור נהיגה שיהיה בטוח, מהיר ונעים לנסיעה בהתאם לקריטריונים שהוגדרו.

     

    האקתון רכב אוטונומי
    האקתון רכב אוטונומי

     

     

    גיא חודרה (45) מפתח־תקווה, חברו לצוות 21 של ויליגר, משלים עם זה שבתו בת החמש עשויה שלא להוציא רישיון נהיגה לעולם. "עם קרוב ל־400 הרוגים בשנה רק בישראל בתאונות דרכים, אתה מבין שהנהג האנושי לא משהו".

     

    גם קבוצה 8 צריכה לקבל כעת החלטות, כדי להבטיח שהנהג הממוחשב שלהם לא יסטה מהדרך ולא יתנגש במכוניות אחרות. "אנחנו רואים שבטיחות היא הדבר הכי חשוב ברכב אוטונומי, היא הבסיס ובלעדיה זה לא יקרה. אבל אנחנו רואים גם שזה אפשרי, רק צריך לפצח את זה", מסביר חנן כספי (32), שעובד עם חבריו, מהנדסי בקרה כולם מהצפון, על פתרון משלהם.

     

    "האתגר הטכנולוגי בהקאתון הוגדר במחלקה לנהיגה קוגניטיבית שלנו, שבה עוסקים בפיתוח אלגוריתמי נהיגה בשיטות מבוססות למידת מכונה ובינה מלאכותית", מסבירה אפרת רוזנמן, מנהלת קבוצת הפיתוח שעוסקת בנהיגה אוטונומית. "המחלקה הוקמה לפני כשנה והיא כוללת מומחים מתחום הרובוטיקה, עיבוד תמונה ואותות ומדעי המחשב. ההתקדמות הטכנולוגית בשימוש ברשתות ניירונים ולמידה עמוקה מאפשרת לקבוצה להציע פתרונות חדשניים באיכות גבוהה ובפרקי זמן קצרים".

     

    בתשע וחצי בבוקר מגיע הדד־לייין. צוות השופטים עובר בין 15 הקבוצות ששרדו את הלילה, ושומע על הכיוונים שלהם. בינתיים בוחן צוות אחר את ביצועי הנהגים הממוחשבים שלהם. שני ארנסט, מנהלת הגיוס של GM־ישראל, מנצחת על האירוע, ורומזת שזה לא רק ספורט. "האתגר הגיוסי בישראל הוא עצום. יש לחוקרים ולמהנדסים הרבה הזדמנויות טובות ואחת המטרות המרכזיות שלנו היא להגיע לאוכלוסייה הזו ולהכיר לה את הפעילות שלנו. במסגרת ההאקתון זכינו לארח ולפגוש הרבה מפתחים ומהנדסים מוכשרים ואני בטוחה שנזכה לפגוש ולהכיר עוד באירועים הבאים". לא נופתע אם חלקם יעבדו כאן יום אחד.

     

    המתחרים העייפים נשלחים לארוחת בוקר מושקעת, בהמתנה להחלטת השופטים. "כשפתחתי בישראל את המרכז לפני כעשור, אף אחד בתעשיית ההיי־טק לא דיבר על רכב אוטונומי. לא הייתה כאן סצנה טכנולוגית או מודעות לנושא כלל", נזכר גיל גולן, מנכ"ל GM ישראל. "כעשור לאחר מכן ברור לכולם שאנחנו בעיצומה של מהפכה שישראל יכולה למלא בה תפקיד של פורצת דרך. ג'נרל מוטורס ישראל מובילה כיום מערך מורכב ומרתק שדורש מאתנו לגייס עובדים מומחים מדיסציפלינות שונות על מנת להרחיב את יכולות הרכב האוטונומי".

     

    ארבעה צוותים עולים לשלב הגמר, אחד מהם של מהנדסים באחת מיחידות הטכנולוגיה המובילות בצה"ל, ומוזמנים לבמה להציג אותם. קבוצה 8 היא אחת מהן. כמה דקות אחר כך מוכתרים כספי, עמיחי בלאו, ארנון חדד וגיא סשר כזוכים בפרס הראשון: טיסה ואירוח בתערוכת הטכנולוגיה CES בלאס־וגאס.

     

    מה הדבר החשוב ביותר שלמדתם על רכב אוטונומי?

     

    "שלא מספיק לתכנת רכב שלא יתנגש בשאר משתמשי הכביש", מסביר ראש הקבוצה בלאו (36), חיפאי גם כן. "ראינו כאן בניסיונות שלנו בסימולטור כמה חשוב לשלוט בכל היבט של הנהיגה. אסור שהנהג הממוחשב יפחיד את הנוסעים. אסור לו להאיץ מהר מדי, אסור לו לעבור קרוב מדי למכוניות אחרות, גם אם הוא מסוגל טכנולוגית. המחשב יהיה חייב לזכות באמון שלנו, אחרת לא ניתן לו את ההגה".

     

    גיל גולן, מנכ"ל GM ישראל: "כשפתחתי בישראל את המרכז לפני כעשור, אף אחד בתעשיית ההיי–טק לא דיבר על רכב אוטונומי. היום ברור לעולם שישראל יכולה למלא תפקיד של פורצת דרך"

     


    פרסום ראשון: 31.05.17 , 21:04