תקנות בטיחות חדשות לעגורנאים
אחרי גל התאונות: הנפקת הרישיונות עוברת למשרד העבודה והרווחה, והתקנות מתעדכנות • מאמנים מקצועיים יוכשרו במיוחד ומבחנים פסיכוטכניים יבדקו את היכולות וההתאמה של מבקש הרישיון
בעקבות ריבוי התאונות, יעודכנו תקנות הבטיחות לעגורנאים: בין השאר, הכשרתם תיעשה אך ורק בידי מאמן מורשה, וכל מבקש רישיון יידרש לעשות מבחן פסיכוטכני מקיף שיבחן את יכולותיו הלימודיות והמנטליות, כושר התפעול הטכני שלו ואף התאמתו האישיותית לתפקיד. הנפקת הרישיונות, שהייתה עד כה באחריות משרד התחבורה, תבוצע על ידי משרד העבודה והרווחה.
לפני מספר חודשים נערכו בדיקות פתע באתרי בנייה אקראיים בירושלים, ו"ממון" חשף שכל חמשת העגורנאים שנבדקו נפסלו לעבודה, וזאת בעקבות מגוון כשלים כמו חוסר בנעלי עבודה, התחלת עבודה ללא הדרכה או הסמכה והיעדר תעודות. חלק מהעגורנאים אף נשאו תעודה מזויפת מנייר שנרכשת בשכם תמורת שקלים בודדים. כעת שר העבודה והרווחה, חיים כץ, מבטיח "לעשות סדר בכל הקשור לרישוי עגורנאים", וכן מצהיר כי יהפכו את המקצוע ל"נחשק ובטוח".
מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד השר צפוי לפרסם טיוטה באשר לעדכון תקנות הבטיחות בעבודה (עגורנאים, משאבנים, מפעילי מכונות הרמה אחרות ואתתים). במסגרת הטיוטה, תקופת ההכשרה בפועל תיעשה לראשונה בידי מאמן מורשה שהוסמך לכך. בנוסף, כחלק ממסלול ההסמכה וחידוש הרישיון לעגורנאים, יידרש כל מועמד לעמוד בהצלחה במבחן פסיכוטכני ייעודי שייערך במכון אבחון, ומטרתו לבחון יכולות לימוד, תפיסה מרחבית, כושר תפעול טכני, עבודה תחת לחץ, התמודדות מנטלית, התאמה אישיותית לתפקיד ועוד.
עד כה מסלול ההסמכה של עגורנאים החל בצבירת ניסיון מעשי של 80 שעות, לימודי קורס שנמשך 30 ימים ולאחריו תקופת הכשרה בפועל של 240 שעות שנעשתה בפיקוח עגורנאי מורשה, ללא הליך מיון והכשרה מקצועית ייעודית לאימון מפעילי עגורן.
בטיוטת התקנות מוצע שהיקף הניסיון המקדמי יירד ל־40 שעות, ולאחר סיום הקורס ימשיך העגורנאי להתנסות מעשית תחת פיקוח מדריך מוסמך, בהיקף של 200 שעות. זו ירידה קטנה במספר שעות ההכשרה, אך צפויה עלייה באיכותן מאחר שההתנסות המעשית תהיה אצל מאמן מוסמך שעבר הכשרה ייעודית לאימון עובדים מתחילים, ולא אצל עגורנאי מורשה חסר ידע בהדרכה כפי שזה קורה היום.
העגורנאים עצמם השביתו לאחרונה את האתרים במחאה על ליקויי בטיחות וחוסר הפיקוח בענף.
כמו כן, לראשונה תידרש הסמכה מקצועית לצורך הפעלת מכונות נוספות שעד כה ניתן היה להפעילן ללא כל הסמכה, כגון: משאבת בטון ניידת, עגורן נייד זעיר ועגורן להקמה מהירה. ההסמכות החדשות נדרשות על בסיס החלטת הממשלה לתיעוש הבנייה, וחלקן הוטמעו על רקע תאונות עבודה קשות שגבו חייהם של עובדים, בדגש על הפעלתן של משאבות בטון ניידות בקרבת מקורות מתח גבוה.
במסגרת הטיוטה משרד העבודה והרווחה לוקח על אחריותו את הסמכת והנפקת רישיון להפעלת עגורן צריח ועגורן נייד, וזאת במקום משרד התחבורה שעושה זאת כיום.

