שישי 10 ביולי 2020
בפייסבוקבטוויטרבאינסטגרם
נגישות
ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    מעורר הזדהות. 'העלמה והמאסטר המכשף'
    7 לילות • 06.06.2017
    שמח במעבדה
    בחללי האמנות האלטרנטיביים אפשר לראות יצירות הרפתקניות שלא נצמדות לחוקי השוק
    דנה גילרמן

    "היא באמת חושבת שמישהו יקנה את זה?" שאלה צופה בגלריה גבירול, מול המיצב 'חמישה חלונות' של נועה שוורץ בתערוכה 'אגורפוביה'. התשובה היא לא. סביר להניח ששוורץ ממש לא לקחה בחשבון קונה פוטנציאלי כשהפכה את חמשת חלונות הגלריה למעין ספריות עץ מקסימות, ויצרה שילוב כמעט בלתי אפשרי בין חלל תצוגה ציבורי מוזנח לסלון בורגני. גם מראה הגג התל־אביבי הטיפוסי שיצר תומר דקל, ובו מתגוללים דודי שמש מעלי אדי שמן אקליפטוס - שעד מהרה הופכים את החדר לסאונה מחניקה - לא נראה כמוצר הפונה לקונה.

     

    גלריה גבירול, הנמצאת במתחם עירוני (וזמני עד שיהפוך למגדל מגורים יוקרתי), היא אחת מכמה חללים אלטרנטיביים בתל־אביב, שעובדים קצת כמו מעבדה. הם אינם מסחריים - רובם נתמכים על ידי הממסד - ולפיכך לא מחויבים לטעמם של לקוחות מסוימים. לפעמים כיף לשוטט בהם רק כדי להרגיש את מידת ההרפתקנות והחופש שיש בעשייה אמנותית, שנבלמת הרבה פעמים בגלריות הבורגניות יותר, כחלק מתהליך טבעי של שוק.

     

    השחרור ממעמד הסחורה מאפשר שימוש בחומרים זמניים ומתכלים, כפי שבולט מאוד בתערוכה בגבירול, שאצרו יערה שטנר ונטע האוזר (עד מחר, 10 ביוני). הוא גם מאפשר יצירה במדיומים לא סחירים כפי שבא לידי ביטוי בתערוכת הסאונד המרשימה של אלעד שניידרמן, 'מטוטלות', שהוצגה באחרונה בגלריית בית הספר מנשר. זהו מיצב מינימליסטי, במרכזו מקלטי רדיו ומטוטלות שמשמשות כאנטנות, המייצרים סאונד מוזר וצורמני במחזורים של עשר דקות. אפשר לראות בזה מעין מעבדה גדולה לזיקוק גלי קול.

     

    בחללים הללו יש גם מפגש עם עבודות שלא תמיד הגיעו לקו הסיום, כמו בתערוכה 'העלמה והמאסטר מכשף' בגלריה קו 16 של אריאלה פלוטקין, אמנית מצוינת, שנדמה שהרשתה לעצמה הפעם להעלות שאלות ולא למהר לתת תשובות. בעבודת הווידיאו, פלוטקין הבוגרת משחקת בתפקיד הילדה המאזינה, שיושבת בבית פלסטיק קטן ומקשיבה לאגדה שמסופרת על ידי מכשף. יש הרבה דברים יפים בסרט הזה, כמו הצבעוניות הנהדרת, ויש גם דברים לא פתורים: למשל דמותו של המכשף שמסיטה לעולם אחר. החיפוש, המורגש בחלל, הולם את נקודת המוצא של התערוכה - חשבון נפש של אמנית שהגיעה לגיל שבו השאיפות והתחושות שהכל אפשרי, נתקלות במבט מפוכח על העולם. מקום שאיתו כל אחד מהצופים/ות יכול להזדהות. אבל איך, לעזאזל, ממשיכים מפה?

     


    פרסום ראשון: 06.06.17 , 23:59