הספן האוטומטי
משאיות ללא נהג, מטוסים ללא טייס, ספינות ללא ספן: מלחים, טייסים ונהגים, מדווחת רשת סי־אן־אן, יעברו בהדרגה מהימים הכחולים, השמיים התכולים וכבישי האספלט השחורים לבנייני משרדים אפרוריים, ושם, ממרחק מאות קילומטרים, הם ינווטו את האוניות, המטוסים והסמיטריילרים הבלתי מאוישים.
זה לא חזון אחרית הימים, אלא העתיד שמעבר לפינה: האוטומציה כובשת בסערה את ענף התחבורה, מחסלת חלק מהמשרות והופכת את האחרות לעבודות משרדיות. קברניט האונייה לא יעמוד על הסיפון מאחורי ההגה, אלא יישב בקיוביקל. יותר יעיל, יותר בטוח, יותר זול: בלי תאי מגורים וחדר אוכל. משמרת של 8 שעות, ויאללה הביתה.
כמה זה קרוב? בימים אלה הודיעה קונגסברג הנורווגית שהיא בונה ספינת משא אוטונומית להעברת דשנים. האונייה, באורך 75 מטר, תושק בסוף 2018 כספינה מאויישת, אבל ב־2020 כבר תהיה בעלת יכולת אוטונומית מלאה. רולס־רויס הבריטית מפתחת טכנולוגיה לספינות גרר שיופעלו בשלט־רחוק, ויש גם דיבורים על ספינות שיטור.
בינתיים, הסטארט־אפ האמריקאי "סטרסקי רובוטיקס" מפתח סמיטריילרים אוטונומיים, שיסעו ללא נהג על האוטוסטרדות; בשטחים העירוניים יעלו עליהם נהגים לנסיעה של 10 עד 30 דקות.
על מל"טים אתם יודעים, ובטיסות המסחריות כבר משאירים את רוב העבודה לטייס האוטומטי. אבל עכשיו מדברים על טיסות מטען אוטומטיות לחלוטין: הבעיה בינתיים אינה הטכנולוגיה, אלא הרגולציה והקבילות החברתית.
אוצר בבוידם
••• איזה קלפי ניצחון. גבר אמריקאי מצא בבוידם של סבתו בת ה־90, המתגוררת בטנסי, קופסאות שלמות עם קלפי ספורט מאמצע המאה שעברה, רובם באריזות שעדיין לא נפתחו. כך מדווח המגזין פורבס.
מדובר במציאה חסרת תקדים, חלומית. 9 הקופסאות יימכרו עתה במכירה פומבית, כנראה ביותר ממיליון דולר.