שישי 22 בספטמבר 2017
ידיעות אחרונות
אוהד צויגנברג אוה
ממון • 08.06.2017
פנוי להובלה (אבל רק עם מנוף)
ככה קובעים עם מוביל ונופלים בדרך בכל המלכודות האפשריות - משליחת תמונות של הדירה בוואטסאפ ועד הזמנה מיותרת של מנוף יקר • כל הטריקים של הענף, בשיתוף אתר דירוג בעלי המקצוע "מידרג"
שושנה חן

החדשות הרעות: לא רק נדמה לנו שכולם עוברים דירה בקיץ. בין יולי לראשית ספטמבר, המובילים ושרשרת מקצועות הלוואי הקשורים למעבר דירה פורחים. מצבעים, דרך חברות ניקיון - ועד מנעולנים. למה זה רע? כי הגידול בביקוש עלול להביא לעלייה במחירים של עד 30% בהשוואה לחודשי החורף. גוש דן מובילה בהעלאות המחירים הקיצית — הלחות משפיעה. בנוסף, היות שהענף נטול פיקוח ועתיר "חאפרים", הסיכוי ליפול לפחות באחד הטריקים די גדול, והתמימים יכולים בקלות ליפול גם ביותר מתרגיל אחד.

הקיץ נחשב לשיא עונת ההברזות. "חאפרים" קונים משאית או טנדר ישן רק לקיץ ומגיעים לפי רצונם. כשמניחים ציוד על גגון פשוט של טנדר, הוא יכול לעוף - וכבר היו דברים מעולם. ואז מעמיסים את חפציך על המשאית, אבל לא פורקים אותם כי מתחילה שרשרת התירוצים, כמו "מה שנכנס במעלית אני מוביל ומה שלא — לא, או שתשלם עוד".

העצה הבדוקה: אל תעברו בקיץ. עבור מי שחייב, בנינו את פק"ל ההתמודדות. נוחם אוחנה מנכ"ל "מידרג" - האתר המדרג בעלי מקצוע, הדס ברוש מנהלת צוות תוכן ושיווק דיגיטלי ב"מידרג" ותריסר מובילים אמיצים וותיקים (רובם מומלצי "מידרג" המדורגים בציונים של למעלה מ־9.5), באו לסייע וגילו לנו ממה כדאי להיזהר. נעזרנו גם בשורה ארוכה של חוות דעת של צרכנים שנכוו וסייעו לנו לאתר את נקודות התורפה.

חלק מהמובילים לא היו מעוניינים בחשיפת שמם. המובילים שנחשפו, נתי מ"שלך שלי הובלות" מפתח תקווה, 10 שנים במקצוע; יבגני צוקרמן מ"מובילי יבגני צוקרמן" בירושלים, 12 שנים במקצוע; יבגני לזרב מ"יבגני הובלות" בגבעת יערים, 5 שנים במקצוע; סגל רוסט מי מ"סגל הובלות" מבת ים, 17 שנים במקצוע.

נדגיש שקיימים כמובן מובילים רבים ישרי דרך, וגם הצרכנים השתנו שלא לטובה, מנקודת ראותם של המובילים. הם מתחשבים פחות, מתחמנים יותר - וגם דורשים יותר. ובכל זאת, אם תשמעו את אחד מהמשפטים הבאים, צריך להידלק לכם אור אדום עוד לפני שהמוביל מגיע (וגם כשהוא מגיע).

 

מחשבון ההובלות

בעזרת יותר מ־15,000 חוות דעת על הובלות, בנו באתר "מידרג" מחשבון מחירים ידידותי שמאפשר לדעת כמה צפויה לעלות לכם ההובלה. כל מה שצריך לעשות הוא להכניס מספר פרטים חיוניים, והמחשב כבר יעשה את החישוב. יש לציין מספר חדרים בדירה ובאיזה חודש אתם רוצים לעבור. יולי ואוגוסט הם היקרים ביותר. שני הימים הראשונים והאחרונים של שני חודשים אלו הם המבוקשים ביותר, מה שעשוי להביא לעלייה חדה במחיר. יש גם לציין אם נדרשים מנוף, פירוק והרכבת רהיטים, שירותי אריזה ומהיכן להיכן המעבר. שימו לב: לא מדובר במחיר סופי, אלא בהערכה משוקללת לפי מה ששילמו לקוחות על הובלות דומות. מומלץ להיזהר מהצעות מחיר זולות מדי, שם עלול להסתתר "חאפר" עם טריקים שייקרו את המחיר בפועל.

כמה תעלה העברה ביולי:

3 חדרים: 1,800־2,200 שקלים, עם מנוף — 2,100־2,500 שקלים/עם אריזה — 2,900־3,400 שקלים

4 חדרים: 2,400־2,800 שקלים, עם מנוף — 3,000־3,500 שקלים/עם אריזה — 4,000־4,800 שקלים

5 חדרים: 2,900־3,400 שקלים, עם מנוף — 3,600־4,200 שקלים/עם אריזה — 4,900־5,800 שקלים

המחיר הבסיסי כולל פירוק והרכבה של ריהוט וציוד סטנדרטי והעברה בתוך העיר או היישוב. בהעברות בין יישובים המחירים יכולים להשתנות, תלוי במרחק. העברות בין תל־אביב לרמת-גן יחושבו כמו העברות באותה עיר. העברה מתל־אביב לצפת תקפיץ את המחירים בעשרות אחוזים. 

"תשלח לי תמונות של הדירה שלך בוואטסאפ"

הוואטסאפ, בצילומים בכלל ובצילומי וידאו בפרט, נחשבת בטעות לתחליף לביקור הבית של המוביל לפני קבלת הצעת המחיר. האפליקציה נתפסת כמשוכללת, עכשווית וחוסכת זמן למעורבים. הבעיה — זה עשוי לעלות לכם הרבה כסף. אין בעיה לשלוח סרטונים של הדירה ותכולתה להתרשמות ראשונית של המוביל, ואפילו לצורך הצעת מחיר ראשונית. אבל אל תסגרו עיסקה עם מוביל שמסתפק בקומוניקציה הדיגיטלית, עם כל הכבוד.

 

למה? קודם כל, כי חשוב שתוכלו להתרשם אישית ממי שהולך להעביר את תכולת דירתכם, כולל החפצים היקרים לכם ביותר. אפילו אם אתם מתכוונים להוציא ולהוביל לבד תכשיטים ופריטי אמנות יקרים (אם יש — מומלץ). שנית, לא דומה התרשמות מסרטון להתרשמות חזיתית של איש מקצוע. מוצרים, היקפי תכולה, קלות פירוק של ארונות, המצאות מסדרונות ומעברים צרים, גודל המעלית. כמו כן, בהגעה פיזית אפשר לבדוק נגישות משאית/מנוף לבניין, חניה ואלטרנטיבות אפשריות במקרים של קשיים. וחוץ מזה - יש לכם שליטה למי יעביר המוביל הפוטנציאלי את סרטון תכולת הדירה שלך? הרי אינכם יודעים עם מי יש לכם עסק.

 

"לא פעם אני אומר גם למובילים, אם לא באת לשטח, אל תתלונן שהיו לך הפתעות". אומר נוחם אוחנה. מי שמסתפק בסרטוני וואטסאפ שיבצע הובלות בוואטסאפ. לא אצלכם. לכו עם מי שמגיע אליכם הביתה, עושה רושם אמין, קיבלתם עליו המלצות והוא נותן לכם הצעה מפורטת וחתומה בכתב.

 

"אל תדאג, הכל יהיה בסדר"

כמו ברוב המקרים בחיים, כשאומרים לכם לא לדאוג - תדאגו. הצעת מחיר בסיסית מתייחסת לדירה סטנדרטית עם חדרים בגודל סטנדרטי ועם תכולות ממוצעות. כל חריגה פירושה העלאת מחיר. כשהמוביל מסרב להיכנס לרזולוציות, ופוטר אתכם במשפט "הכל יהיה בסדר" - שמרו מרחק. במשפט הזה מתחילות המלכודות. צורך במנוף, היעדר חניה קרובה - פירושם תוספות מחיר. אפילו התעקשות לעבור בימים הראשונים או האחרונים של יולי ואוגוסט תעלה לכם בתוספת של 300 שקל בהשוואה ליום באמצע החודש.

 

הזמינו תמיד לפחות שלושה מובילים שתקבלו מהמלצות, בין אם מדובר בחברים או באתרים מתמחים. אל תתייחסו להצעת מחיר של מוביל שלא מסכים להגיע לביתכם. השוו גם מול טווח המחירים שמציעים מחשבוני הובלות באינטרנט, ונופפו החוצה מי שיתן לכם מחיר נמוך משמעותי בהשוואה. אם זה טוב מדי בשביל להיות אמיתי, כנראה שזה לא.

 

"למה לא אמרת שיש לך שולחן אוכל מזכוכית?"

צירוף המילים "אוי, זה לא מה שקבענו" מאותת לכם שאתם בבעיה. שולחן אוכל מזכוכית, ויטרינה מזכוכית, פסנתר וכספת הם הבעייתיים ביותר. פריטי ריהוט מזכוכית דורשים אריזה מקצועית ומגוננת, ופסנתר וכספת עשויים להוסיף 800־300 שקל לעלות ההובלה, לכל פריט. יש גם מובילים שלא יסכימו להעביר כספת. "משקלה יכול להגיע גם ל־600 ק"ג", אומר יבגני לזרב מ"יבגני הובלות" שלא נוגע בכספות.

 

עוד בין הפריטים המועדים לפורענות ולתוספת מחיר: טלויזיות גדולות וארונות שמקובעים לקיר באופן חריג. שקיפות היא שם המשחק. אל תנסו להסתיר חפצים כאלה, דונו בכל המפרט מראש.

 

"אי אפשר בלי מנוף"

פעם השימוש במנוף נחשב ליוצא דופן, אבל מובילים ותיקים מעריכים שהשימוש במנופים הוכפל בחמש השנים האחרונות. התשלום נעשה לפי "שעת מנוף" ששוויה כ־300־350 שקל, וזאת רק עד הקומה השישית. מהקומה השביעית ומעלה תשלמו תוספת של 50 שקל לקומה (לשעה), וייגבו מכם תוספת דומה גם אם המנוף מוצב במרחק גדול יחסית מהבניין, לפי המרחק במטרים. בואו נגיד שהפסקת קפה ומאפה כשהמנוף בשטח עלולה להפוך ליקרה מאוד.

 

"בהיעדר מעלית מובילים יעלו לקומה ראשונה ושנייה ברגל, אבל מהקומה השלישית הם כבר דורשים מנוף", אומר אוחנה. לחלק מהחברות מנופי "אין האוס", אך רוב החברות הבינוניות והקטנות נעזרות בשירותי מנופים חיצוניים. לפופולריות של המנופים תרמה גם ההשתכללות שלהם, והעובדה שוועדי בתים רבים, במיוחד בבניינים חדשים, לא מתירים את השימוש במעלית להובלות.

 

"מצד שני," מציין נתי מ"שלך, שלי הובלות", "אופנת השימוש במנופים גרמה ללהיטות יתר בקרב לקוחות להתעקש על מנוף. אם אתה סומך על מקצועיות המוביל, תן לו להחליט אם מנוף או לא מנוף".

 

כדאי לדעת: ירושלים באופן בולט וגם יישובים הרריים נוספים נחשבים לבעייתיים בעולם המינוף. "במקומות רבים אין גישה למנופים" מסביר יבגני צוקרמן, "תשלמו תוספת למחיר ההובלה אבל תחסכו בתעריף מנוף".

 

"לארוז לכם?"

כל מוביל שמכבד את עצמו, וגם מי שלא, יציע לכם שירותי אריזה. היתרון הגדול הוא החיסכון בזמן. אריזה עצמית היא עבודה סיזיפית ומתמשכת. אבל, היא חוסכת בין 1,000־2,000 שקל בממוצע (על דירת 3־5 חדרים שאיננה עמוסה מדי) והיא סיבה למסיבת מיון חפצים מיותרים - ואין מי שלא נדהם למראה החפצים המיותרים שצבר המגיחים מן הארונות.

אל תבנו על איסוף הקרטונים מהסופר, שמתאימים רק לספרים, ולא תמיד. בקשו מהמובילים. יש שיספקו חינם, יש שיגבו כסף (4 שקלים בממוצע לאריזה), אבל שווה. קיימות גם אריזות יעודיות לבגדים בתלייה, אך המובילים לא ששים לגלות עליהן כי הן מפריעות לדחיסת המשאית. יותר נוח כשהקרטונים בגודל זהה. שווה לכם להתעקש, לפחות לבגדים החשובים. בפועל, חלק מהמובילים יספקו חינם, וגם אם יגבו - יעלה עד 40 שקל לאריזה. זה שווה את זה כי תוכלו להעמיד את האריזה בצד ולהשתמש בבגדים גם לפני שסיימתם לפרק את הבית.

לגבי אריזה על ידי המובילים, כאמור היא חוסכת זמן, יעילה ובטיחותית יותר, במיוחד כשמדובר בכלים שבירים. התנאי: תבררו מראש מי בדיוק אורז, ואיזה ניסיון יש להם באריזה. היזהרו מפועלים חדשים שמתלמדים על חשבונכם. החישוב לעלות אריזה הוא כ־400־450 שקל לשעה לפועל. 4 אורזים יזדקקו ל־3.5־4 שעות בשביל דירה בת 4 חדרים שאינה עמוסה.

 

אם תעדיפו, יש הפונים לחברות מתמחות בסידור ארונות שגם עושות לך סדר בחפצים ומקלות על פרידה מהמיותרים, במיוחד כשמדובר בביגוד. הן יקרות יותר ומהוות פתרון למי שבמעבר דירה עדיין סובל מעודף כסף.

 

באריזה מכל הסוגים, חשוב לקבוע מראש צבעים לחדרים בדירתך החדשה. למשל אדום למטבח וצהוב לחדר שינה, ולהדביק על המשקופים ועל הקרטונים מדבקות בהתאם. אם התמזלתם באורזים מיומנים במיוחד, הקצו בני משפחה לעמוד בקצב ההדבקה. כשיכנסו המובילים לדירה, חשוב שימצאו שם בן משפחה שיפנה אותם לחדרים הנכונים. לא תאמינו עד כמה השיטה הפשוטה הזאת תקל על מלאכת הפירוק.

 

"יש לי ביטוח"

המובילים יודעים שצרכנים גולשים באינטרנט וקוראים הנחיות התנהלות במקרה של הובלה, והם מוכנים. "יש לי ביטוח" יאמר המוביל המצוי, שאולי גם ינפנף בתעודה. אלא שבבוא יום פקודה, כשהטלוויזיה צנחה בדרך, יתברר שמדובר בבלון. ביטוח חיוני, חשוב שיהיה ראוי - קודם כל בכיסוי. נוחם אוחנה ממליץ לדרוש כיסוי של 120,000 שקל לפחות, ולשים לב שהמונח "ביטוח תכולה בהעברה" מצויין על התעודה, וגם "כיסוי נזקים בטעינה ובפריקה". על הפוליסה חייב להופיע מספר רשיון המשאית עליה יובלו חפציכם. אל תסתפקו בפוליסה כללית או הצהרות סתמיות. מיהי חברת הביטוח המבטחת? נרשמו מקרים של תעודות ביטוח של חברות לא מוכרות מפולין. חפשו אותן ביום צרה. ואופס, לא לשכוח את המנוף. דרשו ביטוח לשינוע באמצעותו.

 

בררו מהי ההשתתפות העצמית של המוביל, היכולה לנוע בין 3,000־10,000 שקל. ככל שהיא גבוהה יותר, אתם יותר נתונים לחסדיו. למה? אם נפגע פריט שערכו עד 10,000 שקל, רוב הפגיעות, המוביל הוא זה שצריך להוציא מכיסו את כספי הפיצויים. הריצה אחריו ואחרי הכסף תספק לכם בילוי ליתרת הקיץ.

 

"המשאית שלי נתקעה בפקק בכפר סבא"

או: "נגיע בעוד שעתיים" והגירסה הגרועה ביותר - אמר שיבוא בשמונה, השעה עשר ואיפה הוא? שם הקבוצה: הברזה. המגפה של הקיץ. במקרה הגרוע אכלתם אותה עם "חאפר" שרשם אתכם בלוח ההזמנות שלו אחרי שפיתה אתכם בהצעת מחיר נמוכה במיוחד, לקח עבודה אחרת משתלמת יותר ו"שכח" להודיע. תצטרכו פתרון חירום אלטרנטיבי, בדרך כלל גם יקר הרבה יותר.

 

מובילים רבים מנסים בגלל הלחץ לדחוס בעונת הקיץ 3 הובלות יומיות. במשאל שערכתי בין מרואייני ומשיחות עם לקוחות, הובלת הבוקר היא המומלצת ביותר, ורצוי להתחיל מוקדם ככל האפשר. בשעה שבע. אם תזמינו לעשר, אל תתפלאו שהמוביל עצר ל"הובלה על הדרך", "משהו קטן" שיסתיים בהברזה.

 

בהובלות אחר הצהריים, שלא לדבר על הובלות הערב, תקבלו מובילים עייפים ועצבנים, ומשכי הזמן יהיו ארוכים יותר. ואם מדובר במשפחה עם ילדים, מי רוצה להיכנס לדירה החדשה בשעת לילה מאוחרת עם ילדים סחוטים וערמת ענק של ארגזים וקרטונים? שלא לדבר על היחסים עם השכנים החדשים, שלא ימנו אתכם ליקירי השכונה אחרי שגררתם בחצות מקרר ורהיטים לדירתכם החדשה. הובלות ערב ולילה אפשריות רק לרווקים, או זוגות צעירים ללא ילדים ועם מעט חפצים.

 

"צריך עוד נגלה, לא נכנס במשאית אחת"

משפט טעון במיוחד כי הוא נאמר בדרך כלל כאשר חצי מתכולת דירתכם בחוץ ואתם תקועים עם היתרה. זה קורה בגלל הערכה לא נכונה של המוביל, שנגרמת בדרך כלל מכיוון שלא ביקר בשטח והסתמך על תיאורים והערכות חלקיים של הצרכן. עוד סיבה היא חוסר מקצועיות בסידור המשאית.

 

"אריז נכונה למשאית נעשית בשיטת הקוביות", מסביר לי נתי מ"שלך שלי הובלות". מעמיסים את כל הארגזים, כלי החשמל ופריטי הריהוט ה"קובייתיים" באופן שהמשאית נדחסת עד למעלה. ככל שהאריזה מקצועית יותר, יידחסו פריטים רבים יותר. כשתעשו שיעורי בית על המוביל, בררו את התרשמות הלקוחות הקודמים, במיוחד בעלי דירות גדולות, בנושא העמסת המשאית.

 

"לא אמרת שהחניה רחוקה מהבית"

בעיית החניה היא בעיה כאובה של כל השנה, ובעיקר בחודשי הקיץ, כשהשיאנית היא תל אביב. יש בה גם רחובות מועדים לפורענות - אזורי עבודות הרכבת הקלה או אבן גבירול למשל. סגל רוסטמי כבר מוטרד מהובלה שהוא צריך לבצע ברחוב בעוד כשבועיים. הרחוב עתיר מצלמות, דו"חות מונפקים מהצילומים ומקומות החניה נדירים.

לעולם אל תנסו לטשטש בעיית חניה או ריבוי דו"חות באזורכם כי כך תסללו את הדרך למוביל מבריז. גלו סימפתיה, אמפתיה, הציעו פתרונות. "לתושב המקום הרבה יותר סיכוי לדעת איך בכל זאת אפשר לחנות באזור, או לקבל היתר מהעירייה", אומר רוסטמי. התנדבו להישאר ליד המשאית באזור עתיר דו"חות כדי להזעיק את המוביל כשמתקרב פקח. אם צריך, גשו לעירייה. קחו בחשבון, אם אין חניה - תשלמו.

 

בתל אביב פופולרי בקרב מובילים לשנע פריטים על עגלות שטוחות, בדומה לעגלות איקאה הגדולות. מדרגות חיצוניות לבניין מסכלות אופציה זו, אז חשוב שתיידעו אותם. תנאים פיזיים קשים ומרחק מהבניין (מ־20 מטר ומעלה) יעלו מחירים. ההובלה הקשה ביותר שזכורה לנתי מ"שלך שלי הובלות" הייתה הובלה לקומה רביעית בלי מעלית, כשהמשאית חנתה במרחק 100 מטר וההליכה לבניין היתה בעלייה. למרבה המזל היה מדובר בזוג צעיר דל ציוד, אבל המחיר הוכפל.

 

"ההובלה כוללת שירותי פירוק והרכבה"

כמעט בכל דירה יש רהיטים המיועדים לפירוק ולהרכבה. ארונות קיר, שידות, לפעמים צריך גם לפרק את דלת המקרר. שם המשחק - שקיפות. מדדו את רוחבי הדלתות, המסדרונות וכל המקומות הצרים בדירה שלכם ובדירה שאתם עומדים לעבור אליה, ואת הרהיטים ומוצרי החשמל שעלולים להיות בעייתיים. תמחרו הכל מראש מול המוביל.

מי מועדף לפירוק, המוביל ועובדיו או נגר? אם מדובר ברהיטי "איקאה", בכלל כדאי שתעשו זאת בעצמכם, כפי שגם הרכבתם. גם אם אין לכם הוראות פירוק, תוכלו בקלות להשיגן. כשמדובר בריהוט סטנדרטי בהובלת ארונות הקיר - עדיפים המוביל ועובדיו, בתנאי שתבררו מראש מה רמת הוותק והניסיון שלהם, ולא תפלו על פועל שגויס העונה ויפרק לכם את הארון באופן שלא יהיה ניתן לשימוש. את הנגר תזעיקו כשמדובר ברהיטים יקרים ומיוחדים, או בארונות קיר ישנים ואיכותיים שרמת הצמדתם לקיר איננה מוכרת היום. מן הסוג שגם אם תתרחש רעידת אדמה, הבית יתמוטט אבל הארון יישאר שלם.

 

ואתם - תהיו בני אדם

אל תחכו לרגע האחרון. להעברות יולי־אוגוסט־ספטמבר הזמינו עכשיו. אם אתם יכולים להתגמש, הזזת יום ההובלה והתאמתו לנוחות המוביל, במיוחד נכונות "לברוח" מהימים הראשונים או האחרונים של חודשי הקיץ, ירשמו לכם נקודות טובות. אל תבקשו דברים "על הדרך" ("על הדרך תוריד את המקרר הישן לבת שלי"). אולי הכתובות סמוכות אבל מבחינת המוביל אלה הובלות נפרדות. אם אתם לא מוכנים לשלם, אל תבקשו.

 

אז כמה טיפ נותנים

אין חובה לשלם טיפ, אבל קיימת נורמה מקובלת. זאת למרות ששכר המ ובילים אינו זעום, ובחברות מסודרות הוא יכול לנוע בין 50 ל־ 100 שקל לשעה, תלוי באזור ובחברה. טיפ של 50 שקל לכל פועל נחשב

במרכז הארץ וביישובים מבוססים לטיפ של קמצנים, אבל הוא קביל בפריפריה. במרכז הממוצע עומד על 100 שקל לעובד, אבל יש גם כאלה שמגיעים ל־ 300 ואפילו 500 שקל לעובד, כשמדובר בהעברת דירה עם תכולה גדולה וכבדה במיוחד.

עדיף לשלם לעובדים בסוף היום, ורצוי שיידעו שהטיפ יושפע מאיכות עבודתם. "אם לא קיבלתם שירות טוב, אל תיתנו טיפים, ואל תפחדו", ממליץ נתי מ"שלך שלי הובלות". לא כולם סכימו שמדובר בהמלצה ישימה. אופי

המקצוע גורף אליו גברתנים, שלא מיד תחושו נוח להיות במצב של ימות מולם בתום יום הובלות קשה.

 


פרסום ראשון: 08.06.17 , 16:46