למה תשלמו יותר על שיעורי נהיגה באופנוע
מורי הנהיגה לרכב דו־גלגלי נדרשים לשלם פעמיים על ביטוח, ושיעורי הרכיבה מתייקרים: המפקחת על הביטוח, דורית סלינגר, וצוותה אישרו לאחרונה לייקר את פוליסות ביטוח החובה למורי הרכיבה בבת אחת בקרוב לכ־50%, עלות נוספת של אלפי שקלים לכל כלי. המורים, הנאנקים תחת העול החדש, העלו בתגובה את מחירי שיעורי הרכיבה ויוצאים למאבק.
המורים שחידשו את ביטוח החובה לאופנועים ולקטנועים שלהם לאחר ה־1 באפריל נדהמו לגלות את הזינוק בסכומים: בעל קטנוע 125 סמ"ק למשל משלם כיום כ־9,500 שקל ביטוח חובה לשנה, במקום 6,000 שקל; ביטוח לאופנוע 300 סמ"ק זינק מכ־8,500 שקל לשנה ליותר מ־12 אלף שקל. מדובר בהתייקרות דרמטית עבור המורים, שרובם מחזיקים מספר כלים דו־גלגליים, בהתאם לדרגות הרישוי. המורים, כמו רוב הרוכבים, מבוטחים בפול, גוף השייך לכל חברות הביטוח. בפול וברשות שוק ההון סירבו להסביר למורים את פשר המהלך.
מבדיקת "ממון" עולה שמאחורי ההתייקרות עומדת החלטת הפול לחייב את המורים בשתי תוספות מעבר לדמי ביטוח החובה הבסיסיים, הגבוהים ממילא: תוספת לימוד נהיגה, שנגבתה תמיד, וכעת גם ביטוח לכל מי שרוכב על הכלי – כל אחת ב־25% מעבר לעלות הביטוח הבסיסי.
במכתב ששלחו המורים לסלינגר, באמצעות משרד עורכי הדין סלמון, דקס ושות', הם דורשים להפחית את דמי הביטוח. בעקבות ההתייקרות נאלצו המורים לייקר כל שעת לימוד בכ־20 שקל: שעת לימוד על כלי 125 סמ"ק עולה כיום כ־130־120 שקל, ו־150־140 שקל לאופנוע גדול.
"זאת מכה שאיש לא התריע בפנינו שהיא מגיעה", אמר צביקה זאבי פרקש, מורה לרכיבה מפ"ת. "מורים כבר התחילו לצמצם את מספר הכלים כי הם לא יכולים לעמוד בתעריפים הלא המוצדקים, ויש כמה שמתכוונים בכלל לפרוש. כל זה בתקופה של עלייה במכירות הדו־גלגליים על רקע הפקקים. הכי מתסכל, שפנינו לפול ולרשות שוק ההון והם פשוט שולחים אותנו מאחת לשנייה, לא מעניין אותם לתת מענה".
מרשות שוק ההון נמסר: "הפול עידכן את המחירים לאחר שהתברר שטעה בעבר בגובה דמי ביטוח החובה". מהפול נמסר: "מבדיקה חוזרת של החוק והתקנות התברר שיש צורך לגבות גם על סעיף ביטוח לכל נהג".

