המתקפה על אפליקציית "פפר"
השיימינג עולה מדרגה: בהתגייסות מתוזמנת, הורידו גולשים את דירוג הבנק הדיגיטלי החדש בחנויות האפליקציות • גוגל מחקה חלק מהתגובות המשמיצות
כשבועיים לאחר שהושק הבנק הדיגיטלי החדש מקבוצת בנק לאומי בהשקעה של יותר מ־150 מיליון שקל, הפך "פפר" למטרה של גולשים ברשתות החברתיות שניסו לפגוע בפעילותו מבלי לגלוש באפליקציה כלל.
פוסט שהעלה ברק כהן, מוביל מחאת "באים לבנקאים", בפייסבוק ביום שישי האחרון תחת הכותרת "יחד מפרקים את פפר בדקה וחצי", קרא לחבריו ולעוקביו ברשת להוריד את דירוג האפליקציה בחנויות האפליקציות של אפל וגוגל. "השבוע עלה בנק לאומי בקמפיין מטעה ושקרי שמטרתו לשאוב צעירים להורדת בנק־אפליקציה בשם פפר", פתח כהן. "וזאת בדיוק השעה להעביר מסר ישיר לבנקאים. מסר שיגבה מבנק לאומי מחיר כלכלי כבד אך במיוחד תדמיתי. בתוך פחות מדקה ניתן להפוך את אפליקציית פפר למוצר הכי מגונה בגוגל". בהמשך הסביר כהן כיצד מורידים את דירוג האפליקציה בחנויות.
בגוגל פליי, חנות האפליקציות באנדרואיד, היא הגיעה לדירוג נמוך במיוחד של 1.7, ואילו בחנות האפליקציות של האייפון, אפסטור, הציון ירד ל־1.5 כוכבים. במהלך סוף השבוע, בעקבות פנייה של מפתחי פפר בבנק לאומי לגוגל, נמחקו חלק גדול מהביקורות השליליות בגוגל פליי והציון חזר ל־4.3.
הציונים הנמוכים אינם משקפים התנסות של משתמשים באפליקציה, כמובן. בניכוי אותם דירוגים שליליים, מרבית הציונים היו גבוהים. בנוסף, תגובות שליליות ענייניות שהופנו כנגד פפר זכו למענה מנציגי בנק לאומי.
זוהי לא תופעה חדשה עבור גוגל ואפל. פעמים רבות, גורמים בעלי אינטרס מנסים להטות ציונים של אפליקציות, באמצעות הצפת דירוגים וביקורות מזויפות. ככל שהציונים של אפליקציה גבוהים יותר, כך גדל הסיכוי שאנשים יתקינו אותה, ולהפך. גוגל ואפל אוסרות על פרסום ביקורות מסוג זה, שנועדו אך ורק להעלות או להנמיך דירוגים באופן מלאכותי, והחברות מאפשרות למפתחי אפליקציות לדווח להן על ביקורות פסולות או מזויפות.
איך אפשר לדעת שביקורת מזויפת? במקרה של פפר, אנשים רבים הורידו את האפליקציה לזמן קצר, דירגו אותה בציון נמוך, והסירו אותה מיד, בלי להשתמש בה כלל. זו עשויה להיות דרך עבור גוגל לדעת שזה לא דירוג אמיתי ואמין. בבנק לאומי פנו גם לאפל בבקשה לנקות את הדירוגים הנמוכים באפסטור, אך נכון לאתמול זה טרם קרה.
פפר הוא בנק דיגיטלי חדש מבית בנק לאומי. הייחודיות של הבנק היא שכל הפעולות בו מתבצעות באמצעות האפליקציה ואין לו אתר אינטרנט או סניפים פיזיים. כתוצאה מכך הוא מתנהל ללא עמלות עו"ש ומבטיח להציע ריביות אטרקטיביות על הלוואות ועל פיקדונות. הבנק מנוהל כחברה־בת של בנק לאומי על ידי לילך בר־דוד.
בלאומי בחרו להתעלם מהדברים הללו. "כעשרת אלפים משתמשים פתחו בפפר חשבון מאז ההשקה", נמסר אתמול, "ומאות נוספים מצטרפים מדי יום. אנו מזמינים אתכם לשלוח לנו ביקורת עניינית שתאפשר לנו להמשיך ולהשתפר".

