ההצעה למפוטרים: בואו להיות נהגים
מנהלי חברות האוטובוסים מציעים לקלוט את מפוטרי קריית–גת אך מבקשים סיוע מהמדינה • משרד העבודה: נממן %90 מההכשרה
המחסור החמור בעובדים במשק גורם להתנפלות (לפחות על הנייר) על מאות מפוטרי העיר קריית־גת - 450 ממפעל ויסוניק שייסגר בקרוב ועוד כ־60 ממפעל זיקוק הסוכר של סוגת.
בצד הצעות לקליטת עובדים מהחברות אסם, ספקטרוניקס, ואפילו אינטל, מגיעות כעת גם חברות האוטובוסים הפרטיות לתחבורה ציבורית, הסובלות ממחסור של כ־3,000 נהגים.
אלא שמנהלי החברות מתנים את קליטת המפוטרים בסיוע מהמדינה. אתמול פנו הללו בכתב לשר העבודה חיים כץ ולשר התחבורה ישראל כץ בבקשה לסיוע מהמדינה בהסבת מפוטרי קריית־גת המעוניינים לעבוד כנהגי אוטובוס. "נפעל בכל האמצעים העומדים לרשותנו כדי לתמרץ ולהקל על מפוטרי המפעלים, בתהליך המיונים והקליטה בחברותינו, לרבות מימון הכשרתם", כתבו לשרים.
במכתב ביקשו מנכ"לי חברות התחבורה הציבורית אגד, מטרופולין, קווים, אפיקים, סופרבוס, דן בדרום ונתיב אקספרס סיוע מהמדינה בתמריצים למפוטרי סוגת ו־ויסוניק בקריית־גת. "המפוטרים, שגילם של רבים מהם עולה על 45, מייחלים לפתרונות מיידיים שיעזרו להם לשוב לשוק העבודה", ציינו הפונים.
טל כהן, מנכ"ל "דן בדרום", אמר ל"ידיעות אחרונות" כי הסיבה למחסור בנהגים נעוצה בעובדה שמדובר בתפקיד שוחק בגלל המגע עם הציבור ושעות העבודה הארוכות. אלא שלדבריו משכורתו הממוצעת של נהג שעובד 10 שעות ביום מתגמלת ועומדת על כ־11־10 אלף שקל בחודש ברוטו.
בתגובה הודיע אתמול משרד העבודה, כי יממן 90% מעלות ההכשרה של נהגי אוטובוסים לחברות הללו. עם זאת גורמים במשרד אמרו אתמול ל"ממון", כי אין מחסור של ממש בנהגי אוטובוסים בדרום הארץ, ורבים מהמפוטרים אינם מעוניינים בתפקידי נהגים כלל.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "השר ישמח לשילובם של המפוטרים כנהגי אוטובוס בחברות התחבורה הציבורית. הסבתם של המפוטרים כנהגי תחבורה ציבורית עשויה מצד אחד לסייע להם לשוב לשוק העבודה, ומצד שני הדבר יאפשר לחברות לגייס נהגים החסרים כיום בענף".