הארי גולד
'דנקרק', היצירה החדשה של כריסטופר נולאן, היא גם ההשקה של הקריירה הקולנועית של הארי סטיילס, כוכב וואן דיירקשן. עד לא ממש מזמן למד על הקרב המפורסם שעליו מבוסס הסרט בתיכון
גם קריירה עמוסת סרטים מעולים ומעמד של במאי־על לא הכינו את כריסטופר נולאן למפגש עם כוכב הלכת הארי סטיילס, יוצא להקת הבנים וואן דיירקשן. "לא ידעתי מי הוא ולא הייתי מודע לרמת הפרסום שלו עד תחילת צילומי הסרט", מספר נולאן בראיון לקראת צאת סרטו החדש, 'דנקרק', שסטיילס משתתף בו. "הבת שלי דיברה עליו כל הזמן, אבל לא היה לי מושג מי הוא. ההחלטה ללהק אותו לסרט נעשתה על בסיס האודישן שלו וההבטחה שראיתי בו. הוא הרוויח את מקומו על הסט ביושר רב".
היישר מצבא הפנטזיות של מרבית נערות העולם המערבי, הונחת סטיילס אל חופי צרפת, שם הוא מגלם חייל בריטי. "הסרט איפשר לי להכניס את הרגל שלי בדלת של הוליווד ואני מקווה שאוכל להמשיך ולשחק", אומר סטיילס. "משחק מול מצלמה הוא ההפך הגמור ממוזיקה. במוזיקה אתה שם את כל כולך בתוך השיר ואילו בסרט אתה מוציא את עצמך מהדמות ובעצם עושה הכל כדי לא להיות אתה. רציתי לצלם את הסרט בלי לחשוב יותר מדי אם תיברא לי קריירה חדשה או לא".
'דנקרק' הוא סרט אנסמבל, זה אומר שגם לסטיילס אין יותר מדי דקות על המסך. והוא בעיקר שאפתני, כמעט כמו כל הסרטים של נולאן, מהבמאים החשובים והמצליחים שפועלים היום בעולם, שהתחיל את הקריירה שלו ב'ממנטו', הרג את העולם עם 'האביר האפל', והפך לאחד הבמאים היחידים בהוליווד שמורשים לעשות את מה שהם רוצים עם תקציבי ענק, ב'התחלה' ו'בין כוכבים'.
'דנקרק' מתמקד בנקודה אחת במלחמת העולם השנייה. 400 אלף חיילים בריטים נדחקו על ידי הנאצים לרצועת חוף בצרפת, ממנה ניסו להימלט בשלום אל חופי בריטניה, תוך כדי ניסיונות של הגרמנים להשמיד את הספינות שלהם. הסרט המעולה לופת את הצופה מהרגע הראשון ולא משחרר עד הרגע האחרון. בכל רגע נתון נמרח על המסך קרב עמוס בהפצצות, יריות, אלפי ניצבים, כלי מלחמה גדולים ותחושת מצוקה ענקית.
“'דנקרק' הוא קרב שאתה לומד עליו בבית הספר בבריטניה, הוא חלק מההיסטוריה ומהדנ"א שלנו כמדינה", מסביר סטיילס. "זה לא היה הרגע הטוב ביותר שלנו במלחמת העולם השנייה, הוא קצת נמרח והפך לסוג של אגדה. אני דווקא אוהב שהסרט מספר על הקרב מנקודת מבט אנושית, כלומר לא מספרים ונתונים סטטיסטיים של כמה אנשים נהרגו במלחמה אלא כמה אנשים הצליחו, בסופו של דבר, להגיע הביתה בשלום".
אתה מסוגל לדמיין את עצמך כחייל במלחמה?
"יש לי סוג של מושג איזה חייל הייתי יכול להיות, אבל אני לא מצליח לדמיין מצב שבו כל הקיום שלי הופך להיות 'חייל שמשרת במלחמה' או את הרעיון שאתה מופשט כמעט עד עצמותיך לטובת העניין. כל בוקר הגעתי לסט ונפעמתי מכמות האנשים והספינות שהיו על המים. היו לא מעט רגעים קשים, כשהייתי רטוב או בתוך בוץ. אבל אני לא יכול להתלונן, כי לא עברתי כלום ביחס למה שהחיילים עברו במלחמה".
* * *
נראה טוב, כלומר ילד, אבל יפה. רעמת שיער שמוסתרת תחת כובע בארט חינני. לבוש ברישול מתוכנן, שרשרת עם תליון צלב מציצה מהמחשוף הנדיב שהוא מעניק לחזהו החלק. קעקועים מעטרים את ידיו ומבט חסר הבעה ניבט מעיניו. הוא עייף, או לפחות נראה כך.
הוא רק בן 23, אבל כוכב ענק כבר מגיל 16, כשהודח מהתוכנית אקס פקטור כמבצע יחיד, אבל הוחזר אליה עם ארבעה חברים נוספים, שהפכו ללהקת וואן דיירקשן נוטפת ההורמונים והמזומנים. חמישה אלבומים מצליחים, 20 מיליון עותקים, שני סיבובי הופעות עולמיים מניבים רווחים עצומים, פרסים ודיווחים על שורשים יהודיים מתחזקים. בשנה שעברה לקחו חברי הלהקה הפסקה ופנו לקריירת סולו. סטיילס חתם על חוזה הקלטות בסכום מוערך של 80 מיליון דולר לשלושה אלבומים. לפני חודשיים הוציא את אלבום הסולו הראשון, הנושא את שמו, שזכה לשבחים רבים ולמכירות נאות. שיר אחד מתוך האלבום, Sign of the Times, שבר את השיא שקבעה אדל והגיע למקום הראשון במצעד אייטיונז האמריקאי בזמן הקצר ביותר. 'דנקרק' הוא ללא ספק חוליה נוספת בתוכנית ההתנתקות שלו מוואן דיירקשן ומהמעריצות הצעירות.
אבל סטיילס לא מנסה לברוח מדבר אחד - ההמולה המקיפה אותו. למרות שהוא משחק ב'דנקרק' לצד שחקני קולנוע מנוסים כמו קנת בראנה, קיליאן מרפי או טום הארדי, סטיילס לא השאיר את הגינונים על הסט אלא הביא אותם לראיון. רשימת איסורים מפה עד הודעה חדשה נשלחה לפני הראיון. שאלות על וואן דיירקשן יטיסו את הכתב בכיוון אחד אל מחוץ לחדר הראיונות. "קולנוע הוא חוויה מלמדת עבורי, אני יוצא מחוץ לאזור הנוחות שלי, כי אם אישאר בו, הכל יהפוך למשעמם", הוא אומר ואז מבין שדבריו עשויים להתפרש כאילו אזור הנוחות המוזיקלי הוא שגרה רעה. "לא, לא משעמם", הוא ממהר לתקן. "אני מתכוון שחשוב לאתגר את עצמך כל הזמן". ברור.

