נהיגה ראשונה - הג'יפ החדש של צה"ל: השיפורים עולים על מדים

ג'יפ הסופה הישראלי הוותיק ירד סופית מפסי הייצור, אבל המפקדים עדיין זקוקים לרכב עבירות. יצאנו לראשונה לשטח עם ג'יפ הרנגלר האזרחי שמשרד הביטחון רוכש במקומו, ומשפר בארץ ב"אספיר" עכשיו. אנחנו מחכים לצו 8 כדי לחזור אליו

במשך יותר מ־20 שנה, הג'יפ התקני בצה''ל הוא ה''סופה'' המורכבת בנצרת עילית. גרסה צבאית, מחוזקת ומוקשחת, לג'יפ רנגלר האמריקני. הסופה סימן 3 ו־4 כבר התבססה על ג'יפ J8 שהוא בעצמו גרסה צבאית מחוזקת לרנגלר שפותחה על ידי קרייזלר. כדרכו של ציוד המיועד לשימוש צבאי – גם הסופה 3 ו־4 היו מוצרים יקרים מאוד בבסיסם. ההתאמות לדרישות צה''ל המשתנות הפכו את הסופה לרכב חזק ועמיד במיוחד בעל יכולות שטח יוצאות מהכלל, אבל גם יקר להחריד ועם סיום ייצור הסופה סימן־4 לפני חודשים אחדים וסגירת פס הייצור בנצרת, ניצב הצבא מול בעיה מוחשית – מה יהיה רכב המפקדים המבצעי הבא שלו.

   

ג'יפ סופה. מחיר כפול משל רנגלר סדרתי | צילומים: דרור ברלי, ערן יופי כהן
ג'יפ סופה. מחיר כפול משל רנגלר סדרתי | צילומים: דרור ברלי, ערן יופי כהן

היה ברור שהסופה שבנויה ממכלולים כבדים ויקרים היא השקעת יתר, שהתבססות על דגם אזרחי מייצור סדרתי תוזיל מאוד את החבילה הכוללת ושהוא חייב להיות אמריקאי כדי לרוכשו בתקציב הסיוע הביטחוני. לצה"ל חיכתה הצעה מוכנה – ג'יפ רנגלר JK בגרסת אנלימיטד הארוכה בעלת 5 דלתות. כלים כאלה כבר משרתים כמה שנים בצה''ל כרכבי מנהלה/לימוד נהיגה/רכב שדה עבור קצינים בעלי נכות, והניסיון המצטבר עם הדגם הזה חיובי ביותר.

 

כאן נכנסה לתמונה חברת ''אספיר'' מעמק יזרעאל. חברה משפחתית שהוקמה בשנת 1986 על־ידי צחי עוז, קצין במיל' יוצא יחידות מובחרות, ומתמחה כיום בין היתר בדיגום והשבחת רכבי שטח. התרחבות העסק והייצוא לחו''ל שהלך וגדל, הובילו את אספיר למעבר מהמפעל הוותיק במושב תל עדשים למבנה גדול, חדיש ומודרני באיזור התעשיה שגיא הסמוך למגדל העמק. הערך המוסף שיכול לעניין את כלל ציבור הג'יפאים בחבילת השדרוג הזו הוא היותה מבוססת על מוצרי מדף מהשוק האזרחי – חבילה שכל בעל רנגלר אזרחי יכול להתקין מחר גם על הג'יפ הפרטי שלו.

 

חבילת השיפורים כוללת התקנת מכשירי קשר ואבזרים הנדרשים ברכב מפקדים, דיגום חיצוני המאפשר התקנה/פירוק קלים ומהירים של רשתות נגד יידוי אבנים, מנשאים לבסיסי אנטנות, זרקורים, גגוני ציוד וכו'. בחלק התחתון של הרכב – ערכת מיגוני גחון ושדרוג מערכת המתלים לטובת תמיכה במשקל המוגדל ושיפור התנהגות הרכב שייסע בדרך כלל כשהוא עמוס – הן בכביש והן בשטח. עבודה שנעשתה במלואה במעבדת המתלים של אספיר שעוסקת בשדרוג ופיתוח בולמי זעזועים גם עבור יצרניות גדולות בעולם כגון בילשטיין ואייבך. כל התוספות תוכננו להתקנה קלה ומהירה על הרכב בסגנון פלאג־אנד־פליי. לא נדרשים כאן חיתוכים וריתוכים למיניהם.

 

 

 

את הרנגלר בגרסת ''ספורט'' הבסיסית במבחר, רוכש משרד הביטחון ישירות בארה''ב. הג'יפ מגיע במפרט האזרחי הסטנדרטי: מנוע בנזין V6 בנפח 3.6 ליטרים המוכר מסדרת ''פנטסטאר'' ומספק 285 כ''ס, משודך לתיבת הילוכים אוטומטית בעלת 5 מהירויות, תיבת העברה עם הנעה אחורית או כפולה והילוך כוח והסרנים הסטנדרטיים – דנה 44 מוגבל החלקה מאחור ודנה 30 מלפנים. עד כאן – זהו רנגלר אזרחי כפי שכולנו מכירים למעט חישוקי פלדה בקוטר 16 אינץ' וצמיגים דו־שימושיים בקוטר 31 אינץ', להבדיל מהדגם האזרחי שמיובא לישראל עם חישוקי סגסוגת בקוטר 17' ו־18'. הרכבת הערכות על הרנגלרים מתבצעת במפעל תעשיות רכב בנצרת. קל ופשוט ומהיר וגם הרבה פחות יקר מהסופה־4, שבהערכה גסה מחירה היה כפול משל רנגלר צבאי מדוגם ומוכן למסירה.

 

רנגלר לא רגיל

נפלה בחלקנו הזדמנות לערוך סיבוב על ג'יפ ההדגמה הכמעט זהה לאלה שכבר התחילו להימסר לצה''ל. ההבדלים החיצוניים היחידים בינו לג'יפ הצבאי הסדרתי הם קוסמטיים בלבד: פגוש מתכת עם כננת, חישוקי סגסוגת ''אזרחיים'' וצבע לבן (הג'יפים הצבאיים מוגדרים כ''רכב חום'' אך צבועים באפור מטאלי כהה). מערכת המתלים כוללת בולמים וקפיצים שמגביהים את הג'יפ ב־2 אינץ' (כלומר חוקיים ותקניים גם בשוק האזרחי) שמיוצרים במיוחד על־ידי אייבך על־פי הוראות אספיר.

 

תא הנוסעים הוא רנגלר ''ספורט'' סטנדרטי – אל תחפשו כאן גאדג'טים או פאר יוצאי דופן. המושבים מרופדים בבד שחור, הדיפונים מינימליים והרבה משטחי פח חשופים. כמובן שלא נפקד מקומם של מתקוני הקשר למיניהם אלא שכאן בשונה מהסופה, הם ממוקמים כך שלא יפריעו לפעולת כריות האוויר. גג הפלסטיק עדיין כולל את המשטחים הפריקים המקוריים שאנחנו מאוד אוהבים, ביחד עם אותה בעיה גדולה של היעדר בידוד מספק והקרנת חום רב לתוך הרכב. צה''ל מן הסתם פחות אוהב גגות נפתחים ושאר ביטויי נהנתנות ומן הסתם ימצא את דרכיו היצירתיות (גם אם ברוטליות משהו) לבטל את אפשרויות הפתיחה. אבל כל השאר נשאר רנגלר רגיל. ברכב ההדגמה הותקן מושב אורטופדי מרשים עם בסיס משוכך־אוויר, עוד התמחות של אספיר, שלא תותקן בג'יפ הצבאי. כל מי שמעולם לא נהג בג'יפ רנגלר חדיש יתרשם מאוד מביצועי המנוע, אמריקאי קלאסי, עתיר נפח ועוצמה מתפרצת.

 

נתוני התאוצה של הג'יפ הזה מעמידים אותו בשורה אחת עם מכוניות ספורטיביות קטנות וזריזות אבל לא בשביל זה הגענו עד כאן. השימוש העיקרי שצה''ל מייעד לרכב הנ''ל אינו אתגרי עבירות אלא בעיקר נסיעה בדרכי עפר וגם בשטחים בהם לעתים אין דרכים כלל. כך שנסיעת המבחן שלנו כללה פחות הצלבות וזחילות על סלעים ויותר תפירה מהירה של שבילי עמק יזרעאל בנסיון לעמוד על רמת הנוחות, השיכוך והריסון של מערכת המתלים המשודרגת.

 

ביציאה מחצר המפעל ולאחר מעבר פסי האטה וטלאי סלילה ראשונים הרושם הראשוני של מערכת המתלים המושבחת הוא שהיא מעט יותר נוקשה. זה טבעי ומתקבל על הדעת – אבל בניגוד לרוב המערכות המוגבהות אנו לא חשים בטלטלות או בקשיחות מוגזמת. הרנגלר בולע בנימוס מופגן את פסי ההאטה ביציאה מאיזור התעשיה והירידה מהאספלט לצירי השדות שחוצים את העמק מתבצעת מבלי להפחית כלל במהירות הנסיעה, פשוט כי הג'יפ בולע את המהמורה בלי להרגיש. עוד ראויה לציון איכות וחדות ההיגוי שלא נפגמה במאום, עניין שג'יפאים ותיקים ידעו להעריך.

 

הבורות נבלעים היטב

הרנגלר המשודרג עדיין אינו רכב למירוצי ראלי-רייד. אבל ניכר עליו שמי שהתעסק לו במתלים הוא ג'יפאי בעל נסיון רב שמבין לעומק את הדינמיקה של דברים שעובדים בשטח - ולדעתי אין מחמאה גדולה מזו. שם המשחק כאן הוא כיול מוקפד שמתבטא בשיכוך וריסון מצויינים של מהמורות ובורות גם במהירויות גבוהות, ובולטים לטובה גם מול מערכת המתלים המקורית הטובה של הרנגלר. גם בורות ובליטות אכזריים נבלעו היטב ולמרות שבאמת השתדלנו, לא הגענו לטריקות מתלה ולסגירות מהלך. במילה אחת – מרשים.

 

מין הסתם חיילים לא ינהגו כך ברכב, בוודאי לא כשהמפקד יושב לידם, אבל איכות השיכוך והריסון מאפשרים קצב ממוצע גבוה וספיגת זעזועים ומהמורות שברכב הסטנדרטי היו מחייבות קריאת שטח מוקפדת ומיומנות נהג גבוהה בהרבה. עניין קריטי בצה''ל, שעקב מגבלות תקציב וזמן לא נוהג להשקיע יתר על המידה בהכשרה מעמיקה של נהגים ביחידות שאינן מובחרות. הנקודה היחידה לחובה לטעמי התגלתה במהלך מתלה קדמי שמשום מה נראה מוגבל ביחס למקורי, אם כי אנשי אספיר טוענים בתוקף שהוא זהה.

 

מבחינת הג'יפאים האזרחיים, הבשורה כאן היא שרכיבי ערכת השדרוג הם מוצרי מדף שזמינים – וחוקיים - לכל בעל ג'יפ רנגלר אזרחי רגיל, בלי סיכוי לצרות בטסט השנתי. מוצר שעובד מצויין ומשדרג את יכולות הרכב מבלי לפגוע בבטיחות.

 

הסיבוב בשדות העמק בג'יפ הצבאי החדש הותיר אותנו בתחושה מספקת של עוד. ללא ספק מדובר כאן בשדרוג מהותי ובמוצר ראוי. נשאר רק לראות כיצד ההשבחות הללו יסייעו לרכב הסטנדרטי לשרוד את אופי השימוש הצבאי לאורך זמן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים