yed300250
הכי מטוקבקות
    מיינפיק מוסך
    ממון • 29.07.2017
    רכשתם חלפים לבד? המוסך יחויב להרכיב
    בעלי רכב רבים מעדיפים לרכוש חלפים עצמאית, בגלל הפרשי המחיר העצומים • הבעיה: מוסכים מסרבים להתקין את החלפים שלא נרכשו אצלם • חוק חדש יחייב אותם לעשות זאת עבורכם
    אודי עציון

    תחרות למחירי החלפים המוגזמים אצל יבואני הרכב: ועדת הכלכלה אישרה תקנות שלפיהן מוסכים ויבואנים לא יוכלו לסרב לתת שירות לצרכנים שרכשו את החלפים בעצמם, לא יוכלו להתנות שירות בשירות ולא יוכלו להפלות בין לקוחות דומים – למשל בעל אותו דגם של רכב שמעוניין להרכיב את אותו חלק, האחד קנה את החלק במקום והשני הביא אותו עימו למוסך.

     

    מחירי החלפים המקוריים בארץ גבוהים לעתים במאות אחוזים מאשר בחו"ל, כאשר שיעור הרווח של היבואנים ממכירתם גבוה בהרבה באחוזים מהרווח על מכירת רכב חדש. יבואני הרכב מנמקים את הפערים במסים ובעלויות החזקת המלאי, אבל ישראלים שייבאו בעצמם חלפים ושילמו עליהם את אותם המסים, גילו שהרבה יותר זול לרוכשם שלא דרך היבואנים. עם זאת, במקרים רבים הם נתקלו בסירוב של מוסכי רשת היבואן להתקין את החלפים ברכבם, בנימוק שמכיוון שלא נרכשו דרכם אין להם ערבות לאיכותם. זאת גם במקרים של חלפים מקוריים שנרכשו בחו"ל וסומנו ככאלה.

     

    ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות איתן כבל, אישרה ביום חמישי תקנות מתוקף החוק לרפורמה בענף הרכב שנועדו למנוע מצב שבו בעל רישיון בענף (יבואנים, מוסכים ועוד) מסרבים לתת שירות. "המטרה היא ששום גורם בענף לא יסכל את התחרות ויסרב לתת שירות, וכך יהפוך את הרפורמה בענף לאות מתה", אמר כבל.

     

    סגנית היועצת המשפטית של משרד התחבורה הציגה את התקנות ואמרה שהן מבקשות לקבוע כי לקוח שמגיע למוסך עם החלפים שרכש בעצמו יזכה לקבל שירות והמוסך לא יוכל לסרב לטפל בו, בתנאי שהמוצרים נרכשו כדין. היועצת המשפטית של איגוד המוסכים, עו"ד אינגריד הר אבן, אמרה כי אין התנגדות לתת שירות, אולם המוסכים לא מוכנים לתת אחריות על מוצרי תעבורה שהם לא יודעים איפה נקנו.

     

    כמו כן, נקבע בתקנות כי לא ניתן יהיה להתנות שירות בשירות, וכן שהמוסכים והיבואנים לא יוכלו להפלות בין לקוחות דומים. עם זאת, הובהר כי ניתן יהיה להציע את אותו שירות בתנאים שונים לשני לקוחות שונים, למשל לתת הנחה ללקוח קבוע שלא ניתנת ללקוח מזדמן.

     

    יו"ר איגוד המוסכים, רונן לוי, סיפר כי התופעה של לקוחות שבאים למוסך עם חלפים שרכשו בעצמם הולכת ומתרחבת, ואמר כי "זה כמו לקוח שמגיע למסעדה ולא רק שהוא הביא את הסנדוויץ', הוא גם יכול לתבוע אם קיבל קלקול קיבה". כבל אמר בתגובה כי בסוף זה כמו שאפשר להביא מהבית פופקורן לקולנוע, אבל בסופו של דבר רק מעטים עושים זאת. בתום הדיון אישר כבל כי התקנות ייכנסו לתוקף כ־30 יום לאחר פרסומן ברשומות.

     

    טיפים: מה חשוב לזכור כשמייבאים חלפים

     

    החלפים בארץ יקרים יחסית לעולם, מכמה סיבות. בחלפים מקוריים, שאין להם תחרות מחלפים חליפיים, הפערים הם מאות אחוזים. אבל גם בחלפים אחרים סובל לקוח פרטי שרוצה לרכוש חלף בעצמו ממחירונים מנופחים, שנועדו לגלם את ההנחה שמקבלים חברות הביטוח (עד 70%) והמוסכים (30%), שרוכשים את עיקר החלפים.

     

    לכן, במקרה של חלקים יקרים, כמו דשבורדים, מראות חשמליות, אלטרנטורים, מגדשי טורבו וחלקי פלסטיק בתא הנוסעים או בגוף החיצוני – כדאי לבדוק מחירים בחו"ל, באמצעות איביי, או אתרים המתמחים במכירת חלקי רכב. 

     

    יבוא חלקי בלימה ומנועים אסור לאנשים פרטיים, ויבוא חלקי בטיחות כמו כריות אוויר, רפידות בלמים וקסדות אופנוענים יחייב אתכם להציג אישורי "מעבדה מוסמכת" (מכון התקנים, מעבדת הרכב של הטכניון או אוניברסיטת אריאל) שיקבעו כי הם תקניים, דורשים עוד תשלום ועלולים להביא לחיובכם באחסנת המוצרים.

     

    חשוב: כמעט לכל חלק בכל רכב יש כמה גרסאות, לפי שוק ורמת אבזור. מראת צד למשל, יכולה להיות ימנית או שמאלית, עשויה להימכר עם מאותתים בתוכה או לא, ולהיות שונה בין רכב שנמכר בישראל, בארה"ב או בגרמניה. חשוב לבחור לפי קוד היצרן. בחלקים מתכלים, כמו אלטרנטורים, תצטרכו לבחור בין כאלה של כמה ספקים, שגם מהם רוכשים יצרני הרכב, שלא מייצרים את רוב החלקים בעצמם. יש גם חלקים, כמו אגזוזים או מראות פנים, שיש להם תקן ישראלי המתבסס על תקן זר, ותצטרכו להוכיח שהחלק שהבאתם עומד בתקן.

     

    חשוב גם לקחת בחשבון את עלות המשלוח והמסים. על יבוא חלפים בסך של עד 75 דולר לא תשלמו מסים. על חלפים בשווי 75 עד 500 דולר תשלמו 17% מע"מ ומס קנייה בשיעור 48.1%. אביזרי בטיחות, כמו פנסים, מגבים, צמיגים, מושבי בטיחות, כריות אוויר, דסקיות בלם, מערכות ABS וגלאי רוורס פטורים ממס קנייה, אבל מחייבים אישורים נוספים שייקרו את היבוא. במכס תידרשו להציג חשבונית רכישה, צילום רישיון רכב ותעודת זהות. אם אתם מייבאים עבור רכב לא שלכם יש צורך בייפוי כוח.

     

    בנוסף, יבואנים לא יתנו אחריות על חלפים שרכשתם בעצמכם, בעוד שעל חלפים מקוריים שרכתם אצלם חלק מהיבואנים יתנו לכם אחריות לשנתיים.

     

    כך או כך, חלפים רבים אפשר להשיג בישראל מסוחרי חלפים ומאתרי מכירה שמציעים מחירים נמוכים יותר. יבואני הרכב לא צפויים לשבת בחיבוק ידיים, וינסו להציע מחירי עבודה נמוכים יותר למי שירכוש מהם חלפים, והנחות נוספות. אם התקנה תגרום להם להפחית מחירים, היא תשיג את מטרתה.

     

    udi–et@yediot.co.il

     

    yed660100