שלישי 20 בנובמבר 2018
בפייסבוקבטוויטרבאינסטגרם
נגישות
ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    צילום : ידיעות אחרונות
    ממון • 05.08.2017
    חשמלית ושמה מהפכה
    היא עדיין מנפיקה פחות מ־100 אלף מכוניות בשנה, אבל יצרנית המכונית החשמלית טסלה היא אימת ענף הרכב המסורתי • עם 400 ק"מ ללא הטענה, אופציה לנהיגה אוטונומית ועדכוני תוכנה בלי להגיע למוסך, היזם אלון מאסק בדרך לשינוי תעשיית הרכב העולמית
    אודי עציון

    במושגי תעשיית הרכב העולמית טסלה היא יצרנית קטנה מאוד: פחות מ־100 אלף מכוניות בשנה, כשליש ממה שפורשה מייצרת בשנה, 5% מהייצור של אאודי, מרצדס וב־מ־וו, ואחוז בלבד ממה שנפלט בשנה מפסי הייצור של רנו־ניסאן, פולקסווגן וטויוטה. אבל החברה הקטנה שהוקמה בעשור הקודם מייצרת באאז של יצרן גדול ומצליחה להשפיע ולשנות את תעשיית הרכב.

     

    מסירת 30 דגמי ה"מודל 3" הראשונים בשבוע שעבר, כולם לעובדי טסלה, בצעד סמלי ויח"צני, הייתה ציון דרך משמעותי בתולדות החברה שמנהל אלון מאסק, אחד היזמים הבולטים כיום בארה"ב, מייסד "פייפאל" ו"ספייס X" (למשגרי חלל מתקדמים), ומי שמוביל את חזון ה"הייפרלופ" כתחליף זול ומהיר לרכבות, ואת מיזם "בורינג" לבנייה מהירה של מנהרות.

     

    אחרי שעד היום מכרה החברה מכוניות שעלו החל מ־70 אלף דולר, מחיר הנחשב גבוה במונחים אמריקאיים, "מודל 3" הוא הרכב העממי הראשון שלה, 35 אלף דולר (לפני סבסוד פדרלי הניתן לחשמליות, בסך 7,500 דולר). מי שייצרה בשנה שעברה 50 אלף עותקים ממודל S הסלוני שלה מתכננת לייצר פי 10 ממודל 3 בתוך שנה ולהיכנס לליגה של הגדולים. מאסק השתלט על החברה ב־2004, שנה לאחר הקמתה, כדי לקדם את חזון המכונית החשמלית. היום כבר ברור שהצליח, ובדרך שינה מוסכמות ושלח את תעשיית הרכב כולה לעשות שיעורי בית ולהתחיל לחשוב אחרת.

     

    כבר לא "חזון"

     

    REUTERS
    REUTERS

     

     

    שנים אמרו לנו יצרני הרכב שמכוניות חשמליות עדיין לא בשלות לייצור. ג'נרל מוטורס ייצרה והחכירה בסוף שנות ה־90 יותר מאלף מכוניות EV1, אבל אז היא גרסה אותן, וספגה ביקורת קשה בסרט "מי הרג את המכונית החשמלית". ואז, לקראת סוף העשור הראשון של המאה ה־21, באו טסלה ו"בטר פלייס" עם הבטחה גדולה. טסלה החליטה לייצר חשמליות בעצמה והתמקדה בפלח שוק היוקרה, דבר שסייע לה לספק טווח נסיעה גדול יותר, במכוניות שמחירן איפשר לצייד אותן ביותר סוללות. בטר פלייס בחרה לרכוש מכוניות עממיות מרנו, ולא שרדה. ההצלחה והעניין שיצרה טסלה מודל S שהושקה ב־2012, עם טווח מינימלי של 400 ק"מ ריאליים (מספיק כדי להעלים את "חרדת הטווח" מהחשמליות), חייבה את בטר פלייס להשקיע עשרות מיליוני דולרים ברשת החלפת סוללות למכונית שטווח הנסיעה הריאלי שלה היה 120 ק"מ.

     

    מאז הושקו חשמליות נוספות, אבל ב־2016 הפכה המודל S לחשמלית הנמכרת בעולם, עם כ־50 אלף מכוניות. ההצלחה של טסלה הובילה את שאר יצרני הרכב הגדולים להפסיק לראות את החשמליות כחזון שאולי פעם יתממש, ולהיערך להשקת חשמליות מתקדמות משלהן כבר בשלוש השנים הקרובות.

     

    "ניסאן ליף" החדשה, שתוצג בספטמבר, אמורה להציע טווח דומה, במחיר זול ב־10%. "שברולט בולט", שנכנסה לייצור השנה, עולה כמו ה־3 עם טווח דומה, אבל בינתיים נמכרת רק בכמה אלפים בודדים בחודש. לטסלה 3 יש כבר 500 אלף הזמנות, וכבר בדצמבר היא אמורה להיות מיוצרת בקצב של 20 אלף מכוניות בחודש. פולקסווגן מבטיחה להשיק חשמלית בגודל גולף, עם טווח של עד 600 ק"מ ומחיר זול ב־20% מטסלה 3 — אבל רק בשנת 2020. ממשלות צרפת, בריטניה וגרמניה כבר הודיעו על איסור מכירת רכבי בנזין ודיזל ב־2040, אולם לפי ההערכות רק 54% מהמכוניות שיימכרו באותה שנה יהיו חשמליות, כך שייתכן שהדד־ליין יצטרך להידחות מעט. אבל המהפכה בדרך.

     

    נהיגה בלי נהיגה

    מודל S הייתה מהרגע הראשון מכונית נחשקת. נאה מאוד מבחוץ ומתקדמת מאוד מבפנים, עם מסך מגע 17 אינץ' אופקי ענקי, כפול ממה שהציעו יצרנים אחרים באותו זמן. טסלה הפכה אותו למרכז תא הנוסעים, והמכונית נראתה מיד מתקדמת בהרבה מכל דבר אחר על הכביש. טסלה 3 שומרת על המבנה הזה, עם מסך 15.5 אינץ' קצת יותר קטן, במכונית יותר קטנה, אבל בינתיים שאר היצרנים מתחילים להעתיק את העיצוב, כפי שאפשר לראות בדגמי וולוו החדשים וב"רנו גרנד קופה".

     

    כבר ב־2014 השיקה טסלה את ה"אוטו פיילוט" ופיארה את יכולותיה לשייט עצמאית בכבישים בין־עירוניים, כולל בלימה והאצה בהתאם לתנועה ושמירת נתיב. יכולות דומות היו לרבות ממכוניות הפאר הגרמניות, כמו מרצדס S קלאס, אבל טסלה הציעה אותן במכוניות זולות יותר, על בסיס מצלמה של מובילאיי, מכ"ם של בוש וחיישנים אולטרה־סוניים. חלק מלקוחות טסלה התייחסו לרכב כאוטונומי כבר אז — עד לתאונה הקטלנית המפורסמת לפני שנתיים שבה נהרג נהג שהפעיל את בקרת השיוט המתוחכמת וצפה בסרט, בזמן שהמכונית לא זיהתה משאית שחצתה את נתיבה והתנגשה בה. התאונה הובילה לפרידה של טסלה ממובילאיי, ובמודל 3 כבר הותקן "אוטו פיילוט" מתקדם יותר, בתוספת תשלום של 5,000 דולר, שכולל 8 מצלמות, 12 חיישנים אקוסטיים, מכ"ם ויכולת לעבור נתיבים לבד. יכולות דומות הושקו באחרונה באאודי A8 החדשה, שמחירה יהיה גבוה פי 3־4 מהטסלה החדשה. טסלה הבטיחה כי ברגע שהחוק יאפשר זאת היא תשחרר ללקוחות עדכון תוכנה, שיהפוך את המכוניות לאוטונומיות.

     

    עדכון אלחוטי

    טסלה מודל S הייתה גם המכונית הראשונה שהציעה עדכון אלחוטי באמצעות מודם סלולרי שיכול להתבצע בכל רגע ובכל מקום. זה דורש הרבה ביטחון מבחינת הגנת סייבר, אבל בינתיים זה עובד, ויצרני רכב אחרים יצרכו לאמץ את היכולת הזו, שתהפוך עניין בסיסי בעידן הרכב האוטונומי.

     

    טסלה מייצרת את המכוניות שלה בקליפורניה, באופן סמלי במפעל ששימש בעבר את טויוטה וג'נרל מוטורס וננטש. אותם יצרנים גדולים שהיא באה לנצח. עד טסלה יצרנים הקימו פסי ייצור, לעיתים מפעלים, לייצור תיבות הילוכים, אבל לא מפעלי סוללות. לקראת הגידול הצפוי בכמויות הקימה טסלה ביחד עם פנסוניק היפנית מפעל סוללות ענק בנבאדה, הג'יגפקטורי, בהשקעה של יותר מ־2 מיליארד דולר, שיעסיק (כשיושלם ב־2022) כ־5,000 איש. אבל כבר היום הוא מייצר סוללות לרכב ולבתים עבור קולטים סולאריים ואוגר לשעות החשיכה את החשמל שהם מייצרים בשעות היום, וכך מבטיח חשמל נקי לטעינות ליליות למכוניות. בינתיים מתכננת טסלה מפעל סוללות נוסף באירופה, ובוחנת עם ממשלת סין ייצור דגמי טסלה במדינה. מרצדס היא יצרנית המכוניות הוותיקה הראשונה שהודיעה כי תקים בעצמה מפעל סוללות לצרכיה, לקראת הגברת ייצור הדגמים החשמליים.

     

    ויש גם הומור

    בתעשיית הרכב הרצינית עד אימה טסלה היא משב רוח מרענן גם בגישה. לפני שנתיים הכריז אלון מאסק על שדרוג אופציונלי לאחד הדגמים החזקים יותר של מודל S, תחת השם "לודיקריס ספיד" (מהירות מגוחכת), מחווה לסרט "ספייסבולס", שבעצמו ירד על סרטי "מלחמת הכוכבים". נתיך משודרג ומנוע מחוזק איפשרו למכונית הסלון היוקרתית לקצר את זמן הזינוק מעמידה ל־100 קמ"ש מ־3.2 ל־2.8 שניות בלבד, תוך תאוצה ב־1.1 ג'י. מודל S הפכה בכך לאחת המכוניות הזריזות בעולם, יותר מרוב מכוניות־העל. "זה כמו להחזיק רכבת הרים פרטית", קבע מאסק.

     

    הביצועים האלה לא היו חלק מהחזון הירוק של טסלה, אבל הם דיברו לקהל רחב, שרואה במכוניות גם מקור לביצועים והנאה, והבחירה בכינוי הזה למצב השיוט החללי המהיר והמסוכן מסרטו של מל ברוקס דיברה בדיוק לגיקים. מאסק מבטיח שגם ל־3 תהיה בעתיד אופציה למצב מהירות מגוחכת. אותה מהירות שבה דוהרת טסלה קדימה.

     

    UDI-ET@yediot.co.il

     


    פרסום ראשון: 05.08.17 , 20:35