שתף קטע נבחר
 

"היית לפני ההתעברות במקווה? כי יש אנשים שהיו יכולים לשלם על הילד יותר כסף"

בסדרת פגישות עם תחקירנית "ידיעות אחרונות" סיפק חיים אהרון יוספי, מבכירי העסקנים החרדים, הצצה נדירה מבפנים: כך והוא ושותפיו לוקחים ישראליות צעירות, מיילדים אותן בארצות־הברית ומוסרים את התינוקות לזוגות של חרדים אמריקאים, לעיתים תמורת תשלום

"בואי נאמר שכל ההוצאות סביבך, לצורך העניין, זה 50 אלף דולר, ואני מקבל 100 אלף... אולי אני עושה עלייך רווח, זאת אומרת שאני כאילו חגגתי עלייך עם חמישים אלף דולר. סיפסרתי עלייך. הדבר הזה מאוד בעייתי, מאוד רגיש. שתדעי, החוק אומר שמי שמשדל בחורה למסור ילד לאימוץ או נותן לה טובות הנאה, יכול לשבת 15 שנים במאסר. זה פלילי ברמה... אם אני עכשיו אומר לך, דבורה לאה, קחי 50 אלף דולר ואני מצפה לעובר שלך, זה נשמע בסדר. אנחנו עושים מה שנקרא עסק שווה. את מקבלת 50 אלף דולר, אני מקבל עובר. לא משנה אם אני מוכר אותו במיליון או לא מוכר אותו. את מבחינתך שיחקת אותה. רק שתדעי שהחוק מאוד מסוכן. עכשיו אני אומר, באופן עקרוני, בגדול, אני זורם איתך".

 

צפו בתיעוד:

 

 

אחרי שלל עדויות וראיות מכל רחבי העולם כחלק מתחקיר הסחר בתינוקות, הגענו לדבר האמיתי: חיים אהרון יוספי, עסקן בכיר ומוכר מאוד בציבור החרדי, ואחת הדמויות המרכזיות ברשת שעל פי החשד לוקחת צעירות חרדיות בהיריון מישראל, מיילדת אותן בארצות־הברית ומוסרת את התינוקות לאימוץ. לעיתים תמורת תשלום.

 

בשבועות האחרונים שלחנו אליו את דבורה לאה, צעירה חרדית עם סיפור כיסוי: "נכנסתי להיריון מגבר נשוי ואני במצוקה". יוספי, ביסודיות מרשימה, שירטט בפניה את המסלול שעוברות אותן צעירות בהיריון עד שתינוקן נלקח מהן ומועבר למשפחה מאמצת. הוא גם הציע לה תשלום עבור התינוק, שיתף במקרים נוספים שבהם "טיפל" ועל הדרך חשף את פעילותו הבעייתית בתחומים נוספים; למשל, חלוקת כדורים לדיכוי החשק המיני, זיוף מסמכי זהות ועוד.

 

השיחות איתו הן מסמך נדיר, והן מספקות הצצה מבפנים לפעילות הממושכת של מה שהוא עצמו מכנה "תעשייה", לכאורה, של סחר בתינוקות. בכמה מקרים מדובר? "המון, ים", הוא הודה בפני דבורה לאה. "את צריכה להוריד את הגרביים בגלל זה. הכוונה, יש עשר אצבעות בידיים, עשר אצבעות ברגליים. כאילו וואו".

 

הקשרים

"את מתרסקת"

 

יוספי הוא פעיל מוכר ב"דגל התורה" — הסיעה הליטאית בתוך מפלגת "יהדות התורה". הוא מקורב לגדולי הרבנים ומקובל לטענתו גם על חוגים חסידיים רבים. לפני כחצי שנה נעצר ונחקר על ידי המשטרה בחשד לזיוף ואספקת פטורים פיקטיביים מגיוס לצעירים חרדים, שאינם עומדים בקריטריונים של "תורתו אמנותו", אך טרם הוגש נגדו כתב אישום. "אם אני אספר לך עם מי אני מחובר את מתרסקת", הוא אמר לדבורה לאה. "בכירים במשרד הפנים, בצבא, במשטרה, בעיריות. היה לי פעם סיפור, עם בכירה במשרד הפנים שהייתי עוזר לה בהלוואות ללא ריבית, והיא הייתה עוזרת לי".

 

הגענו אליו בעקבות עדותה של אסתר, שגוללה את שעבר עליה מאז הכירה אותו ועד שבנה הקטן נמכר עם לידתו בארצות־הברית לזוג מקומי. בהמשך הגיעו אלינו סיפורים נוספים שבהם נטען למעורבות שלו. יוספי עצמו, לתדהמתנו, אישר חלק גדול מהפרטים ואף הוסיף בעצמו פירוט וסיפורים שלא הכרנו. השיחות שלו עם דבורה לאה היו רוויות באמירות גסות, שחצו לא פעם את גבול ההטרדה המינית.

 

יוספי מהלך כל העת בין התחום האפור לפלילי. כך, למשל, הוא מביע אכזבה מכך שדבורה לאה כבר ניגשה כביכול לרופאה באמצעות קופת חולים לצורך בדיקות ההיריון. "לא עשית חכם", הוא אומר לה. "מהיום אף פעם אל תלכי עם השם שלך. אני שולח אותך לרופא פרטי, ואת יכולה להגיד שקוראים לך רותי קוקוריקו. סתם שתדעי, הלכתי עם בנות לרופאים. 'אה, שלום איך קוראים לך?' רותי. את משלמת על זה ולכסף אין ריח. אני בא, סוגר, 500 שקל, 900 שקל. ואני גם דואג להביא לך תעודת זהות, איך אומרים, מספר זהות פיקטיבי".

 

כשדבורה לאה מספרת לו שאבי התינוק דורש לראות הוכחות שהיא ביצעה הפלה מציע יוספי פתרון פלילי אחר: "עכשיו אל תצטטי אותי, את תמיד יכולה לשמור קלף מאוד מסוכן — 'אני אלך למשטרה ואגיד שאנסת אותי'. באותו רגע הוא מתאבד. כי אף אחד לא יאמין שפרגית חמודה בת 21 אנסה גבר בן 33. יאמינו לך יותר מאשר לו".

 

אבל הוא לא אנס אותי.

 

"בסדר".

 

אף שהוא מתריע מפני עבירת שידול למכירת תינוק מפעיל יוספי כל העת לחץ כפול על הצעירה שיושבת מולו: מצד אחד חיזוקים חיוביים ("את חכמה", "אני מתפעל מהחוסן שלך", "יותר משאת חכמה, את חזקה", "את ראויה להערכה בלתי רגילה", "את מוכנה כל כך הרבה לסבול כדי שלמישהו אחר יהיה טוב"); ומצד שני השפלות מרומזות או ניסיון להבהיר לה כמה התנהגותה פסולה והיא זקוקה ל"חזרה בתשובה" ("נכנסת להיריון בצורה לא מכובדת, ויש לך אפשרות למנף את זה", "אדם רשע נקרא בעיני הקב"ה שנוא, רשע, משוקץ, אבל אדם שעושה תשובה הוא אהוב, ידיד"). יוספי גם רומז על המניפולציה: "אני משתדל פסיכולוגית ורגשית להזדהות איתך, לחסן ולחשל אותך. אני יכול להגיד לך שביצעת משהו גס, זול, ואת בחזקת מוצר, בית מסחר לפרוצות. אבל המטרה שלי היא לנקות אותך גם רגשית ופסיכולוגית".

 

התשלום

"תקבלי תמלוגים"

 

המפגש הראשון של דבורה לאה עם יוספי נערך בבית מלון ירושלמי, והפגישה השנייה והשלישית במשרדו שבקומת המרתף בתוך "לב לשומע". "לב לשומע" הוא אגף בארגון החרדי הגדול "לב לאחים", שעוסק בהחזרה בתשובה, בחינוך ועוד. בין הפגישות הוא שלח לה שלל הודעות מוקלטות, לכאורה כדי לחזק את הקשר. בתחילה יוספי משתמש במונחים כמו "למנף את הדבר הזה". בהמשך, הוא כבר מבהיר היטב את כוונתו ונעזר בסיפור של משפחה שבה "טיפל" בעבר. "אני אגלה לך סוד", הוא אומר. "אני דאגתי להם לתמלוגים לצורך הנישואים, למרות שאמרתי לך שזה נגד החוק כי כאילו שידלנו, כאילו קניתי את הילד".

 

מה זה תמלוגים?

 

"מעבר לאירוח ולטיסות, אני נותן לך גם בעזרת השם כאילו מתנה, לדוגמה עשרת אלפים או 20 אלף דולר. זה פלילי, ואוזניים לכותל... אבל בעזרת השם אני עובד מאוד קשה שגם את תקבלי תמלוגים".

 

בהקשר הזה, בחוק העונשין, סעיף 377א', נכתב: "הסוחר באדם... או הסוחר באדם ומעמידו בכך בסכנה דינו – מאסר 16 שנים: (2) הולדת ילד ונטילתו... ב': נעברה עבירה... בקטין, דינו של עובר העבירה — מאסר עשרים שנים. ג': המתווך לסחר באדם... בין בתמורה ובין שלא בתמורה, דינו כדין הסוחר באותו אדם. ד': בסעיף זה, "סחר באדם" — מכירה או קנייה של אדם או עשיית עסקה אחרת באדם, בין בתמורה ובין שלא בתמורה".

 

יוספי מסביר לדבורה לאה איך עובד התהליך, החל מהליווי שלו בימים אלה ועד הלידה. בבוא הזמן, הוא אומר, כשההיריון ייראה לעין, יארגנו לה "משפחה מארחת" בארצות־הברית, שאצלה היא תגור עד הלידה. "הם עושים את זה לשם מצווה", הוא אומר. "אמיתי, הם יכולים לחנוק אותך בכסף, לעטוף את כל הגוף שלך בכסף במקום בגדים".

 

אם אני לא מחזיקה מעמד עד אז, יש לך כבר משפחה מארחת שתסכים?

 

"תמיד יש לי ספייר".

 

זה נשמע כזה נפוץ, כשאתה אומר ככה.

 

"אני אעזור לך, תעשייתי".

 

על השאלה התמימה האם הוא מוצא מיד מה לעשות עם הילד, עונה יוספי: "כבר היום אני יודע. יש לצערנו בעולם המון משפחות חרדיות שלא יכולות להביא ילדים מכל מיני סיבות".

 

זה אומר שיש לך כבר משפחה?

 

"יש לי כמה, אני צריך להחליט מה אני רוצה. אגב, שאלה מאוד־מאוד מבזה, אם לא נוח לך... היית לפני (ההתעברות) במקווה? כי יש אנשים שהיו יכולים לשלם על זה יותר כסף... אנשים שאין להם ילדים מוכנים לשלם כל הון שבעולם".

 

בפגישה השלישית הוא מציע לתת לה טלפון כשר. כשנשאל האם משלמים יותר על ילד שנולד לאמא שראתה רק דברים כשרים, הוא אומר: "כן, כן. אני לא צוחק, נשמה. את לא מבינה".

 

אז ההורים המאמצים משלמים את ההוצאות?

 

"נכון, הורים או ארגונים. תלוי".

 

ליוספי חשוב להדגיש שיש לו "מתחרים" בשוק. "יש בזה כל מיני ארגונים", הוא אומר ומנסה להדגיש את יתרונותיו עליהם, "אבל זה מאוד רגיש. יש כל מיני מאכערים, אבל אני לא מדבר עליהם. אני מדברים איתך על דברים אמממ... ישרים, הגונים. שולחים אותך לחו"ל מתי שאת רוצה. לפעמים אני דואג שאחרים יעשו את זה ולפעמים אני עושה את זה בעצמי. דואגים לך למשפחה מארחת לכל תקופת ההיריון, ואת מקבלת ליווי צמוד".

 

צילום : ידיעות אחרונות

זה עולה לא מעט כסף. אני עובדת שם כדי לממן את זה?

 

"כל ההוצאות — ביגוד, איפור, ביטוח רפואי, לידה, רופאים, את לא משלמת שקל. אם את נוסעת מחר, אין לך הוצאות בחצי השנה הקרובה". יוספי מגדיל ומציע לממן כבר מעכשיו ליווי פסיכולוגי וגם בונוס: "אם תרצי נעשה מאמצים לתת לך גם איזה טיפול קוסמטי, סטודיו לעיצוב גוף. אני צריך, במירכאות או שלא, לפנק אותך. הכל נכלל במעטפת. טיולים, מסעדות, בילויים. יהיה מי שישלם את זה".

 

דבורה לאה שואלת מה היא אמורה לומר להוריה, כשתצטרך לטוס לארצות־הברית ולהיעלם להם לתקופה. "אני אעזור לך גם בזה", מבטיח העסקן, "יש לי שקים של תירוצים".

 

מה אומרים בדרך כלל להורים?

 

"שידוכים. נתנו להם שמות, איפה לברר על הבחורים. או עבודה, לטפל במשפחה".

 

דבורה לאה מתעניינת במצבן הנפשי של הבנות שעברו את התהליך ובודקת גם אפשרות לראות את התינוק מיד אחרי הלידה. "זה לא טוב נפשית כי מתחברים אליו", מסתייג יוספי. "יכול להיות שגם אצלך, בעניין הזה נצטרך להציב עזר פסיכולוגי".

 

התקלות

"התנהלות לא נכונה"

 

בכתבות הקודמות בסדרת התחקירים הבאנו את סיפורם של יעל וקובי (שם בדוי) שתינוקם נחטף ונמסר לאימוץ; את סיפורה של טל טרזי שתינוקה נלקח ממנה; של נועה חריף שניצלה מגורל דומה; ועוד מקרים שהגיעו לידינו. הבאנו שלל עדויות וראיות מרחבי העולם: משפחות מארחות, מתווכים, וחוקר פרטי אמריקאי. מאז קיבלנו פניות נוספות מנשים שסיפרו על מקרים דומים, ומאנשים שטענו שהם מכירים או היו שותפים לתהליך.

 

יוספי עצמו מספר על מקרים אחרים שבהם הוא היה מעורב, שניים מהם הוזכרו גם בעדותה של אסתר (ראו בנפרד). "יום אחד אני מקבל טלפון", הוא אומר. "שלום, קרה לנו מקרה, בתנו לומדת בסמינר והיא בהיריון".

 

סמינר, זה אומר שהיא בת פחות מ־18.

 

"כן. אולי 16, אולי קרוב ל־18, אל תתפסי אותי במילה. קבענו להיפגש, התקדמנו, עשינו את מה שעשינו, ובאותו סמינר כשכולם שאלו לאן היא נעלמה, הגרסה שלנו, גם לאחים ולאחיות שלה, הייתה שמצאו אצלה גידול. כולם אמרו תהילים והגיבו בדרמה, כשבעצם אף אחד לא יודע שהגידול הוא היריון.... ובעצם יצרתי את הגידול".

 

ההורים הסכימו שהנכד שלהם ילך לאימוץ?

 

"מ־א־ו־ד! הם אנשים הכי מאושרים דווקא בגלל זה. יצאתי הכי גדול בעולם, כי עזרתי להורים וכל ההחלטות היו בתיאום איתם. הבת שלהם הביאה עובדה מוגמרת שהיא בהיריון, ואני ואנשיי תמכנו בהם, דאגנו לשאת את הבת על מגש של זהב, לכל אורך ההיריון. כולל כרטיסי טיסה לאבא, לאמא. בואי לא ניכנס לפרטים".

 

ויש עוד. "אספר לך סיפור פי אלף עצוב", מעדכן יוספי. "בחורה בת 16, טוניסאית, פשוטה מאוד, רמת משכל... אפס. משפחה מאוד מזרחית, ילדה בעייתית עם איי־קיו נמוך. נכנסה להיריון מגבר צעיר. שלחנו אותה, וההתנהגות איתה לא הייתה כל כך נכונה".

 

מה זאת אומרת?

 

"כל מיני דברים. שלחנו אותה לארצות־הברית ורצינו לשלוח גם את הבחור, בן 17. לא הצלחנו, ככה השם רצה", כאן הוא עוצר, ומשחרר משפט חשוד: "היינו מוכנים לשלם עשרת אלפים דולר כדי שיקבל ויזה לארצות־הברית. לא קיבל. רצינו שאולי קצת ילווה אותה, בגלל המצב הנפשי שלה. האמריקאים סירבו. ההורים לא ידעו ורק אחרי זה התוודע להם. סמטוכה. קראו לי, ישבתי איתם כמה שעות. בסופו של דבר היא חזרה לארץ, נכנסה להיריון שוב מאותו בחור. התחתנו. חצי שנה אחרי זה גם התגרשו. אלוהים אדירים".

 

והתינוק הזה אצלה.

 

"הילד השני שלה כבר בן חמש־שש".

 

אבל הגדול בארצות־הברית.

 

"אני בטוח שטוב לו פי מיליון מהילד שנמצא אצלה. פי מיליון".

 

יוספי ממשיך ומספר על עוד מקרה. "סיפור עצוב", הוא מדגיש. "בחורה יותר דתייה ממך, מרוקאית משובחת שהתעברה מאיזה אדם שהיה נוסע איתה בשבתות לבתי מלון. היא מסרה את הילדה והתנהגו אליה לא יפה. כבר כמה שנים היא נשואה ולצערי לא מתעברת. אף אחד לא מבין. אנחנו עכשיו משקיעים בה עם רופאים, אבל מה שאנחנו עושים, היא לא נכנסת להיריון. והבטיחו לה כספים, הבטיחו לה דברים, ממש הורגים אותה".

 

מה זה הבטיחו לה? מי הבטיח?

 

"הבטיחו שיעזרו לה, הבטיחו תמונות (של הילד). עד היום פגועה נפשית, וזה סיפור מאוד עצוב בשבילנו. אני התחלתי לטפל בה והעברתי אותה לגורם נוסף. לא משנה אם הוציאו אותי מהתמונה או שאני יצאתי. ידעתי, אבל לא חייתי את הסיפור. יש בנות שאני ממש מעורב, כאבא ואף יותר בכל ההליך. שם לא הייתי מעורב והיום היא פונה אליי בטענות".

 

יוספי, במהלך המפגשים, טורח להדגיש כל העת כמה הוא אדם ערכי, וכמה המגזר שמתוכו הוא מגיע ערכי עוד יותר לעומת החילונים, הנחותים ממנו מוסרית. "חילונים זה עם הדומה לחמור", הוא אומר לדבורה לאה באחד המפגשים. "אין להם שום ערכים, אין ריספקט, אין מעצורים. לא שכל חרדי הוא מתקתק, ורדרד, אבל יש ערכים, הנהגה, חשיבה. אצל חילונים אין".

 

המכירה

"נשווק אותך יפה"

 

איך מתנהלת תעשייה שכזאת, שכוללת ככל הנראה כמה וכמה אנשים כמו יוספי, במשך זמן רב כל כך מתחת לרדאר? בהיעדר חינוך מיני, לא מעט נערות וצעירות חרדיות נכנסות להיריון, ומכיוון שהקהילה החרדית אינה סובלנית ומכילה כלפי מקרים כאלה, הן נאלצות למצוא פתרון. רובן משתפות פעולה בעצמן בהליך, ואחרות מאמינות בכל ליבן שרק לוקחים אותן ללדת רחוק מהמשפחה ומהחברים, והן תוכלנה לגדל את הילד בעצמן או לכל הפחות לשמור איתו על קשר. את אלה וגם את אלה קשה לשפוט, בשל מצוקתן האמיתית. קשר השתיקה נמשך שנים משום שכך בנויה החברה החרדית: אף אחת לא מדברת, משום שהיא אינה רוצה שיחרימו את ילדיה או יוקיעו אותה. אבל ברגע שסיפורה של אחת נחשף, גם האחרות אוזרות אומץ.

 

למה כל התהליך מתנהל בארצות־הברית ולא בישראל? משתי סיבות עיקריות. הראשונה היא הצורך להרחיק מהקהילה את הנערה שסטתה מהדרך ונכנסה להיריון, כדי "להגן" עליה, כביכול. השנייה, המשמעותית, היא העניין החוקי: "בארץ הרווחה מחליטה", מסביר יוספי. בארצות־הברית, לטענתו, זה אפשרי ואף חוקי. רוב הבנות חותמות על מסמכי אימוץ. התשלום, לכאורה, מועבר להן בשחור. ואולי יש עוד סיבה, כפי שניתן ללמוד מהמקרה של יעל וקובי מהכתבה הראשונה בסדרה: הסיכוי לאתר תינוק בתוך הקהילה החרדית הסגורה בניו־יורק קטן מאוד.

 

בפגישה השלישית איתו, כשהוא מרגיש קצת יותר בטוח, יוספי מספר לדבורה לאה שהוא כבר החל לפעול, ומספר שהשקיע מחשבה במציאת אזרחית ישראלית שתצטרף אליה בנסיעה לארצות־הברית, ללידה. יחד איתו או בלעדיו. "אני שובר את הראש מאז שפגשתי אותך בשבוע שעבר, עם תוכניות אופרטיביות לרמה של ארטיק, מסטיק, תחבושת של סיוע רפואי, רגשי, כספי. כספי, כן כספי. לסגור הכל. ברמה שכבר דיברתי עם המשפחות שרציתי שהגברת תאכיל אותך, שתהיי רגועה. רציתי לדבר עם איזו ידידה שלי שאולי בבוא היום — אני לא יודע אם אני אוכל להיות איתך בלידה, לא יודע אם תרצי — כבר הגיתי ברעיון".

 

לפני שהצדדים נפרדים לדרכם, ליוספי חשוב להבהיר עוד משהו: מעכשיו הוא משמש גם כאיש השיווק של דבורה לאה, בפני המשפחות שמועמדות מבחינתו לקלוט את הילד. "אני מתכוון לרומם אותך", הוא מבטיח. "לשווק אותך יפה, מכובד. לא שווה ערך לזין־וו־נון־הא (זונה). אשווק אותך כבחורה ערכית. אני משתדל לעשות את מלאכתי נאמנה". •

 

אם גם אתן נפגעתן מיוספי, אנא צרו איתנו קשר

 

ariela16@gmail.com


yudash@gmail.com

 

 

"אני חושבת על התינוק שלי המון ובוכה"

 עדות נוספת שהגיעה לידינו מחזקת את הקשר לכאורה של חיים אהרון יוספי לרשת הסחר בתינוקות. כשאסתר, אם חד הורית, נכנסה להיריון לא רצוי, יוספי הבטיח לה לדבריה סכום עתק עבור התינוק שברחמה. אסתר הסכימה, ועד היום היא מתחרטת

 

אסתר (שם בדוי), ישראלית שמתגוררת כעת בבריטניה, יצרה איתנו קשר מיד לאחר פרסום התחקירים הקודמים על הסחר לכאורה בתינוקות. במשך שעות ארוכות היא גוללה מסכת של ייסורים, ששיאה במכירתו של בנה התינוק מיד עם לידתו בארצות־הברית למשפחה חרדית מקומית. האיש שעומד במרכז הפרשה שלה, לטענתה, הוא אותו חיים אהרון יוספי. גם הוא עצמו לא הכחיש את מעורבתו בפני כתבתנו, ורק התריע: "תיזהרי ממנה!"

כשאסתר, בשנות השלושים לחייה, מזכירה את שמו של יוספי, היא מתכווצת בכעס וכאב. "הייתי חיית המחמד שלו", היא טוענת. "הוא ניצל אותי מינית, שכלית, הכל. הייתי השפחה שלו". לדבריה, בין השניים נוצרה במהרה תלות, בשל מצוקתה הכלכלית, כאם חד־הורית לשלושה ילדים, עולה חדשה בודדה, שנאלצה לישון עם ילדיה על הרצפה. "מה שקרה זה שנכנסתי להיריון ממישהו ולא ידעתי מה לעשות. גם התנדבתי בעבר באגודת אפרת, ולכן לא רציתי לעשות הפלה".

 

אסתר החלה בתהליך הקבוע שתואר כאן כבר בכתבות הקודמות: ארגון טיסה לחו"ל, אירוח, לידה ומסירת התינוק. "יוספי הבטיח לי מאות אלפי שקלים, כי זו משפחה של עשירים מאוד", היא אומרת. "אבל אחרי חודש זה התבטל כי הזוג החליט להתגרש, ואחר כך הייתה משפחה אחרת שאמרו שהם שולחים 100 אלף. יוספי אמר לי שיש לו את הכסף, אבל שהוא בעל הבית והוא מחליט מה כן ומה לא. השתגעתי. בכיתי, אמרתי לו, 'תקשיב, אתה רשע מרושע, איפה הכסף?'"

 

"חשוב לוודא שהילד טהור, לבן, אשכנזי"

 

לדבריה, בדרך לארצות־הברית התבקשה אסתר לעצור אצל דיינים־רבנים חרדים לצורך תחקיר קצר — נוהל שחזר על עצמו גם בסיפורים אחרים, שהבאנו בכתבות הקודמות. "הייתי צריכה להעיד מי האבא, אם הוא יהודי, אם זה היה אונס או מרצון, אם הלכתי למקווה. היה חשוב להם לדעת שהילד 'טהור', כמו שאומרים. גם מאוד רצו לדעת שהאבא לבן, אשכנזי".

 

הלידה עצמה, היא משחזרת, הייתה קשה. בליל שבת ישבו סביבה יוספי וההורים המאמצים ושרו לה, ומיד לאחר שילדה אסרו על הצוות להביא לה את התינוק. "בכיתי", היא אומרת, "אבל הם טענו שאי־אפשר, כי הוא בלע יותר מדי מים. ידעתי שזה לא נכון. למחרת, כשכולם הלכו לבית הכנסת, ביקשתי מאחות כלשהי לראות אותו והיא הסכימה. החזקתי אותו במשך חמש דקות, ואז הגיעה אחות אחרת ואמרה: 'את יודעת שאסור לך להיות פה, הבאת אותו לאימוץ'. אז חזרתי עם כיסא הגלגלים, שבורה לגמרי".

 

אסתר לא מכחישה שחתמה על מסמכי האימוץ, אך לטענתה הדבר נעשה מתוך מצוקה ומבלי שהבינה את המשמעות. אחרי שהכל נגמר, היא טוענת שאת הכסף שהובטח לה היא לא קיבלה. "יוספי התחיל לספר לי על כל ההוצאות שירדו", היא אומרת בכעס, ומספרת שקיבלה 40־50 אלף דולר אחרי שעשתה בלגן. "ידעתי שזה בגמ"ח בארצות־הברית, אז פשוט נסעתי, דפקתי בדלת ואמרתי שאני רוצה את הכסף. הוא (השם שמור במערכת — א"ש) אמר שכל היתר אצל יוספי. אחר כך, כשחזרתי ללונדון, במשך תקופה קצרה הוא שלח לי 1,000 דולר, ארבע או חמש פעמים, עם מכתב כדי שתהיה לו הוכחה שהוא שילם לי".

את פעילותו של יוספי בתחום הכירה כשסייע לה למצוא ישיבה לבנה. "היה סיפור מזעזע של ילדה בת 14 שהלכה למכולת ומישהו שהביא לה את הדברים הביתה אנס אותה. היא נכנסה להיריון ורק בחודשים המתקדמים של ההיריון קלטה. ההורים לא ידעו מה לעשות אז יוספי נכנס לתמונה. לכיתה שלה אמרו שיש לה את 'המחלה' (סרטן — א"ש) והיא צריכה להיות כמה חודשים באמריקה. כל אחת (בכיתה) אמרה תהילים כי יש לה את 'המחלה', כן? וכשהיא ילדה הביאו את הילד לאימוץ". כשנשאל על ידי כתבתנו על אודות הסיפור, יוספי עצמו אישר את הפרטים. "כן, נכון", הוא אמר. במקרה אחר, טוענת אסתר, היא סייעה לו להרגיע צעירה שנכנסה להיריון לא רצוי ותינוקה נמסר, ובסופו של דבר הסיפור שלה נמשך עד לימים אלה כשהיא הופכת את העולם כדי לחדש את הקשר איתו כפי שהובטח לה, לטענתה.

 

יוספי: "אם תצטטי אותי אגיד שאת שקרנית"

כשיוספי מבין שאסתר היא זו שהפנתה את כתבתנו אליו, הוא נבהל כהוגן. "מה היא עוד אמרה לך? אלו עוד טענות היו לה נגדי?" הוא חוקר את התחקירנית שלנו, שהזדהתה כדבורה לאה. "אני אומר לך עליה — ואם תצטטי אותי אגיד שאת שקרנית — תכבדי אותה פעם אחת, ו־39 פעמים חשדהו".

 

בינתיים, בביתה באנגליה, אסתר חושבת על בנה שנותר מאחור, וכמו נשים רבות שהיו מעורבות בסיפורים כאלה, מתחרטת. "אני חושבת עליו המון ובוכה. אחרי גיל 18 אני לא יודעת אם הוא ירצה בכלל להסתכל עליי. אני רואה את עצמי כקורבן הכי גדול בסיפור הזה. יש לי סיוטים. בעלי מאוד רוצה עוד ילד, כי יש לו רק אחד, אבל אני לא מסוגלת. אני בטראומה".

 

 

"להוריד לך את החצאית ולהכניס לך מכות רצח"

 

במשך הפגישות איתו, חצה לא פעם יוספי את הגבול בביטויים מיניים כלפי כתבתנו "דבורה לאה", הצעירה החרדית שכביכול בהיריון. הוא הוסיף שלל אמירות משפילות כמו "את מיוחמת", "ילדה מטומטמת", והודה: "יש לי המון קשר רגשי עם בחורות, כי אני מאוד זקוק לקשר עם נשים"

 

בסדרת המפגשים שלו עם דבורה לאה, חצה לא פעם חיים אהרון יוספי את הגבול גם בכל הנוגע להטרדות מיניות בוטות. כך, למשל, כסיפרה לו שאת הטלפון השני שבידיה קיבלה כביכול מה"אבא של התינוק", הוא אמר: "אני צריך להוריד לך את החצאית ולהכניס לך מכות רצח, למה את עוד בקשר איתו?... מגיע לך 2 סטירות לא יודע איפה". בהמשך גם הוסיף איום: "בינינו, מגיע לך מכות, שאני אפרק לך את הפרצוף", "היית מיוחמת, קרה מה שקרה", וגם "את נשמעת ילדה מטומטמת, למה לא השגחת גם אם עשית את מה שעשית בתור בחורה מיוחמת".

 

ומה היה קורה אם יוספי היה במקומו של הבחור שהכניס כביכול את דבורה לאה להיריון? "אם היא (דבורה לאה) לא הייתה עושה הפלה הייתי יורה בה, חד וחלק. אני שוחט אותך. מתאים לי לשבת כל החיים בכלא ואולי גם להתאבד. אני מעריך אותך כל שנייה שאת לא מפילה".

 

כשדיבר על עצם כניסתה להיריון, הוא הוסיף: "אולי טוב שזה מה שקרה, כי אם את טובה לחיי אישות פעם אחת, את טובה גם מאה פעמים. לדוגמה: בצה"ל יש ביטוי לא עדין, יכולת להפוך למזרון צהל"י". בפגישה השלישית הוא אמר: "את עונה על כל הפונקציות כמזרון הכי טוב לגבר, מכל הבחינות", ובהמשך הוסיף הצעה מגונה: "אני מציע שתהיי יום אחד עם איציק, יום אחד עם אבי, מה דעתך? זה נשמע אפילו מאוד נחמד. אני אומר לך את יכולה להיות בכיף עולמי". התבטאויות נוספות היו קשות מכדי להתפרסם בעיתון וצונזרו על ידינו.

 

שוב ושוב חזר יוספי על ביטויים מיניים שונים, כמו "אני לא חודר לך לתחתונים" ו"אני לא רוצה לחטט לך בתחתונים למרות שאני מאוד אוהב את זה", או "את פרגית צעירה", ושאל שאלות חטטניות לגבי האקט שבמהלכו נכנסה להיריון, או שאלות כמו "חסר לך חיי אישות?" וגם "את יותר יפה מאשתו? זאת אומרת, אם מה שקרה זה בגללך או בגללו", "יכול להיות שהיה לך להציע מה שלאשתו לא היה". וגם: "הוא בעצם קנה אותך בפרוטות ואת לא היית כזה, סליחה שאני אומר, אגוז קשה לפיצוח". בהזדמנות אחרת הוא נזכר בסיפור קודם שטיפל בו: "אני בעצם חושב לעצמי אם היה חסר לה חום ואהבה, או שיש לה הורמונים מוגברים. אני בהחלט מבין למה היא קיימה יחסים עם גבר, מאוד מובן".

 

פעם אחר פעם השפיל יוספי את דבורה לאה, שלמיטב ידיעתו הייתה צעירה חרדית במצוקה שאין לה עוד לאן ללכת. הוא כינה אותה "טיפשה", וטען שהיא "בנויה מחומר הורמונלי יותר חם... יש לך תשוקה מינית חולנית". הוא גם טרח להדגיש פעם אחר פעם שהוא עצמו יכול היה להיות במקומו של אותו בחור פיקטיבי. "אני לא בטוח שהייתי מתנהג שונה מהבחור הזה", אמר בהזדמנות אחת. אחר כך חזר: "יכול להיות שהייתי מגיע לאותה פינה שהוא הגיע. למה, רק את עשויה מהורמונים? כולנו כאלה", בפגישה השלישית הוא כבר היה בוטה יותר: "יש לי הפתעה בשבילך, את יכולה גם להקליט אותי למרות שאני הולך להפליל את עצמי, פיצוץ הפיצוצים, מגה־פיגוע, יש לי המון קשר רגשי עם בחורות וזה מאוד קשה לי כי אני מאוד זקוק לקשר עם נשים... אין לי את זה בבית, זה חסר לי... גם אם הייתי רוצה לצאת עם בחורות, שלא תתבלבלי, גם אם הייתי רוצה לשחק עם בחורות. אני חושב שההופעה שלך כן מושכת, חד וחלק".

יהודה שוחט

פורסם לראשונה 12.08.17, 20:37

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים