רכב לפי דקה
נהיגה ראשונה באוטותל, הרכב השיתופי החדש של עיריית תל–אביב שמתכנן להתפשט לכל הארץ – והשוואה מול כל האפשרויות האחרות: car2go, רכב פרטי, רכב שכור ומונית
קשה לוותר היום על מכונית פרטית, אפילו למי שגר בתל־אביב. למרות הפקקים ולמרות בעיות החניה, אין כמו מרחב פרטי שזמין בכל מקום, עם מזגן, מוזיקה משלנו ושאריות במבה של הילדים. מכונית פרטית מספקת ביטחון תחבורתי: הידיעה שתמיד תוכלו להגיע לאן שתרצו, מתי שתרצו. כשהממשלה פועלת בניגוד לרצון של רוב הישראלים, נכנעת למפלגות החרדים וסוגרת את התחבורה הציבורית בסופי שבוע; כשגוש דן הוא אחד הכרכים האחרונים במערב שעדיין לא פועלת בו רכבת תחתית או קלה; כשבאמצע השבוע האוטובוסים צפופים ולא מספיק תדירים - מכונית היא פתרון שקשה בלעדיו. אופניים וקורקינטים, על חשמל או על זיעה, הם פתרון רק לקילומטרים ספורים, ומוגבלים כשצריך להסיע ילדים או מטען.
רק שמכונית פרטית היא התמכרות יקרה. בלי לשים לב אנחנו מוציאים עליה אלפי שקלים בחודש. תפשפשו בקלסר החשבונות שלכם: גם אם יש לכם מכונית משומשת ששווה כמה עשרות אלפי שקלים בלבד, עדיין תוציאו בשנה כ־3,000 שקל על ביטוח, כ־3,000־2,000 שקל על טיפול שנתי ותיקונים, עוד לפחות כ־1,000 שקל על דוחות משטרה וחניה. וכמובן, יש את סעיף הדלק, שלגמרי מביא את הסעיף, ולבדו לפחות מכפיל את ההוצאה - ולרבים ישלש ויירבע אותה. ועוד לא דיברנו על ירידת הערך של המכונית והתשלומים על הרכישה. בקיצור, רובנו מוציאים על המכונית סביב 3,000 שקל בחודש. ועם המספר הזה יצאנו לבדוק את האלטרנטיבות של שכירת רכב לזמנים קצרים.
car2goהיא חברה שפועלת מאז 2008 באיזור המרכז, ומציעה 230 מכוניות בגדלים שונים, להשכרה לפי שעות. אוטותל היא שירות השכרת רכב עירוני לפי שעות שהחל לפעול הקיץ בתל־אביב. את השירות מפעילה חברת הבת car2go tlv לאחר שזכתה במכרז העירייה, בתנאי תשלום קצת שונים מהשירות הרגיל שלה, כאשר הרכב היחיד המוצע הוא יונדאי i10 אוטומטית. לשירות 260 מכוניות כאלה, והעירייה הקצתה לו 520 חניות ברחבי בעיר. המטרה: לעודד תל־אביבים ומי שנכנסים לעיר לוותר על רכב פרטי ולשכור אחד בכל פעם שהם זקוקים לו, בלי להעמיס בקביעות על הכבישים העמוסים ועל החניות שתמיד חסרות. אז איך זה מרגיש? יצאנו לנסות.
ההתנסות שלנו
אוטותל: רישום קצר באתר, הכנסת מספר ת"ז, בחירת סיסמה, צילום רישיון הנהיגה - והופ אנחנו רשומים במיזם. כן, כן, זה המיזם שמעצבן רבים בעיר כבר כמה שבועות בגלל החניות הריקות שליד הבית, חניות שהיו פעם חניות כחול לבן רגילות והפכו בין לילה לבלתי זמינות. שמנו את הרגש בצד, קיבלנו ממנכ"ל החברה גיל לייזר, הרצאה כמה חניות יתפנו לכולם ליד הבית אם המיזם יצליח, וחיפשנו באפליקציה רכב פנוי.
חצי דקה אחרי, אנחנו מוצאים מכונית במרחק של 400 מטר מאיתנו ויוצאים בהליכה מהירה לכיוון הרכב. יש לנו 15 דקות להגיע והשעון באפליקציה דופק. רצנו טיפה למרות שתכל'ס יש די הרבה זמן ואז ראינו אותה - יונדאי קטנה ומקושטת שממתינה רק לנו נוצצת בשמש הלוהטת. אין לנו מושג איך פותחים רכב בלי מפתח וחם מאוד. אמרו משהו על סיסמה, אבל השמש כל כך מסנוורת ושכחנו את כל מה שקראנו. אנחנו נכנסים לאפליקציה, לוחצים על כפתור התחלת נסיעה, אח"כ על מקש פתיחת דלתות ופתאום זה קורה והרכב נפתח. בתוך הרכב הבוהק יש מסך מולטימדיה משוכלל עם כפתור למוזיקה, לחצן לחיפוש חניה פנויה ו־waze מובנה. מרגיש מפנק.
מתחילים לנסוע ופתאום נדלקת נורית שמעידה על בעיה בלחץ האוויר של הצמיגים. אנחנו מתקשרים למוקד ובחור בשם רועי מסביר לנו בנימוס שאפשר לנסוע בתנאי שנדווח על התקלה בקלסר בתום הנסיעה. התחושה היא שיש מישהו שרואה אותנו ונמצא בצד השני בכל מקרה של תקלה.
נוסעים לכיוון הבימה ומחליטים לנסות לחפש חניה ולאסוף חברה. מסך המולטימדיה מראה לנו את כל חניות האוטותל הזמינות באזור. החניה הקרובה היא בשד' חן. עושים סיבוב קצר ומגלים שהיא נתפסה על ידי משאית UPS שבטח הביאה חבילה עם נעליים מאסוס לאחת מדיירות השדרה היוקרתית. המערכת, שמזהה רק רכבי אותוטל, לא זיהתה את המשאית וקצת התבאסנו מהחניה האבודה. נהג המשאית חוזר, רואה את הרכב הצבעוני וממהר להזיז את הרכב.
ככה מטיילים בעיר, מפעילים את הדיבורית בלוטות', שומעים את אמא בקולי קולות, מגיעים למסעדה ומסיימים את ההתנסות. 45 דקות נסיעה במחיר של 67.5 שקל. הציון למוצר: מצוין. נעים שיש חניות ייעודיות ולא צריך לחפש חניה. יש מוקד זמין לתקלות, מערכת המולטימדיה והטכנולוגיה להפעלת הרכב מרשימות ממש.
car2go: אחרי הרישום לשירות באתר, המתנו כמה שעות לקבלת הכרטיס החכם שיפתח לנו את הרכב. הרכב הכי קרוב היה זמין במרחק של 2.4 ק"מ מאיתנו ונאלצנו לנסוע כמה תחנות באוטובוס כדי להגיע אליו. הרכב היה נקי ונעים. אין את חווית המולטימדיה של האוטותל, יש רק רדיו אבל זה בהחלט הספיק לנו. הסתובבנו איתו 3 שעות באזור המרכז, חיפשנו חניה כמו רכב פרטי ולבסוף החזרנו אותו - לנקודת המוצא - אותו מקום שממנו נלקח. אחרי הפינוק של האוטותל שמאפשר להחזיר את האוטו בכל נקודה אחרת - זה פחות נוח.
למי זה טוב
בשורה התחתונה צריך לזכור, שחברות ההשכרה הרגילות מציעות כיום גם הן רכבים להשכרה ליום שלם, במחיר של כ־150 שקל למכונית קטנה אוטומטית עם כל הביטוחים הנלווים, ולפני מבצעים והנחות שלא תקבלו בעונת ההשכרות החמה של הקיץ. יש להן גם, טפו טפו טפו, מיני ידניות, שמחיר ההשכרה שלהן מתחיל בחורף בכ־80־90 שקל ליום בלבד. זה לא פתרון לנסיעה מפלורנטין לנמל, אבל כן שימושי אם אין לכם רכב ואתם צריכים אחד לנסיעה מחוץ לעיר.
כמו כן, תל־אביב לא תישאר עוד הרבה זמן היחידה שמציעה שירותים כזה. חיפה תשיק בקרוב אחד, ועוד עם מכוניות חשמליות, וגם ראשון־לציון, כפר–סבא ונתניה בדרך.
אז אוטותל או car2go? הראשון זול יותר בינתיים לנסיעות קצרות, אך יתייקר בהמשך כשהחברה תתחיל לגבות דמי מנוי. השני מתאים גם לנסיעות מחוץ לעיר ומציע מבחר גדול יותר של מכוניות - כי משפחה קשה להעמיס על היונדאי הקטנה. בשניהם הנסיעה זולה ממונית בכ־20־30%, אבל למונית לא צריך לחפש חניה אחר־כך. בשני המקרים, במחיר העלות החודשית של רכב קטן משומש, תוכלו לממן יותר מ־30 נסיעות עירוניות. למי שכמעט לא יוצא מהעיר ועושה את רוב התנועה שלו ברגל או באופניים, מדובר בשירותים משלימים מוצלחים. כך גם למי שכבר מחזיק רכב אחד בבית, ושוקל לקנות או לוותר על השני.

