חמישי 21 בפברואר 2019
בפייסבוקבטוויטרבאינסטגרם
נגישות
ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    פתרון מצומצם ומוגבל. אוטותל
    ממון • 17.08.2017
    אוטותל בתל–אביב: מהפכה או ביזנס?
    יובל קרני

    גם אני, כמו תושבי תל־אביב רבים, גיליתי שהעירייה החליטה לגייס אותי לפרויקט השיתופי של השכרת מכוניות בעיר. בוקר אחד התברר שמאות מקומות חנייה ברחבי העיר הופקעו לטובת מיזם עסקי של חברה פרטית (אוטותל, car2go) באזורים מוכי־חניה והועברו לרשותה, תוך שהעירייה השקיעה כ־100 מיליון שקל בפרויקט.

     

    לא צריך לספר לאף אחד על בעיית החניה בתל־אביב. היא הפכה אקוטית יותר בשנים האחרונות מאחר שאין בישראל פתרונות תחבורה ציבורית מודרניים. פעם עוד היו חניונים ציבוריים ועירוניים לטובת תושבי העיר, אבל חלקם נעלמו לטובת מיזמי נדל"ן (חניון מכבי המפורסם הפך למפלצת נדל"ן מכוערת). ככל שעובר הזמן המצוקה הולכת ומחריפה, ועכשיו העירייה החליטה "להעלים" עוד מאות מקומות חניה ולהכניס מאות מכוניות להשכרה בגודש הבלתי נסבל. יש פה פרדוקס, לכאורה: מורידים את מספר מקומות החניה ומוסיפים עוד מכוניות לתוך סיר הלחץ האורבני הזה.

     

    הבעיה של אוטותל היא בעיקר בשיווק ובהסברה. מדובר בפתרון דרמטי, ש"נכפה" על התושבים ללא שיתוף, הסברה או קמפיין. אמנם העירייה טוענת שהיה גם היה - אבל אני ורבים שדיברתי איתם לא ידעו על המיזם. וכך, במשך ימים שלמים עומדים מקומות החניה של המיזם ריקים ושוממים בעוד תושבי העיר ממשיכים במרדף למצוא פיסת אספלט כדי לשים בה את הרכב אחרי יום עבודה.

     

    בשבועיים האחרונים צללתי לפרטי המיזם. המחיר גבוה בעיניי: שקל וחצי לדקת נסיעה (ואם תתפוס את הרכב ל"עצירת ביניים" תשלם על הרכב החונה 75 אג' לדקה). נסיעה נטו של שעה בתל־אביב תעלה 90 שקל. ואם נתקעת בפקק ולא זזת מטר - החשבון עליך. בנוסף, יתווספו בקרוב דמי מנוי של 40 שקל בחודש וכמובן השתתפות עצמית של 2,000 שקל במקרה נזק או תאונה (על־פי החוק, מסבירים לי בחברה).

     

     

     

    המטרה ברורה: להוריד את מספר המכוניות הפרטיות מהכביש. היעד: ארבע מכוניות פרטיות על כל מכונית ירוקה, בתוך שנה עד שנתיים. אשרי המאמין. כך מבטיחים לנו, שהפקעת מקומות החנייה כיום תשתלם בעתיד.

     

    בעיה גדולה בעיניי, שהפתרון של אוטותל מצומצם ומוגבל. הפרויקט מיועד לשימוש בתל־אביב בלבד. באופן תיאורטי, ניתן לצאת עם רכב מחוץ לעיר אבל אז לשלם 1.5 שקל לדקה על כל הנסיעה. מה יעשה תושב שצריך פתרון תחבורתי לארוחת ערב משפחתית באשדוד? או חברים שרוצים לצאת כמה שעות לאירוע חברתי בהרצליה? ואם אוטותל נשאר בתחומי תל־אביב והמחיר לא עממי - אז למה לא לקחת מונית? באוטותל טוענים שהמחיר זול בכ־20% ממחיר מונית ממוצעת בעיר, ושבסוף מסת המשתמשים תהיה כדאית לכולם. ונכון, זה פתרון מהפכני, אבל בלי שיתוף פעולה עם רשויות מקומיות נוספות (כמו פרויקט תל־אופן), אין פתרון אמיתי לבעיה.

     

    באוקטובר השנה יחל השירות לפעול באופן מלא אחרי תקופת הרצה. ניפגש באוקטובר 2018, אפילו בינואר 2019. אם כל מכונית ירוקה תוריד ארבע מכוניות מהכביש - דיינו. אני קצת ספקן. אבל אם זה יקרה - מפח הנפש כנראה יהיה שווה.

     


    פרסום ראשון: 17.08.17 , 17:03