מונופול משחות השיניים

השר אלי כהן כתב לממונה על ההגבלים כי שסטוביץ, דיפלומט ויוניליוור גובות מחירים גבוהים ביחס למוצרים דומים בעולם וביקש ממנה להכריז עליהם כמונופול

שסטוביץ, יבואנית משחת השיניים קולגייט, יוניליוור, יבואנית הדיאודורנטים, ודיפלומט, יבואנית סכין הגילוח ג'ילט, שוב על הכוונת: שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן פנה אתמול לממונה על ההגבלים העסקיים, מיכל הלפרין, במכתב רשמי וביקש להכריז על יבואני הטואלטיקה הרשמיים בישראל כמונופול על בסיס מסקנות מעבודה שהכין משרד הכלכלה.

מהעבודה עולה שנתח השוק של היבואנים בתחום הטואלטיקה עולה על 50%, והם גובים מחירים הרבה יותר גבוהים ביחס למוצרים דומים בעולם. ראוי לציין כי הממונה פועלת במקביל לשינוי חקיקה, ולפיו יתאפשר לה להכריז על כל גורם בעל כוח שוק משמעותי, גם אם נתח השוק שלו אינו עולה על 50%, כמונופול שיפעל תחת פיקוח.

 

עם זאת, צריך לזכור כי הכרזה כמונופול בלבד אין בה כדי להוריד מחירים, ונדרשים צעדים משלימים כמו הקלות להגברת התחרות בשוק מצד יבואנים נוספים. היבואנים הבלעדיים שאליהם מתייחס השר כהן הם כאמור שסטוביץ, המחזיקה בנתח שוק של 66% בקטגוריית משחות השיניים; דיפלומט, המחזיקה בנתח שוק של 80% בתחום סכיני הגילוח; ויוניליוור, יבואנית אקס, רקסונה ודאב, המחזיקה בנתח שוק של 44% בתחום הדיאודורנטים. כהן: "אנחנו נפעל בכל האמצעים כדי להביא לידי הגברת התחרות בשוק ולהורדת המחירים לצרכן".

בניגוד לישראל, את שיווק המוצרים באירופה עושים מפיצים רבים, ונתח השוק שלהם בדרך כלל אינו עולה על 30%. בישראל השיווק נעשה באמצעות יבואנים בלעדיים, שבחלק מהתחומים נתח השוק שלהם גבוה מ־50%. כהן מבקש מהממונה לערוך בדיקה כלכלית, וככל שנתח השוק שלהם גבוה מ־50% להכריז עליהם כמונופול. בד בבד, יש לבחון כלים שאפשר לנקוט כדי להבטיח שמוצרים אלו יימכרו במחיר הוגן.

 

 
אלי כהן | צילום: אוהד צויגנברג
אלי כהן | צילום: אוהד צויגנברג

 

 

זו לא הפעם הראשונה שהשר כהן נוקט פעולה לצמצום כוחן של חברות הטואלטיקה. לפני כחודשיים פירסם תקנות מחייבות את הקמעונאים הגדולים לסמן מוצרי טואלטיקה הנמכרים במחירים גבוהים בהרבה לעומת מדינות אחרות – ולהציג את המחיר הישראלי ליד המחיר מחו"ל.

 

 

מיכל הלפרין | צילום: אוראל כהן
מיכל הלפרין | צילום: אוראל כהן

 

ההחלטה התקבלה על ידי השר לאור ממצאי סקר שיזם משרדו ואשר העלה כי הצרכן הישראלי משלם בממוצע ‭48%‬ יותר ממקבילו בחו"ל על סל מוצרים נבחרים בתחום הטואלטיקה. מדובר במוצרים בקטגוריות הנשלטות על ידי יבואנים: משחות שיניים, דיאודורנטים, סכיני גילוח וסבוני כלים. לעומת זאת, כשמדובר במוצרים הנשלטים על ידי ייצור מקומי, כמו אבקות כביסה, מרככי שיער וסבון נוזלי, ישראל זולה ב־35%. ‬

בסך הכל הושוו המחירים של ‭45‬ מוצרים למחיריהם ב־‭13‬ מדינות. "נקטנו גישה שמרנית, ואלמלא כן היינו מגיעים לפער מחירים כולל של ‭60%‬ ויותר. הפערים אינם הגיוניים ואנחנו לא מוכנים להשלים איתם", הסביר השר.

השר גם הודיע על כוונתו להוביל שינויים דרמטיים ברגולציה שיאפשרו גידול ביבוא המקביל, אם כי בתחום זה הוא כפוף לרצונו הטוב של משרד הבריאות. "הטואלטיקה היא רק הקטגוריה הראשונה", הודיע כהן, "חרתנו על דגלנו את המלחמה ביוקר המחיה, ונגיע עם קטגוריות נוספות".

 

 

 

navitz@yedioth.co.il

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
כל התגובות לכתבה "מונופול משחות השיניים"
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים