מה שלומך, כיתה א'

תשכחו מ"בוקר טוב ילדים, מי לא הכין שיעורי בית?" • בקרוב תלמידי בית־הספר היסודי יגיעו לכיתה, יסגרו את ספרי הלימוד ויתחילו את היום עם שיעור בדיבור: שיחה עם המורים על כל מה שמטריד אותם • באילת זה קורה כבר שלוש שנים, וכולם מרוצים: "היום מתחיל ברוגע ולא ישר מתחילים ללמוד. כיף שיש מקום וזמן לשתף ברגשות ולהוציא את כל מה שיש בפנים"

החל מהשנה המעבר מהגן לבית־הספר היסודי יהיה חלק יותר: את המפגש או שעת הריכוז בגן יחליפו שיחות של רבע שעה בתחילתו ובסיומו של יום הלימודים, שבהן התלמידים יספרו למורים על מה שמציק להם, יחליפו חוויות על היום שעבר בכיתה ויחלקו את התחושות, הציפיות והאכזבות שלהם.

"אנחנו לא יודעים מה עבר על הילד יום קודם ובאיזה מצב רוח הגיע לבית־הספר", אומרת אתי סאסי, מנהלת האגף לחינוך יסודי במשרד החינוך. "במפגש הבוקר המורים יקשיבו לילדים ויתייחסו לתחושות שלהם, בלי שום חומר לימודי. חשוב שהתלמידים יתחילו את היום עם המסר שלמורים אכפת מהם והם לא מתעניינים רק בהישגים שלהם. בסיום יום הלימודים תיערך שיחה נוספת, והמורה יוודא שאף ילד לא יוצא הביתה עצוב".

בחלק מבתי־הספר באילת פותחים וסוגרים את היום בשיחה זה שלוש שנים במסגרת התוכנית "פסיכולוגיה חיובית". נועה גוקמן, מחנכת כיתה ו' בבית־הספר היסודי "אלמוג" באילת, מקיימת זו השנה השלישית "מעגל בוקר" של שיחה עם התלמידים לפני השיעור הראשון של היום. "פתיחת יום הלימודים בשיחות עם התלמידים ובהבעת תחושות ומחשבות היא הכרחית, והיום אני לא מבינה איך אפשר להתחיל את היום בהוראה", אומרת גוקמן. "במקום להגיד 'תפתחו ספרים ומחברות' אני מבררת איך הם מרגישים ומה עבר עליהם. גם עלינו המחנכות התהליך השפיע לטובה.

"הפנייה לרוב אינה ישירה אלא מקיימת שיח או שואלת שאלה מכוונת", אומרת גוקמן. "למשל, אם תלמיד מאחר אני מעלה באופן כללי את שאלת האחריות. מה זו אחריות עבורם? תלמיד סיפר שאמו יוצאת לעבודה בשעה שש בבוקר והוא צריך להעיר גם את אחיו ולדאוג שילך לבית־הספר. הוא אמר שזה קשה ושלפעמים הוא לא מצליח להתעורר, ואחד התלמידים התנדב להתקשר אליו כל בוקר כדי להעיר אותו. מעגל הבוקר משרה ביטחון בקרב התלמידים, והם מספרים חוויות טובות וגם קשיים".

 

 

נפתלי בנט | צילום: אלכס קולומויסקי
נפתלי בנט | צילום: אלכס קולומויסקי

 

 

אגם ינקוביץ, תלמידתה של גוקמן, מסכימה איתה לגבי חשיבות השיחות ותרומתן לתלמידים. "היום מתחיל ברוגע ובכיף ולא ישר מתחילים ללמוד", היא מספרת. "כיף שיש מקום וזמן לשתף ברגשות ולהוציא את כל מה שיש בפנים. יש לנו אפשרות לבטא את עצמנו כל יום, אנחנו מדברים על דברים של הלב והרגש ועל נושאים חשובים שקורים בארץ. לפעמים יש ילדים שקרה להם משהו בבית והם מספרים, לפעמים מדברים על ריבים עם חברים. כשהבוקר נפתח בכיף כל היום כיף".

שר החינוך נפתלי בנט שם דגש מיוחד על הגילים הצעירים בקרב התלמידים. "הפכנו את הפירמידה ואנחנו משקיעים בהם יותר לא רק במשאבים של שעות, לא רק בצמצום מספר התלמידים בכיתה, אלא גם בהסתכלות על הצרכים הרגשיים של הילדים. כך התלמידים יהיו פנויים ללמידה במהלך היום ולאורך כל השנה".

מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב הוסיף כי "המיזם החדש נועד להעמיק את הקשר האישי של המורה עם התלמיד. ככל שנעניק לילד תחושה של מסוגלות, כך נעצים אותו יותר להתפתח בכיוונים אחרים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים