חנות דקתלון החדשה: בלי נייקי ואדידס
ביקרנו בחנות הראשונה של ענקית הספורט הבינלאומית שהישראלים כלֿ–כך אוהבים, שתיפתח מחר בראשל"צ • הרשת תמכור בארץ רק את מותגיה הפרטיים, ותפתח אתר ישראלי כבר בֿ–2017 • המוצרים, החידושים והמחירים שישברו את השוק
לא במקרה מכונה רשת דקתלון (DECATHLON) "איקאה של הספורט". כמו הענק השוודי של הציוד לבית, יודעת ענקית הספורט הצרפתית את נפש צרכניה. אפשר לראות זאת במבנה החנות הראשונה שלה — שתיפתח מחר במתחם G בראשון־לציון — במדיניות המחירים ובתמהיל המוצרים.
לא במקרה שאבה הרשת העולמית את שמה מענף התחרות האולימפי קרב־רב, המכונה גם קרב 10, אחד המסובכים והמאתגרים באולימפיאדה. דקתלון עשתה שיעורי בית ויודעת את נפש צרכניה הפוטנציאליים הישראלים, שוחרי הספורט לענפיהם, המהווים על פי בדיקותיה 56% מבני 21 פלוס, גברים ונשים במידה שווה — לעומת 40% בלבד בצרפת. זהו קהל מכור שזועם על המחירים בארץ, החל בנעליים וכלה בציוד הספורט המקצועי לענפיו השונים.
כשהצרכן הישראלי משווה את המחירים לחו"ל, הוא מקבל חום. מדובר בפערים של עשרות עד מאות אחוזים. לא פלא שיותר ויותר מקניות מוצרי הספורט הניתנים לשילוח נעשים באינטרנט, או בביקורים הרבים של הישראלים בחו"ל. כשמדובר במוצרים שאי– אפשר לשים במזוודה ויקר לשלוח, כמו גלשנים או אופני כושר, מתחילות הבעיות.
דקתלון מתכוונת לתת מענה. "בהשוואה לאירופה אנחנו נהיה בפערי מחיר של 2% בממוצע", מבטיחה לואיס שקרון, מנכ"לית דקתלון ישראל. ועוד הבטחה: "הרשת תציע לישראלים אתר אינטרנט כבר לקראת סוף 2017", אומר אמורי גבריאל, מנהל החנות בראשון לציון. בניגוד לאיקאה ישראל, בה מבטיחים כבר שנים מכירות באינטרנט גם בארץ ולא מקיימים, דקתלון הופכת לרשת הבינלאומית הבולטת הראשונה שמצמידה את תחילת המכירות באינטרנט בארץ סמוך מאוד למועד הפתיחה של החנות הראשונה. ומה עם חנויות נוספות? "כמה נקודות נפתח ואיפה, הכל תלוי בהתפתחות של החנות הראשונה", אומרת שקרון, שלא מוכנה להתחייב.
נפתחים אוטומטית ומתקפלים לגודל מינימלי. אוהל לשלושה: 194.90 שקל
החדשות הרעות: הצרכנים בישראל יוכלו לרכוש — בחנות וגם באתר — אך ורק את מוצרי המותגים הפרטיים של הרשת, ולא את מותגי הספורט הידועים האחרים שהרשת משווקת בעולם. אל תחפשו כאן את אדידס, נייקי, ריבוק, בילבונג ועוד עשרות מותגים. מכירה של מוצרי המותגים הפרטיים בלבד תאפשר לרשת לשלוט במחירים, להציג רמת מחירים קרובה לאירופה, ולהימנע מהתחרות הקשה מול המותגים, שלגדולים מביניהם — אדידס ונייקי — יש בארץ חנויות משלהם. "ידענו שהמחיר הוא המרכיב שעליו ניבחן", אמרה אתמול שקרון במסיבת עיתונאים לרגל פתיחת החנות הראשונה. לדבריה, היא למדה את שוק הספורט בישראל באינטנסיביות במהלך השנה האחרונה. "ידענו שאם ניתן מחירים גבוהים מאשר באירופה, לא ייכנסו אלינו", הוסיפה.
ידידותית, שוברת שוק
לדקתלון כ־25 מותגים פרטיים, המתחלקים לפי קטגוריות הספורט השונות. לכל קטגוריה מותג פרטי משלה. כך לדוגמה, המותג של מוצרי הקמפינג והטיולים קרוי Quechua, של מוצרי הכדורגל והכדורסל — Kipsta, של הגלישה — Tribord, של ההליכה — New Feel, וכן הלאה. בחנויות הרשת בעולם אחראים מותגי הבית לכ־50% בלבד מהמכירות. מוצרי המותגים האלה ידועים באופן כללי כמוצרים שמספקים תמורה טובה למחיר. בדומה לאיקאה, יש לרשת מרכזי פיתוח מרשימים, שיתופי פעולה עם ספורטאים ידועים (למשל השחיין הצרפתי אמורי לבו), וגם פיתוחים בלעדיים לספורטאים, בעיקר חובבנים.
טיילנו אתמול בחנות בראשון לציון. גודלה (3,000 מ"ר) ממוצע יחסית לחנויות הרשת באירופה, שרבות מהן מגיעות ל־4,000 מ"ר ויותר. המגוון מרשים. יש עשר מחלקות על: טיולים, אופניים, ספורט רחוב, כושר, שחייה, כדורגל, כדורסל, גלישה, ריצה, והליכה. לצידן הרבה מחלקות קטנות. סך הכל: כ־60 ענפי ספורט.
פיתוח של הרשת, 119 שקל
המגוון המסיבי והשטחים הגדולים הם של המחלקות הגדולות. למחלקות הקטנות, כמו דיג לדוגמה, יש ייצוג סמלי על קיר תצוגה קטן יחסית. "אנחנו מנסים לראות איך תהיה התגובה בשוק הישראלי למוצרי הדיג", אומר גבריאל. "לדעתי יש פוטנציאל, בגלל חוף הים הארוך בארץ". עולם הגולף, או סקי על משטחי קרח כמו אגמים, לא הובאו כלל לישראל.
אחת המחלקות הבולטות בכניסה היא כאמור הריצה. "מדובר בשוק גדול מאוד בישראל. תראי כמה מרתונים יש בתל אביב בלבד", אומרים לנו ברשת. בכניסה בולטות גם מחלקות הכדורסל, הכדורגל והגלישה, תחום ספורט פופולרי במיוחד באזור תל–אביב וגוש דן, על פי מחקרי הרשת. אם וכאשר תיפתח חנות בירושלים, מחלקת הגלישה לא תככב בכניסה. בגלישה, כמו בכל מחלקות הרשת, ההתמקדות היא בפתרונות לציבור הרחב: יש הרבה ציוד של גלישת גלים, הפופולרית ביותר, ואין כמעט ציוד הקשור לגלישת עפיפונים, תחום מאתגר ומצומצם .
החנות ידידותית — המעברים רחבים, יש שביל הליכה מרכזי שממנו מתפצלים שבילים למחלקות השונות. בכניסה לכל מחלקה יש שילוט ברור בעברית, והמוצרים מסודרים מן הקל אל הכבד: המוצרים הקרובים ביותר לשביל ההליכה המרכזי הם הזולים בקטגוריה ומיועדים לחובבנים. ככל שמעמיקים פנימה לתוך המחלקה, יש מוצרים מקצועיים וגם יקרים יותר. במחלקת הכדורגל יש בחלק הקרוב כמויות גדולות של כדורים זולים לחובבנים ב־15.90 שקל. כשנכנסים פנימה רואים את הכדורים למקצוענים ב־59.90־99.90 שקל.
מגוון הביגוד לסוגי הספורט השונים מרשים, במחירים וגם בעיצוב. טי־שירטים מנדפי זיעה לריצה לגברים ב־38.90 שקל, מכנסי נשים מחמיאים לשיעורי כושר באותו מחיר. מעיל רכיבה קל לגבר ב־194.90 שקל. אם כי פריטי הביגוד לספורט המתאימים לחורף יגיעו רק באוקטובר.
גלשן סאפ ב־ 1,560 ש'
ואיך המחירים בכלל? קשה מאוד להשוות כשיש 16,000 מוצרים. חיפשנו את המוצרים שנמכרו לאחרונה במבצעים באירופה, ושמעריצי דקלתון הישראלים אוהבים להתרברב שקנו. למשל כיסא קמפינג ב־2 יורו שנקנה בצרפת, או חולצת ריצה מקצועית לחורף ב־5 יורו שנרכשה בברצלונה. לא מצאנו להם זכר. כמדיניות, מתברר - לפחות בשלב הראשון - לא יגיעו לארץ המבצעים העמוקים של אירופה.
מצד שני, יש הרבה מוצרים שבהם החנות "שוברת" את השוק. ולא רק בנעלי ההליכה, שמחיריהן מתחילים ב־44.90 שקל, או בנעלי כדורגל שמחיריהן מתחילים ב־59.90 שקל. יש מוצרים שנמכרים ב־50%־60% פחות בהשוואה למוצרים מקבילים בשוק. למשל, מחבטי טניס ב־34.90־99.90 שקל, אופניים לגילאי 12־16 ב־430־700 שקל, אופניים למבוגרים, כולל מקצועיים, ב־780־1,800 שקל, גלשני גלים ב־1,000־2,000 שקל, מגוון סקייטבורדים ב־79.90־100 שקל, שולחן פינג־פונג ב־860 שקל, סאפ ב־1,560 שקל. עוד מוצר מאוד משתלם: חולצות מנדפות זיעה ב־15.90 שקל.
עשינו גם השוואת מחירים קטנה למוצרים שקנינו רק לפני שבוע בחנות הרשת ברומא. רוב המוצרים נמכרים במחירים זהים פחות או יותר, אבל מצאנו גם כמה שהם זולים יותר בארץ: מכנסיים לטיולי שטח לגברים, מבד מאוורר וגמיש, עלו ברומא 80 שקל. בארץ - 64.90 שקל. מעיל גשם לגברים: ברומא 39 שקל, בארץ 31.90 שקל. חולצת פליז לגברים עם רוכסן – 15.90 שקל בארץ, 18 שקל ברומא.
תא הלבשה לנכים
גדול, מואר ומושקע
חידוש ראוי שמצאנו: במתחם תאי המדידה, המעוצבים כתאי הלבשה לספורטאים, בולט תא מושקע, גדול, מואר ונוח, המותאם לנכים בכיסא גלגלים, עם ידית אחיזה ואפילו מראה נמוכה יחסית. עוד ראוי לציון: במחלקת האופניים לא תמצאו כמעט אופניים חשמליים, ולא תמצאו כלל מכשירי אוברבורד — עקרונית לא מוכרים ברשת מכשירים שאינם ספורט. מוצר מעניין שבולט כבר בכניסה הוא Easy Breath - מסכה לצוללנים, פיתוח של הרשת, המאפשרת לנשום רגיל ללא ציוד מסורבל. המוצר מצליח מאוד בעולם (חבל שלארץ הוא יובא רק בצבע אחד). בסניף הרשת ברומא הוא עלה 30 יורו, שהם 128 שקל. ובארץ? 119 שקל.
מוצר שהרבה ילדים ונערים ישמחו לקבל כמתנה: שער כדורגל Kipsta. המחיר: קטן - 80 שקל, גדול - 214.90 שקל. עוד מוצרים מעניינים: אוהלי Fresh&black, שנפתחים אוטומטית ומתקפלים לגודל מינימלי, מוצגים בחנות כשהם פתוחים, כולל הדגמה והתנסות. אוהל לשלושה, לדוגמה, נמכר ב־194.90 שקל. Run light, פנס ייעודי לריצת לילה, פיתוח של הרשת - 160 שקל.Rol net, רשת פינג־פונג עם גלגיליות שמתאימה לכל שולחן – 139 שקל. מנשא ילדים לקורקינט — משטח שאפשר להרכיב על כל קורקינט והילד עומד עליו, ב־39 שקל.
מחלקה גדולה בכניסה לחנות, מחירים נמוכים
מה מפריע
• הליכונים: יש אופני כושר, אבל לא הליכונים.
• מוצרי תזונת ספורטאים: המחלקה היחידה שבה נמכרים מוצרים שאינם מותג פרטי של הרשת, אבל המגוון דל מאוד כרגע. בשבועיים הקרובים תגיע המסה העיקרית.
• מידות רוחב שונות לנעליים: הנעליים נמכרות ברוחב אחד. לבעלי רגליים רחבות במיוחד או צרות במיוחד אין פתרון – מאכזב.
• אחריות מלאה: מגוון התרמילים נמכר עם הבטחת אחריות לעשר שנים, אבל רק על הבד, לא על הרוכסנים, המועדים לתקלות, ואביזרי הפלסטיק.
ת.ז דקתלון
נוסדה: 1976
מספר חנויות: 1,176, ב־32 מדינות
מחזור מכירות ב־2016: 10 מיליארד יורו
גודל החנות בראשון־לציון: 3,000 מ"ר
השקעה בחנות בראשון־לציון: 17 מיליון שקל
מספר פריטים בחנות: 16,000, לגברים, נשים וילדים
הכי יקר: אופניים חשמליים עם סוללה נשלפת ב־7,000 שקל

