yed300250
הכי מטוקבקות
    רחוב הרצל בעיר. חלקן הגדול של תוכניות ההתחדשות העירונית מרוכזות סביבו | צילום: יח"צ
    נדלן • 31.08.2017
    החזון של הרצל
    בשקט אבל בהתמדה הופכת אשדוד לבירת התמ"א של ישראל. לפי התכנון, בשנים הקרובות היא תגדל בעשרות אלפי דירות במסגרת ההתחדשות העירונית. מרכז העיר, ובעיקר רחוב הרצל הוותיק, יעבור שדרוג לאורכו, לרוחבו וגם לגובהו. אבל כרגיל בישראל, על הנייר המצב נראה טוב יותר מאשר במציאות. עופר פטרסבורג על מתיחת הפנים של אשדוד
    עופר פטרסבורג

    אשדוד, העיר החמישית בגודלה בישראל, שמונה היום כרבע מיליון תושבים, צפויה לגדול. והרבה. העיר, שתוכננה בשנות ה־50 של המאה ה־20 ולה 17 רובעים ו־60 אלף בתי אב, עוברת מהפך של ממש עם תוספת מתוכננת של עשרות אלפי יחידות דיור, חלקן בבנייה חדשה וחלקן במסגרת של תוכניות מסיביות של התחדשות עירונית. בתוך עשור השיכונים והרכבות הכעורים שהיוו הסמל הגדול ביותר לקליטת העלייה של מדינת ישראל, יהפכו למגורי יוקרה.

    מאות פרויקטים של תמ"א 38 ופינוי־בינוי מתוכננים לאורך הרובעים הצפוניים של אשדוד. בעירייה מציגים 230 בקשות לתוכניות של התחדשות עירונית אשר אמורות להוסיף לעיר 3,504 יחידות דיור. אך למעשה, כעת מתבצעות עבודות בכ־20 בניינים בלבד. באשדוד, כמו בישראל, קשה להוציא אל הפועל את התוכניות, אך עושה רושם כי בעקבות הביקוש הרב לדירות בעיר, תהפוך אשדוד ל"בירת התמ"א" לאחר שרמת־גן איבדה את מעמדה זה.

     

     

    פרויקט התחדשות עירונית ברחוב הרב שאולי ברובע ד' )מרכז העיר,הדמיה(. 684 יחידות דיור במקומן של 152 יחידות קיימות ע"י חברת י.ח. דמרי
    פרויקט התחדשות עירונית ברחוב הרב שאולי ברובע ד' )מרכז העיר,הדמיה(. 684 יחידות דיור במקומן של 152 יחידות קיימות ע"י חברת י.ח. דמרי

     

    "עיריית אשדוד היא העירייה המתקדמת ביותר בכל הקשור לקידום פרויקטים של תמ"א 38", אומר שלומי בן עזרי, מנכ"ל ארגון הקבלנים במחוז אשדוד והשפלה. בשנת 2016 הוציאה העירייה 60 היתרים לבניית 1,200 יחידות דיור במסגרת תמ"א 38.

    בכנס אזורי על התחדשות עירונית שנערך אשתקד, מהנדס עיריית אשדוד דורון חזן היה היחיד שתמך נחרצות בתמ"א 38, בעוד שעמיתיו מראשון־לציון ומרחובות למשל, הביעו הסתייגות מכך. מהנדסי הערים הסמוכות טענו כי העיריות לא מוצאות פתרונות להגדלת השירותים עבור אלפי התושבים שאמורים להתווסף לעיר במסגרת ההתחדשות העירונית, כמו למשל הגדלת מספר הכיתות, מתן שירותי מסחר ותעשייה והגברת הנגישות. מהנדס העיר אשדוד הסביר שם כי העירייה מצליחה למצוא פתרונות נקודתיים ויצירתיים ברמת הרובעים, להרחבת השירותים לתושבים החדשים.

    השנה מתעתדת העירייה גם לקדם 15 פרויקטים של פינוי־בינוי ברחבי העיר, אשר יגדילו את מלאי הדירות ב־20 אלף יחידות דיור. לצורך כך, העירייה משלימה תסקיר חברתי ברובעים בשיתוף התושבים לקידום ההתחדשות. הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה אישרה בשנתיים האחרונות פרויקטים ותוכנית גרנדיוזית למרכז העיר, החל בשדרוג תחבורתי, פיתוח נופי, הקמת מוסדות ציבור ובתי מסחר והאצת פרויקטים של התחדשות עירונית.

     

    בונים לגובה

    בינתיים אפשר לראות את השינוי הגדול שלקראתו צועדת העיר גם בקצב השילוט, אלא ששלטי "כאן יקום...", המציצים מכל פינה, לא תמיד מעידים בהכרח על ריבוי פרויקטים. "לעתים יש יותר מקבלן אחד שמחתים את הדיירים באותו בניין, ומכאן כפילות וסחבת", מסביר יו"ר ארגון הקבלנים באשדוד, בן עזרי. באשדוד פעלה חברה עירונית בשם "תשתית", שלקחה על עצמה לגשר בין היזמים לתושבים, אך כשלה ופורקה. כך, פרויקטים רבים שהחלו בתהליך, כשלו אף הם או התעכבו משמעותית.

     

    בין הפרויקטים שכן מקודמים ניתן למצוא חברות בנייה מובילות. חלקן הגדול של תוכניות ההתחדשות העירונית מרוכזות סביב רחוב הרצל, הרחוב הארוך ביותר בעיר, המתחיל מדרך ניר גלים בצפון ועד רובע ט"ו בדרום. בחלק הצפוני חוצה רחוב הרצל את הרובעים הוותיקים ביותר של העיר: ב', א', ה', ד'. בהמשך, חוצה הרחוב את הרובעים החדשים יותר: הסיטי, מע"ר דרום (בבנייה), י"א, י"ב, ט"ו. כשחוצים את צומת הרצל־שדרות ירושלים מתהפכת התמונה לבניינים ולתשתיות חדשים.

    הרחוב הוותיק צפוי לשנות את פניו בשנים הקרובות, בעיקר בחלקים שבין המפגש שלו עם רחוב ז'בוטינסקי ועד לצומת הרצל ושדרות מנחם בגין. המבנים הישנים ישודרגו באמצעות פרויקטים של התחדשות עירונית ויהפכו לבניינים רבי קומות. גם מגדלים יפארו את מרכז העיר. במסגרת התאמת התשתיות לתוספת האוכלוסייה, יצומצמו נתיבי הנסיעה משלושה לשניים בכל כיוון, וייסלל נתיב מיוחד לתחבורה ציבורית ולרוכבי אופניים. חיבור לרוחב שדרות הרצל יאפשר מעבר נוח בין רובע א' לרובע ב', וכן לקניון לב אשדוד.

    חברת י. ח. דמרי מקדמת פרויקט התחדשות עירונית בשדרות הרצל והרב שאולי, במסגרתו יפונו 152 יחידות דיור, ובמקומן יוקמו 684 דירות חדשות ושטחי מסחר. כיום מתגוררות 152 המשפחות בחמישה בניינים מטים ליפול, ובכוונת י.ח. דמרי לבנות במקומם ארבעה מגדלים בני כ־30 קומות כל אחד. התב"ע כבר מאושרת, ובימים אלו עובדת החברה על הוצאת היתרי הבנייה. האדריכל שנבחר לתוכנית הוא וולטר שיינקמן.

    "הפרויקט הזה הכרחי לשיפור תנאי המגורים של התושבים", אומר עמוס דבוש, סמנכ"ל השיווק והפיתוח העסקי של חברת י.ח. דמרי. "הוא יוסיף מאות יחידות דיור שישמשו את צעירי העיר שמעוניינים להמשיך לחיות בה. היצע הקרקעות במרכז העיר כמעט ובלתי קיים, אך האוכלוסייה גדלה ויש צורך אדיר בבניית יחידות דיור במסה משמעותית באשדוד. ההתחדשות העירונית מהווה פתרון עיקרי להגדלת כמות יחידות הדיור בעיר ונותנת מענה לביקושים, תוך שיפור וחידוש השכונות. לפרויקטים של פינוי־בינוי, בפרט באזורים שבהם האוכלוסייה בעלת חתך סוציו־אקונומי שאינו גבוה, יש הרבה מאוד היבטים חברתיים שפעמים רבות מתעלמים מהם. עשינו מאמץ להתאים את התכנון לאוכלוסייה במבט קדימה, עם הרבה מחשבה על הנושא".

     

    עירוב שימושים

    עוד שני פרויקטי פינוי־בינוי גדולים במרכז אשדוד מקודמים על ידי קבוצת יובלים של היזם איציק ברוך. הראשון, שישלב מגורים ומסחר, יוקם בשטח של 18.4 דונם בין הרחובות הרצל, ז'בוטינסקי ומשמר הירדן. במתחם יוקמו מספר בניינים חדשים בגבהים שונים, ובסך הכל כ־1,160 יחידות דיור חדשות, בתכנון משרד האדריכלים כנען־שנהב. המתחם יכלול שטחים ירוקים רבים לרווחת התושבים, וכן שטחים נרחבים תת קרקעיים לצורך חניית רכבים, פריקה וטעינה של משאיות ושטחי אחסון. כחלק מהתוכנית, יוקמו בשטח מוסדות ציבור שונים כמו גני ילדים, בתי כנסת, מתנ"סים ועוד. התוכנית מקודמת עפ"י תוכנית האב של עיריית אשדוד ומשרד השיכון, והיא הוגדרה כ"שער העיר" על־ידי מחלקת התכנון העירונית.

     

    פרויקט פינוי בינוי של קבוצת יובלים (הדמיה) ברובע א'. בשלב ראשון יפונו 232 דירות ובמקומן יבנו 1180 יחידות דיור חדשות ומרכז מסחרי
    פרויקט פינוי בינוי של קבוצת יובלים (הדמיה) ברובע א'. בשלב ראשון יפונו 232 דירות ובמקומן יבנו 1180 יחידות דיור חדשות ומרכז מסחרי
     

     

    פרויקט נוסף שמקדמת יובלים ממוקם ברובע ו'. מדובר במתחם בשטח של כ־45 דונם, לאורך רחוב דב גור, אשר יכלול מגורים, מסחר, מתחם שוק ודיור מוגן. במתחם יוקמו ארבעה בנייני מגורים ובניין דיור מוגן, ובסך הכל 530 יחידות דיור. כחלק מהתוכנית, שני הבניינים הצמודים למתחם שכוללים כיום שמונה קומות כל אחד, יעברו שיפוץ וחיזוק, כולל תוספת של ממ"ד ומרפסת לכל דירה. גם מתחם זה יכלול שטחים ירוקים רבים. בשל הכוונה להגן על בעלי החנויות בסביבה על מנת שהכנסותיהם לא ייפגעו במהלך הבנייה, הוחלט כי כל בעלי החנויות יפונו ישירות לחנויות החדשות.

     

    ספינת הדגל

    גם חברת מנרב שצמחה באשדוד מקדמת פרויקט בעל היקף עצום במרכז העיר. הוא צפוי לכלול כ־750 יחידות דיור חדשות שייבנו במקום 168 דירות קיימות, אולם התוכנית עדיין מצויה בשלבים מוקדמים בוועדה המקומית. "סיכויי ההצלחה למימוש יוזמות כאלה תלויים בהירתמות של כל הגורמים המעורבים, החל בדיירים וכלה בעירייה ובגורמי התכנון השונים וברצון שלהם בהצלחתם", אומר איתי סמדר, מנהל תחום התחדשות עירונית בחברה. "הנכונות של הדיירים לפעול לשיפור איכות המגורים שלהם, ושיתוף פעולה ביניהם לבין עצמם וביניהם לבין היזם הם הקובעים את הצלחתו של פרויקט מסוג זה".חברת אביסרור משה ובניו מקדמת בימים אלו פרויקט התחדשות עירונית גדול ברובע א', במתחם הנשיא שברחובות סיני, קדש והרצל. בשלב הראשון של הפרויקט ייהרסו 186 דירות שבמבנים הישנים, ובמקומן ייבנו 900 יחידות דיור חדשות. בשלב השני ייהרסו 72 דירות ישנות, ובמקומן ייבנו 375 יחידות דיור חדשות. בסך הכל תקים חברת אביסרור במסגרת הפרויקט 1,350 יחידות דיור חדשות. ביולי 2016 הכריז משרד הבינוי והשיכון על המתחם כמתחם פינוי־בינוי. עד כה הושגו כ־90 אחוז חתימות של הדיירים. בעוד כשלוש שנים צפויים להתקבל ההיתרים הנדרשים, ובהתאם יחל שיווק הפרויקט.

    הפרויקט שנחשב לספינת הדגל של תוכנית ההתחדשות העירונית באשדוד הוא פרויקט הדקל, על שם הרחוב באותו שם, באחת מהשכונות הוותיקות ביותר בעיר. מתחם הדקל סומן כמקום מתאים להתחדשות בשיטת הפינוי־בינוי וכמתחם התנעה לכל הליך ההתחדשות של רובע א'. הפרויקט קודם תוך כדי עבודה שהוכנה בעיריית אשדוד בשיתוף משרד הבינוי והשיכון ומשרד אדריכלים ובוני ערים חיצוני. לפי התוכנית, לכל אורך רחוב הדקל, מרחוב האשל ועד לרחוב רוגוזין, על גבול רובע א' עם רובע ד', ייבנו על ידי חברת נוף עירוני של קלוד נחמיאס, 675 יחידות דיור בחמישה מגדלים בני 26 קומות כל אחד, על שטח של 12.5 דונם.

    לדברי אדריכל וולטר שינקמן, השותף בפרויקט הדקל, זו הייתה התב"ע הראשונה במחוז דרום לפינוי־בינוי, והליכי התכנון לקבלת היתרי הבנייה ארכו תשע שנים. 15 בנייני שיכון פונו לטובת הקמת חמישה מגדלים על הים, בני 29 קומות ו־850 דירות. וכך, חלק מהדיירים שהתגוררו בדירת 50 מ"ר קיבלו דירות של 120 מ"ר במגדלים. כעת זוהי עיר רפאים. המחירים הצפויים אינם זולים. דירות 4 חדרים יעלו כ־2.0 מיליון שקל, ודירות 5 חדרים יעלו 2.6 מיליון שקל. מחיר הפנטהאוז יגיע ל־18 מיליון שקל. בשני מגדלים, גן ילדים יוקם בקומת הקרקע.

     

     

    עמוס דבוש
    עמוס דבוש

     

    המחירים הללו לא יפתרו את בעייתם של הזוגות הצעירים שירצו לגור באשדוד. "ליבי עם הצעירים", מודה חיים קקון, מנהל השיווק של הפרויקט. "אנו יוזמים היום בניית דירות בנות השגה בשני מגדלים. מדובר ב־175 דירות בנות 75 מ"ר שכל אחת מהן תעלה כ־1.5 מיליון שקל. אבל המחירים הגבוהים הם לא בעיה אשדודית. תושבי אשדוד נאלצים לנדוד לאשקלון. תושבי אשקלון לשדרות. תושבי שדרות לאופקים וכו'".

     

     

    חיים קקון, חברת קלוד נחמיאס
    חיים קקון, חברת קלוד נחמיאס
     

     

     

    yed660100