yed300250
הכי מטוקבקות
    יאיר שגיא
    ממון • 06.09.2017
    בקיץ הבא הכל ייראה אחרת
    כך מבטיח שמואל זכאי, מנהל נתב"ג ומי שניצח על נמל התעופה בחודש העמוס ביותר אי פעם, עם יותר מ–2.5 מיליון נוסעים • בין השיפורים הצפויים: עמדות בידוק משודרגות שאמורות לקצר את התורים במכונות השיקוף, אוכל ושתייה במחירים הגיוניים וסוף לבלאגן במוניות • ראיון
    דני שדה

    חושבים שלכם היה קיץ קשה? אם יש מישהו שמרוצה יותר מאשר ההורים בעקבות סיום חופשת הקיץ, זה מנהל נמל התעופה בן־גוריון, תא"ל (במיל') שמואל זכאי. עם כל הטירוף שהתחולל בשדה ביולי־אוגוסט ומיליוני הנוסעים שעברו בו, הוא מציין בסיפוק שמספר האיחורים בטיסות היה זניח בהשוואה לשנים קודמות — וזאת למרות אירועים שהעיבו על תפקוד השדה כמו התורים הארוכים בחלק מימי החופשה או הבלאגן שעשו (ועדיין עושים) נהגי המוניות.

     

     

    זכאי לא מתעלם מהבעיות, או כמו שאמר לנו "אנחנו לא אטומים לביקורת". מיד אחרי החגים יתחיל בטרמינל 3 פרויקט לשדרוג מתחם הבידוק הידני, הוא מבשר לנו. מדובר באותו מתחם שהוא למעשה צוואר הבקבוק שבו "נתקעים" הנוסעים. "יהיו מסועים ארוכים שמאפשרים לכמה נוסעים לעבור בו־זמנית, ובנוסף הוא יורחב לתוך אולם 'שחקים' שממנו נכנסים לבידוק הידני. בקיץ הבא הכל ייראה פה אחרת," הוא מבטיח.

     

    למרות הקשיים, התורים והתלונות, בשנה שבה בכל חודש נשבר שיא בתנועת הנוסעים, שבה לא מעט חברות תעופה חדשות נכנסו לפעילות, שבה טרמינל 1 נפתח מחדש ואף הופעל בו מתחם דיוטי פרי - זכאי לא יכול שלא להיות מרוצה. אבל עוד לפני שמישהו שם בנמל התעופה יצליח לנשום עמוק - חגי תשרי נמצאים בפתח, שיא חדש כנראה יישבר גם בהם, ובעוד כשבוע תתחיל גם הרכבת האווירית לאומן.

     

    "אנחנו אחרי עונת נסיעות מטורפת ועברנו אותה בשלום", אומר זכאי ל"ממון". "ארבעה דברים עזרו לנו בכך. הראשון הוא פתיחת טרמינל 1 לפעילות מלאה, שפתרה את המחסור בשערים והקלה גם במספר דלפקי הבידוק. הדבר השני הוא הכנסת מערכת בידוק אוטומטית למזוודות גם בטרמינל 1. הדבר השלישי הוא השימוש במסלול 2־1 בצורה יעילה (מסלול שמגיע מצפון לדרום — ד.ש), והדבר החשוב לא פחות הוא כוח האדם. מתחילת השנה גייסנו אלף עובדים חדשים. זה איפשר לנו לעמוד בכל המשימות", אמר, והוסיף יחד עם זה שעם תום הקיץ ייערכו תחקירים כדי לראות מה צריך לשפר.

     

     
    "אנחנו חושבים שאנחנו יודעים הכל". זכאי | צילום: סיון פרג
    "אנחנו חושבים שאנחנו יודעים הכל". זכאי | צילום: סיון פרג

     

     

    זכאי מספר שכאשר חברות הלואו־קוסט החלו לטוס מנתב"ג, אחד התנאים שלהן היה קיצור משמעותי בזמן שהמטוס עומד על הקרקע, מנחיתה להמראה. "החלטנו שלא נפעל בצורה הישראלית האופיינית ונאמר שאנחנו יודעים הכל. במקום זה ישבנו עם ראשי החברות, הקשבנו למה שהם רוצים, עשינו רשימה של הצרכים שלהם ופעלנו לפיה".

     

    כך, למשל, כשהוחלט לבנות מחדש את טרמינל 1, זה נעשה לפי צורכי חברות הלואו־קוסט: המטוסים הוצמדו לטרמינל 1, כשעד אז הנוסעים הוסעו לטרמינל 3 ושם עלו על המטוס, דבר שלקח זמן רב ולא מתאים לפעילות של החברות האלה. בנוסף, יושם הליך בידוק מקוצר למי שעושה צ'ק־אין בבית ומגיע ללא כבודה. "והאמת? זה לא היה לנו קל. כי אנחנו הרי חושבים שאנחנו יודעים הכל".

     

    מחאת הרעש, האוכל והמוניות

     

    נתב"ג הוא אחד מנמלי התעופה המובילים בעולם מבחינת מספר חברות התעופה הפועלות בו, אומר זכאי. "140 חברות זה מספר עצום. יש פה שינוי בגישה. אנחנו פועלים עם הפנים לחברות התעופה וכל הזמן חושבים איך להיות יותר אטרקטיביים כדי שימשיכו לפעול פה. זה לא רק על ידי הורדת אגרות, אלא גם בכך שאנחנו נהיה יותר יעילים. יעילות מסתכמת בסופו של דבר גם בכסף", הוא מוסיף. "מבחינת אחוזי גידול אנחנו בין נמלי התעופה המובילים בעולם, והכוונה שלנו היא לשמר את זה. הסקרים מלמדים שרמת השירות שהציבור מקבל היא טובה, אבל זה לא מספיק. אנחנו מייצרים כל הזמן עוד טכנולוגיות כדי שימשיכו לתמוך בגידול הצפוי בתנועת הנוסעים ועושים הכל כדי שזה לא יפגע ברמת השירות".

     

    הגידול במטוסים שטסים לישראל מפריע בעיקר לתושבי גוש דן, שסובלים לא מעט מרעש המטוסים בכל שעות היום. לדברי זכאי, נערכים דיונים במועצה הארצית לתכנון ובנייה כדי למצוא דרכים לחלק את רעש המטוסים בצורה יותר שוויונית סביב היישובים של נתב"ג. "הגידול בפעילות מחייב לעשות התאמות", הוסיף.

     

    בחודשים האחרונים נחשף נתב"ג לבלאגן שהחל עם פרסום מכרז המוניות החדש, שאמור היה להוזיל ב־31% את המחיר לנסיעה במונית מנתב"ג. הדבר גרם למחאה של נהגי מוניות וגם להשבתת הפעילות. זכאי לא מתעלם מהתופעה ואומר שיש מה לשפר, אבל מיד הוא מציין שבניגוד לשנה שעברה שבה היו נוחתים מטוסים ולא היו מוניות זמינות, כיום אין בעיה בזמינות המוניות. "אנחנו עושים הכל כדי להתמודד עם בעיות השליטה, עם החאפרים, עם ההופעה של הנהגים. יש לנו עוד הרבה עבודה והרבה מה לשפר, אבל עשינו פה מוניות לואו־קוסט. יש מחירים נקובים עם הנחה", הוא אומר.

     

    שוחחנו עם זכאי גם באשר למחירי המזון בנתב"ג. "אנשים אומרים שהמחירים יקרים וזה חייב אותנו בחשיבה", הוא אומר. "אנחנו עורכים עכשיו מכרזים בהם יש דרישה למחירי מטרה למוצרים כמו מים, קפה ומאפה. הם יהיו אטרקטיביים יותר לקהל. אנחנו לא אטומים לביקורת, אך אנו קשובים גם למצוקה שחלק מהזכיינים מביעים". בנובמבר הקרוב תחל לפעול SSP GROUP במקום "קפה ג'ו" ותציע בקבוק מים או אספרסו ב־6.25 שקלים.

     

    ואחרי הכל, לזכאי יש סיבה להתגאות. מאז תחילת השנה עברו בנתב"ג 13,417,148 נוסעים (תיירים וישראלים), נתון המשקף זינוק של 17% בהשוואה לינואר־אוגוסט 2016. גם במספר המטוסים שהמריאו ונחתו חל זינוק של 13.4%, וזה אומר שבשעות העומס היו כמעט כל דקה נחיתות או המראות.

     

    את הנתונים המטורפים האלה אפשר לזקוף לזכות שר התחבורה, ישראל כץ, שפתח לפני חמש שנים את השמיים ובכך הביא לגידול העצום במספר חברות התעופה שטסות לישראל, להגעת חברות לואו־קוסט, לפתיחת יעדים חדשים וגם לתחרות על כיסו של הצרכן.

     

    חוזרים לטורקיה

     

    מה שבולט בנתונים של אוגוסט זו העובדה ששלוש חברות התעופה הישראליות נמצאות בשלושת המקומות הראשונים, דבר שלא קרה שנים. כמו כן, לראשונה "ישראייר" חצתה את רף הנתח של 5%. כמו כן בולטת במיוחד הפעילות הערה של חברות הלואו־קוסט מתחילת השנה, מה שגרם להן להתברג במקומות גבוהים מאוד בין חברות התעופה הפעילות. במקום הרביעי נמצאת "איזיג'ט", במקום השביעי "וויזאייר", במקום התשיעי "פגסוס" ובמקום ה־15 "טראנסאוויה".

     

    את ראש טבלת הפעילות בנתב"ג תופסת "אל על", אך בעוד שמתחילת השנה כלל תנועת הנוסעים בנמל התעופה עלתה ב־17%, אל על הציגה גידול של 2.28% בלבד. באוגוסט, שגם בו חל גידול של 17%, אל על הציגה גידול של 0.61% בלבד, וזאת כאשר גם מתחילת השנה וגם באוגוסט החברה איבדה נתח שוק של כ־13%. הסיבה המוערכת לגידול הקטן היא שחברות התעופה האחרות הוסיפו יעדים ובעיקר טיסות, אך אל על לא יכולה להתרחב עם מספר המטוסים הנוכחי שלה.

     

    נתון מפתיע שאפשר למצוא בפעילות בנתב"ג בחודש אוגוסט הוא החזרה של הישראלים לאנטליה שבטורקיה, שניצבת במקום הראשון בפעילות מנמל התעופה עם כ־97 אלף נוסעים (הלוך ושוב) ועם גידול של מעל ל־30% בהשוואה לאוגוסט 2016. טסנו הרבה גם ללרנקה שבקפריסין, שניצבת במקום השלישי עם כ־95 אלף נוסעים וגידול של 78% (רבים מהישראלים שנוסעים ללרנקה נופשים בקפריסין הטורקית במועדוני הכל־כלול). עוד יעד שהפופולריות שלו הולכת וגדלה זו ורשה שבפולין, עם מעל 52 אלף נוסעים, גידול של 50% בהשוואה לאשתקד.

     

    yed660100