שבת 16 בדצמבר 2017
ידיעות אחרונות
צילום : ידיעות אחרונות
ממון • 07.09.2017
העגלה הכי שווה
גם בחג הזה הרשתות ממשיכות לנסות לבלבל אותנו עם אריזות בגדלים שונים, מבצעים בהתניות שונות, ומחירים משתנים בין סניפים באותה רשת • דירוג הסלים ומדריך המכשולים לחג, בסיוע אתר פרייסז בראשות בועז יהב
שושנה חן

רשתות המזון משכללות את המאבק על כיסו של הצרכן. לכל רשת "רוח מפקד" משלה. רמי לוי לא סוטה מהדי־אן־איי המסורתי שלו: מחירים טובים (בחנויות. באתר האינטרנט שלו הסיפור שונה. חוויית הקנייה בסניפים שלו משתנה דרמטית). בכל ארבעת המתחמים שבדקנו לקראת החג השנה - בסיוע "אתר אפליקציית המחירים פרייסז שבהנהלת בועז יהב - הגיע רמי לוי למקום הראשון במחירים. נותנים לו פייט אושר עד ומחסני השוק, אם כי הפערים מסתכמים באחוזים בודדים. שופרסל כבר לא משחקת את משחק המחירים בלבד. היא מתמקדת בחברי המועדון ובמותג הפרטי שלה, שאחראי כבר לכ־21% ממכירות הרשת. יינות ביתן מאכזבת בתחום המחירים גם בהשוואה לעידן שלפני שרכשה את מגה. ככלל, הרשתות נעשות מתוחכמות יותר ויותר, ובלבול הצרכן גדל. אז איך יוצאים בשלום מקניות החג?

 

 

בדקנו היכן משתלם יותר לקנות - בסופר או באינטרנט

 

וגם: אלו היינות המומלצים לחג 

 




 

 

מחשבון: אל תקנו בלי לחשב. קחו לדוגמה חיתולים. השוואה אמיתית על פי אריזות היא בלתי אפשרית. מגוון המארזים אדיר, משתנה בין רשתות, גם במותגים זהים. חשבו את המחיר לחיתול במידה הספציפית שאתם צריכים, והשוו. כך גם בחטיפים. מה לא צריך להשוות ביחידות? פירות וירקות מסוימים. בועז יהב: "יש לא מעט מוצרים שנמכרים כיחידה — עגבניות שרי, ירק, תות שדה, ליצ'י, אננס ועוד. אצל חלק מהקמעונאים שוקל תות שדה באריזה 250 גרם, אצל אחרים 500 גרם. הצרכן רואה מחיר ליחידה. באננס מצאנו פערי מחירים שבין 14.90 שקל ברמי לוי בגבעת שאול לבין 34.90 שקל ביינות ביתן והשופרסל דיל בבית־שמש ובתלפיות. פער של 134%.

 

דבש: שתהיה לכם שנה עתירת מתיקות כמו מגוון אריזות הדבש על מדפי הרשתות. במאגר של פרייסז מצאנו לא פחות מ־91 מק"טים שונים של דבש, שמות, יצרנים, אריזות. אנחנו הגדרנו מראש סוג ומשקל, ולקחנו את הזול ביותר. במקביל: אם אתם צרכנים גדולים של דבש כל השנה, זה הזמן לקנות. באריזה הלחיצה הגדולה של יד מרדכי (650 גרם) מצאנו פערים של 60% (!). גם באריזות אחרות מצאנו פערים של עשרות אחוזים. המשתלמות ביותר בתקופה זו הן אריזות ה־350 גרם בצנצנת, שמככבות במבצעים.

 

מבצעים מותנים: מה עושים כשהרשת מתנה מחיר זול בקנייה של מספר יחידות, או בסכום קנייה מסוים? ההתניות הפכו לספורט ברשתות. המערכת של פרייסז מזהה את המבצע הטוב ביותר מבין כלל המבצעים של הרשת, וזה המחיר שנרשם במערכת. עם זאת, אם נדרשת קנייה של 3 יחידות ויותר כדי ליהנות ממחיר המבצע, המחיר לא נכלל בסל. לא נכללו בנתוני הסל גם הטבות למחזיקי כרטיסי אשראי או חברי מועדוני הרשתות. רשת ויקטורי בולטת במספר ההתניות הגבוה יחסית.

 

מפונקים: אוהבים פינוקים? עשו חשבון כמה שווה לכם לשלם עבור הפינוק. לדוגמה, גבינה צהובה עמק של תנובה 28%. באזור הצפון, בחיתוך דק תשלמו ל־200 גרם 14.60־15.50 שקל (7.3־7.75 שקל ל־100 גרם). בחיתוך רגיל תשלמו ל־400 גרם 19.30־21.40 (4.82־5.35 שקל ל־100 גרם).

 

בריאות: כמה אתם משלמים תמורת תוספת בריאות? קחו קטשופ אסם מופחת סוכר. רגיל בבקבוק לחיץ מצאנו ב־6.90־9.9 שקל ל־750 גרם (0.92־1.32 שקל ל־100 גרם). מה קורה אחרי שהופחת הסוכר, וגם המשקל ירד ל־710 גרם: 9.9־11.9 שקל (1.39־1.68 שקל ל־100 גרם), כלומר יקר יותר ב־27%־51%.

 

לסחוב שישייה: האם תמיד כדאי לקנות משקאות קלים בשישייה? לא. חשבו את המחיר ליחידה. למשל: מי סודה של טמפו בסניפי כרמיאל ונשר של רמי לוי עולים 1.9 שקל. מחיר שישייה: 12.70 שקל, כלומר 2.11 שקל לבקבוק, כ־11% יותר.

 

דיווח מחירים: אנחנו לא מתעייפים לציין שעדיין, למעלה משנתיים מאז נכנסו לתוקפן התקנות בדבר עדכון המחירים באתר משרד הכלכלה, יש רשתות שלא משדרות מחירים: הרבה סניפים של טיב טעם, לא מעט סניפים של פרש מרקט, ליקויי דיווח בסניפים של חצי חינם, ברכל וקו אופ שופ לא משדרות בכלל. ברכל כבר קיבלה התראת קנס.

 

הבעיה עם התקנות היא שהן מחייבות את הרשתות לשדר את כל מה שנמכר בשבוע האחרון. זה סביר במוצרים רגילים, אבל במוצרים טריים זה מאוד לא מדויק: זה שרמי לוי מכר כנפיים מסוימות אתמול במחיר מסוים, לא אומר שהוא ימשיך כך שבוע שלם. יהב: "דיווחי המחירים במוצרים טריים חייבים להיות יומיים. אין בעיה טכנולוגית לעשות זאת".

 

ירקות ופירות: אלה ממשיכים להיות שיאני הפערים במחירים. אם אתם קונים הרבה, שקלו פיצול קניות בין כמה מקומות. דוגמאות: בטטה - פער של 368% באזור ירושלים, חציל טרי - 263%, מלפפון - 211%. רימון - 143% בין 4.9 שקל ל־11.90 שקל. אפשר לחסוך הרבה.

 

הבדלים בין סניפים: הרשתות ממשיכות לזגזג במחירים בין סניפים. קחו בחשבון. התופעה כה מוכרת, שנדלג הפעם על הדוגמאות. רק שימו לב.

 

המחירים עוד ישתנו: המחירים שנאספו בפרייסז נכונים ל־3.9. עד החגים צפויה עוד סחרחורת של מבצעים שמיועדים להביא אתכם לחנויות ולבלבל אתכם כדי שתקנו כמה שיותר.

 

התורים: בתקופה זו של השנה התורים הם מכה לאומית. ככל שהסופר מזוהה כזול יותר, התורים ארוכים יותר. בחרתם לקנות ברשת מסוימת? בחלק גדול מהאזורים תמצאו יותר מאשר סניף אחד שלה. בחרו את הסניף עם המעברים הרחבים ביותר והמרחבים הגדולים ביותר לפני התור. רמי לוי ברמת החייל עדיף על רמי לוי מול קניון איילון. אושר עד בתל–אביב עדיף על אושר עד מול הקניון. פערי המחירים בין שני הסניפים זניחים.

 

ערכו את הקניות בראשית השבוע, בשעות ה"מתות" יחסית, בבוקר, בצהריים, ובחרו תורים על פי "טיפים" של מקצוענים: בבריטניה מדדו את משך הזמן הנדרש בקופה ל־15 פריטים. תור עם מעט עגלות עמוסות עדיף על תור עם הרבה עגלות עם מעט מוצרים. שקלו גם את האופציה של קופות בשירות עצמי.

 

 


פרסום ראשון: 07.09.17 , 17:33