שלישי 13 בנובמבר 2018
בפייסבוקבטוויטרבאינסטגרם
נגישות
ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    תמיר קליסקי
    7 לילות • 14.09.2017
    תקעו לי סכין בלב
    שנה אחרי שנבעט מאתניקס, שאותה הקים ועזר להפוך ללהקת הפופ הישראלית המצליחה בכל הזמנים, תמיר קליסקי מספר מה קרה שם: הטענות שגנבו אותו, העלבון העמוק מזאב נחמה שזרק אותו לכלבים, החוזים שלא כובדו, המפלה הכלכלית, למה הקליט את חבריו ללהקה והסיבה האמיתית לסירוב של נחמה לאחד שוב כוחות עם אייל גולן אתניקס: "טענותיו של קליסקי תמוהות ביותר ורצופות שקרים ואי דיוקים"
    רז שכניק | צילום: יונתן בלום

    תמיר קליסקי תמיד חשב שהאלוהים אהב לראות את אתניקס מנגנים וההצלחה האדירה של הרכב לא נתנה לו סיבה לחשוב אחרת. יותר מ־20 שנה אחרי שיצאה לדרך מתוך החורבות של להקת מוסקבה, אתניקס נהנתה מלוח הופעות צפוף הודות ללהיטים של קליסקי וזאב נחמה, הקופה דפקה היטב, העתיד נראה בהיר, למרות ששיאה היצירתי של הלהקה אולי היה מאחוריה. אפילו המבקרים התחילו להחמיא, מכירים באמנות המורכבת של ייצור להיטי פופ פשוטים. אבל הסדקים נפערו, עמוקים וכואבים ולפני שנה הם מוטטו על קליסקי את הבית. כשהוא שיפשף את האבק מהעיניים, הוא הבין שנזרק מהלהקה שהקים ונשאר פגוע, נטוש וחסר פרנסה.

     

    "תקעו לי סכין בלב", הוא אומר עכשיו, "אתניקס גנבו אותי. אני לא מבין איך זאב נחמה היה יכול לעשות לי את זה".

     

    להקות מתפרקות כל הזמן, גם בארץ, אבל הפיצוץ בין קליסקי לאתניקס היה רועם במיוחד. אולי ציפינו שלהקה עם תדמית אפרורית תתפרק במשרד של רואה חשבון, אבל כדור השלג הזה התגלגל גם בתקשורת והפך לסכסוך משפטי של תביעות הדדיות. קליסקי חש נגזל וטען לאי־סדרים כספיים, אתניקס ונחמה הגישו תביעה נגדו בסך שני מיליון שקל בטענה לפגיעה בלהקה. עכשיו, אחרי שהקים להקה משלו וכשהוא יוצא לדרך חדשה, קליסקי מתפנה לספר לראשונה על כל מה שקרה בלהקת הפופ הכי מצליחה שלנו ברבע המאה האחרונה, מנקודת מבטו.

     

     

    הם בגדו בי, נזרקתי משם בתואנות שווא. קליסקי (ראשון משמאל) ואתניקס
    הם בגדו בי, נזרקתי משם בתואנות שווא. קליסקי (ראשון משמאל) ואתניקס

     

     

    * * *

     

    אנחנו חוזרים עשר שנים לאחור, לשנת 2007. אתניקס שבה מהופעות בחו"ל עם אייל גולן, אחרי שהקליטה אלבום חדש. "היה משבר בלהקה", מספר קליסקי. "עשינו דיסק בסגנון של פופ לבנוני. הקשבנו לו והבנו שלא יהיה נכון להוציא דברים שקשורים ללבנון אחרי המלחמה. פתאום גם המילה פירוק עמדה על הפרק. אתניקס תמיד הרגישה שהיא צריכה להתחדש. ב־96' הלכנו לאייל גולן. לפני זה עשינו שיר עם הקומדי סטור. תמיד ידענו להרגיש את השטח אבל ב־2007 לא היה לנו את המוצא הזה, כי בין היתר זאב לא היה בעד לעשות שיתופי פעולה חדשים".

     

    ואתה רצית?

     

    "כן. לדוגמה, הייתה על הפרק הצעה לעשות אלבום לשרית חדד. זאב אמר לא. היה נהוג שכשאחד מאיתנו עומד על הרגליים האחוריות ומסרב, אתה לא כופה מהלך בכוח. המשכנו הלאה".

     

    נחמה טען שזה הורס את אתניקס. גולן
    נחמה טען שזה הורס את אתניקס. גולן

     

     

    זאב נימק את הסירוב שלו?

     

    "הוא חשב שאנחנו צריכים להשקיע רק באתניקס. אז ויתרנו. אמרתי לו, 'יש לי ילדים, אני לא יכול להתפרנס ממה שיש כרגע. אם אתה לא מקבל הצעות להפיק אמנים אחרים כמו שגואטה הציע, בוא נפרק את הלהקה. אני חייב לעשות דברים אחרים'. זאב אמר, 'אתניקס זה מותג כמו קוקה־קולה. מציע שאתה תעשה בהפקות מה שאתה רוצה, אני אעשה מה שאני רוצה, ואנחנו נמשיך להופיע יחד ולשמר את המותג'. הסכמתי למען שלום בית, ואז באה ההפתעה".

     

    ההפתעה הייתה טוטובל, מעין אתניקס נטולת קליסקי, הרכב שהקים נחמה עם יורם פויזנר וגל הדני מאתניקס. "פתאום אני מבין שהם עובדים על אלבום משלהם. שאלתי את החבר'ה מה קורה והם אמרו, 'אנחנו מחפשים כיוון אחר, תכנים יותר עמוקים מאתניקס, משהו שיקרוץ למבקרים ולתקשורת'. לא קיבלתי את זה. אמרתי לזאב, 'אתה מקים פה מתחרה לאתניקס. יורה בתוך הנגמ"ש. הרי החלטנו להמשיך יחד ואתה עושה את ההפך. למה?' נעלבתי עד עמקי נשמתי. הוא טישטש את זה. לא אמר משהו החלטי. הייתה לו מחשבה שאולי הצירוף של נחמה־קליסקי עובד נגדנו ואם הוא יבוא עם משהו פרש, זה יתפוס".

     

    חשבת שיעבוד להם?

     

    נחמה סירב לשתף פעולה. חדד
    נחמה סירב לשתף פעולה. חדד

     

     

    "בעיקר הייתי בהלם. הייתי בקטע של 'מה אתם עושים? נשארתי למענך בלהקה'. לשאלתך, אם תלהק קומיקאי לתפקיד של רוצח שכיר בסרט, לא תמיד זה יעבוד. אתה מכיר אותו כקומיקאי".

     

    הם חשבו שהמבקרים יעריכו אותם יותר.

     

    "זה עניין טריקי. התקשורת תמיד אמרה לאתניקס, 'אנחנו מצפים ליותר', אבל לא באמת התכוונה. ברגע שעשינו תכנים עמוקים אמרו לנו, 'נו בחייכם, את זה יש לי משלום חנוך, פוליקר, תנו לנו את הכיף'. יש משחק שבו אתה צריך לדעת את מקומך. אני עושה להיטי פופ, ואדון תקשורת תקפוץ לי. עזבו אותי באמא שלכם".

     

    למה לא שברת את הכלים בגלל טוטובל?

     

    "אני בנאדם נוח, אחרים היו הופכים את הכל. אני הייתי בקטע של 'עזבו את השטויות האלה ובואו לאתניקס, זה הבית'. בדיעבד אני מבין שאם טוטובל הייתה מצליחה, לא היו רואים אותי ממטר. זה לא הצליח, הם חזרו אחרי כמה חודשים לבסיס האם. אבל אני עדיין זוכר כתבה על טוטובל שבה זאב אומר שהם רצו לצאת להופעות".

     

    מתי הודיעו לך שחוזרים?

     

    "לא היה דיון על זה. חזרנו להופיע יחד כאתניקס עוד בימי חייה של טוטובל. אבל נשארה בי צלקת. התקשורת זיהתה מיד והחלו לחשושים שהלהקה מתפרקת. זאב ואני היינו צריכים להציג עמדה אחידה כלפי חוץ. למען האווירה הטובה זרמתי איתו ואמרתי שהעסקים חוזרים להיות כרגיל. אגב, בכל אותה תקופה הפקתי לזמרים אחרים, כפרנסה, לא משהו שעומד בניגוד לאינטרסים של הלהקה".

     

    אבל אתה וזאב הפסקתם ליצור ביחד.

     

    "העניין הזה של 'כיוון אחר' נשאר תקוע בראש של זאב. הפסקנו ליצור ביחד. בשלב ראשון, עד 2011 רק הופענו, ולא נכתבו שירים. זה היה מוזר. הרבה שנים לא יצא מאתניקס שיר חדש. סטגנציה של שנים. תוסיף לזה את החמיצות של טוטובל. משהו התקלקל".

     

    המפנה הבא לרעה נרשם ב־2011, כשהליקון כנען החליף את כספית כמשרד הבוקינג (ייצוג) של הלהקה. המנהל של המשרד החדש, מיקי דה פז, הפך לאיש מפתח ביחסים המעכירים והולכים בין קליסקי ללהקה.

     

    "הייתה לנו הרגשה שיש פחות הופעות ובאזז. זאב חשב שהכל עניין של ייצוג. שאם יהיה משרד בוקינג חדש, נפעיל מבערים. דרור אחי ואני לא רצינו, אבל הוא לחץ".

     

    למה לא רציתם?

     

    "כי האמנו שמי שמספק את הדלק זה הלהקה והשירים, שהמפתח הוא בעשייה ולא בייצוג. זאב לחץ. בדקנו אופציות ובסופו של דבר הגיעו הליקון. מהר מאוד נכנס מיקי כניהול אישי".

     

    של מי?

     

    "זאב הכריז ש'מהיום מיקי המנהל', אבל הייתה פה בעיה. דרור אמר, 'אני המנהל של אתניקס'. הרי אחד התפקידים של המנהל היה לבדוק כמה כסף נכנס מההופעות. הבוקינג גוזר עמלה מכל הופעה אז מיקי יהיה גם הבוקינג וגם המנהל? זה לא בריא, מי יהיה לטובת הלהקה?"

     

    מה עשיתם?

     

    "לא רצינו את הקונסטלציה הזו ואז מהר מאוד הגיע המהלך הבא. אחרי כמה חודשים זאב הודיע לדרור שהוא מבקש לעשות בדיקה חשבונאית בחברת סולטן, החברה־האם של אתניקס. דרור אמר לו, 'בבקשה, תבדקו כל מה שבא לכם'. לקחו שבע שנים אחורה, פתחו תיקים. למעשה חיפשו להעיף את דרור. הרואה חשבון של החברה היה מאז ומתמיד גם זה של זאב. זאב בחר בחברה חיצונית שתערוך את הבדיקה שעלתה לסולטן הרבה כסף".

     

    והתוצאות?

     

    "ציון לשבח לניהול החשבונות של הלהקה. הכל על השקל, דיוק רב לפי הספר, ברמת הקבלה למסעדות. והתברר שהלהקה חייבת לדרור סכום כספי נכבד כי בשנים הקשות של אתניקס, 2008 עד 2011, דרור לא משך את הרווחים שלו כדי לאפשר חמצן ללהקה. סוג של הלוואת בעלים. כשזאב הגיע לשורה התחתונה וראה שיש חוב לדרור הוא התפוצץ. 'אני לא חייב כסף לאף אחד, כולכם פה אוכלים מכף ידי, זה לא הגיוני'. וכל זה בעקבות בדיקה מחברה שהוא בחר. זאב אמר לדרור, 'הסיפור נגמר. אתה לא המנהל שלי יותר'".

     

    שווה תגובה חריפה.

     

    "דרור לא בנאדם של מריבות, אמר לו, 'אוקיי, תחזירו לי את הכסף ואני עוזב'. הלהקה עבדה, וחלק מהכסף הלך לדרור בתשלומים".

     

    איך הרגשת? בכל זאת מעיפים את אחיך.

     

    "התחלתי להבין שהקרקע נשמטת, שדברים רעים עומדים לקרות לי. ואני לא אומר את זה בקטע שהוא אחי. הרבה פעמים זאב ואני חשבנו אחרת מדרור, או שהוא וזאב חשבו משהו אחד ואני התנגדתי. העניין היה שזרקו אותו מסיבה הזויה. הרי הרגע הוכיחו שהוא היה פיקס ושחייבים לו כסף. למה להעיף?"

     

    למה לא התפוצצת אז?

     

    "הייתי אובד עצות. דרור עודד אותי להמשיך, אמר לי, 'זו הפרנסה שלך'. אבל פתאום מיקי קרא לי לשיחה והסביר לי שהאחוזים שלי באתניקס עומדים להידלדל".

     

    הסביר למה?

     

    "אמר, 'זאב רוצה להרוויח את כל הכסף מההופעות. הוא רוצה סוג של קריירת סולו בתוך אתניקס - זמר ונגנים. אני משכנע אותו שבכל זאת יחלק כמה אחוזים לשאר החבר'ה. בוא נסכם שאתה תקבל אחוזים מסוימים מהלהקה'".

     

    שזו מכה בשבילך.

     

    "הוא אמר לי, 'אתה תרוויח רק מהופעות, לא מהאלבומים. אם תשתתף ביח"צ, תקבל הכנסות'. בהתחלה לא הסכמתי. אמרתי לזאב, 'תגיד, בחייך, אתה בא לעשות אותי נגן פה. מה קורה?' והוא אומר לי, 'זה לא אני, זה מיקי, ככה זה בעולם החדש'. כאילו שהניהול הקודם זה העולם הישן".

     

    חזרת למיקי?

     

    "הוא שם לי את האקדח על השולחן ואמר, 'טייק איט אור ליב איט'".

     

    מה עבר לך בראש? הרי זה מפעל חייך.

     

    "אתה בונה מגדל, חלק גדול מאוד ממנו שייך לך ואז השומר בכניסה אומר לך, 'מהיום אתה לא נכנס לפה'. הסתובבתי עם עלבון צורב".

     

    כלומר?

     

    "זה לא משהו של כבוד. זה מקום הרבה יותר רציני. הרגשתי שהחיים שלי מתהפכים עליי. שזו השתלטות בריונית. הלכתי להתייעץ עם אנשי מקצוע, ואז נתנו לי לקרוא את ההסכם".

     

    שקבע?

     

    "ירידה דרסטית באחוזים שלי ברווחים לצד סוכריות כמו סעיף שהחלטות לא יתקבלו ללא הסכמתי. ואז אאוט אוף דה בלו נכתב גם סעיף 17 שקבע ש'אם תמיר יידרש לעזוב, חלקו ברווחים יועבר לחברת סולטן'".

     

    מחשיד. מה זה יידרש לעזוב? על ידי מי?

     

    "לא כתוב. עורך דין שהתייעצתי איתו אמר לי שהסעיף הזה חסר ממשיות ושזאב לא יכול לזרוק אותי מהלהקה, אז לא הפחיד אותי. אחרת לא הייתי חותם בכלל. עם זאת, כן הרגשתי שדוחקים אותי לקיר והיו לי שתי אופציות, לפרק או לחתום. החלטתי להמשיך בתקווה שההסכם יכובד".

     

    אתניקס המשיכה להופיע, אבל קליסקי הרגיש מרומה. "אף סעיף שקשור אליי בחוזה לא כובד: לא קיבלתי כסף על השתתפות בקליפים, לא קיבלתי כסף על יחסי ציבור שעשיתי וההכנסות מההופעות כן מימנו את הקלטת האלבומים למרות שהיה כתוב אחרת. זה גרע כסף מההכנסות שלי. בנוסף, לא התייעצו איתי בקבלת החלטות".

     

    למשל?

     

    "היו על הפרק הצעות להופעות משותפות עם אייל גולן בסכומים מאוד מכובדים. המשא ומתן נוהל ללא ידיעתי. ב־2016 כן הייתי שותף לישיבה בנושא הופעה משותפת עם אייל, שבה הרגשתי שאני לא יכול לתרום יותר מדי כי זאב פשוט לא הסכים להופיע עם אייל".

     

    למה?

     

    "משהו בקטע עם אייל גולן לא עושה טוב לזאב. הוא אף פעם לא הרגיש נוח עם זה וההופעות המשותפות נידונו לאווירה בעייתית"

     

    אבל בכל זאת עשיתם עם אייל שלושה אלבומים. איך פתאום זאב לא רוצה?

     

    "מבחינת זאב והתקשורת הפכנו להיות להקת הליווי שלו. לי זה לא הפריע. הייתה אפשרות לעשות עוד אלבום, אייל רצה, ישי בן צור מנהלו רצה, דרור רצה, אני רציתי. זאב לא רצה וטען שזה הורס את אתניקס. אני חושב שהעניין היה יותר אישי של זאב".

     

    כלומר, זאב הרגיש שאייל לוקח לו את הבמה?

     

    "ההופעות שעשינו עם אייל היו ברמה גבוהה אבל מאחורי הקלעים היה מאוד קשה לעשות אותן. כבר בהופעה הראשונה זה עלה לזאב על העצבים. היה לו ממש קשה, רק רצה שזה ייגמר. אמן בסדר גודל של אייל גולן שעולה על הבמה והקהל מאוד אוהב אותו מגמד את אתניקס בעיניו. הוא אמר לי 'בוא נפסיק לעבוד עם אייל ונחזיר אותו למקום שממנו הוא בא'".

     

    אולי לפרשה ההיא של אייל היה חלק בזה?

     

    "הסירוב שלו היה גם לפני. ואז, כשהגיעה הפרשה, זאב אמר לי: 'אתה רואה שצדקתי. תודה לאל שזה לא קורה'. אני מוכן להתערב שתהיה בקרוב הופעה של אתניקס עם אייל גולן וזאב יבלע את מה שהוא מרגיש".

     

    הלהקה ממשיכה להופיע ב־2016 ללא אייל גולן, "אבל זאב קיים איתו הופעות לבד ואני תופס את הראש ואומר לו, 'מה קורה פה? איך אתה מצד אחד אומר לו לא ומצד שני כשזה אתה לבד בלי הלהקה, אתה הולך ומופיע עם שירים שיצרת איתי?' והוא ענה, 'זו טובה לאייל, מיקי סידר את זה'. מיקי אמר לי שזכותו של זאב להופיע עם מי שהוא רוצה. כמובן שהכסף הזה נכנס גם למיקי כעמלה והאינטרס שלו הוא שרק זאב יהיה על הבמה".

     

    אז הבטן שלך מתמלאת תסכול.

     

    "כן, ואני מתחיל להבין שיש מצב שהופעות שנמכרות בסכום מסוים מדווחות לי בסכומים אחרים לגמרי. זה כבר ממש מקומם. גיליתי מקרים שבהם, סתם לצורך הדוגמה, נמכרה הופעה ב־200 אלף שקל ובדוח כתוב שנמכרה ב־150 אלף".

     

    למה לא ביקשת את הדוחות?

     

    "ביקשתי דוחות מלאים מ־2012, אחרי ההסכם. לא נתנו ואמרו לעורך דין, 'אולי אתה רוצה לראות גם את רשימת המכולת של זאב?'"

     

    אני שואל שוב, למה עכשיו לא קמת והלכת?

     

    "הכי קל להגיד, 'למה לא הלכת'. בסוף, כשמגיע הפיצוץ, אתה מבין כמה קשה לקום וללכת ממפעל חיים שלך. השיוך לאתניקס הגדיר אותי".

     

    כמה הרווחת בחודש באותה תקופה?

     

    "אסור לי לומר, מטעמים משפטיים. הגשתי בקשה לביטול הצו האוסר על הפרסום הזה, שמגביל אותי מלתת דוגמאות חותכות. אני מאמין שהוסתרו ממני סכומים גדולים, שגנבו אותי".

     

    העברת את הטענה למנהלים של אתניקס?

     

    "בוודאי. במשך הרבה זמן באתי למיקי והוא אמר לי שאני מבולבל ומבלבל, מרח אותי. צריך להגיד את האמת, איש עסקים גדול אני לא".

     

    איך לא באת לזאב נחמה?

     

    "הניסיון לבוא אליו נענה באופן עקבי ב'אני לא יודע על מה אתה מדבר, רק מיקי מטפל בזה'. בינתיים זאב התארח אצל עברי לידר לבד, אצל משינה לבד, הכל עם השירים שלנו. מצד אחד כיסחו את האחוזים שלי ומצד שני זאב הולך ומרוויח על הרפרטואר שלנו. אז למה הוא צריך להישאר עם אותם אחוזים באתניקס, אם הוא עובד לפרנסתו האישית ובניגוד אינטרסים ללהקה?"

     

     

    * * *

     

    קליסקי חבר ב־2014 למנהלת אישית חדשה, חברת נעורים שלו בשם ורד רקנאטי היימן. מיקי דה פז סירב להיפגש איתה וקליסקי הרגיש איך הוא נדחק עוד צעד אחד לכיוון הדלת.

     

    נשמעו בתעשייה טענות שורד הניעה אותך לפרק את אתניקס, שהיא בעצם הטריפה אותך.

     

    "קשקוש מוחלט. איפה בדיוק פירקתי את אתניקס? רק ביקשתי שמיקי דה פז יפגוש אותי ואת ורד, לשאול שאלות. הוא לא רצה ושלח לכל הלהקה מכתב שבו הוא טען דברים איומים ונוראים, שאיבדתי את שפיות דעתי ושהוא קורא לי למהר ולחזור לעמדת הקלידן שלי. לפני שעניתי במכתב חריף לכל הלהקה, חיכיתי שמישהו מהם יכתוב משהו כמו, 'מיקי, בוא נרגיע את הרוחות, בוא ניפגש'. אבל אף מילה. בדיעבד הבנתי שהם קיבלו הוראה חד־משמעית ממיקי לא לדבר איתי. כאן נפל לי האסימון. פניתי לעורך דין וכתבתי לכולם שיש פה יסוד של לשון הרע נגדי ושאם ימשיכו, אתבע את מיקי. עברנו למכתבים".

     

    ובכל הזמן הזה אתה בא להופיע רגיל?

     

    "אני מופיע והם לא מדברים איתי. יושבים בוואן ושותקים. אף מילה. זה מרגיש זוועה אבל אני מקצוען וההצגה חייבת להימשך. על הבמה עולים ונותנים את ההופעה. היא רצה. קל זה לא היה, אבל מופיעים מתוך תקווה שזה ייפתר איכשהו למרות חליפת המכתבים".

     

    בעצם הייתם להקה מפוררת מבפנים במשך שנים. איך זה הרגיש?

     

    "זה לא היה קל אבל אתניקס הוקמה בצלמי ובדמותי וניסיתי לעשות הכל למען ההצלחה גם אם לא הרגשתי נוח וגם מושפל לפעמים. לראות את מיקי דה פז מתייחס אליי כמו לנגן סוג ד' היה קשה מאוד. מי הוא בכלל, הוא תרם משהו ללהקה הזו? כתב שיר? אם אני לא קיים, לבנאדם אין מה למכור. איך קרה שהוא נהיה מספר 1 במערכת? בסופו של דבר זאב התנהג כמנהל קריירת סולו בתוך הלהקה. הישיבות של הלהקה היו למראית עין. הרגשתי כמו חותמת גומי".

     

    אנשים סביב הלהקה טוענים שהקלטת אותם במשך שנים.

     

    "נקטתי פעולות שיוכיחו שדבריי אמת. זה מה שאני יכול לומר".

     

    אבל אתה מבין את הבעייתיות לתקשר איתך כשהם יודעים שאתה מקליט אותם.

     

    "לא. אתה לא מקליט בחדר המיטות. מה זה משנה אם פרוטוקול של ישיבה רשום או מוקלט? או שיחת טלפון מקצועית שקשורה לכספים".

     

    לא הקלטת אותם בוואן?

     

    "חד־משמעית לא. אין שום דבר שאני הולך להוציא עליהם כרכילות או דברים כאלה. הם הולכים לכיוון הזה כדי להבאיש אותי, אבל כל מה שיש לי הם עסקים נטו. שאף אחד לא יבלבל את המוח. זה נורא מצחיק: זה בסדר שאתה עובד עליי בכסף, אבל זה לא בסדר שלי יש חומר מתועד על זה שעבדת עליי?"

     

    באוגוסט 2016 נערכה פגישה בין מיקי דה פז ועורך הדין של זאב נחמה יוסי כהן לבין ורד רקנאטי היימן כדי ללבן עניינים. "בדיעבד התברר לי שהם החליטו להעיף אותי עוד לפני כן. היה בנושא מעין פרוטוקול שעליו חתומים חברי הלהקה ורונית ארבל, היחצנית שלנו. יוסי ומיקי לא סיפרו על זה כמובן לורד. כשהיא ביקשה נתונים של הופעות, יוסי אמר לה, 'אני לא בחקירה פה', ואמר למיקי לשתוק ולא לענות לה. בדיעבד התברר לי גם שהכשירו קלידן במשך כחודש כדי שיוכלו להעיף אותי".

     

    ואז אתה מקבל את מכתב ההשעיה.

     

    "הרגשתי כמו חורבן הבית. הבנתי שחיי כמו שאני מכיר אותם נגמרו. הייתי במצב רגשי ירוד וזה הותיר אותי ואת המשפחה שלי בהלם. ואז הייתה הכתבה שלך ומהר מאד קיבלתי תביעה על סך שני מיליון שקל למרות שלא אני ולא אף אחד מטעמי עמד מאחורי הפרסומים שלך".

     

    למה לא "לעשות שולם", לוותר על הכל?

     

    "איך אעשה שולם אם אני רואה שזה הולך ומידרדר. הורידו בעקביות את הסכומים שקיבלתי. יש את הפסוק המפורסם, 'הרצחת וגם ירשת'. פה קודם ירשו אותי ואחרי זה רצחו. קמתי להילחם משפטית, הגיע לי עד כאן. תמיר קליסקי סולק באופן מטורף ולא אחראי".

     

    הוא לוקח נשימה וממשיך. "תגיד, מה הבעיה לשבת שעה, להראות נתונים ולומר, 'אוקיי, טעינו, פה מגיע לך'. למה לעשות את הדבר המטורף הזה? מה ייצא להם מזה? יכול להיות שיש פה משהו מאוד גדול אם ככה הם עומדים על הרגליים האחוריות? למה אתה מנהל מלחמה כזו נגדי ומאיים עליי?"

     

    מי מאיים עליך?

     

    "כשמישהו עומד בבית משפט ואומר, 'תבענו אותך בשני מיליון אבל בקרוב נגדיל לארבעה מיליון, זה לא איום?"

     

    איך אתה ישן בלילה מאז?

     

    "הייתה תקופה לא טובה. אני יושב בבית, סגרתי את האולפן כי אני לא מסוגל לעבוד ומרגיש שהמוניטין שלי נפגע ואנשים הפסיקו לבוא אליי להפיק אלבומים. אני לא עושה כלום, אין הכנסות. באתניקס היו לא הוגנים איתי בצורה קיצונית, אפילו לא קיבלתי את השכר על הופעות ביולי־אוגוסט 2016".

     

    ממה אתה חי?

     

    "לקחתי לא מעט הלוואות. אני במינוס לא נעים בבנק. אל תשכח שההתעסקות המשפטית ממושכת ויקרה מאוד. יש לי שלושה ילדים, שניים מהם חיים איתנו. הם מקבלים את זה כמו רעידת אדמה. אשתי מיכל עובדת, קיבלה את זה מאוד קשה אבל אנחנו שורדים. לא הייתה התפרקות משפחתית. אנחנו תא מאוד חזק, נשואים 29 שנה".

     

     

    * * *

     

    לפני כמה חודשים החליט קליסקי להקים להקה חדשה בשם אקזיט, שכבר הוציאה סינגל ראשון לרדיו בשם 'קמפיונה'. "זה היה רעיון של ורד. בהתחלה אמרתי לה, 'ורד, איזה להקה, איזה'. אמרה לי, 'כמו שלפני 30 שנה הקמת להקה, אתה מסוגל, זה השירים שלך'. אמרתי לה, 'את יודעת באיזה משאבים נפשיים זה כרוך, בגיל 55 לבנות עוד מגדל?' אבל נכנסתי לזה. עשיתי עיבודים חדשים לשירים של אתניקס וכתבתי חדשים".

     

    אתה מאמין שזה יכול להצליח?

     

    "אני מאמין מאוד שכן. חשבתי שזה לא יעניין אף אחד, אבל מאז הפרסום אצלכם על הלהקה, הטלפונים לא מפסיקים. מצב הרוח שלי השתפר. כשהייתי באתניקס המקסימום שהיו מזהים אותי זה היה כזה, 'רגע, אתה ההוא ממשינה?' פתאום אנשים ניגשים אליי ומחבקים באהבה ואומרים לי, 'קליסקי, תצליח, אנחנו איתך'. זה מדהים אותי. שנים הייתי בצל, ופתאום אני בפרונט".

     

    הרגשת באמת מאחור כל השנים?

     

    "רציתי להיות בצל, עשיתי את זה בכיף. אני מציע לחבר'ה אחרים שמקימים להקה: אל תתחבאו מאחורי הקלידים. תוציאו את הראש החוצה. בדיעבד טעיתי שבחרתי להיות הצנוע מאחורי הקלעים שלא אכפת לו ולוותר".

     

    אתה חושב שלא העריכו אותך מספיק על ההצלחה של אתניקס כל השנים? היה גם מערכון ב'ארץ נהדרת' שחבט בכם.

     

    "דווקא במערכון שמו אותי ואת זאב כשווים. אני לא חושב שלא קיבלתי הערכה, להפך. בתעשיית המוזיקה וגם בקהל יודעים שאני חלק מהלהיטים הגדולים של אתניקס. גם מי שלא זוכר את השם, אומר, 'זה עם המשקפיים מאתניקס'".

     

    אתה מאוכזב מזאב נחמה, כועס עליו?

     

    "מאוד פגוע ממנו. הוא המנהיג של הלהקה, אני באמת לא מבין, איך הוא נתן לזה להגיע למצב הנוכחי? איך הוא נתן את קולו לזה שזרקו אותי מהלהקה? אני הקמתי איתו את אתניקס. אתה יודע כמה שנים הלכנו במדבר ועבדנו קשה כדי להצליח? אתה יודע איזה צמד היינו, בלתי מנוצחים. פתאום ברגע של משבר זה אפילו לא כתף קרה. זה סכין בלב. ככה אני מרגיש".

     

    מה עם שאר חברי הלהקה?

     

    "הם לא פקטור. הפרנסה יותר חזקה מהתנהגות אנושית כנראה. לא שמעתי מהם מילה. מילא היו מרימים טלפון וכועסים, אומרים שאני מניאק. אפילו זה לא".

     

    אולי הם מפחדים שתקליט אותם?

     

    "אני אתעלם מההערה שלך. אגיד שוב, אין פה דברים אישיים. הניסיון ללכת למקומות האלה הוא להוציא את העוקץ מהעניין. שמעתי מעוד אנשים שמה שתמיר קליסקי עשה זו בגידה. להפך, הם בגדו בי, אני נזרקתי משם בתואנות שווא".

     

     

    * * *

     

    קליסקי נולד בשנת 1962 וגדל ברמת־גן, תל־אביב והרצליה. התחיל לנגן בגיל 17. "ב־1979 הגיע אלטון ג'ון למופע עם ריי קופר בהיכל התרבות. ישבתי בקהל והייתי המום. זה היה מופע ששינה את חיי. לקחתי את דמי הכיס שלי, קניתי תקליטים של אלטון ג'ון וביקשתי מההורים שיקנו פסנתר. מרוב שמחה הם עשו מגבית ואחרי שבוע הביאו פסנתר ישן הביתה. שמתי את התקליטים של אלטון והתחלתי לנגן משמיעה. בהתחלה זה היה צולע ומביך ולאט־לאט זה נהיה משהו. עד כדי כך שבאתי למבחנים ללהקה צבאית כקלידן ועברתי. התגייסתי ללהקת הנח"ל ב־1980 אבל רפול ביטל את הלהקה וחזרתי לטירונות נח"ל. הייתי בגדוד 50, כל החבילה כמו שצריך".

     

    נפצע במלחמת לבנון הראשונה. "נלחמנו ליד נמל התעופה של ביירות וירו עלינו, חטפתי רסיסים בצוואר וברגל. אושפזתי לשלושה שבועות ואחר כך עברתי שיקום".

     

    טראומה?

     

    "אני לא זוכר כלום. כשראיתי את 'ואלס עם באשיר' מאוד הזדהיתי. המוח שלי עשה שאט דאון, כאילו אומר, 'תמיר, לא היה ולא נברא'. הדחקתי הכל. הדחקה זה מנגנון מצוין".

     

    השתחרר ב־1984. "בסוף הבינו שעשו טעות שאין להקות והספקתי להופיע עם להקת הנח"ל. די מהר אחרי זה השתחררתי ולמדתי מוזיקה, מחזור ראשון ברימון".

     

    1985, קליסקי מגיע להופעה של להקת מוסקבה וזאב נחמה בכיכר אתרים בתל־אביב. "עולה להקת מוסקבה ושרה שירי מחאה. זה היה נראה לי מאוד אמיץ. הלכתי לזאב אחרי ההופעה ואמרתי לו, 'איזה יופי'. אמר שחסר קלידן, שאבוא מחר. קבענו חזרה. התחלנו לנגן. הופענו כמה שנים בתור מוסקבה וזה לא עבד ממש טוב למרות הכימיה בינינו".

     

    ב־1988 קליסקי מפיק מוזיקלית את האלבום של שלישיית הנשים 'מנגו' יחד עם יועד נבו. "דרך מנגו נוצר קשר עם הליקון. אמרתי לזאב, 'יש פה צ'אנס עם המחשבים, נעשה דברים שלא עשו לפני זה מבחינת סאונד'. כשבא רמי קלינשטיין לאולפן, נתתי לו קלטת שלנו ואמרתי לו, 'תן לרוני בראון'. נפגשתי עם רוני. הוא אמר לי, 'זה יפה מאוד מה שאני שומע', והוסיף בסקפטיות, 'זה ששר, הוא יכול להחזיק את זה, להיות סולן של להקה?' אמרתי לו, 'מה זאת אומרת? בוודאי, כולם מדברים על כוכבים, אנחנו נהיה גיבורי מעמד הפועלים, נלך על צווארון כחול'. בסופו של דבר הלהקה קמה וכתבנו את השירים עם יועד נבו. הבאתי את גל הדני וגיל אלון, שלמדו איתי בעבר. השיר הראשון שיצא היה 'אין לאן ללכת' שלא נהיה להיט אבל היה משהו באוויר. הסינגל השלישי, 'ציפור מדבר' כבר היה בום".

     

    התעשרת?

     

    "אתה לא נהיה מיליונר. ממש לא. חיינו בסדר".

     

    וזאב?

     

    "אני לא מסתכל לו בכיס אבל ברור שבשנים האחרונות רוב האחוזים עברו אליו".

     

    אחרי ההרפתקה בניינטיז עם אייל גולן, הלהקה לא חזרה לשיאה.

     

    "עשינו טעות שעשינו תקליט רוק. אף אחד לא רצה מאתניקס רוקנ'רול. אחרי התקליט 'אמריקה', בסביבות 2005, הבנו שזה לא קורה כבר, שאנחנו לא מצליחים כלהקה ואז הם עשו את טוטובל".

     

    אבל הקאמבק הצליח.

     

    "יצא שיר שלנו שנקרא 'מתי לחזור' ב־2011, היחצן שלנו אורן בראל קרא לזה קאמבק וזה תפס. התקשורת התחילה לפרגן. פתאום היה סחף בעדנו. כמו שאתה יודע, הכל נגמר".

     

     

    * * *

     

    עו"ד יוסי כהן, המייצג את אתניקס, מסר:

     

    "טענותיו של קליסקי תמוהות ביותר ורצופות שקרים ואי־דיוקים. מבלי להיכנס לדיון בכל אחת מהטענות נציין כי לפני כעשור החליט תמיר לעזוב את הלהקה מיוזמתו כי סבר שהיא סיימה את דרכה והחל בפעילויות אחרות מחוץ ללהקה שלא הניבו לו כל פרי משמעותי. לבקשת זאב המשיך קליסקי בתפקידו כקלידן במטרה לאפשר לו להתפרנס למחייתו. באותה תקופה פנו האחים קליסקי מיוזמתם למיקי דה פז ורונית ארבל כדי שינהלו את הלהקה, ואכן זמן קצר לאחר מכן ועקב ניהול מוצלח טיפסה הלהקה מעלה־מעלה והיא נחשבת היום לאחת מהלהקות המובילות בשוק המוזיקה וההופעות במדינת ישראל.

     

    עת ראה תמיר את הצלחתה של הלהקה והבין את גודל הטעות שעשה, התחרט כנראה, והחל להעלות דרישות הגובלות בסחיטה באיומים בכדי לשנות את מעמדו כפי שנחתם במעמד עורכי דינו. לפיכך ומשום שפעולותיו נועדו לפגוע בפעילות הלהקה - קיבלה הלהקה החלטה להשעותו.

     

    תמיר פנה לבית המשפט בדרישה להשיבו ללהקה ואף לפרקה אך בית המשפט דחה את כל טענותיו, גם הערעור שהגיש לבית המשפט העליון נדחה.

     

    שני בתי המשפט הנכבדים סברו שכל הטענות של תמיר מופרכות וחסרות יסוד ולכן כל בקשותיו - פירוק הלהקה, החזרתו ללהקה ואיסור השמעת שירי הלהקה - נדחו.

     

    נוכח החלטות בית המשפט מנסה קליסקי בכל דרך להכפיש את שמם של חברי הלהקה והנהלתה. הלהקה דוחה את ההכפשות מכל וכל וממשיכה ליצור שירים חדשים ולהופיע כמעט כל יום בהצלחה מסחררת ברחבי הארץ ובעולם".

     

    razs@yedioth.co.il

     


    פרסום ראשון: 14.09.17 , 19:48