שלישי 16 באוקטובר 2018
בפייסבוקבטוויטרבאינסטגרם
נגישות
ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    תומריקו
    ממון • 17.09.2017
    הערכה: התורים לטסטים יתקצרו כבר מאמצע 2018
    מוטורולה זכתה במכרז משרד התחבורה ותתפעל טכנולוגית את מבחני הנהיגה • עד נובמבר יוכרזו שני זכיינים נוספים שיעסיקו את הבוחנים
    אודי עציון

    משרד התחבורה הודיע אתמול למוטורולה ישראל כי היא הזוכה באחד משני המכרזים המרכזיים בהפרטת מבחני הנהיגה. מוטורלה גברה על PSG מערכות מתקדמות במכרז לאספקת המערכת הטכנולוגית, שבאמצעותה יופעלו המבחנים החל מאמצע 2018.

     

    במקביל מתמודדות תשע חברות במכרז התפעולי, שבמסגרתו ייבחרו שני זכיינים שיעסיקו את בוחני הנהיגה ויבצעו עבור המדינה את מבחני הנהיגה. ההחלטה על הזוכים צפויה באוקטובר־נובמבר השנה, והם יקבלו שלושה חודשים להתארגנות, ואז חודש להרצת המערכת.

    השר ישראל כץ
    השר ישראל כץ

     

    במשרד התחבורה מקווים שיוכלו לעבור לשיטה החדשה כבר במהלך הרבעון השני ב־2018, אולם במקרה שחברות שהפסידו במכרז יעתרו לבית המשפט, מועד ההתחלה צפוי להידחות. גם כך תתבצע ההפרטה באיחור של כשנה מהמתוכנן, בעקבות עתירת בוחני הנהיגה לבית הדין לעבודה ולבג"ץ, שלוותה גם בשביתת בוחנים שנמשכה חודשים.

     

    כיום נמשכת ההמתנה לטסט בין שלושה לארבעה חודשים בממוצע, כאשר בספטמבר קיבלו המורים לנהיגה רק טסט אחד לכל שבעה תלמידים, בשל מספר ימי העבודה הנמוך של הבוחנים בשל חגי תשרי. זאת למרות שמשרד התחבורה הוסיף 30 בוחנים זמניים לתגבור הבוחנים הוותיקים. המצב גורם לתסכול בקרב תלמידי הנהיגה, רובם נערים לפני גיוס ובקרב הוריהם, המוציאים את זעמם על המורים, למרות שאת חלוקת המבחנים מבצע משרד התחבורה.

     

     

    כל זה ישתנה בשיטה החדשה, לפיה הזוכים במכרז יחויבו לספק לתלמידים מועד למבחן נהיגה מעשי ("טסט") ראשון בתוך 2־5 ימים מרגע שמורה הנהיגה יקבע שהם מוכנים לבצעו, ומבחן חוזר בתוך שבוע עד שבועיים לכל היותר. כל אחד משני הזכיינים שייבחרו במכרז התפעולי יופקד על הקמה ותפעול של מערך המבחנים המעשיים בחצי משטח המדינה.

     

    במסגרת הרפורמה במבחני הנהיגה המעשיים, יוקם מערך פיקוח מקצועי על בוחני הנהיגה, הכולל עשרות מפקחים של משרד התחבורה. המפקחים שיבצעו בקרה על פעילות הבוחנים, יסייעו בהגברת השקיפות בעת המבחן, ינטרלו פעילויות חריגות ופסולות בזמן אמת ויביאו להעלאה מתמדת ברמת מבחני הנהיגה. כיום מפקחים על המבחנים בוחנים בודדים, ומעשית הם אינם מפוקחים.

     

    המערכת הטכנולוגית שתספק מוטורולה תבצע את רישום הנבחנים, וכן מעקב אחר תשלום אגרה, קבלת בקשות לקביעת מבחנים, הקצאת מועדים וקבלת תוצאות המבחן המעשי. זימון המבחנים ייעשה באמצעות אתר האינטרנט של הזכיין, לאחר ביצוע המבחן הפנימי בבית הספר ללימוד נהיגה. שיבוץ הבוחנים למבחני הנהיגה ייעשה גם כן בצורה אוטומטית.

     

    תהליך הבחינה המעשית ישונה ויתבסס על קריטריונים ברורים, מדידים ומחייבים, תוך צמצום שיקול דעת הבוחן בקביעת תוצאות הבחינה המעשית. כמו כן, ייעשה שימוש באמצעים טכנולוגיים הכוללים בין השאר שימוש במצלמות, מערכת ניווט GPS, מערכת מחשוב ומילוי טופס המבחן באופן ממוחשב.

     

    בכל רכב לימוד נהיגה המשמש גם לביצוע טסטים יותקנו מצלמות לתיעוד מסלול נסיעת המבחן ותיעוד הנבחן במהלך הטסט. הצילום יכלול גם הקלטה קולית בתוך הרכב. תיעוד המבחן יועבר למחשב אישי או לטאבלט של הבוחן. אמצעים אלה יסייעו בהגברת הפיקוח והאכיפה וכן בהבטחת אחידות והוגנות במבחנים. מורי הנהיגה, שחלקם מחזיקים בשני רכבי לימוד, ידני ואוטומטי, מתנגדים שעלות התקנתה ברכבם תושת עליהם. משרד התחבורה בוחן כעת האם תוכל המדינה לממן את הרכישה וההתקנה.

     

    בסיום כל מבחן יידרש כל בוחן למלא טופס ממוחשב. המערכת תחשב את ציון המבחן, באופן אוטומטי, ותודיע למורה הנהיגה ולנבחן על תוצאותיו, עבר או נכשל. נבחנים שנכשלו יוכלו לצפות בתיעוד המבחן על מנת להחליט האם להגיש ערר. האמצעים הטכנולוגיים ישמשו גם לבחינת ערעורים על החלטות הבוחן. הערעור ייבחן על ידי גורם בכיר של הזכיין אל מול הצילום ועל ידי מפקחים של משרד התחבורה.

     

    שר התחבורה ישראל כץ: "מדובר בבשורה גדולה למאות אלפי תלמידי נהיגה. הם יזכו בתוך כמה חודשים לקיצור משמעותי של זמן ההמתנה למבחנים מעשיים ולמבחנים חוזרים, ולחיסכון של מאות שקלים לכל נבחן, בזכות קיצור זמני ההמתנה למבחנים חוזרים, כך שיהיה צורך במספר קטן יותר של שיעורי נהיגה נוספים"

     


    פרסום ראשון: 17.09.17 , 22:14