שבת 30 במאי 2020
בפייסבוקבטוויטרבאינסטגרם
נגישות
הכי מטוקבקות
    יריב כץ
    חדשות • 17.09.2017
    ג'ננה על הבננה
    דמויות המיניונים שהודבקו לאריזות השחר העולה גרמו לסערה בקרב חובבי הממרח הוותיק • לקוחות רבים התלוננו: "השוקולד לא טעים ומזכיר בננה" • אז מה קרה למוצר שרבים גדלו עליו? כלום • החברה הודיעה שממרח השוקולד נשאר בדיוק אותו דבר, וש"לעולם לא נשנה את המתכון" • האשמה היא בהטיה פסיכולוגית: השינוי באריזה הוביל לשינוי תפיסת הטעם
    איריס ליפשיץ קליגר

    פעמים רבות אנו אוכלים עם העיניים, אך האם שינוי בציורים על האריזה באמת יכול להביא לשינוי בטעם? לטענת רבים מחובבי שוקולד השחר העולה — נראה שכן. מהומת צרכנים המשתוללת בימים האחרונים על דף הפייסבוק של הממרח הוותיק עוסקת בשאלה: מה קרה לטעמו של הממרח שכולנו אוהבים?

     

    הורים שילדיהם החזירו את הכריך עם השוקולד בילקוט טוענים כי הטעם המוכר של ממרח השוקולד שונה ואף קראו ליצרנית להחזיר את "המהדורה הישנה". לקוחות רבים צילצלו למוקד השירות והעלו ספקות מדוע לשוקולד יש טעם מוזר המזכיר בננה ושאלו מדוע לא עידכנו אותם על השינוי ודרשו לדעת אם מדובר בתקלה בייצור. יש אף כאלו שהגדירו את הטעם של הממרח בגרסתו החדשה כ"טעם זוועה" וסיפרו כי זרקו אותו לפח מיד לאחר שטעמו, וזאת אחרי שניסו את כל הטעמים בצבעים השונים, כפי שהן נמכרות באריזות החדשות על המדף.

     

    אז בננה, תות תפוז או מנטה? כעת מתברר — לא דובים ולא יער. דבר לא השתנה בשוקולד השחר מלבד התווית, ובפועל מדובר במהומה רבה על לא דבר.

     

    יצרנית השחר העולה אמרה בתגובה כי לא נעשה כל שינוי במרקם הטעם: "אנו מתחייבים שלא שינינו ולעולם לא נשנה את מתכון הממרח הקלאסי". מתברר כי בסך הכול מדובר במהדורה מיוחדת שהושקה באחרונה ועליה מודפסות דמויות של המיניונים שאחת מהן אוחזת באשכול בננות, או דמות של מיניונים לצד צילום של תות שדה טרי טבול בשוקולד.

     

    מחקרים מסבירים שכל הבלבול מתחיל ונגמר בהטייה הפסיכולוגית של המוח שלנו. המשמעות היא ששינוי אריזה עלול בהחלט להוביל לשינוי בתפיסת הטעם. "כמעט כל דבר משפיע על האכילה שלנו. החל מאריזות ותוויות ועד צורות, צבעים וריחות" מציינת ורד יפה־חייק, דיאטנית קלינית המתמחה בהשמנת יתר אצל ילדים. "הרוב מתבצע בתת־מודע. מספיק שנראה אוכל, אפילו בתמונה, כדי שהגוף שלנו יתחיל לשחרר מיצי עיכול, ויפנטז על ההשלכה לטעם ולתוצאה בעת אכילת מהמוצר. כך קרה גם במקרה של ממרח השוקולד, נראה שהדמויות הצהובות המתקתקות של המיניונים מחזיקים אשכול בננות מיד גורמות למוח לתרגם כי מדובר בשוקולד בטעם בננה" אמרה יפה־חייק.

     

    מבחן הטעימה העיוור

     

    לא הסתפקנו בתגובת היצרנית והתייצבנו אתמול אצל משפחת מרקוביץ באבן

     

    ־יהודה, למבחן טעימה עוור שכלל כריכים מרוחים בשוקולד השחר מהגרסה באריזה הרגילה לצד צלחת עם כריכים מרוחים בממרח השוקולד מהאריזה החדשה של המיניונים. שלושת הילדים של משפחת מרקוביץ: אורי (8), גאיה (7) ומעיין (3) ידועים כפריקים לממרח שוקולד בכריך שלהם, וכך גם אמא שלהם יפעת שהיא בעצמה שף קונדיטורית ב"קפה גוטלה" ומשתמשת הרבה בממרח שוקולד השחר באפיית עוגות בעסק. כולם טעמו את הכריכים אך לא ידעו באיזה ממרחי שוקולד מדובר. לאחר הטעימה פסקו פה אחד: אין הבדל בטעם. אורי בתחילה אמר על הכריך שמרוח בשוקולד השחר מהאריזה המוכרת, כי זה דווקא מרגיש לו כמו ממרח נוטלה אבל אחרי שהריח את הממרח מיד תיקן את תשובתו ופסק חד־משמעית: "זה שוקולד השחר". גם יפעת פסקה כי לדעתה מדובר באותו ממרח שוקולד. מתברר שכאשר הילדים לא היו חשופים לאריזה של המוצר, הם לא הרגישו שינוי בטעם ולא פיתחו אשליה שמדובר בבננה. "דווקא, התוצאות של המבחן העוור מאוד מפתיעות אותי" אמרה יפעת, "הילדים שלי אוהבים דווקא נוטלה והנה הם נהנו מאוד לזלול מהכריכים עם שוקולד השחר. נראה שכך אוכל לחסוך ואעבור לרכוש את הממרח הזול יותר על המדף".

     


    פרסום ראשון: 17.09.17 , 23:49