yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום : ידיעות אחרונות
    חדשות • 26.09.2017
    אוכלים סרטים
    האם השנה, בפעם הראשונה, יהיו שידורי הווי־או־די של הוט ושל יס זמינים ביום כיפור? • יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, ד"ר יפעת בן חי שגב, לא פוסלת את האפשרות לעשות היסטוריה • "אם הוט ויס יפנו אליי בבקשה לשדר, אני מוכנה לבחון את זה בחיוב עוד השבוע" • בחברות הכבלים והלוויין הופתעו מהיוזמה, ומתלבטים כיצד לנהוג
    רותם אליזרע

    "ביום הכיפורים לא ישודרו שידורים עצמיים ולא יתורגמו לעברית שידורים שאינם עצמיים" כך נכתב בחוק התקשורת שנחקק לפני 35 שנה, ומאז מגביל בכל שנה את השידורים ביום הכיפורים. האם השנה מי שירצה יוכל להדליק את הטלוויזיה ביום הקדוש ולצפות בשידורי הווי־או־די של הוט ושל יס? יו"ר מועצת הכבלים והלוויין אמרה אתמול שאם החברות יפנו אליה בבקשה לפתוח את השירות בקשתן תיבחן ברצינות.

     

    ד"ר יפעת בן חי שגב אמרה אתמול: "אני חייבת לומר שהכללים האלה לא לגמרי מחודדים. וזה גם לא מפתיע, כי הם נחקקו בערך לפני 30 שנים. ברמה העקרונית אני מפרידה בין שידור לא־ליניארי כמו וי־או־די, שזו בעצם ספרייה שבה הצופה הוא אקטיבי ומחפש את התוכן, לבין שידורים ליניאריים. במה שנוגע לשידורי ספרייה, ככל שהוט ויס יפנו אליי בבקשה לשדר — אני מוכנה לבחון את זה בחיוב כבר השבוע".

     

    כדי לאשר בקשה לפתוח שידורי וי־או־די בכיפור יהיה צורך לקיים דיון במועצת הכבלים והלוויין, המונה 13 חברים. בן חי שגב היא אומנם היו"ר, אך יש לה זכות הצבעה שווה כמו לכל אחד מהחברים. "אני מבטיחה לתת לזה קדימות לנוכח לוחות הזמנים ולקיים דיון דחוף", הוסיפה בן חי שגב.

     

    בשנים האחרונות נשמעה ביקורת נגד ההחלטה שלא לשדר שידורים במערכת הוי־או־די שהיא בעצם מערכת וידאו אישית שבה הצופה יכול לבחור לצפות בתוכניות על פי בחירה אישית מבלי צורך לגרום לאיש לעבוד במיוחד ביום הכיפורים. הביקורת מקבלת משנה תוקף לאור העובדה שכיום ניתן להגיע למאגרי סרטים וסדרות באתרים לצפייה ישירה (כמו נטפליקס) או באמצעות הורדה של קבצים ישירות למחשב מאתר אינטרנט בארץ או בחו"ל. יס והוט טענו מצידן שההחלטה לא להפעיל את שירותי הווי־או־די הייתה הכרח, מאחר שהן מחויבות להנחיות של מועצת הכבלים והלוויין.

     

    יפעת בן חי שגב
    יפעת בן חי שגב

     

     

    בין אדם למסכו

     

    עינב שיף

     

    דווקא כמי שפרנסתו בנויה על צפייה בטלוויזיה, יש משהו נחמד בלנצל את השלווה הסטואית של יום כיפור למנוחה גם מהמרוץ הזה.

     

    הרחובות הריקים ממכוניות; השקט שממלא את החלל; ואפילו יופיין של "כל נדרי" ותפילת נעילה הם שבירת שגרה ראויים יותר מהאבסתה של עוד סדרה שכולם אומרים (כולל החתום מעלה) שאתם חייבים לראות.

     

    אולם זוהי בחירה של כל אדם עם עצמו — ועם מי שהוא נשבע לו/ה שלא ידחוף עוד פרק לבד — ולא עניינו של רגולטור כזה או אחר. ובעוד האיסור על שידורים ליניאריים ביום כיפור בהחלט הולם את אופייה של מדינת ישראל, הרי שהשבתת הווי־או־די היא צעד אחד מיותר לתוך דל"ת אמותיו של ציבור רחב. הלא הפעלת הווי־או־די אינה מצריכה דבר מה נוסף מצד גופי השידור, מלבד הותרתה במקומה ערב החג. גם איש לא דורש כי ספריית התכנים עצמה תתעדכן לכבוד יום ה"שבת שבתון". למעשה, הצפייה בווי־או־די אינה שונה בכלום מהימים ההם, בהם דחפנו קלטת VHS — הו, היסטוריה עתיקה — למכשיר הווידאו ולחצנו פליי.

     

    לכן כל עוד הצופה מכבד את סביבתו, אין סיבה הגיונית למנוע ממנו לצרוך שירות שעליו הוא משלם סכום נכבד מדי חודש. אם החיבור לאינטרנט אינו נקטע — ושאף אחד לא יקבל רעיונות — גם האפשרות להזרים תכנים (שאגב, נעשית באמצעות הרשת) יכולה וצריכה להיוותר על כנה.

     

    בימים של מאבק על עיצוב דמותה של הפרהסיה הישראלית זו דוגמה לזירת חיכוך מיותרת, כיוון שהיא אינה עוסקת כלל במרחב הציבורי אלא בזה הפרטי. ושם האינטרס של כל הצדדים אמור להיות כמה שיותר חירות אישית בפנים, לטובת קיום משותף והרמוני בחוץ. בואו נזכור: יום הכיפורים שם דגש על עבירות שבין אדם לחברו, לא על חטאים שבין אדם לווי־או־די שלו.

     

    אל תיגעו בדממה

    סמדר שיר

     

    יותר מ־10 שנים גרתי מעבר לים, וכשחבריי האמריקאים סירבו לצאת לפיקניק משום שעליהם להתייצב בבית־הכנסת טענתי באוזניהם שזה ההבדל המהותי ביני לבינם.

     

    "אתם חייבים לשמור שבת כדי להרגיש שאתם יהודים", אמרתי, "אבל מי שחי בישראל מרגיש את היהדות גם בלי לקיים מצוות. היא נושבת באוויר שאנחנו נושמים. בריחות התבשילים של ערב שבת, בדממה של יום כיפור, במצהלות הילדים שרק ביום הקדוש הזה רשאים לשחק בכביש".

     

    היושב במרומים לא מינה אותי לתפקיד השוטרת שלו על פני האדמה. לצד האמונה בו אני דוגלת ב"חיה ותן לחיות". אם כל כך דחוף לכם לא לצום — אל תצומו, ואם גם ביום הדין אתם מעדיפים לטבול שרץ ברוטב חזיר — עשו מה שבא לכם, זה בינכם לבינו. אבל למה לנפץ את השקט שמאפיין ומלווה את יום כיפור מאז ומתמיד? מה יקרה אם במשך יממה לא תוכלו לצפות בהוט וביס? תסבלו מחור בהשכלה? הגוף שלכם, שכבר התרגל לתנוחת בטטה מול המסך, יגיב ברעד של קריז?

     

    קל מאוד לצחצח חרבות ולראות בכל מנהג ניסיון לכפייה דתית. אנחנו לא זקוקים לגילויי אנטישמיות כדי להיווכח עד כמה אנחנו שונאים את עצמנו ואת המורשת ששמרה עלינו במשך אלפי שנים. אבל דווקא עכשיו, בעומדנו על סף התהום שמפרידה בין דתיים לחילונים, עלינו להיזהר מאפיקורסים ואתאיסטים ששואלים "מה העבודה הזאת לכם?" ובשם הדמוקרטיה דורשים לחיות ככל הגויים.

     

    עשו טובה, אחים שלי. אל תיגעו בדממה של יום כיפור ואל תנטרלו ממנו את החמצן היהודי. גם אוכלי טריפה זקוקים ליממה אחת של שקט, נטולת סדרות ואקשן, שבה יוכלו לחשוב בנחת על הסרט שבו מתנהלים חייהם. אם יכה בהם השעמום — שיקראו ספר. לא חובה שזה יהיה "שולחן ערוך", אפשר גם הרלן קובן. כי אם ניכנע לגחמות של יפי נפש ונהפוך את יום כיפור לעוד יום של חולין, בדור הבא הוא יהפוך ליום קניות במחירי חיסול וכך, במו ידינו, נקבור את היהדות.

     

     

    לפני חמש שנים חתמו כמעט עשרת אלפים איש על עצומה בקריאה לפתוח את שידורי הווי־או־די בכיפור. "חלק מהכפייה הדתית במדינתנו, התכנים בטלוויזיה נמנעים מאיתנו ביום כיפור. גרוע מכך, גם הווי־או־די, שאנו ממשיכים לשלם עליו גם בימים כאלה, נסגר", נכתב בעצומה. אבל מועצת הכבלים והלוויין סירבה לאשר את פתיחת השידורים בזמנו.

     

    ביס ובהוט הופתעו מדברי יפעת בן חי שגב והם עדיין מתלבטים האם לפנות אליה בבקשה שתשרת את לקוחותיה החילונים או להימנע מכך כדי לא להרגיז את הציבור הדתי.

     

    yed660100