הגיבור התנ"כי שלי
מיוחד: כותבי "7 ימים" בוחרים את הדמויות התנ"כיות שהיו שמחים לראות בישראל של 2017. שלמה ארצי, למשל, מרותק משאול המלך
שאוליק / תגידו, מישהו היה קורא לבן שלו היום שאול? או שאולי? או שאולינקה? הרי בסטוק השמות הנוכחי שבו כל ילד שני הוא תום או עומר ותומר, אין צ'אנס כזה. ועוד משהו: מישהו מכם היה מסכן את הילד שלו ושולח אותו לרדוף במזרח או במערב אחרי שלוש אתונות שאולי נגנבו לו בלילה על ידי הפלשתים או העמלקים שהקיפו אז את ארץ ישראל? הרי כל אחד היה מצלצל למשטרה, מתלונן וזהו. אבל קיש אבי שאול התעקש ושלח את בנו למצוא אותן בעצמו, ומה שיצא זה ששאול הלך והתגלגל בדרכים, עד שמצא בסוף מלוכה.
סיפור פשוט ומורכב / כבר משיעורי תנ"ך, כשכולם אמרו, "דוד, דוד", אהבתי את שאול יותר. אולי ראיתי בו את הגיבור הטרגי שנענש באובדן חייו, באובדן הממלכה ובאובדן בנו המיוחד במינו (יהונתן). ואולי כי הייתי נער רודף צדק, וסיפור האי־צדק והזובור שנעשה לשאול ביאס אותי.
שאול היה, אם כן, האיש שלא רצה למלוך אבל בסוף נדבק לכיסא כמו משוגע, זה שחש נבגד על ידי הכוהן הגדול שהכתיר אותו למלך (שמואל) ועל ידי מי שגידל בארמון כנגן פוטנציאלי (דוד). זה שבן אחד שלו ניהל מערכת יחסים עם דוד, שמצידו ניהל במקביל מערכת יחסים עם מיכל (כדי להיפטר ממנו, הבטיח שאול לדוד את בתו מיכל רק אם יביא 100 עורלות פלשתים. דוד הביא 200). העלילה סבוכה. לא פתורה. בנויה מעשרות עלילות משנה, אבל בעיקר מדובר במלך שכל מה שהוא ניסה, לא הצליח. כי שמואל ודוד לא הפסיקו לנשוף בעורפו.
ואתם מעלים על דעתכם מה זה לחיות כשמישהו נושף בעורפך כל הזמן? לרבין, למשל, היה את פרס שנשף בעורפו כמו משאבת אופניים, להילרי – את טראמפ, לביבי – את התקשורת ועוד ועוד.
אני לא רוצה לסבך אתכם במניפולציות של משחקי הכס בתקופה ההיא, אבל מה שברור הוא שכששמואל מזהה את הפוטנציאל של שאול למלוך בשעה הקריטית שבה העם דורש מלך, הוא בטוח שיעשה משאול בובת נחום תקום שתפעל לפי צווי הדת. אבל שאול מתגלה מהר מאוד כעצמאי בשטח. הוא לא מחכה לשמואל שיואיל בטובו לבוא ולברך את העם היוצא למלחמה, והכי גרוע – הוא חומל על אגג העמלקי (בן־לאדן של אז), ששמואל ציווה עליו לערוף את ראשו.
כותבי "7 ימים" בוחרים את גיבורי התנ"ך שלהם - הפרויקט המלא ביום שישי בידיעות אחרונות