הובר בום
למרות שהוא ידוע כצעצוע מסוכן, ההוברבורד הוא הלהיט הגדול בחנויות לקראת יום כיפור • החוק אמנם אוסר על רכיבה מתחת לגיל 16, אבל זה לא מפריע להורים לקנות: “מה נעשה? לכל החברים כבר יש” • מנתוני ארגון “בטרם” עולה כי 11% מההורים לילדים בגילים 9-5 מאפשרים להם לרכוב בכביש • פחות ממחצית מההורים מזכירים לילדיהם להשתמש בקסדה • 13 ילדים נהרגו וכ־240 נפצעו בשנתיים האחרונות בתאונות המערבות כלי רכב שאינם דורשים רישיון
בהתחלה עוד אפשר היה לחשוב שמדובר בשיגעון חולף, אבל עכשיו כבר אי־אפשר להתעלם מההוברבורד, הכלי ששאב את ההשראה מהסקייטבורד המעופף מהסרט "בחזרה לעתיד", והפך להיות להיט בקרב ילדים ובני נוער. אף שמשרד התחבורה מתיר לרכוב עליו רק מגיל 16 ומעלה, הורים רבים רוכשים אותו לילדיהם — וביום כיפור השנה כנראה נראה מאות מהם על הכבישים, על אף האזהרות והסכנות.
לקראת החג מדווחים הספקים ורשתות השיווק המובילות על עלייה משמעותית במכירת ההוברבורד, סקייטבורד חשמלי המבוסס על הנעה חשמלית ועל חיישני תנועה. "מדובר בקצב מכירות של פי 4 לעומת יום רגיל", אומר לירון כץ, מנהל הסחר והמובייל ברשת מחסני חשמל. "לפחות 400 הוברבורדים נמכרים כל יום בימים שלקראת כיפור". וזו רק ההתחלה — שיא המכירות צפוי בחול המועד סוכות.
הנתונים מראים שהיקף המכירות של ההוברבורד עקף בזמן קצר מאוד את היקף מכירות האופניים החשמליים בקרב ילדים בני 16-8, וזאת, כאמור, אף שהגיל המותר לרכיבה על הוברבורד הוא 16 ומעלה. "אנחנו מודעים לעובדה שהורים קונים אותו לילדים מתחת לגיל 16", אומר ערן גלזר, מנהל מחלקת טכנולוגיה ברשת מחסני חשמל. "אבל אין לנו הרבה מה לעשות עם זה חוץ מאשר להדגיש בפני הלקוחות את העניין הבטיחותי ואת חובת ההצטיידות בקסדה ורצוי גם במגינים".
להורים שמסתערים על החנויות יש הסברים רבים להתעלמות מהחוק. "אנחנו בהחלט יודעים מה החוק אומר ומודעים לסכנות", מסביר עמוס מראשון־לציון, אב לשלושה, שבא לרכוש הוברבורד לילד שלו בכיתה ב'. "הילד רחוק מגיל 16, אבל לאחים שלו יש ולכל החברים, אז מה נעשה, נשאיר אותו ביום כיפור מתגלגל על אופניים רגילים? ברור שבאתי לקנות לו כדי שיהיה כמו כולם וייהנה מכמה שעות שאין מכוניות בכבישים. גם לאחים שלו, בן 13 ובת 10, יש הוברבורד חוץ מהאופניים החשמליים".
"כבר בחופש הגדול הילד לחץ וקיבל הוברבורד", מספר עודד מחולון, אב לבת 6 ולבן 8. "לכל החברים שלו יש, אז ברור שגם הוא רצה. עכשיו אחותו גם רוצה ביום כיפור לרכוב בעצמה על הוברבורד כמו אח שלה. אז מה אם היא רק בת 6. הקטנים האלה שולטים מהר מאוד בכלים הממונעים, יותר מהמבוגרים. לחברות שלה יש מזמן. אני מודע לחוק ומקפיד לצייד את הילדים שלי באביזרי המיגון הכי איכותיים", מוסיף עודד. "קסדה, מגיני ברכיים וידיים. על זה אני לא מוותר להם".
בארגון "בטרם" לבטיחות ילדים קוראים להורים להקפיד שילדיהם לא ירכבו על כלים אלה בניגוד לחוק. "השימוש בהוברבורד ובסגוויי מותר רק מגיל 16 ומעלה", מדגישה אורלי סילבינגר, מנכ"לית הארגון. "ילדים רבים רוכבים בגיל צעיר מ־16 וכן בכביש, ללא כל הכשרה והדרכה לנהיגה בטוחה. כמו כן רבים נוהגים במדרכות וגורמים לסיכון הולכי הרגל". על פי נתוני הארגון, בשנת 2017 מתו 6 ילדים מתאונות במעורבות אופניים, אופניים חשמליים וגלגלים קטנים. בשנת 2016 מתו 7 ילדים מתאונות במעורבות אופניים, אופניים חשמליים וגלגלים קטנים, וקבוצת הגיל הבולטת היא בני 14-10.
בסקר שערך ארגון "בטרם" בנושא בטיחות רכיבה על אופניים בקרב הורים לילדים בני 9-5 עולה שכ־11% מההורים מאפשרים, באופן קבוע או כמעט קבוע, לילדם שגילו 9-5 לרכוב על אופניו בכביש, בניגוד להמלצות הבטיחות. כ־21% מההורים אינם מלווים את ילדיהם כאשר הם רוכבים על אופניהם או עושים זאת לעיתים רחוקות בלבד. רק כמחצית (52%) מההורים נוהגים תמיד או בתדירות גבוהה להזכיר לילדיהם להשתמש בקסדה לפני רכיבה.
בקרב הורים לילדים בגילים 14-10 עולה שכ־26% מהם מאפשרים לילדם באופן קבוע או כמעט קבוע לרכוב על אופניו בכביש. כ־22% מאפשרים לילדם תמיד או לעיתים קרובות לרכוב על אופניים חשמליים, כאשר קרוב ל־60% מההורים מאפשרים לילדם לרכוב על אופניים חשמליים בהזדמנויות שונות — אף שהדבר אסור על פי חוק. רק כ־37% מההורים נוהגים תמיד או בתדירות גבוהה להזכיר לו להשתמש בקסדה לפני רכיבה.
סילבינגר מבקשת להזכיר להורים כי "גם כשאנו צמים האחריות על הילדים היא שלנו. בכל יום כיפור נפגעים מאות ילדים, ואלו הן היפגעויות מיותרות שלעיתים אף מביאות לפגיעות לטווח ארוך, בעיקר אם מדובר בפגיעות ראש. ניתן למנוע את ההיפגעויות באמצעות שמירה על כללי הבטיחות, ובעיקר הקפדה על חבישת קסדה".