בני 24? תוכלו לנהוג בקטר הרכבת הקלה
משרד התחבורה ביטל את החובה לרישיון נהיגה על אוטובוס כדי לנהוג על קטר הרכבת, ומעתה בעלי רישיון נהיגה של שנתיים יוכלו להתקבל להכשרה • היישום יתחיל בירושלים
מי לא חלם בילדותו להיות נהג רכבת? מעכשיו החלום קרוב יותר למציאות, בעקבות החלטת משרד התחבורה על ביטול התקנה שחייבה כל נהג של הרכבת הקלה בירושלים, להחזיק ברישיון נהיגה תקף לאוטובוס.
על פי התקנות החדשות שאושרו השבוע, בנוסף לביטול הצורך ברישיון נהיגה באוטובוס יעלה הגיל הנדרש להגשת בקשה לרישיון ל־24 וכן יתווספו 50 שעות לקורס הנהיגה. המועמדים יהיו חייבים להיות בעלי רשיון במשך שנתיים.
עוד בימיה הראשונים של הרכבת הקלה לפני כשש שנים, הממשלה קבעה כי בכדי להתקבל לעבודה כנהג ברכבת הקלה, היה אדם נדרש להחזיק ברישיון נהיגה לאוטובוס. זאת מכיוון שעד אז, לא היה מקור להשוואה למקרים כאלו בישראל בזמן הקמת הרכבת הקלה ולמרות שגם ברכבת ישראל לא חייבים המועמדים לקורס נהגי הרכבות להחזיק ברישיון משודרג. עם זאת, ברכבת הקלה יש מפגשים בתדירות גבוהה יותר עם תנועת כלי רכב בכבישים החוצים את המסילה.
כעת לאחר שש שנות הפעלה וצבירת הניסיון הרלוונטי על ידי חברת ההפעלה של הרכבת הקלה בבירה, קונקט ירושלים בע"מ, פעלו יחד משרד התחבורה והחברה כדי לבחון את הנושא. קונקט, כמו שאר ענף התחבורה הציבורית, מתמודדת עם מחסור חמור בארץ בנהגי אוטובוס, אם כי העבודה ברכבת הקלה נחשבת מועדפת בענף, משום שבניגוד לאוטובוסים, כאן הנהג לא נדרש לעבוד מול הנוסעים ולא נדרש לעסוק בגביית תשלומים.
במסגרת ההליך, תוך שיתוף פעולה עם צוות תוכנית אב לחבורה ומשרד התחבורה, נעשו בין היתר מחקרים וסקרים בשיתוף עם אוניברסיטת בן־גוריון והטכניון, לצד שימוש בידע שנצבר בחברת הפעלת הרכבת הקלה היחידה בארץ, כדי להבין את הצרכים הבטיחותיים בישראל. במשרד התחבורה מסבירים כי בדיקת הנהלים באירופה העלתה שגם שם לא נדרשים נהגי רכבת קלה באחזקת רשיון נהיגה ברכב ציבורי, והוחלט לבצע יישור קו.
הרכבת הקלה בירושלים תהיה הראשונה שתהנה מההקלה, שתיושם גם ברכבת הקלה המתוכננת בגוש דן. לא יהיה שינוי לגבי המטרונית בחיפה, שהיא למעשה אוטובוס מוארך שנע בנתיב תחבורה ציבורית ייעודי, ולצד התנועה הרגילה בכביש.
ערן שכטמן, מנכ"ל קונקט: "אנחנו שמחים על שיתוף הפעולה עם משרד התחבורה אשר מקדם את התחום שלנו ומשווה אותו לסטנדרט הנהוג בעולם. מדובר בהחלטה חשובה, במיוחד לאור הצורך בנהגי רכבת קלה רבים לקראת הקווים העתידיים בירושלים ובתל־אביב".
התקנות החדשות
ביטול הצורך ברישיון נהיגה לאוטובוס
העלאת גיל המועמד ל־ 24 הוספת 50 שעות לקורס נהיגת הקטר
רישיון נהיגה רגיל במשך שנתיים לפחות

