ספינר מי? הבייבלייד מסובב את הילדים
הסביבון היפני, שהיה פופולרי לפני יותר מעשור, נחטף שוב מהמדפים בזכות סדרת טלוויזיה • לצד חיקויים ב–20 שקל, מחירו של בייבלייד מקורי יכול להמריא גם ל–350 שקל • בדקנו בעזרת הילדים האם ההפרש במחיר אכן מוצדק
אחרי הספינר, הסליים הצמיגי וה־gniR wolF שהטריפו את הילדים (וגם את המורים בבתי הספר), מגיע שיגעון חדש־ישן: הבייבלייד.
נשמע מוכר? בתחילת שנות האלפיים, כשיצא לראשונה לשוק, הילדים הגדולים שלנו כבר שיחקו עם הצעצוע הזה. כעת סדרת טלוויזיה בערוץ ניקלודיאון החזירה את הבייבלייד לחנויות הצעצועים.
כמה עולה התענוג? מחירו של בייבלייד מקורי משודרג נע בין 05 ל־053 שקל, בתנאי שמדובר בבייבלייד מקורי ולא בחיקוי, שאפשר למצוא גם ב־02־52 שקל.
איך אפשר להבחין בין חיקוי למקור? לדברי ילדים שאיתם שוחחנו, ניתן להבחין בהבדלים בזמן המשחק. המוצר המקורי חזק ומסיבי יותר וניתן לזהותו גם לפי האריזות הלבנות ורשימה של כוכבי הסדרה על האריזה.
עומרי אלבז, הבעלים של חנות "פרח לדנה" בקריית טבעון, מספר כי אכן נרשמה עלייה משמעותית במכירות מאז עליית העונה השמינית של הסדרה: "קהל הילדים ובעיקר ההורים מחפשים את המוצר המקורי והאיכותי יותר על אף מחירו הגבוה. אני צופה עלייה במכירות לקראת החורף מאחר שזה משחק ביתי".
שמוליק סייאג, הבעלים של חנות "ורוד כחול" באבן יהודה, מוסיף כי לקראת החגים היה טירוף סביב הבייבלייד: "סבים וסבתות וגם הורים נענים לדרישות הילדים ומשקיעים 052 שקל וגם 053 שקל בצעצוע המקורי. הילדים יודעים היטב מה מקורי ומה מזויף. הביצועים של החיקוי חלשים לעומת המקור, והרי כל ילד רוצה לנצח בסופו של דבר בקרב בין המתחרים".
אז במה בעצם מדובר? הבייבלייד הוא גרסה יפנית של סביבון, המסתובב בהברגה לתוך משגר ייחודי בעל נצרה. הילד מותח את הנצרה ומשחרר את הסביבון לקרקע. בסדרת האנימציה היפנית לכל בליידר (מפעיל בייבלייד) יש בייבלייד משלו, עם צורה ייחודית, ולכולם יש כוחות מיסטיים שמקורם בחיות כמו דרקון, דב, קוף ונשר. כל בייבלייד הוא מיוחד בדיוק כמו הבעלים שלו (הדמות שאותה הוא מייצג) ובעזרת חלקי המפתח: טבעת תקיפה, גיר סיבוב, משקולת ובסיס — נוצרו סביבונים בעלי אופי שונה.
סימן אדום מסמל סביבון "התקפי", סימן צהוב הוא "הגנתי", ירוק "שורד" וסגול הוא שילוב של כמה מאפיינים. הגרסה החדשה של הבייבליידים כוללת מספר דגמים, כשכל בייבלייד מגיע עם דף הוראות מפורט.
הילדים עורכים ביניהם קרבות, ואף יכולים להעיף את הבייבליידים האחרים מחוץ לזירה, והמנצח הוא זה שהבייבלייד שלו נשאר להסתובב אחרון. יש גם טורניר בייבלייד למתקדמים: בכל קרב המנצח הוא זה שזוכה ראשון בשתי נקודות, למעט הגמר שבו צריך לזכות בשלוש נקודות. סיום שבו בייבלייד מתנגש בבייבלייד אחר ומעיף אותו מחוץ לזירה נקרא "סיום מחוץ לזירה" ומקנה נקודה אחת.
סיום שבו אחרון הבייבליידים ממשיך להסתובב נקרא "סיום הישרדות" ומקנה גם נקודה אחת. סיום שבו אחד הבייבליידים מתנפץ לשלוש חתיכות בגלל אחד המהלכים החזקים של הבליידים, נקרא "סיום–סיום פיצוץ" ומקנה שתי נקודות.
לדברי טל בן ארי, מנהלת השיווק של קבוצת משחקי יצירה אורדע, שמייבאת בלעדית את המוצר המקורי של הסברו, הסביבון היפני הוא הלהיט החזק ביותר כיום בישראל: "החברה נערכה עם 05 אלף יחידות לקראת עליית העונה החדשה של הסדרה המצליחה בישראל בקיץ, וכשבוע לאחר הגעת המוצרים לחנויות התבקשנו להיערך עם מלאי כפול. הילדים בארץ עוקבים אחר הסדרה ואנו מקבלים פניות אישיות בפייסבוק ואינסטגרם לגבי מוצרים נוספים לאיסוף ומשחק. המשחק הפך לחוויה חברתית ברמה כלל־ארצית".
אבי אוקנין מחנות הפנינג בקניון "אושילנד" בכפר–סבא יזם בשבוע שעבר יום תחרויות בייבלייד ומתכנן תחרויות נוספות: "מאז שהכרזנו על התחרות נמכרו בסניף שלנו יותר מ־005 פריטים".
מבדיקה שערכנו אתמול עולה כי בחנויות רבות אזל המלאי של הבייבלייד. לדברי בן ארי, "הדרישה הגדולה חיסלה את כל המלאים שהבאנו ואנחנו כל הזמן סביב השעון עסוקים בלבצע עוד משלוחים של סטוקים לארץ. רק אתמול פרקנו קונטיינר בנמל, ואנחנו מחכים לאספקה גם של משלוח אווירי. בשבועיים נמכרו אלפי יחידות כאלה. כשמדובר במוצר המקורי שאנו מייבאים, המחיר לצרכן נע בין 051 ל־002 שקל. לגבי ההבדלים: בייבלייד דגם זהב מגיע כבר עם משגר בילט־אין, ואילו במכשירים הזולים יותר צריך להשחיל את הכבל ולשחרר את המשגר כדי שיסתובב. יש דגם חדש נוסף מבוקש מאוד בצבע כחול זוהר שגם הוא מהיקרים".
אלו הם, כאמור, מחירים לצרכן, אבל לאור הביקוש הגדול בחנויות מוכרים את המוצר לפעמים גם ב־052 שקל ומצאנו גם ערכה ב־053 שקל שכוללת שני בייבלייד רגילים מקוריים עם משגרים, וזירה מרובעת מפלסטיק. למשחק צריך גם מגרש מיוחד כדי לסובב את הבייבליידס. מדובר בזירה מפלסטיק שמחירה נע מ־02 שקל לזירה עגולה קטנה יחסית, דרך 06 שקל לזירה אובלית בצבע צהוב ועד זירה מקורית של הסברו ב־961 שקל. לדברי ציפי סייאג, הבעלים של רשת "ורוד כחול" מאזור השרון, "את הילדים אי–אפשר למרוח. הם מגיעים לחנות ומחפשים את המשחק המקורי כך שאני לא יכולה להרשות לעצמי למכור את החיקויים למיניהם ב־52 שקל. אין לזה קליינטים. אנחנו מוכרים דגמים מהשנה שעברה ב־94 שקל לפריט, בעוד שהחדשים בהתאם לסדרה החדשה כבר עולים 941 שקל. הבייבלייד הזוהר יימכר בלמעלה מ־051שקל ליחידה".
ישחקו הילדים לפנינו
כינסנו אתמול חבורת ילדים בגילי 5.7 עד גיל 21 (תלמידי כיתה ב' עד כיתה ו') לקרב בייבלייד. ציידנו אותם במגוון של בייבלייד מסוגים שונים (חיקויים ב־52 שקל לצד מקורי מהשנה הקודמת ודגם זהב הכי חדיש על המדף ב־052 שקל). בקרב השתתפו שלושת האחים במשפחת שועה מאבן יהודה: דור בן 21, עידו בן 5.9 וזיו בן 5.7. אליהם הצטרף יואב מילשטיין, בן 5.11.
בסיבוב הראשון הבייבלייד זהב ניצח, בעוד שבסיבובים השני והשלישי דווקא הבייבלייד ב־05 שקל (מקורי אבל מהעונה הקודמת) גבר על כולם. "דגם הזהב החדיש הכי שווה כאן אבל בגלל שהוא מגיע עם משגר בילט־אין, צריך להתאמן עליו", הסביר יואב. מי שבכלל לא הצליח להסתובב היה הבייבלייד של דור, שנתקע עוד בשלב של שליפת החוט מהמשגר. "זה בטח החיקוי הזול כי הוא פשוט תקוע. אי–אפשר לשחק בו והוא כמעט מתפרק לי בידיים". ואכן, זה היה החיקוי ב־52 שקל.
מי ניצח בסימולציה?
בייבלייד זהב (250 שקל): בסיבוב הראשון הסתובב הכי הרבה זמן, אבל בשני הסיבובים הבאים הפסיד.
בייבלייד מקורי מהשנה שעברה (50 שקל): ביצועים מצוינים, היה המנצח בסיבובים השני והשלישי.
בייבלייד חיקוי (25 שקל): נתקע עוד בשלב שליפת החוט מהמשגר.