yed300250
הכי מטוקבקות
    דנה קופל
    חדשות • 30.10.2017
    עט לזכור
    מסכמים את ההרצאות בכתב יד או מקלידים את דברי המרצה בלפטופ? • ניסוי חדש מגלה: הכתיבה יעילה יותר לזכירה מיידית של החומר הנלמד • לזיכרון לטווח ארוך – המחשב עדיף
    תמר טרבלסי חדד | כתבתנו לענייני חינוך

    האם עדיף לסכם את השיעור בכתיבה ידנית על גבי נייר או בהקלדה באמצעות מחשב נייד? זו השאלה שמטרידה לא מעט סטודנטים שמנסים במהלך לימודיהם לגלות איזו דרך היא האפקטיבית יותר כדי להפנים ולזכור טוב יותר את החומר לקראת המבחן ובכלל.

     

    השאלה — שרלוונטית במיוחד בעידן שבו בתי־ספר יסודיים רבים כבר החליטו על ביטול המחברת לטובת המחשב הנייד — נבחנה לאחרונה בניסוי שנערך בבית־הספר לניהול ולכלכלה במכללה האקדמית תל־אביב-יפו.

     

    לדברי פרופ' רותי גפני, ראש תחום מערכות מידע במכללה, מחקרים רבים הזהירו מפני מעבר לסיכום השיעורים באמצעות מחשב, בטענה שהסטודנט מצליח לזכור פחות מן החומר, במיוחד לטווח ארוך. הטענה הייתה שכתיבה ידנית גורמת למוח לזכור יותר.

     

    בסמינר שביצעו אלון אהרון ופרנקו מרקוס, סטודנטים לתואר ראשון בחוג למערכות מידע במכללה, נבדקה השפעת האופן של כתיבת הסיכומים על הזיכרון לטווח קצר וארוך.

     

    השניים הפיצו שאלון בקרב 200 מהסטודנטים במכללה ובו בדקו את דעתם בנושא.

     

    בהמשך ערכו השניים ניסוי בשני קורסים — אחד ריאלי ואחד הומני — כדי לבדוק את ההשפעה בפועל.

     

    בכל אחד משני הקורסים חולקו הסטודנטים לשתי קבוצות: אלו שסיכמו ידנית ואלו שהקלידו למחשב הנייד בזמן ההרצאה.

     

    בסיום ההרצאה הועברה בחינת פתע לכל הסטודנטים בקורס על אודות החומר שהועבר באותה הרצאה. שבוע לאחר מכן, שוב במפתיע, נערכה בחינה נוספת לכל אותם סטודנטים על אותו חומר בדיוק, כדי לבדוק מה ממנו נותר בזיכרונם לטווח הרחוק יותר.

     

    בעוד שבשאלון המקדים שהועבר לסטודנטים ציינו רובם שלדעתם הכתיבה הידנית מקילה עליהם בסיכום ההרצאה ותסייע להם יותר בזכירת החומר הנלמד, תוצאות הניסוי הראו שקיים משתנה חשוב שהסטודנטים לא לקחו בחשבון בתשובתם — ממד הזמן.

     

    מתוצאות הניסוי עלה שאכן בטווח הקצר הכתיבה הידנית הייתה יעילה יותר והסטודנטים שסיכמו את ההרצאה בכתב יד השיגו תוצאות גבוהות יותר במבחן הפתע שנערך מיד בסיומה, אולם במבחן הפתע שנערך לאחר שבוע המגמה התהפכה: הסטודנטים שסיכמו במחשב הנייד זכרו טוב יותר את החומר הנלמד והגיעו לתוצאות טובות יותר לעומת חבריהם שסיכמו באופן ידני.

     

    בסיכום הממצאים נקבע שכתיבה ידנית יעילה ומאפשרת לזכור טוב יותר את החומר הנלמד לקראת מבחן שמתקיים בטווח של שבוע, אולם כדי לזכור לטווח רחוק יותר הכתיבה במחשב היא העדיפה.

     

    yed660100