ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    דובר צהל
    ממון • 30.10.2017
    רכש במשקל כבד
    צה"ל החל לקבל את גוררי הטנקים החדשים מנביסטאר, שנרכשים לראשונה בארה"ב, בדולרים • בתוכנית: רכש גוררים בינוניים ומשאיות תובלה במאות מיליוני שקלים • נביסטאר: נציע להרכיב משאיות בארץ
    מאת אודי עציון

    בשבוע שעבר קיבל צה"ל את מוביל הטנקים החדש שלו. כפי שנחשף ב"ממון", מצטייד הצבא בכ־100 ראשי גורר מתוצרת נביסטאר האמריקאית, אינטרנשיונל i5900, שמחליפים למעשה גוררי מק עתיקים שנכנסו לשירות באמצע שנות ה־70. זו הפעם הראשונה שצה"ל רוכש ראשי גורר מתוצרת ארה"ב, במסגרת הסיוע הביטחוני האמריקאי. ראשי הגורר הותאמו לדרישות ולצרכים המיוחדים של צה"ל, בעיקר הובלת טנקי המרכבה סימן־4 הכבדים, והראשון שבהם הוצג לראשונה בטקס חגיגי שנערך במעמד בכירים מצה"ל ביניהם מפקד זרוע היבשה האלוף קובי ברק, ראש אט"ל האלוף אהרון חליבה ונציגי משרד הביטחון, נשיא נביסטאר דיפנס ואנשי זוקו שילובים, נציגתה בישראל, המנכ"ל יוסי סמירה ואלוף במילואים דורון אלמוג.

      

    הגורר החדש. 18 הילוכים, תא שינה ומקרר | צילומים: דובר צהל, נאביסטאר
    הגורר החדש. 18 הילוכים, תא שינה ומקרר | צילומים: דובר צהל, נאביסטאר

    מובילי הטנקים הם חוליה קריטית במלחמה ובכל מצב חירום, כמי שיהיו אחראים להוביל את טנקי המרכבה סימן־4 ואחרים מבסיסים וממחסני החירום לחזית בעזה, בלבנון, או בכל מקום אחר. נסיעה עצמאית של הטנקים אל הקרב תסתכם בנזקים כבדים לכבישים ובבלאי יקר ומיותר עבורם. חמש שנים ארך הפיתוח של הגרסת הצה"לית ל־5900, בהם עבר מחשב הגיר האוטומטי 18 הילוכים תכנות מחדש, על מנת לאפשר יכולת העמסת משקל גבוה באופן חריג, יכולת נסיעה בשיפועי דרך גבוהים, ובירידות תלולות. צה"ל דרש וקיבל גם שיפורי הנדסת אנוש ובידוד רעשים, שכן הגוררים אמורים לתפקד בשעת חירום 24 שעות ביממה, עם צוות של שני נהגים, אחד נוהג ואחד ישן בתא המנוחה המרווח שמאחור.

     

    זוקו שילובים תהיה אחראית על תחזוקת הגוררים, שיצטרפו למאות משאיות נביסטאר אינטרנשיונל אחרות שבהן משתמש צה"ל זה עשרות שנים, ביניהן משאיות יחידתיות, משאיות תובלתיות, גוררים בינוניים, משאיות לימוד נהיגה, גרירה, מטאטאי מסלולים, חילוץ ועוד. זוקו היא גם יבואנית קאטרפילר, ואחראית בין השאר על אספקת ותחזוקת דחפורי הדי־9 הצה"ליים. בשעות חירום הופכת החברה ליחידה צה"לית, שאנשיה מוצבים בה במסגרת שירות המילואים שלהם, ומגוייסת ככוח אחזקה מטכ"לי.

     

    "אנחנו מחכים בכיליון עיניים לשאר הסדרה", אמר ל"ממון" אל"מ טל אהרון, רמ"ח מערכות מתמרנות באגף הטכנולוגיה בצה"ל. "זה כלי שמתבסס על לקחי המבצעים האחרונים. יש כאן פריצת דרך מבחינת התשלום בדולר סיוע, השקענו באיכות החיים של הנהגים, עם מיזוג אוויר ומקרר, וגם בבטיחות, בכל גורר תותקן מערכת ההתרעה של מובילאיי".

     

     

     

    הגוררים הכבדים, חושף אל"מ אהרון, הם רק עסקת רכש ראשונה מכמה עסקאות מתוכננות לחידוש צי המשאיות הצבאי בשנים הקרובות. בקרב יפרסם משרד הביטחון מכרז לרכישת ראשי גורר למובילים בינוניים, שאמורים להוביל כלים משוריינים כבדים פחות ומטענים שונים. גם כאן יתבצע הרכש מחברות בארה"ב, בדולר סיוע. בהמשך יפורסם מכרז להחלפת המשאיות היחידתיות, ולמשאיות תובלתיות. המכרז למשאיות היחידתיות לא יוגבל רק ליצרנים אמריקאים, וגם יצרנים יפנים (איסוזו, טויוטה) שמוכרים בארץ, ואירופים יוכלו להתמודד בו. "בפלח השוק הזה יש תחרות גדולה בשוק הישראלי, שאנחנו מאמינים שתוביל גם לתחרות מחירים במכרז, ותאפשר לצה"ל לרכוש משאיות במחיר כדאי יותר, ולכן אנחנו לא מגבילים את הרכש לדולר סיוע", מסביר אל"מ אהרון. סך ההשקעה צפוי לעמוד על מאות מיליוני שקלים.

     

    המשאיות היחידתיות הנוכחיות, "דנה", הורכבו בישראל בתחילת שנות ה־90, מערכות שנשלחו מארה"ב למפעל תעשיות רכב נצרת עילית. "נשמח לפתוח קו הרכבה למשאיות בישראל למשאיות הבאות שצה"ל צריך", אומר קווין תומאס, מנכ"ל החטיבה הביטחונית של נביסטאר. "ייתכן שזה יעלה קצת יותר, אבל יש לזה יתרונות כלכליים ביצירת מקומות עבודה ובהכשרת אנשים חדשים למקצוע". עם זאת, עוד לא ברור אם הרכבה מקומית תידרש במכרזים הבאים.

     

    החטיבה הביטחונית נשענת על יכולות הייצור של החטיבה האזרחית, שמוכרת כ־80 אלף משאיות בשנה, תוך התאמתן לצורכי הלקוחות המאתגרים. "אנחנו לא יצרן המשאיות הצבאי היחידי בארה"ב", מסביר תומאס, "אבל יצרנים אחרים מייצרים כמה מאות בשנה, לכל היותר אלף. נביסטאר מייצרת יותר בסדרי גודל, מה שמוזיל את עלויות החלפים, והאחזקה השוטפת, צמיגים, מכלולי הנעה, מנועים ותיבות הילוכים. משאית אזרחית בארה"ב עושה מיליון ק"מ רק ביד הראשונה, כך שאנחנו מצופים ויודעים לבנות משאיות שיחזיקו הרבה יותר מזה. עם זאת גורר הטנקים החדש הוא מוצר ייחודי, נושא משקלים גבוהים יותר ממה שמותר בארה"ב". תומאס שימש בעבר מספר שנים כמהנדס בפרויקט טנק המערכה האמריקאי אברהמס בתקופת מלחמת המפרץ השנייה. "חשבתי שהאברהמס מתקדם ואז ראיתי את המרכבה סימן־4, כלי מרשים מאוד. אנחנו כאן כדי לתמוך בכלים האלה לטווח ארוך. אתם לא יודעים מתי תשמשו בגורר הטנקים, חייבים שיהיה לכם אמון מלא בציוד, ולזה אנחנו אחראים".

     


    פרסום ראשון: 30.10.17 , 20:47