ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    ממון • 01.11.2017
    המדינה איבדה את ההרתעה
    אודי עציון

    אין הרבה חברות עסקיות שמוכנות לבצע את מה שמסתמן כהפרת חוק בידיעה, לאור הזרקורים. והנה, "אובר", חברה שיש נגדה כבר כתב אישום על אותה עבירה, מכריזה כי היא הולכת להרחיב את הפעילות שהמדינה סיווגה כלא חוקית.

     

    אובר היא אחת הדוגמאות שהופכות נפוצות, של טכנולוגיה שמקדימה את הרגולציה. בכל העולם היא מאתגרת חוקים וממשלות, תיאור עדין להחלטה להפר את החוק אם צריך, בתקווה שהמחוקקים יבינו שהוא כבר אינו רלוונטי וישנו אותו.

     

    במקרה הישראלי, מעבר לנחישות של אובר, בולט אובדן ההרתעה של המדינה, ובראשה משרד התחבורה. ראשי אובר, והנהגים הפרטיים שמפעילה החברה, לא חוששים שהחוק ישיג אותם. שהם באמת ייפגעו. הם רואים שעד שכבר הוגש כתב אישום נגדם, הוא מחכה לקביעת מועד לדיון בבית הדין לתעבורה, כאילו היו עוד נהג שנתפס ב־120 קמ"ש. ואולי הם באמת מאמינים לפרשנות שלהם את החוק, שבכלל לא מדובר בהסעת נוסעים בשכר אלא בהשתתפות בדמי הנסיעה בידי נוסעים שנהגים יאספו "על הדרך".

     

    לא רק אכיפת החוק הצולעת צריכה להדאיג. הרי במשרדי התחבורה והאוצר כבר החליטו שהמדינה תעודד תחבורה שיתופית. וכבר החליטו לאפשר למוניות לאסוף נוסעים בדרך, ולחלוק ביניהם את הוצאות הנסיעה. רק שבאוצר התעקשו על מודל תשלום רק לפי המרחק, בלי התחשבות בזמן הנסיעה, דבר שמעורר התנגדות בקרב נהגי המוניות.

     

    לאור הדאגה מכוחן המופרז של פייסבוק וגוגל, האם אנחנו באמת רוצים לראות עוד מונופול יוצא לדרך? חשוב לא לאבד את המטרה העיקרית: שבאמת נשלם פחות, ושנהגים יוכלו להתפרנס בכבוד.

     


    פרסום ראשון: 01.11.17 , 20:11